Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

 
 

Mezinárodní koncern Iveco na stavebním veletrhu Bauma v Mnichově sice představil především (a bombasticky) novou generaci těžké řady Trakker, ale vedle ní se objevila i novinka menší.

Nutno zdůraznit, že menší jen rozměrově, protože významem rozhodně malá není. Iveco Daily 4x4 navazuje na předchůdce, jejichž kořeny sahají do roku 1985.

Vznik nového moderního užitkového offroadu lehké střední kategorie je výsledkem celé série nepřímo souvisejících okolností.

Štěstí v neštěstí

Mimo jiné tím, že malá italská rodinná firma SCAM, výrobce terénních užitkových vozidel třídy do 7500 kg, se dostala do finančních potíží existenčního formátu, když ji podrazil jeden z velkých zákazníků stornováním významné objednávky. A protože SCAM byl zase zákazníkem koncernu Iveco (odběratelem motorů a budek řidiče), řešení se našlo rychlé a naprosto logické.

Iveco výrobu terénních vozidel zachránilo - má nyní většinový podíl ve firmě. Ta zase urychlila svůj původní modernizační program a zavedla do výroby novou generaci svého speciálu již s typovým označením Iveco Daily 4x4 a maximalizovaným využitím koncernových dílů. Ve svém sídle ve Varese také bude novinku sériově stavět.

Šaramantně do bláta

Velmi elegantní a technicky zajímavé vozidlo moderní a přísně účelové konstrukce má klasickou rámovou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a trvalým pohonem všech kol, tuhými nápravami a odpružením listovými pružinami.

K dispozici je ve dvou verzích - poněkud civilnější SM pro kombinovaný provoz na zpevněných komunikacích a lehčím terénu, respektive jako "drsný" off road SMT přizpůsobený provozu převážně mimo komunikace a v terénu skutečně těžkém. Proto se obě verze liší také mimo jiné ve velikosti světlé výšky. Ta činí v prvním případě (SM) 260 mm, ve druhém (SMT) pak dokonce 300 mm. Stejně tak je Daily 4x4 k dispozici ve dvou variantách celkové hmotnosti 3500 a 5000 kg. Samozřejmostí je také možnost výběru co do velikosti budky řidiče. K dispozici jsou totiž klasické dvoudveřové třímístné (l+2), respektive čtyřdveřové prodloužené "Crew Cab" s obsaditelností 1+6. Volit lze také velikost rozvoru náprav mezi 3050 a 3400 mm, což je směrodatným údajem pro nástavbáře a jeho možnosti aplikace různých nesených nářadí.

Třílitr pod kapotou

Hnacím agregátem je osvědčený moderní rychloběžný motor Iveco FIC 3.0, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 2998cm3. Poskytuje pozoruhodný největší výkon 130 kW/2900-3600 min-1, respektive točivý moment 400 N.m/1250-3000 min-1. Za pozornost stojí i servisní interval motoru (výměna oleje a diagnostika), který činí 40 000 km.

Převodová matematika

Velmi zajímavé je převodné ústrojí. Jednokotoučová suchá spojka je obvyklé konstrukce se zesílením nejvíce namáhaných bodů. Následuje šestistupňová převodovka ZF s přímým řazením krátkou pákou umístěnou v panelu pod volantem. Řidič má však k dispozici ještě dělicí převodovku (s označením "silnice" a "terén") a také sestupný převod. Výsledkem je tedy 24 stupňů s tím, že nejmenší rychlost pro pojezd s neseným nářadím činí 1,9 km/h. Lze však instalovat plíživý převod s výslednou rychlostí 0,2 km/h.

Kardany a diferenciály

Pro přenos točivého momentu na kola obou tuhých náprav zvolili konstruktéři samozřejmě robustní klasické řešení - kloubové hřídele. Všechny tři diferenciály (nápravové a mezinápravový) jsou vybaveny závěrem ovládaným elektromechanicky. Stejně tak se z místa řidiče tlačítkem aktivuje výstup točivého momentu motoru pro mechanický pohon nesených nářadí. Výrobce poskytuje za příplatek také pevně instalované čerpadlo pro nářadí s hydraulickými pohony.

Terénní speciál Iveco Daily 4x4 by měl vyjet do světa v druhé polovině roku, kdy bude také známa jeho cena. Výrobce tak uvádí do světa další odvozeninu populární řady Daily, která se vyrábí u externího partnera. Stejně jako například malé autobusy na stejném podvozku, které pro koncern Iveco staví velký královéhradecký podnik Stratos Auto.

Ondřej Horský foto archiv

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
V neděli začne účtenková loterie. Měsíčně se rozdá více než 20 tisíc cen V neděli začne účtenková loterie. Měsíčně se rozdá více než 20 tisíc cen

V neděli začne v Česku fungovat účtenková loterie k…

Silový postup vede do slepé uličky. Rusko prý  hledá lepší řešení severokorejské krize Silový postup vede do slepé uličky. Rusko prý hledá lepší řešení severokorejské krize

Rusko se v zákulisí snaží nalézt politické řešení krize…

Problémy českého zdravotnictví státní peníze nejspíš nevyřeší. Strany téma obchází Problémy českého zdravotnictví státní peníze nejspíš nevyřeší. Strany téma obchází

Současná vláda nalila do zdravotnictví hodně peněz, ale…

V referendu se pro nezávislost iráckých Kurdů vyslovilo až 90 procent hlasujících V referendu se pro nezávislost iráckých Kurdů vyslovilo až 90 procent hlasujících

V pondělním referendu se pro nezávislost iráckých Kurdů…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Indická Tata má zájem o další značku. Kdo by mohl doplnit Jaguar a Land Rover?

Indická Tata má zájem o další značku. Kdo by mohl doplnit Jaguar a Land Rover?

Dnes 14:52

Automobilka Tata je od roku 2008 vlastníkem britského výrobce Jaguar Land Rover. Nyní má zájem o další nákup. Jaké možnosti se nabízejí?




Blesk.cz

Sharp se vrátí se smartphony do Evropy. Chce se svézt na vlně bezrámečkového designu

Sharp se vrátí se smartphony do Evropy. Chce se…

Sharp plánuje návrat na evropský mobilní trh. V průběhu uplynulého veletrhu IFA v Berlíně to oznámil šéf…

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit pozici Česka v EU, radí Sobotka

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit…

Vyjednat lepší pozici v jádru Evropské unie, posilovat bezpečnost a zvyšovat výdaje na obranu. I to by měly být…

 

iSport.cz

Lavička povolal na Chorvaty tři nováčky. Zaujali ho Král, Piško a Wiesner

Lavička povolal na Chorvaty tři nováčky. Zaujali ho…

Trenér fotbalové reprezentace do 21 let Vítězslav Lavička nominoval na říjnové kvalifikační utkání mistrovství…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Válka mezi USA a KLDR nebude mít vítěze, varuje Čína

Válka mezi USA a KLDR nebude mít vítěze, varuje Čína

Čína dnes vyzvala Severní Koreu a Spojené státy, aby ukončily svou slovní válku, a varovala, že případný…

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…