TEST Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 – Mamut zámořský
Grand Santa Fe je tak trochu jiný hyundai. Není to ten lidový, ten pro každého a už vůbec není český. Obří SUV se těší největší oblibě v Americe a z každého centimetru bezmála pětimetrové karoserie je to znát. Letošní, omlazený model prozradí vyšší chromovaná maska, nová grafika bixenonových světlometů (zdroje LED nejsou v nabídce) a svisle orientované diody denního svícení. Zatímco původní design příď opticky zeštíhloval a rozšiřoval, nový naopak vytváří co nejrobustnější dojem. A hlavně se novinka zase o něco víc odlišuje od základního krátkého Santa Fe.
Dojem z interiéru je někde na půli cesty mezi dostupnějším hlavním proudem a dražším prémiovým segmentem. Nechybí kůže ani bohatá výbava, některé materiály a modré podsvícení ale působí lacině. Zatímco středový tunel se ovládá příkladně, některé další spínače jsou po kabině nelogicky roztroušené a poschovávané. Zadní sedadla nabízejí luxusní nadbytek místa. Ve třetí řadě je posezení kompromisnější, ale pořád lepší než v řadě konkurentů. A sedmimístná kapacita je v ceně.
Obsaditelnost sedmi lidmi je jasně patrná už při pohledu na protaženou vysokou záď, která nese značný podíl na americkém jízdním projevu. Do zatáček je třeba najíždět jak s autobusem – rozvážně a klidně. Jinak se obr rozkymácí a řidiče značně znejistí. Žádný spěch, hezky se rozvalit v koženém křesle, panoramatickou střechou pozvat slunce do obrovského interiéru a nechat čtyřválcový diesel 2.2 CRDi klapat v relaxovaném tempu. Zpočátku nám připadal na auto velikostně konkurující luxusním SUV trochu hrubozrnný, ale po zahřátí se zklidnil a nechal vyniknout dobrému zámořskému odhlučnění, které nás doprovázelo až do prvního kanálu. Rána a otřes nás rychle vrátily do české reality. Celkově pro nás byl komfort spíše zklamáním. Když už nemá velký „santa“ sportovní ambice, čekali jsme houpavou noblesu. Podvozek standardně osazený 19palcovými koly ale pořád tak nějak poskakuje, podupává a působí lehce nervózně.
Za očekáváním zůstala také spotřeba čtyřválcového turbodieselu 2.2 CRDi. Průměr 9,9 l/100 km ne a ne srazit na hodnoty, které by se alespoň přiblížily třílitrovému šestiválci v Audi Q7, s nímž jsme hravě jezdili za osm litrů i méně.
Hyundai Grand Santa Fe se v Česku nabízí v jediné, testované specifikaci. Výbava zahrnuje kůži, navigaci, bixenony i kompletní elektrický arzenál. Příplatkové prvky jsou jen dva: metalíza (29.900 Kč) a paket asistenčních systémů (80.000 Kč).
Cena atakující 1,2 milionu je na Hyundai opravdu hodně vysoká. Na druhou stranu velkých sedmimístných čtyřkolek s automatem je na trhu jen hrstka a pod milion nenakoupíte.
Plusy
- Poměr cena/výbava/užitná hodnota
- Obrovský interiér
- Komfortní sedadla
- Sametově řadící automat
Minusy
- Náklony v zatáčkách
- Poskakování na nerovnostech
- Vyšší spotřeba
Základní údaje výrobce | |
Motor | vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Rozvod | DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Zdvihový objem | 2199 cm3 |
Výkon | 147 kW při 3800 ot./min |
Točivý moment | 440 N.m při 1750-2750 ot./min. |
Pohon | všech kol s mezinápravovou spojkou |
Převodovka | 6° samočinná planetová s měničem |
Nejvyšší rychlost | 201 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Spotřeba město/mimo město | 8,3/6,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,0 l/100 km |
Délka x šířka x výška | 4905 x 1885 x 1695 mm |
Rozvor náprav | 2800 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1628/1639 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 2132/573 kg |
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného | 750/2000 kg |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Standardní pneumatiky | 235/55 R19 |
Objem kufru | 634/1842 l |
Celková záruka | 5 let, 5 let na lak, 12 let na neprorezavění karoserie |
Cena | 1 179 990 Kč |