Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si: Exportní katalogy Škody 1000 MB aneb jak jsme lákali Západ ke koupi embéčka

Aleš Jungmann
Diskuze (23)
Na jaké trumfy lákaly zákazníky zahraniční katalogy Škody 1000 MB?

Škodu 1000 MB, tedy lidově "embéčko", není třeba dlouze představovat. V archivu jsme objevili cizojazyčné katalogy Motokovu pro Francii, Finsko nebo Velkou Británii, které jsou plné zajímavých kreseb a fotografií.

Popisují navíc výrobu, místo vzniku či technické detaily nové Škodovky a to takovým způsobem, který je dnes již nevídaný. To v dnešním katalogu uvidíte většinou jen povrchní technická data, dvacet fotografií auta a mladé rodiny, dlouhý přehled příplatkové výbavy a patnáct litých kol. Něco o nápravách, převodovce nebo historii automobilky? Jen výjimečně.

Ale zpět k 1000 MB. První sériová Škodovka se samonosnou karoserií byla vyráběna v letech 1964 až 1969 a celkově se vyrobilo téměř 420 tisíc exemplářů v různých verzích. Dalších více než 22 tisíc dostalo do vínku silnější jedenáctistovku.

U drtivé většiny vyrobených aut se o pohon staral atmosféricky plněný litrový čtyřdobý čtyřválec, například ve specifikaci z katalogu pro Francii se mohl pochlubit výkonem 48 koní při 4.750 min-1 a 73,5 Nm při 3.000 min-1. Převodovka byla manuální čtyřstupňová. Akcelerace z klidu na 80 km/h zabere „14 až 16 sekund“, nejvyšší rychlost činí 125 km/h.

Nástupce Octavie byl 4170 mm dlouhý, 1620 mm široký a 1390 mm vysoký, poloměr otáčení měl hodnotu 5,4 metru. Zavazadelník pojal 340 litrů nákladu, pohotovostní hmotnost na čtrnáctipalcových ráfcích byla z dnešního pohledu kouzelných 755 kilogramů. Užitečné zatížení bylo dostatečných 350 kilogramů. Přední náprava byla vymyšlena jako lichoběžníkové polonápravy s nosnou nápravnicí, vzadu byly kyvadlové polonápravy. Odpružení zajišťovaly klasické pružiny.

Terrific extras

Na jaké „vychytávky“ lákaly zahraniční prospekty? Tak například ten britský představuje hned desítku „terrific extras“, pro které byste se v roce 1966 měli rozhodnout pro Škodu 1000 MB. Jde o dvojici předních ostřikovačů, opěradla předních sedadel sklopitelná do roviny, rezervu upozorňující na zásobu paliva dostačující už jen na 40 mil jízdy, otevírání kapoty, nádrže a kufru z kabiny či sklopitelná zadní sedadla.

V druhé pětce je pak světýlko v motorovém prostoru, parkovací světla, speciální prostor pro rezervu a nářadí pod zavazadlovým prostorem, stahovatelná boční okna (pochopitelně manuálně) a dětské pojistky na zadních dveřích.

Aleš Jungmann
Diskuze (23)
Avatar - jozephko
23. 3. 2012 15:59
Bol to posledný dizajnový skvost
Na vtedajšiu dobu Škoda 1000 MB bola podľa mňa auto na špičkovej európskej úrovni, určite minimálne podľa dizajnu. Frantíci so svojími škaredými kačiatkmi, renaultami CV4 mohli len závidieť. Táto embéčka mi veľmi pripomína VW 1600.
Potom to už išlo so škodovkami len dolu kopcom, a to hodne veľkým šupom.
Avatar - Pekelná Micinka
23. 3. 2012 14:45
Re: Programy?
:-) :yes:
23. 3. 2012 13:15
trpce nasládlý sentiment
Ono to mělo i něco do sebe. Vzpomínám, jak jsme na tahle zahraniční auta hleděli jako kluci až s posvátnou úctnou. Také jsme často přiběhli k okénku řidiče a dívali se do kolika kilometrů za hodinu má vyznačený tachometr. Když se tam objevila číslovka 220, byli jsme z toho doslova u vytržení:-)

Takový Renault, o BMW už ani nemluvě, to bylo panečku auto...

Pěkné na tom bylo, že to byl čas dětství a i takový Rapid vypadal dnešními slovy cool, ale dobře, že je tohle všechno pryč.

Pamatuji, jak jsem např. nechápali, proč má škodovka tak slabé motory a nebo proč dělá pouze kulatá světla, když se objevily první hranatá, dívali jsme se na ně až s obdivem:-)
V obchodech byl mizerný výběr snad s výjimkou potravin (ty byly snad lešpí než dnes, když nepočítám nabídku exotického ovoce) a také hračkářství byla dobře vybavená.
Avatar - sendador
23. 3. 2012 13:02
Re: Fajn pocitanicko
To vubec neni spatny. Ani se mi nechce verit, ze to psal ten, co tu tapetuje odama na VW :-)
23. 3. 2012 12:32
Re: Programy?
Verim, ze zakladni draft se udelal v programu papir-tuzka, eventuelne v rozsirene verzi nacrtnik-uhel/rudka a potom to editovali bud v prostredi Rysovaci platno nebo Vykres a jednotlive layery nanaseli pomoci pluginu Barevne tuse, Tempery...
Zaverecne robne detaily poupravili retusovacimi algorytmy Namaceci pero-Barevne inkousty apod...