Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Bus: Autobusy s pohonem CNG

Ladislav Černý
Diskuze (4)
V České republice vyrábí společnost Iveco Bus plynové autobusy Urbanway v délce 10,5 a 12 m. V továrně ve Vysokém Mýtě mají vlastní plničku.

Nabídka CNG autobusů nekončí produktovým portfoliem z Vysokého Mýta, protože zájemci o kloubový osmnáctimetrový Urbanway CNG jej dostanou z francouzské továrny v Annonay. V současnosti nabídka verzí CNG vozidel Iveco Bus plně odpovídá poptávce, přestože nástup výroby provedení na zemní plyn byl velmi postupný, přestože Iveco Bus odhalilo první informace o Urbanwaye na zemní plyn již předloni. Poprvé jsme viděli Urbanway CNG v rámci premiéry na světovém kongresu UITP v Miláně v červnu loňského roku. Tam však nebyla možnost si podrobněji vozidlo prohlédnout, proto jsme počkali až na oslavy 120 let Sodomkovy továrny.

Postupné seznamování

Ve výrobní lince továrny Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě se nacházel dvanáctimetrový plynový Urbanway. Mohli jsme si shora prohlédnout, že CNG nádoby má umístěné za klimatizací až nad zadní nápravou. Paradoxně CNG provedení přináší velkou výhodu i pro samotné cestující, což potvrdil pohled do vozidla. Nízkopodlažní konstrukci se nacházela v kompletní délce, protože CNG vozidlo nepotřebuje do podvozku vtlačené nádrže na naftu ani AdBlue.

Každé kilo dobré

Absence běžných palivových a Ad- Blue nádrží sice zvětší prostor pro cestující, ale na druhou stranu tlakové nádoby na CNG váží mnohem více než ty naftové či AdBlue. Výrobci se zejména u dvanáctimetrových dvounápravových CNG autobusů musí těžce poprat s pohotovostní hmotností. Iveco Bus proto kompozitní nádoby na CNG plněné na tlak 20 MPa nabízí ve dvou specifikacích.

Dva typy nádrží

Typ 3 plynových nádob používá ocelovou nebo hliníkovou vložku opředenou uhlíkovými vlákny. Kapacita této nádrže činí 320 litrů. Čtyři podélně montované nádoby tak pojmou celkově 1280 litrů stlačeného zemního plynu. Plnicí příruba se nachází na pravém boku vozidla za třetími dveřmi.

Druhou alternativu tvoří Typ 4 s plastovou vložkou opředenou uhlíkovými vlákny. Je lehčí, ale kvůli silnějšímu jádru pojme nepatrně méně 315 litrů, což při čtyřech nádržích znamená celkových 1260 litrů zemního plynu.

Jeden motor

Urbanway CNG pohání 7,8litrový šestiválec Cursor 8 Euro VI ve dvou výkonových úrovních 213 a 243 kW s točivým momentem 1100, resp. 1300 N.m. Stavba vstřikování dovoluje bez jakýchkoliv úprav také spalovat bioplyn, který se získává z obnovitelných zdrojů.

Šestiválec uložený napříč je spojen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou Voith D854.6 nebo na přání šestistupňovou ZF Ecolife 6 AP. K oběma ústrojím jsou k dispozici tři různé stálé převody, aby si dopravce mohl vybrat dle předpokládané topografie trasy optimální kompromis spotřeby a jízdní dynamiky.

Dvounápravové

Nejkratší verze 10,46 metru se třemi dveřmi směřuje do oblastí s velmi intenzivní výměnou cestujících a nabízí 19-23 sedadel včetně jednoho pro vozíčkáře. Díky rozvoru 4,59 m má Urbanway 10,5 výborný obrysový poloměr otáčení 8,96 m a hodí se i do dopravně složitých městských částí. Častější je však dvoudveřové provedení s pěti sedadly navíc. Dvanáctimetrový nejklasičtější městský typ stojí na rozvoru 6,12 m nabízí sedadlovou

obsaditelnost 22-32 pro třídveřové provedení. Absence posledních dveří přidává pět sedaček stejně jako u desetimetrového typu.

Páteřní linky

Kloubový osmnáctimetrový Urbanway s maximem sedadel 49 či 44 u třídveřového, respektive čtyřdveřového provedení pohání silnější verze šestiválce Cursor 8 CNG o výkonu 243 kW a točivém momentu 1300 N.m.

Třínápravový Urbanway používá rozvory 5,355 a 6,675 m. Nádrže CNG má umístěné nad druhou a před třetí nápravou. Celkový počet deseti nádrží Typu 3 nebo 4 pojme celkově 1550, resp. 1540 litrů zemního plynu. S automatickou převodovkou ZF 6AP 1400B jsou k dispozici tři stálé převody, ústrojí Voith D864.6 výrobce kombinuje se dvěma převody.

Pěkná výbava

Standardní vybavení Urbanway CNG zahrnuje například vnější i vnitřní LED osvětlení, kneeling, plošinu pro vozíčkáře, topení od motoru i nezávislé o výkonu 30 kW. Řidiči patří pneumatické pérování sedadla, které může být dovybaveno možností otáčení o 60o. Mezi prvky na přání najdeme klimatizace pro cestující a případně druhou pro řidiče.

Ladislav Černý
Diskuze (4)
12. 12. 2016 08:45
...komické...
je vcelku komické, ale i podivuhodné či úctyhodné, jak IVECO dokázalo "ukrást" vysluhujícím nízkopodlažním Renaultům z 80.-90. let skelet i platformu a i v 21. století na tom stavět "moderní busy" a to i přes to, že velmi rády hoří >:-[]
Avatar - KANKUNEN
4. 11. 2016 10:42
Z nafty se má přirozeně přejít na CNG
a na elektriku až vymyslí baterky. Autobusy , dodávky a taxíky už dávno nemusely smrdět.
Avatar - Barry Lyndon
4. 11. 2016 10:28
CNG by bylo super....
.... ovšem v Praze asi zemní plyn ještě nebyl zaveden a proto skoro veškerá neelektrifikovaná MHD jede na smrdutou jedovatou naftu.

Zlatý Jančura s jeho Octaviemi CNG (ostatní taxikáři jsou povětšinou dieselový dobytek).
4. 11. 2016 08:04
KAROSA
Jedině KAROSA z Vysokého Mýta.