Kolem Prahy začalo testování inteligentní dálnice. K čemu je dobrá?
Jedním z prostředků na další zlepšení bezpečnosti aut a expanzi autonomních vozidel je podle výrobců zavedení komunikace mezi vozidly a infrastrukturou. Ta už je dnes postupně zaváděna do praxe, přičemž takový systém nyní začíná fungovat i v Česku. Ředitelství silnic a dálnic totiž zahájilo testování tzv. inteligentní dálnice, během něhož chce ověřit spolehlivost takového řešení.
Tento kooperativní koridor spojuje dálniční úseky mezi Rudnou a Mirošovicemi, jedná se o propojení dálnic D5, D0 a D1. ŘSD na tento 46 kilometrů dlouhý úsek nainstalovalo 29 komunikačních jednotek a 29 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury, které využívají technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth nebo mobilní sítě 3G/4G/LTE-V.
Výsledkem toho je, že vozidla schopná komunikovat s infrastrukturou a dalšími vozidly mohou dostávat detailní informace o aktuálním dění. Automobil, respektive jeho řidič se tak díky poskytnutým datům může v předstihu dozvědět nejen o práci na silnici, proměnném omezení povolené rychlosti, dopravní koloně či stojícím vozidle na silnici před sebou, ale také o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD, jako jsou dopravní nehody, nepříznivé počasí či nesjízdný úsek. Šofér se díky této infrastruktuře může dočkat i detailnějších informací o času dojezdu.
Funkce chytré dálnice může využívat každé vozidlo vybavené systémem C-ITS, který informace nejen automaticky přijímá, ale také vysílá. Výhodou proti stávajícímu systému RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) je to, že informace C-ITS jsou generovány už samotným chováním vozidla. Když tak auto začne stírat stěrači, intenzivně zabrzdí nebo rozsvítí mlhová světla, bezprostředně předá taková data ostatním vozidlům, aby je varoval před nastalou situací.
Aut vybavených tímto systémem nicméně zatím moc není, ŘSD odhaduje, že do roku 2020 jich bude po celé Evropě asi 10 milionů. Zatím tak systém není moc efektivní, protože zkrátka nemá kde brát dostatečnou zásobu dat. Někdy se ale začít musí...
Budování kooperativního koridoru ŘSD zahájilo už v roce 2016. Již testovaný úsek mezi Rudnou na D5 a Mirošovicemi na D1 by přitom do budoucna měly doplnit i další koridory. Chytré technologie se mají objevit na D5 od Rudné až k Plzni, na D1 od Mirošovic až po Brno a na dálnici D11 od Prahy po Hradec Králové.