Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

 
 

Mezinárodní koncern Iveco na stavebním veletrhu Bauma v Mnichově sice představil především (a bombasticky) novou generaci těžké řady Trakker, ale vedle ní se objevila i novinka menší.

Nutno zdůraznit, že menší jen rozměrově, protože významem rozhodně malá není. Iveco Daily 4x4 navazuje na předchůdce, jejichž kořeny sahají do roku 1985.

Vznik nového moderního užitkového offroadu lehké střední kategorie je výsledkem celé série nepřímo souvisejících okolností.

Štěstí v neštěstí

Mimo jiné tím, že malá italská rodinná firma SCAM, výrobce terénních užitkových vozidel třídy do 7500 kg, se dostala do finančních potíží existenčního formátu, když ji podrazil jeden z velkých zákazníků stornováním významné objednávky. A protože SCAM byl zase zákazníkem koncernu Iveco (odběratelem motorů a budek řidiče), řešení se našlo rychlé a naprosto logické.

Iveco výrobu terénních vozidel zachránilo - má nyní většinový podíl ve firmě. Ta zase urychlila svůj původní modernizační program a zavedla do výroby novou generaci svého speciálu již s typovým označením Iveco Daily 4x4 a maximalizovaným využitím koncernových dílů. Ve svém sídle ve Varese také bude novinku sériově stavět.

Šaramantně do bláta

Velmi elegantní a technicky zajímavé vozidlo moderní a přísně účelové konstrukce má klasickou rámovou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a trvalým pohonem všech kol, tuhými nápravami a odpružením listovými pružinami.

K dispozici je ve dvou verzích - poněkud civilnější SM pro kombinovaný provoz na zpevněných komunikacích a lehčím terénu, respektive jako "drsný" off road SMT přizpůsobený provozu převážně mimo komunikace a v terénu skutečně těžkém. Proto se obě verze liší také mimo jiné ve velikosti světlé výšky. Ta činí v prvním případě (SM) 260 mm, ve druhém (SMT) pak dokonce 300 mm. Stejně tak je Daily 4x4 k dispozici ve dvou variantách celkové hmotnosti 3500 a 5000 kg. Samozřejmostí je také možnost výběru co do velikosti budky řidiče. K dispozici jsou totiž klasické dvoudveřové třímístné (l+2), respektive čtyřdveřové prodloužené "Crew Cab" s obsaditelností 1+6. Volit lze také velikost rozvoru náprav mezi 3050 a 3400 mm, což je směrodatným údajem pro nástavbáře a jeho možnosti aplikace různých nesených nářadí.

Třílitr pod kapotou

Hnacím agregátem je osvědčený moderní rychloběžný motor Iveco FIC 3.0, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 2998cm3. Poskytuje pozoruhodný největší výkon 130 kW/2900-3600 min-1, respektive točivý moment 400 N.m/1250-3000 min-1. Za pozornost stojí i servisní interval motoru (výměna oleje a diagnostika), který činí 40 000 km.

Převodová matematika

Velmi zajímavé je převodné ústrojí. Jednokotoučová suchá spojka je obvyklé konstrukce se zesílením nejvíce namáhaných bodů. Následuje šestistupňová převodovka ZF s přímým řazením krátkou pákou umístěnou v panelu pod volantem. Řidič má však k dispozici ještě dělicí převodovku (s označením "silnice" a "terén") a také sestupný převod. Výsledkem je tedy 24 stupňů s tím, že nejmenší rychlost pro pojezd s neseným nářadím činí 1,9 km/h. Lze však instalovat plíživý převod s výslednou rychlostí 0,2 km/h.

Kardany a diferenciály

Pro přenos točivého momentu na kola obou tuhých náprav zvolili konstruktéři samozřejmě robustní klasické řešení - kloubové hřídele. Všechny tři diferenciály (nápravové a mezinápravový) jsou vybaveny závěrem ovládaným elektromechanicky. Stejně tak se z místa řidiče tlačítkem aktivuje výstup točivého momentu motoru pro mechanický pohon nesených nářadí. Výrobce poskytuje za příplatek také pevně instalované čerpadlo pro nářadí s hydraulickými pohony.

Terénní speciál Iveco Daily 4x4 by měl vyjet do světa v druhé polovině roku, kdy bude také známa jeho cena. Výrobce tak uvádí do světa další odvozeninu populární řady Daily, která se vyrábí u externího partnera. Stejně jako například malé autobusy na stejném podvozku, které pro koncern Iveco staví velký královéhradecký podnik Stratos Auto.

Ondřej Horský foto archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter Garrett bavil fanoušky na besedě Reflexu

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter…

Frontman skupiny Midnight Oil PETER GARRETT se vrací z australského parlamentu na koncertní pódia. Promluvil o…

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…