reklama


Irisbus Magelys Pro - Pro všechny

Irisbus Magelys Pro - Pro všechny

 
 

Irisbus vstoupil na konci roku 2009 do segmentu superluxusních coachů. Tentokrát míří do neprodávanější části turistických vozidel.

Podíváme-li se na čtyři cenové kategorie turistických vozidel, má Irisbus již dnes zástupce ve všech. Francouzský výrobce se posunul do nejnižší kategorie Evadys HD, kde nemá konkurenci mezi tradičními německými výrobci autobusů, ale soupeří například s nizozemskými či tureckými vozidly.

Do vyšší skupiny víceúčelových turistických autokarů nastoupila místo Evadysu HD novinka Magelys Pro, která ve srovnání s ním přináší nesrovnatelně větší cestovní komfort a luxusní image vrcholné řady Magelys. Nová verze Pro vychází konstrukčně z Magelysu HD, topcoach HDH jsme exkluzivně vyzkoušeli a podrobně představili již v AutoProfi 10/2009.

Prodej coachů v Evropě v roce 2010 dle cenových kategorií
Cenová kategorie Počet [ks]
1cca 800
2cca 3500
3cca 1000
4cca 500
Celkemcca 5800

První dotek

Ačkoliv Magelys Pro již byl staticky představen na výstavě Autokar Expo v Nice v říjnu minulého roku a o měsíc později na FIAA v Madridu, první bližší seznámení se událo na Sicílii. Nejdříve jsme novinku vyzkoušeli coby cestující – turisté. Několikahodinová jízda přerušovaná kratšími či dalšími zastávkami simulovala cílené využití autokaru.

Ve vozidle jsme si pochvalovali výhodu mimořádného prosklení střechy, skrze kterou k nám proudilo velké množství slunečních paprsků. Je fakt, že v cenovém segmentu 2 turistických autobusů jde o zcela výjimečný komfortní prvek, jejž samozřejmě doplňuje použití silně termických skel ve střeše. Navzdory polednímu slunci, jasné obloze a poloze na 37. rovnoběžce do autobusu nepronikalo znatelnější teplo. Výjimečné rozměry prosklených ploch navozují dojem úplné otevřenosti a všem cestujícím nabízejí panoramatický pohled na okolní svět. Pasažéři tak během cesty mohou sledovat krajinu, objevovat památky, poznávat nová místa, aniž by jim cokoli překáželo ve výhledu.

Pro letní období s vysokými teplotami byla samozřejmě v záloze klimatizace. Ta tvoří součást standardní výbavy a je integrovaná do stropu. Klimatizační systém může fungovat i obráceně - jako programovatelné nezávislé topení. Výhodu integrované koncepce tvoří vývoj chladicí jednotky zároveň s vozidlem, a tedy přesné rozložení tepelného komfortu v celém interiéru autobusu. Dopravci těží z toho, že vestavěná klimatizace představuje u většiny konkurentů značnou příplatkovou položku. Řidiče při průjezdu pod mosty těší nezvětšená výška vozidla 3620 mm.

Vzhled dle HD

Magelys Pro vnějšími proporcemi a vzhledem až na malé výjimky kopíruje provedení HD, které bylo slavnostně představené na výstavě Busworld v Kortrijku v říjnu 2007. Kromě originálního loga Pro jsou zevním odlišujícím znakem novinky zejména jiné přední světlomety a zrcátka v černé barvě. Málo patrnou, ale o to praktičtější změnu jsme nalezli na přídi. Dolní část čelního skla pod úrovní přístrojové desky byla nahrazena hliníkovým plechem s černým lakováním. Na pohled nerozeznatelná změna přinesla v praktickém důsledku menší náklady na opravu části přídě, na kterou nejčastěji útočí odletující kamínky. Nezanedbatelný přínos také tvoří snížená hmotnost a nižší výrobní náklady.

Spousta místa uvnitř

Na Magelysu se nám zamlouvala skutečnost, že i u vnějších sedadlech jsme si mohli bez problémů stoupnout. Stropní úložný prostor se totiž nachází zejména nad hlavou vnitřního cestujícího a ten vnější má kromě proskleného prostoru nad hlavou také hodně místa. Během testovací jízdy jsme tento prvek velmi ocenili, protože jeden účastník na sousedním sedadle usnul a další jej při potřebě postavit se nemusel budit a vycházet do uličky.

Na druhou stranu jsme postrádali čtecí světýlka umístěná na zadní stranu opěradel, jak je známe z verze HDH. Ani v noci nijak neosvětlovala cestujícího na vedlejším sedadle a bylo možné nastavit směr toku světla LED diod. Toto verze Pro neměla, ale technologie LED se přestěhovala na stropní modul. Tím také došlo k tomu, že tato světýlka, výdechy klimatizace, tlačítka zvonku či přivolání hostesky musejí mít přesné umístění nad sedadly. To může působit potíž při jiné konfiguraci než běžné 53 + 1 + 1 v případě délky vozidla 12,2 m a 57 + 1 + 1 při celkových 12,77 m. Top verze Magelys HDH disponuje stropním modulem s průběžnými výdechy ventilace po celé délce a ostatními prvky integrovanými do zadní strany opěradla.

