Italdesign-Giugiaro Emas v Ženevě 2010

Italdesign-Giugiaro Emas v Ženevě 2010

 
 
5.3. 2010

Slavné italské návrhářské studio Italdesign-Giugiaro přivezlo do Ženevy trojici konceptů Emas. Na projektu Emas spolupracoval turínský Italdesign-Giugiaro s malajskou automobilkou Proton, potažmo britským Lotusem, který je v jejím vlastnictví

Slavné italské návrhářské studio Italdesign-Giugiaro přivezlo do Ženevy trojici konceptů Emas.

Na projektu Emas spolupracoval turínský Italdesign-Giugiaro s malajskou automobilkou Proton, potažmo britským Lotusem, který je v jejím vlastnictví. Divize Lotus Engineering Hybrid měla na starosti vývoj poháněcí soustavy. Hybridní, jak jinak. Název Emas je zkratkou z Eco Mobility Advanced Solutions, v malajštině ovšem znamená také zlato.

Povedená rodinka čítá malý pětidveřový hatchback Emas Comfort s délkou 3,55 m, stejně velký oplastovaný Emas Country, kterému nevadí nějaký ten šrám z městských dopravních válek a konečně Emas 3, třídveřové mikrovozítko do města, které má o 550 mm zkrácený rozvor a měří tři metry. Z celé trojice je do stadia funkčního prototypu doveden pouze Emas Comfort. Ostatní dva jsou zatím jen modely v měřítku 1:1.

Podlahová plošina s královským rozvorem náprav 2590 mm byla zkonstruována tak, aby mohla pojmout různé systémy pohonu od klasického zážehového motoru přes hybridní kombinace benzin-elektřina a plyn-elektřina až po samotné elektromotory.

Emas Comfort pohání 1,2litrový zážehový tříválec z dílen Lotusu s výkonem 38 kW (51 k) při 3500 min-1, který může spalovat kromě tradičního benzinu i etanol, nebo metanol. Jeho činnost podporuje elektromotor se stálým výkonem 45 kW a maximálním 75 kW. Díky točivému momentu 240 Nm automobil nepotřebuje převodovku. Energii dodávají lithium-iontové baterie s kapacitou 11,5 kWh, které lze dobíjet z běžné elektrické sítě. To trvá pouze tři hodiny. Emas Comfort zrychluje z 0 na 100 km/h za 14 s, jede maximálně 170 km/h a dojezd na jedno nabití baterií činí v hybridním režimu 50 km.

Zvláštním designovým prvkem vozu jsou zadní světla ze světelných diod. Ta jsou ukryta pod sklem víka zavazadlového prostoru, a pokud je vůz v klidu, nejsou vidět. Když potřebujete dozadu naložit zavazadla a páté dveře vyklopíte směrem vzhůru, ostatním účastníkům provozu o vás dává vědět další dvojice světlometů v nárazníku.

Pasažéři mají výše umístěná elektricky nastavitelná sedadla. Interiér byl navržen s ohledem na co největší prostor pro posádku. Do zavazadelníku se vejde 320-390 litrů nákladu, což překonává i současné malé vozy, o miniautech, která se stěží vejdou do 200 l, ani nemluvě. Zadní dvojice sedadel je posuvná, lze ji také zcela sklopit do podlahy, pak se dovnitř vejde až 780 l. Samostatné sedačky lze také nahradit třímístnou lavicí.

Přístrojové desce dominují dva menší displeje. V levém jsou dostupné informace z audio systému, telefonu a přístup na internet, jakož i některé nastavitelné funkce vozu. Pravý obsahuje zejména rychloměr, dále například ukazatel stavu baterií. Několik ovladačů (zamykání, elektrická okna, světla) je i na řidičových dveřích. Spolujezdec si pak může tlačítky u sebe nastavit hudební aparaturu. Většina ostatních funkcí je dostupná na velkém dotykovém displeji uprostřed středové konzoly, a to včetně klimatizace. Dále zde najdeme tlačítko startování motoru, dvě USB zdířky, slot pro SD kartu a také pro iPhone.

Italdesign ve spolupráci s Protonem v současné době vyvíjí i další karosářské verze této řady, od sportovních po dodávkové.

Aleš Sleeper Dragoun


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf pražského ANO: Stuchlík neměl stát v čele kandidátky Šéf pražského ANO: Stuchlík neměl stát v čele kandidátky

Neúspěch v Praze způsobil mix faktorů: celostátní…

Senátní volby zůstanou dvoukolové, změnu horní komora odmítla Senátní volby zůstanou dvoukolové, změnu horní komora odmítla

Senátní volby zůstanou dvoukolové. Horní komora těsnou…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ženeva 2010

 











Blesk.cz

Tajemství Harryho černého prstenu a Meghanina náhrdelníku z těstovin

Tajemství Harryho černého prstenu a Meghanina…

Všímavým fanouškům královského páru Harryho a Meghan neunikly drobné detaily, kterými se oba ozdobili. Princ…

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

 

iSport.cz

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží dál v Austrálii

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží…

Snaha Usaina Bolta o fotbalovou kariéru nekončí, ba naopak. Osminásobný olympijský vítěz ve sprintu na 100 a 200…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…