Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai vyvíjí nový vznětový motor GDCI spalující benzin

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Honba za klesající normovanou spotřebou paliva pokračuje. Hyundai pracuje na novém benzinovém motoru s principem vznícení palivové směsi stlačením.

Hyundai představil prototyp ve svém americkém technickém centru v Superior Township (Michigan). Zkratka GDCI znamená „Gasoline Direct-Injection Compression“. Nová pohonná jednotka o objemu 1,8 litru tedy spaluje benzin a je, jak jinak, přímovstřiková. Ale co znamená slůvko „komprese“? Vysvětlení je jednoduché: agregát pracuje na principu vznětových motorů. Nepoužívá tedy zážeh elektrickou jiskrou pomocí klasických zapalovacích svíček. Vzduch je stlačen ve válci a po vstříknutí paliva směs vybuchne.

Pohonné jednotce byl při prvních testech naměřen největší výkon 134 kW. Využívá moderní řešení přeplňování pomocí mechanického kompresoru i výfukového turbodmychadla. Před pár lety jej sice vzkřísil Volkswagen u motorů Twincharger, ale japonský Nissan jej uvedl už před třemi dekádami pro první hranatou generaci K10 řady Micra/March. Hyundai tvrdí, že produkční verze bude mít o čtvrtinu menší spotřebu benzinu než srovnatelné motory konkurence. I konzumace se tedy přiblíží vznětovým jednotkám.

Automobilka také prohlašuje, že výroba takového „srdce“ vyjde levněji než v případě současných turbodieselů podobného objemu. Plnění budoucích emisních norem je samozřejmostí. Nayan Engineer, manažer zodpovědný za vývoj a testování nových motorů, prozradil serveru Automotive News: „Jsme stále na počátku vývoje, ale GDCI vypadá velmi slibně.“

Hyundai spolupracuje na vývoji s Delphi a univerzitou ve Wisconsinu. Sériová produkce je zatím hudbou budoucnosti. Prototypové motory GDCI by se však měly objevit ve flotile modelu Sonata pro účely zkoušek v běžném provozu již příští rok. O jiných částech světa než Severní Americe se také zatím nemluví.

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
19. 11. 2013 18:50
Re: DiesOtto
Diesotto byl něco jiného, to byl opravdu vznětový zážehový motor - kromě toho, že to jezdilo na benzín, to umělo přepínat mezi vznětovým a zážehovým režimem.. Bylo to dost složitý zařízení, mělo to proměnnou kompresi, takže důvodem asi byla cena, stejný důvod, proč dosud nejsou v prvozu normální benzínové motory s proměnnou kompresí
18. 11. 2013 20:16
Re: Zajímavé...
S nízkou hustotou máš pravdu,ale v tlakových lahvých se vodík běžně skladuje.Je to léty prověřené.Vodíková auta už také jezdí.Dojezd sice 500_600km,není také nic moc,ale v porovnání s elektromobily,dobré.
18. 11. 2013 19:37
Re: nevyvíjí nic
Na hromadnou produkci nedodělků zde máme jiné firmy,které stejně nejsou v ničem první.
18. 11. 2013 18:00
Re: Není to zážehový motor
Bude vyžadovat novou specifikaci. Na druhou stranu by se ten benzín vyráběl možná snáž, možná by stačila víceméně neupravená benzínová frakce přímo z destilace ropy (ta má nízké okatonové číslo = měla by mít realitvně vysoké cetanové číslo).
18. 11. 2013 17:56
Re: Zajímavé...
Jenže i při obrovském tlaku bude vodíku v nádrži málo, protože je to plyn s nejmenší hustotou. A navíc má nejmenší molekuly, takže snadno uniká sebemenší netěsností.