Irisbus Magelys Pro - Pro všechny

Irisbus Magelys Pro - Pro všechny

 
 
27.7. 2011 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Irisbus vstoupil na konci roku 2009 do segmentu superluxusních coachů. Tentokrát míří do neprodávanější části turistických vozidel.

Podíváme-li se na čtyři cenové kategorie turistických vozidel, má Irisbus již dnes zástupce ve všech. Francouzský výrobce se posunul do nejnižší kategorie Evadys HD, kde nemá konkurenci mezi tradičními německými výrobci autobusů, ale soupeří například s nizozemskými či tureckými vozidly.

Do vyšší skupiny víceúčelových turistických autokarů nastoupila místo Evadysu HD novinka Magelys Pro, která ve srovnání s ním přináší nesrovnatelně větší cestovní komfort a luxusní image vrcholné řady Magelys. Nová verze Pro vychází konstrukčně z Magelysu HD, topcoach HDH jsme exkluzivně vyzkoušeli a podrobně představili již v AutoProfi 10/2009.

Prodej coachů v Evropě v roce 2010 dle cenových kategorií
Cenová kategorie Počet [ks]
1cca 800
2cca 3500
3cca 1000
4cca 500
Celkemcca 5800

První dotek

Ačkoliv Magelys Pro již byl staticky představen na výstavě Autokar Expo v Nice v říjnu minulého roku a o měsíc později na FIAA v Madridu, první bližší seznámení se událo na Sicílii. Nejdříve jsme novinku vyzkoušeli coby cestující – turisté. Několikahodinová jízda přerušovaná kratšími či dalšími zastávkami simulovala cílené využití autokaru.

Ve vozidle jsme si pochvalovali výhodu mimořádného prosklení střechy, skrze kterou k nám proudilo velké množství slunečních paprsků. Je fakt, že v cenovém segmentu 2 turistických autobusů jde o zcela výjimečný komfortní prvek, jejž samozřejmě doplňuje použití silně termických skel ve střeše. Navzdory polednímu slunci, jasné obloze a poloze na 37. rovnoběžce do autobusu nepronikalo znatelnější teplo. Výjimečné rozměry prosklených ploch navozují dojem úplné otevřenosti a všem cestujícím nabízejí panoramatický pohled na okolní svět. Pasažéři tak během cesty mohou sledovat krajinu, objevovat památky, poznávat nová místa, aniž by jim cokoli překáželo ve výhledu.

Pro letní období s vysokými teplotami byla samozřejmě v záloze klimatizace. Ta tvoří součást standardní výbavy a je integrovaná do stropu. Klimatizační systém může fungovat i obráceně - jako programovatelné nezávislé topení. Výhodu integrované koncepce tvoří vývoj chladicí jednotky zároveň s vozidlem, a tedy přesné rozložení tepelného komfortu v celém interiéru autobusu. Dopravci těží z toho, že vestavěná klimatizace představuje u většiny konkurentů značnou příplatkovou položku. Řidiče při průjezdu pod mosty těší nezvětšená výška vozidla 3620 mm.

Vzhled dle HD

Magelys Pro vnějšími proporcemi a vzhledem až na malé výjimky kopíruje provedení HD, které bylo slavnostně představené na výstavě Busworld v Kortrijku v říjnu 2007. Kromě originálního loga Pro jsou zevním odlišujícím znakem novinky zejména jiné přední světlomety a zrcátka v černé barvě. Málo patrnou, ale o to praktičtější změnu jsme nalezli na přídi. Dolní část čelního skla pod úrovní přístrojové desky byla nahrazena hliníkovým plechem s černým lakováním. Na pohled nerozeznatelná změna přinesla v praktickém důsledku menší náklady na opravu části přídě, na kterou nejčastěji útočí odletující kamínky. Nezanedbatelný přínos také tvoří snížená hmotnost a nižší výrobní náklady.

Spousta místa uvnitř

Na Magelysu se nám zamlouvala skutečnost, že i u vnějších sedadlech jsme si mohli bez problémů stoupnout. Stropní úložný prostor se totiž nachází zejména nad hlavou vnitřního cestujícího a ten vnější má kromě proskleného prostoru nad hlavou také hodně místa. Během testovací jízdy jsme tento prvek velmi ocenili, protože jeden účastník na sousedním sedadle usnul a další jej při potřebě postavit se nemusel budit a vycházet do uličky.

Na druhou stranu jsme postrádali čtecí světýlka umístěná na zadní stranu opěradel, jak je známe z verze HDH. Ani v noci nijak neosvětlovala cestujícího na vedlejším sedadle a bylo možné nastavit směr toku světla LED diod. Toto verze Pro neměla, ale technologie LED se přestěhovala na stropní modul. Tím také došlo k tomu, že tato světýlka, výdechy klimatizace, tlačítka zvonku či přivolání hostesky musejí mít přesné umístění nad sedadly. To může působit potíž při jiné konfiguraci než běžné 53 + 1 + 1 v případě délky vozidla 12,2 m a 57 + 1 + 1 při celkových 12,77 m. Top verze Magelys HDH disponuje stropním modulem s průběžnými výdechy ventilace po celé délce a ostatními prvky integrovanými do zadní strany opěradla.

Za volantem

Na testovacím okruhu v jihovýchodním cípu Sicílie jsme Magelys Pro vyzkoušeli jak při plném tempu a otestovali i jeho ovladatelnost v zatáčkách. Vozidlo poháněl 10,3litrový řadový šestiválec Cursor o výkonu 280 kW. Byl spojený s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou AS Tronic. K rozjetí tedy stačilo jen zmačknout tlačítko D po levé ruce, uvolnit parkovací brzdu a lehce sešlápnout plynový pedál. Agregát téměř nebyl slyšet a nový irisbus se dal do svižného zrychlování. Nutno však dodat, že vozidlo nebylo zatížené cestujícími.