Za volantem

Na testovacím okruhu v jihovýchodním cípu Sicílie jsme Magelys Pro vyzkoušeli jak při plném tempu a otestovali i jeho ovladatelnost v zatáčkách. Vozidlo poháněl 10,3litrový řadový šestiválec Cursor o výkonu 280 kW. Byl spojený s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou AS Tronic. K rozjetí tedy stačilo jen zmačknout tlačítko D po levé ruce, uvolnit parkovací brzdu a lehce sešlápnout plynový pedál. Agregát téměř nebyl slyšet a nový irisbus se dal do svižného zrychlování. Nutno však dodat, že vozidlo nebylo zatížené cestujícími.

Po prvním, „zahřívacím“ kole jsme při druhém zvolili svižnější tempo. Podvozek dobře zvládal odstředivé síly a k našemu potěšení nedocházelo k přílišnému naklánění vozidla. Instruktor Irisbusu se na sedadle pro průvodce jen usmíval, protože vnímal naši spokojenost s jistým vedením autobusu. Klidné chování podvozku zajišťovalo i nezbytný komfort pro cestující.

Přibrzďování před zatáčkami či slalomem mezi kužely obstarával v první řadě hydraulický retardér (se šestistupňovou manuální převodovkou je spojený elektromagneticky). Pět stupňů retardéru dovolovalo při zachování komfortu jízdy jemně zvyšovat brzdný účinek, přičemž nejvyšší stupeň byl natolik účinný, že jsme nemuseli používat provozní brzdy.

Sedadla

Ve vozidle jsme našli estetická, ergonomická a měkká sedadla se stavitelným sklonem opěradla (za příplatek). Do prostorných zavazadlových košů se snadno vešly tašky nebo osobní věci cestujících. Přední dva pasažéři měli k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy, ostatní dvoubodové.

Pro zpříjemnění cestování nabízí Magelys Pro jako opci prostor pro průvodce. Ten může díky bezdrátovému mikrofonu upozorňovat cestující na turistické zajímavosti a promítat na obrazovce okolní záběry přenášené silniční kamerou.

Bezpečnost

Konstrukce nového turistického autobusu vznikala při dodržení nejpřísnějších evropských norem v oblasti bezpečnosti. Vozidlo samozřejmě prošlo zkouškou převrácení R66 díky robustní struktuře karoserie. Aktivní bezpečnost představují standardně dodávané elektronické systémy ABS, ASR (zabránění prokluzování kol), EBS (elektronické rozdělení brzdného účinku) a stabilizační ESP.

Cena odhalena

Magelys Pro se dostal do prodeje v době vydání tohoto čísla AutoProfi. CEO Irisbusu Pierre Fleck na otázku týkající se základní ceny novinky odpověděl číslem 230 000 eur. Hned však dodal, že přesná částka závisí na podmínkách místního trhu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka (mm)12 200 nebo 12 765
Šířka (mm)2550
Celková výška (mm)3620
Rozvor (mm)6321 nebo 6886
Převis P/Z (mm)2619/3260
Rozchod kol P/Z (mm)2014/1817
Vnitřní výška (mm)2100
Výška podlahy (mm)1380
Maximální obsaditelnost (12,2 m)53+1+1 sedadel s WC
Maximální obsaditelnost (12,8 m)57+1+1 sedadel s WC
Výška 1. schůdku 1./2. dveří (mm)343/347
Šířka 1./2. dveří (mm)830/770
Objem zavazadlových košů (m3)1,25 nebo 1,31
Objem zavazadlových schrán (m3) (bez WC + 1m3)8,2 nebo 9,3
Celková technická hmotnost (kg)19 000
Max. zatížení P/Z nápravy (kg)7100/12 600
Stopový pol. zatáčení (mm)9250/10 000
Obrysový pol. zatáčení (mm)11 025/11 625
Nájezdový úhel P/Z (o)8.VIII
MotorCursor 10
Zdvihový objem (cm3)10 308
Emisní normaEuro 5
Největší výkon (kW)280 (330)*
Největší točivý moment (N.m)1600 (2100)*
Retardérelektromagnetický
Stálý převod3,36
Nádrž paliva/AdBlue (l)420/60
* údaje v závorkách tvoří výbavu na přání

HLAVNÍ PRVKY VÝBAVY NA PŘÁNÍ

  • - ložnice nebo šatna pro řidiče
  • - WC
  • - kávovar
  • - audio-video s obrazovkami 19’’ (elektricky výklopné)
  • - kamera snímající průvodce
  • - kamera snímající silnici před vozidlem
  • - kamera pro sledování prostoru za vozidlem při couvání
  • - pracoviště hostesky
  • - lednička
  • - navigace GPS
  • - robotizovaná převodovka AS-Tronic
  • - systém LDWS (upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu)
  • - adaptivní tempomat

IRISBUS A COACHE

Segment autokarů pro dálkovou turistiku má výrazná specifika. Magelys v něm zaujímá významné místo díky luxusnímu vybavení. Od března 2008 (což byl termín první dodávky) do února tohoto roku závod Irisbus Iveco ve francouzském Annonay vyrobil přibližně 250 vozidel Magelys HD a zvýšeného třínápravového HDH.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 






 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se pouze o délce smlouvy

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se…

Blíží se to, balík s mimořádně cenným obsahem by mohli v Plzni rozbalit už koncem týdne. Jednání o příchodu…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama