Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

 
 

Mezinárodní koncern Iveco na stavebním veletrhu Bauma v Mnichově sice představil především (a bombasticky) novou generaci těžké řady Trakker, ale vedle ní se objevila i novinka menší.

Nutno zdůraznit, že menší jen rozměrově, protože významem rozhodně malá není. Iveco Daily 4x4 navazuje na předchůdce, jejichž kořeny sahají do roku 1985.

Vznik nového moderního užitkového offroadu lehké střední kategorie je výsledkem celé série nepřímo souvisejících okolností.

Štěstí v neštěstí

Mimo jiné tím, že malá italská rodinná firma SCAM, výrobce terénních užitkových vozidel třídy do 7500 kg, se dostala do finančních potíží existenčního formátu, když ji podrazil jeden z velkých zákazníků stornováním významné objednávky. A protože SCAM byl zase zákazníkem koncernu Iveco (odběratelem motorů a budek řidiče), řešení se našlo rychlé a naprosto logické.

Iveco výrobu terénních vozidel zachránilo - má nyní většinový podíl ve firmě. Ta zase urychlila svůj původní modernizační program a zavedla do výroby novou generaci svého speciálu již s typovým označením Iveco Daily 4x4 a maximalizovaným využitím koncernových dílů. Ve svém sídle ve Varese také bude novinku sériově stavět.

Šaramantně do bláta

Velmi elegantní a technicky zajímavé vozidlo moderní a přísně účelové konstrukce má klasickou rámovou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a trvalým pohonem všech kol, tuhými nápravami a odpružením listovými pružinami.

K dispozici je ve dvou verzích - poněkud civilnější SM pro kombinovaný provoz na zpevněných komunikacích a lehčím terénu, respektive jako "drsný" off road SMT přizpůsobený provozu převážně mimo komunikace a v terénu skutečně těžkém. Proto se obě verze liší také mimo jiné ve velikosti světlé výšky. Ta činí v prvním případě (SM) 260 mm, ve druhém (SMT) pak dokonce 300 mm. Stejně tak je Daily 4x4 k dispozici ve dvou variantách celkové hmotnosti 3500 a 5000 kg. Samozřejmostí je také možnost výběru co do velikosti budky řidiče. K dispozici jsou totiž klasické dvoudveřové třímístné (l+2), respektive čtyřdveřové prodloužené "Crew Cab" s obsaditelností 1+6. Volit lze také velikost rozvoru náprav mezi 3050 a 3400 mm, což je směrodatným údajem pro nástavbáře a jeho možnosti aplikace různých nesených nářadí.

Třílitr pod kapotou

Hnacím agregátem je osvědčený moderní rychloběžný motor Iveco FIC 3.0, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 2998cm3. Poskytuje pozoruhodný největší výkon 130 kW/2900-3600 min-1, respektive točivý moment 400 N.m/1250-3000 min-1. Za pozornost stojí i servisní interval motoru (výměna oleje a diagnostika), který činí 40 000 km.

Převodová matematika

Velmi zajímavé je převodné ústrojí. Jednokotoučová suchá spojka je obvyklé konstrukce se zesílením nejvíce namáhaných bodů. Následuje šestistupňová převodovka ZF s přímým řazením krátkou pákou umístěnou v panelu pod volantem. Řidič má však k dispozici ještě dělicí převodovku (s označením "silnice" a "terén") a také sestupný převod. Výsledkem je tedy 24 stupňů s tím, že nejmenší rychlost pro pojezd s neseným nářadím činí 1,9 km/h. Lze však instalovat plíživý převod s výslednou rychlostí 0,2 km/h.

Kardany a diferenciály

Pro přenos točivého momentu na kola obou tuhých náprav zvolili konstruktéři samozřejmě robustní klasické řešení - kloubové hřídele. Všechny tři diferenciály (nápravové a mezinápravový) jsou vybaveny závěrem ovládaným elektromechanicky. Stejně tak se z místa řidiče tlačítkem aktivuje výstup točivého momentu motoru pro mechanický pohon nesených nářadí. Výrobce poskytuje za příplatek také pevně instalované čerpadlo pro nářadí s hydraulickými pohony.

Terénní speciál Iveco Daily 4x4 by měl vyjet do světa v druhé polovině roku, kdy bude také známa jeho cena. Výrobce tak uvádí do světa další odvozeninu populární řady Daily, která se vyrábí u externího partnera. Stejně jako například malé autobusy na stejném podvozku, které pro koncern Iveco staví velký královéhradecký podnik Stratos Auto.

Ondřej Horský foto archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů

Na dodávky hotových dveří do airbusů připadá takřka…

Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…