Po prvním, „zahřívacím“ kole jsme při druhém zvolili svižnější tempo. Podvozek dobře zvládal odstředivé síly a k našemu potěšení nedocházelo k přílišnému naklánění vozidla. Instruktor Irisbusu se na sedadle pro průvodce jen usmíval, protože vnímal naši spokojenost s jistým vedením autobusu. Klidné chování podvozku zajišťovalo i nezbytný komfort pro cestující.

Přibrzďování před zatáčkami či slalomem mezi kužely obstarával v první řadě hydraulický retardér (se šestistupňovou manuální převodovkou je spojený elektromagneticky). Pět stupňů retardéru dovolovalo při zachování komfortu jízdy jemně zvyšovat brzdný účinek, přičemž nejvyšší stupeň byl natolik účinný, že jsme nemuseli používat provozní brzdy.

Sedadla

Ve vozidle jsme našli estetická, ergonomická a měkká sedadla se stavitelným sklonem opěradla (za příplatek). Do prostorných zavazadlových košů se snadno vešly tašky nebo osobní věci cestujících. Přední dva pasažéři měli k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy, ostatní dvoubodové.

Pro zpříjemnění cestování nabízí Magelys Pro jako opci prostor pro průvodce. Ten může díky bezdrátovému mikrofonu upozorňovat cestující na turistické zajímavosti a promítat na obrazovce okolní záběry přenášené silniční kamerou.

Bezpečnost

Konstrukce nového turistického autobusu vznikala při dodržení nejpřísnějších evropských norem v oblasti bezpečnosti. Vozidlo samozřejmě prošlo zkouškou převrácení R66 díky robustní struktuře karoserie. Aktivní bezpečnost představují standardně dodávané elektronické systémy ABS, ASR (zabránění prokluzování kol), EBS (elektronické rozdělení brzdného účinku) a stabilizační ESP.

Cena odhalena

Magelys Pro se dostal do prodeje v době vydání tohoto čísla AutoProfi. CEO Irisbusu Pierre Fleck na otázku týkající se základní ceny novinky odpověděl číslem 230 000 eur. Hned však dodal, že přesná částka závisí na podmínkách místního trhu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka (mm)12 200 nebo 12 765
Šířka (mm)2550
Celková výška (mm)3620
Rozvor (mm)6321 nebo 6886
Převis P/Z (mm)2619/3260
Rozchod kol P/Z (mm)2014/1817
Vnitřní výška (mm)2100
Výška podlahy (mm)1380
Maximální obsaditelnost (12,2 m)53+1+1 sedadel s WC
Maximální obsaditelnost (12,8 m)57+1+1 sedadel s WC
Výška 1. schůdku 1./2. dveří (mm)343/347
Šířka 1./2. dveří (mm)830/770
Objem zavazadlových košů (m3)1,25 nebo 1,31
Objem zavazadlových schrán (m3) (bez WC + 1m3)8,2 nebo 9,3
Celková technická hmotnost (kg)19 000
Max. zatížení P/Z nápravy (kg)7100/12 600
Stopový pol. zatáčení (mm)9250/10 000
Obrysový pol. zatáčení (mm)11 025/11 625
Nájezdový úhel P/Z (o)8.VIII
MotorCursor 10
Zdvihový objem (cm3)10 308
Emisní normaEuro 5
Největší výkon (kW)280 (330)*
Největší točivý moment (N.m)1600 (2100)*
Retardérelektromagnetický
Stálý převod3,36
Nádrž paliva/AdBlue (l)420/60
* údaje v závorkách tvoří výbavu na přání

HLAVNÍ PRVKY VÝBAVY NA PŘÁNÍ

  • - ložnice nebo šatna pro řidiče
  • - WC
  • - kávovar
  • - audio-video s obrazovkami 19’’ (elektricky výklopné)
  • - kamera snímající průvodce
  • - kamera snímající silnici před vozidlem
  • - kamera pro sledování prostoru za vozidlem při couvání
  • - pracoviště hostesky
  • - lednička
  • - navigace GPS
  • - robotizovaná převodovka AS-Tronic
  • - systém LDWS (upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu)
  • - adaptivní tempomat

IRISBUS A COACHE

Segment autokarů pro dálkovou turistiku má výrazná specifika. Magelys v něm zaujímá významné místo díky luxusnímu vybavení. Od března 2008 (což byl termín první dodávky) do února tohoto roku závod Irisbus Iveco ve francouzském Annonay vyrobil přibližně 250 vozidel Magelys HD a zvýšeného třínápravového HDH.

Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 





 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

Nemrtví vás budou chtít roztrhat i v autobuse! Recenze Resident Evil Revelations 2 pro Switch

Nemrtví vás budou chtít roztrhat i v autobuse!…

Zatímco první díl Resident Evil Revelations byl původně exkluzivním titulem pro Nintendo 3DS a později byl…

 

iSport.cz

Sáblíková na SP v Salt Lake City skončila druhá, Erbanová devátá

Sáblíková na SP v Salt Lake City skončila druhá,…

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila na Světovém poháru v Salt Lake City druhé místo v závodu na 3000…

VIDEO: Mountfield smetl Plzeň 6:0! Sparta znovu padla, Chomutov zabral

VIDEO: Mountfield smetl Plzeň 6:0! Sparta znovu…

Nedělní šlágr 30. kola hokejové Tisport extraligy měl nabídnout vyrovnanou bitvu, ale stal se jednoznačnou…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…