4.11. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Iveco Bus: Autobusy s pohonem CNG

 

V České republice vyrábí společnost Iveco Bus plynové autobusy Urbanway v délce 10,5 a 12 m. V továrně ve Vysokém Mýtě mají vlastní plničku.

Nabídka CNG autobusů nekončí produktovým portfoliem z Vysokého Mýta, protože zájemci o kloubový osmnáctimetrový Urbanway CNG jej dostanou z francouzské továrny v Annonay. V současnosti nabídka verzí CNG vozidel Iveco Bus plně odpovídá poptávce, přestože nástup výroby provedení na zemní plyn byl velmi postupný, přestože Iveco Bus odhalilo první informace o Urbanwaye na zemní plyn již předloni. Poprvé jsme viděli Urbanway CNG v rámci premiéry na světovém kongresu UITP v Miláně v červnu loňského roku. Tam však nebyla možnost si podrobněji vozidlo prohlédnout, proto jsme počkali až na oslavy 120 let Sodomkovy továrny.

Postupné seznamování

Ve výrobní lince továrny Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě se nacházel dvanáctimetrový plynový Urbanway. Mohli jsme si shora prohlédnout, že CNG nádoby má umístěné za klimatizací až nad zadní nápravou. Paradoxně CNG provedení přináší velkou výhodu i pro samotné cestující, což potvrdil pohled do vozidla. Nízkopodlažní konstrukci se nacházela v kompletní délce, protože CNG vozidlo nepotřebuje do podvozku vtlačené nádrže na naftu ani AdBlue.

Každé kilo dobré

Absence běžných palivových a Ad- Blue nádrží sice zvětší prostor pro cestující, ale na druhou stranu tlakové nádoby na CNG váží mnohem více než ty naftové či AdBlue. Výrobci se zejména u dvanáctimetrových dvounápravových CNG autobusů musí těžce poprat s pohotovostní hmotností. Iveco Bus proto kompozitní nádoby na CNG plněné na tlak 20 MPa nabízí ve dvou specifikacích.

Dva typy nádrží

Typ 3 plynových nádob používá ocelovou nebo hliníkovou vložku opředenou uhlíkovými vlákny. Kapacita této nádrže činí 320 litrů. Čtyři podélně montované nádoby tak pojmou celkově 1280 litrů stlačeného zemního plynu. Plnicí příruba se nachází na pravém boku vozidla za třetími dveřmi.

Druhou alternativu tvoří Typ 4 s plastovou vložkou opředenou uhlíkovými vlákny. Je lehčí, ale kvůli silnějšímu jádru pojme nepatrně méně 315 litrů, což při čtyřech nádržích znamená celkových 1260 litrů zemního plynu.

Jeden motor

Urbanway CNG pohání 7,8litrový šestiválec Cursor 8 Euro VI ve dvou výkonových úrovních 213 a 243 kW s točivým momentem 1100, resp. 1300 N.m. Stavba vstřikování dovoluje bez jakýchkoliv úprav také spalovat bioplyn, který se získává z obnovitelných zdrojů.

Šestiválec uložený napříč je spojen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou Voith D854.6 nebo na přání šestistupňovou ZF Ecolife 6 AP. K oběma ústrojím jsou k dispozici tři různé stálé převody, aby si dopravce mohl vybrat dle předpokládané topografie trasy optimální kompromis spotřeby a jízdní dynamiky.

Dvounápravové

Nejkratší verze 10,46 metru se třemi dveřmi směřuje do oblastí s velmi intenzivní výměnou cestujících a nabízí 19-23 sedadel včetně jednoho pro vozíčkáře. Díky rozvoru 4,59 m má Urbanway 10,5 výborný obrysový poloměr otáčení 8,96 m a hodí se i do dopravně složitých městských částí. Častější je však dvoudveřové provedení s pěti sedadly navíc. Dvanáctimetrový nejklasičtější městský typ stojí na rozvoru 6,12 m nabízí sedadlovou obsaditelnost 22-32 pro třídveřové provedení. Absence posledních dveří přidává pět sedaček stejně jako u desetimetrového typu.

Páteřní linky

Kloubový osmnáctimetrový Urbanway s maximem sedadel 49 či 44 u třídveřového, respektive čtyřdveřového provedení pohání silnější verze šestiválce Cursor 8 CNG o výkonu 243 kW a točivém momentu 1300 N.m.

Třínápravový Urbanway používá rozvory 5,355 a 6,675 m. Nádrže CNG má umístěné nad druhou a před třetí nápravou. Celkový počet deseti nádrží Typu 3 nebo 4 pojme celkově 1550, resp. 1540 litrů zemního plynu. S automatickou převodovkou ZF 6AP 1400B jsou k dispozici tři stálé převody, ústrojí Voith D864.6 výrobce kombinuje se dvěma převody.

Pěkná výbava

Standardní vybavení Urbanway CNG zahrnuje například vnější i vnitřní LED osvětlení, kneeling, plošinu pro vozíčkáře, topení od motoru i nezávislé o výkonu 30 kW. Řidiči patří pneumatické pérování sedadla, které může být dovybaveno možností otáčení o 60o. Mezi prvky na přání najdeme klimatizace pro cestující a případně druhou pro řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říká bývalý ministr a šéf armády Z Afghánistánu se nestahujme, říká bývalý ministr a šéf armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 

Štítky Iveco Profi CNG Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

Dnes 18:50

První 16ventilový Golf uvedl VW na trh v roce 1985. Už o čtyři roky dříve však existoval Golf se 16 ventily.




Blesk.cz

Batman poprvé ukázal penis: Temný rytíř se za svého netopýra stydět rozhodně nemusí

Batman poprvé ukázal penis: Temný rytíř se za svého…

Batman alias miliardář a playboy Bruce Wayne si dával vždy pozor, aby nebyla odhalena jeho pravá identita. Svou…

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

 

iSport.cz

Liga mistrů ONLINE: Ronaldo s Juventusem vede na United, Džeko pálí za AS

Liga mistrů ONLINE: Ronaldo s Juventusem vede na…

Nejslavnější fotbalová soutěž světa se vrací na plné obrátky. Největším lákadlem je bezpochyby návrat Cristiana…

Češky prohrály na Turnaji mistryň. Plíšková a Kvitová mají přesto naději

Češky prohrály na Turnaji mistryň. Plíšková a…

Jen jedna, nebo žádná z českých tenistek nemusí projít do semifinále Turnaje mistryň. Petra Kvitová i Karolína…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní SMS za volantem zpráv nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…