Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Iveco Daily 4x4: Nová dimenze

AutoProfi
Diskuze (7)
Mezinárodní koncern Iveco na stavebním veletrhu Bauma v Mnichově sice představil především (a bombasticky) novou generaci těžké řady Trakker, ale vedle ní se objevila i novinka menší.

Nutno zdůraznit, že menší jen rozměrově, protože významem rozhodně malá není. Iveco Daily 4x4 navazuje na předchůdce, jejichž kořeny sahají do roku 1985.

Vznik nového moderního užitkového offroadu lehké střední kategorie je výsledkem celé série nepřímo souvisejících okolností.

Štěstí v neštěstí

Mimo jiné tím, že malá italská rodinná firma SCAM, výrobce terénních užitkových vozidel třídy do 7500 kg, se dostala do finančních potíží existenčního formátu, když ji podrazil jeden z velkých zákazníků stornováním významné objednávky. A protože SCAM byl zase zákazníkem koncernu Iveco (odběratelem motorů a budek řidiče), řešení se našlo rychlé a naprosto logické.

Iveco výrobu terénních vozidel zachránilo - má nyní většinový podíl ve firmě. Ta zase urychlila svůj původní modernizační program a zavedla do výroby novou generaci svého speciálu již s typovým označením Iveco Daily 4x4 a maximalizovaným využitím koncernových dílů. Ve svém sídle ve Varese také bude novinku sériově stavět.

Šaramantně do bláta

Velmi elegantní a technicky zajímavé vozidlo moderní a přísně účelové konstrukce má klasickou rámovou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a trvalým pohonem všech kol, tuhými nápravami a odpružením listovými pružinami.

K dispozici je ve dvou verzích - poněkud civilnější SM pro kombinovaný provoz na zpevněných komunikacích a lehčím terénu, respektive jako "drsný" off road SMT přizpůsobený provozu převážně mimo komunikace a v terénu skutečně těžkém. Proto se obě verze liší také mimo jiné ve velikosti světlé výšky. Ta činí v prvním případě (SM) 260 mm, ve druhém (SMT) pak dokonce 300 mm. Stejně tak je Daily 4x4 k dispozici ve dvou variantách celkové hmotnosti 3500 a 5000 kg. Samozřejmostí je také možnost výběru co do velikosti budky řidiče. K dispozici jsou totiž klasické dvoudveřové třímístné (l+2), respektive čtyřdveřové prodloužené "Crew Cab" s obsaditelností 1+6. Volit lze také velikost rozvoru náprav mezi 3050 a 3400 mm, což je směrodatným údajem pro nástavbáře a jeho možnosti aplikace různých nesených nářadí.

Třílitr pod kapotou

Hnacím agregátem je osvědčený moderní rychloběžný motor Iveco FIC 3.0, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 2998cm3. Poskytuje pozoruhodný největší výkon 130 kW/2900-3600 min-1, respektive točivý moment 400 N.m/1250-3000 min-1. Za pozornost stojí i servisní interval motoru (výměna oleje a diagnostika), který činí 40 000 km.

Převodová matematika

Velmi zajímavé je převodné ústrojí. Jednokotoučová suchá spojka je obvyklé konstrukce se zesílením nejvíce namáhaných bodů. Následuje šestistupňová převodovka ZF s přímým řazením krátkou pákou umístěnou v panelu pod volantem. Řidič má však k dispozici ještě dělicí převodovku (s označením "silnice" a "terén") a také sestupný převod. Výsledkem je tedy 24 stupňů s tím, že nejmenší rychlost pro pojezd s neseným nářadím činí 1,9 km/h. Lze však instalovat plíživý převod s výslednou rychlostí 0,2 km/h.

Kardany a diferenciály

Pro přenos točivého momentu na kola obou tuhých náprav zvolili konstruktéři samozřejmě robustní klasické řešení - kloubové hřídele. Všechny tři diferenciály (nápravové a mezinápravový) jsou vybaveny závěrem ovládaným elektromechanicky. Stejně tak se z místa řidiče tlačítkem aktivuje výstup točivého momentu motoru pro mechanický pohon nesených nářadí. Výrobce poskytuje za příplatek také pevně instalované čerpadlo pro nářadí s hydraulickými pohony.

Terénní speciál Iveco Daily 4x4 by měl vyjet do světa v druhé polovině roku, kdy bude také známa jeho cena. Výrobce tak uvádí do světa další odvozeninu populární řady Daily, která se vyrábí u externího partnera. Stejně jako například malé autobusy na stejném podvozku, které pro koncern Iveco staví velký královéhradecký podnik Stratos Auto.

Ondřej Horský

foto archiv

AutoProfi
Diskuze (7)
Avatar - masO
17. 2. 2008 23:42
Re: mach
Evidentne si to nepochopil ty chytroline.. ;-\
Avatar - masO
16. 8. 2007 23:11
Re: mach
;-)
Avatar - masO
16. 8. 2007 23:11
Re: mach
;-)
Avatar - masO
15. 8. 2007 23:34
mach
Kua rychlost 0,2kph, to uz musi byt poradna stealth akce >:D ;-)