Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se jezdilo za socialismu? Na D1 dvě pumpy, žádné rychlostní limity a benzin za dvě kačky

David Bureš
Diskuze (730)
Škodovky, kam se podíváte, doplněné Ladami a několika málo dalšími vozy z Východu, malý provoz. Tak nějak za socialismu vypadala automobilová doprava.

Jak však vypadala tehdejší silniční doprava? Pojďme si to připomenout. Začněme pozitivně, řidičům se totiž na silnicích před pár lety žilo volněji díky menší dopravě. V městských ulicích bylo snazší zaparkovat, na silnicích a dálnicích se pohybovalo méně aut. Vysokokapacitních silnic přitom bylo výrazně méně než dnes. První dálnice otevřela až v roce 1971 (úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi), přičemž z Prahy až do Brna mohli řidiči po dálnici dojet až v roce 1980. Do konce roku 1989 pak bylo v ČSR v provozu 336 kilometrů dálnic a 218 km rychlostních silnic. To k 1. lednu 2015 v Česku bylo zprovozněno 1.228 kilometrů dálnic.

Volnost provozu ale souvisela s tím, že automobilů v Československu jezdilo výrazně méně než dnes, vlastnit automobil totiž nebylo tak běžné. Pohledem statistiky to vypadalo následně: v roce 1970 počet registrovaných automobilů přesáhl milion aut a v roce 1988 činil 2.247.773 osobních automobilů, k 30. září 2015 bylo v Česku registrováno celkem 5.110.452 osobních aut.

Pro rodiny byla problémem jednak nedostupnost automobilů kvůli omezené nabídce a nedostatečné výrobě, kvůli níž se na novinky stály fronty, jednak cena aut. Třeba Škoda 1000 MB v roce 1964 stála na první pohled nízkých 44.000 Kčs, jenže v přepočtu na dnešní peníze by přišla na 664.400 Kč! A za to už je Superb v základu a nějakými těmi prvky navíc.

Pro srovnání benzin o tolik levnější dnes není, v roce 1964 litr stál 2,1 Kčs, což odpovídá dnešním 31 korunám. A taková cena je dnes za litr Naturalu 95 naprosto běžná, byť za letošní listopad činila průměrná cena pohonných hmot na českých čerpacích stanicích 28,89 Kč za litr. Nyní navíc máme mnohem větší výběr, kde tankovat. Ještě v osmdesátých letech byly po celé dálnici D1 jen dvě tankovací stanice.

Výhodou pro řidiče byla i jiná pravidla silničního provozu. Hlavní změnou proti dnešku byly rychlostní limity. Jestliže dnes se může ve městě jezdit 50 km/h, mimo obec 90 km/h, na silnicích pro motorová vozidla 110 km/h a na dálnicích 130 km/h, v minulosti bylo omezení posunuto na vyšší hodnotu. Od roku 1976 se v obcích mohlo přes den jezdit 60 km/h, přičemž v noci (od 23 hodin večer do pěti hodin ráno) byla rychlost už od roku 1960 dokonce neomezená! K omezení rychlosti ve městě i přes noc došlo až v roce 1990, o sedm let později pak byl limit opět snížen na 50 km/h. Ten už platil v šedesátých letech.

Neomezená rychlost platila také mimo obec, a to až do srpna 1979, kdy byl dálniční limit pro osobní vozidla stanoven na 110 km/h a ten na okresních silnicích na 90 km/h. To byl v sedmdesátých letech trend, kdy se maximální rychlost omezovala napříč světem v důsledku ropné krize – díky pomalejší jízdě měla auta spotřebovávat méně paliva. Ke zvýšení povolené rychlosti na dálnici došlo až v roce 1997, a to na dnešních 130 km/h. K jízdě na dálnici je pak třeba dodat, že nebyly zpoplatněné, dálniční známky byly zavedeny až v roce 1995.

Také v dalších směrech byla znatelná benevolentnost zákonů. Řidiči se nemuseli poutat bezpečnostním pásem, tato povinnost byla zavedena v roce 1967, tehdy však jen při jízdě mimo obec. Povinné nebylo ani svícení ve dne, poutání dětí do autosedaček nebo zimní řetězy na vyhrazených úsecích.

Jenže tato benevolentní pravidla měla v kombinaci s ne tak dokonalými vozidly svůj důsledek v bezpečnosti provozu. Počet dopravních nehod sice mírně vzrostl, jestliže v roce 1980 se na našich silnicích událo 76.350 nehod, v roce 2015 to bylo 93.067 nehod, jenže s ohledem na stále hustější provoz je to vlastně vylepšení. Navíc klesl počet obětí nehod, zatímco v roce 1980 na našich silnicích zemřelo 1.261 osob, v roce 2015 to bylo 660 osob. Tento pokles je o to výraznější, pokud jej dáme do kontextu. V roce 1980 na 100 vážných nehod se zraněním a úmrtím zemřelo v průměru 6,88 osoby, zatímco v roce 2015 to bylo jen 2,72 osoby. Vyšší bezpečnost aut je zkrátka jasně patrná.

A jak vy vzpomínáte na řízení před rokem 1989? Jezdilo se vám lépe, nebo hůře? Diskuze je vaše...

Zdroj: Facebook – Praha neznámá, Vzpomínky na socialismus, Historické fotografie Plzně, Historická Ostrava apod.

David Bureš
Diskuze (730)
3. 3. 2024 06:24
Re: lepší
Ještě doplňuji, že byla takzvaná jistota práce, ale tu má vězeň v pracovním táboře taky :-)
9. 4. 2017 15:35
Záhada je, kde tenkrát brali na stavbu tak širokých dálnic
I ulice ve městech byly široké a jelo 1 auto za minutu. A proč dnes, kdy platí silniční daně, spotřební daň za benzín a nejsou schopní rozšířit ani hlavní dálnici?!
Avatar - Barrichello
31. 12. 2016 20:46
Re: Asi těžko...
Jo dneska se jezdilo v klídku, silnice jako vymetené :yes:

Tak at nám to v tom roce 2017 pěkně bublá a vysokou kompresi >:D
Avatar - praděda7
31. 12. 2016 16:35
Asi těžko...
...tož máme Silvestra 16.30 navečer a rekord je vklídku. Teď už ho neohrozíme...to by musela být palba...no a ne že by Barrik nezkoušel, ale je to už docela chabé a hlavně pozdě...

Tož kluci.....šťasný a veselý motoristický Nový rok 2017 přejí dědkové a pradědkové... :-)
Avatar - Barrichello
31. 12. 2016 16:09
Re: Čísla
Sranda je, že dneska na faceboku, na netu a v diskuzích polovina těch, co pískala na Štěpána brečí jak to tady dopadlo a jak teprve ted prozřeli jak to všechno bylo předem dohodlý a zamnipulovaný, sranda že.

A to ne že bych se soudruha Štěpána zastával, to byl taky exot....