Jak se krade palivo z nádrže? Jde to snadno i u moderních aut! Poradíme, jak se bránit!
Občas něco zjistíme a dlouho pak přemýšlíme, jestli zveřejněním neuděláme společnosti medvědí službu. Jako třeba teď, když jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli, jak snadné je vycucnout z nádrže auta palivo přes plnicí otvor. Skoro všichni mechanici nám svorně tvrdili, že to nejde. Zkušenější aspoň couvali, že se to tak nedělá.
My ale máme důkazy, že to jde – a skoro nic na tom není. Je k tomu jen potřeba správný grif a speciální pomůcky. První se dá naučit, druhé lehce koupit, případně stačí upravit z komerčních výrobků.
Na vlastní nebezpečí
Od doby, kdy se v autech stalo běžnou výbavou dálkově ovládané centrální zamykání, zmizela i uzamykací víčka nádrží. U vozidel mladších deseti let už většinou najdete jen šroubovací víčko bez zámku kryté dvířky, která jistí zajížděcí trn podobně jako zámky dveří.
Potíž je v tom, že krycí dvířka jsou často plastová a nedá práci je vylomit. Bezhlučně, bez svědků, často k tomu ani nepotřebujete šroubovák coby páčidlo. Ještě snadnější je to v případě dvoudílného víčka – trn zamkne jen spodní plast a vrchní se snadno vyloupne stejně, jako nám to ukázal jeden
z majitelů Hyundaie i40. On má ale štěstí – vysát asijské vozy je obtížné, skoro až nemožné. Speciálně hyundaie a kie jsou oříškem i pro zkušeného.
Uzamykací víčka ještě najdete u vozidel, která v základní verzi centrál nemají: typicky Peugeot 207 či 208, Škoda Fabia I. a II. generace či Dacia Logan. Z nových ale také Škoda Rapid nebo Citigo. Existují ale i extrémy – třeba Fiat Punto bez jakéhokoliv jištění. Dokonce ani relativně nový Fiat Freemont nechrání palivo žádným způsobem, pokud si majitel k novému vozu nepřiplatil 800 Kč za zámeček.
Upozorňujeme, že nikomu neradíme zkoušet následující fígle na vlastním autě. I my jsme se ve dvou případech s uvízlou hadičkou loučili v útrobách auta. Naštěstí to nakonec vždy dopadlo dobře…
Starší vysaje všechna!
Vše nám ukázal člověk, pro něhož je vysávání aut přes plnicí otvor denním chlebem. Jeho totožnost bezpečně známe, ale podmínkou zasvěcení bylo, že nezveřejníme jméno ani oblast působení. Nejde o nic nelegálního! Jen se holt u správy velkého autoparku občas vyplatí umět přemístit obsah jedné nádrže do druhé, aniž byste museli někam dělat dírky nebo rozpojovat hadice.
„Moc se nerozhlížejte, pozor na kluzkou podlahu od nafty a nekuřte!“ vítá nás ve svém království. Bodrý chlapík ve vestě, kterému nikdo neřekne jinak než Savec, dokáže o fíglech kolem vytankovávání nádrží zajímavě vyprávět. Však už v tom má čtrnáctiletou praxi. Vše je prý v rukách a vybavení. Někde stačí běžná silná hadice, jinde je potřeba speciální slabší. Fígl je i v její tuhosti a zakončení. Když někde nejde strčit dál, musí se s ní zakroutit, zatočit a s citem tlačit. Vypadá to snadně, jak si ale zkoušíme vzápětí na vlastní kůži, chce to grif. Nemáme proto obavu z houfného
napodobování, je s tím totiž dost práce. Pokud nejste opravdu zkušení „vysavači“, hned v prvním tankovacím hrdle narazíte na neprůchodné přepážky nebo schválně ostré zlomy. Pokud je v trubici sítko, šance na úspěch je nulová.
Podle zkušeností našeho Savce lze zhruba 60 % současných osobních aut přes tankovací víčko vysosnout. U starších deseti let se šance blíží 100 %. „Vysát nádrž jednoho vozu trvá dvacet až pětadvacet minut. Když se daří, stihnu jich za den i dvacet,“ vysvětluje Savec a hned ukazuje, jak na to. Proti našemu balonku za 199 Kč a pumpičce za 169 Kč zakoupené v autodílech mu zjednodušuje práci vzduchem poháněné čerpadlo. Má i další výhodu: podle změny jeho zvuku se pozná, jestli už nasálo hladinu a tahá obsah nádrže. Vtip je totiž v tom, že zatímco u některých aut je málo i půldruhého metru hadice k nasátí hladiny, jinde stačí polovina.
Přímo do nádrže
Že jsou naše podezření správná, potvrzují i motoristé z internetových diskusních fór. Majitelé fabií, fiatů i starších fordů si nezřídka stěžují, že se jim
ztrácí palivo z nádrží zaparkovaných aut. Řada z nich si tím není jistá, takže to ani nehlásí. Policie za loňský rok eviduje 70 krádeží paliva, za předchozí 162. Nerozlišuje ale způsob, dokonce ani to, odkud lumpové pohonné hmoty brali.
Vysát osobní auto v minulosti zkoušel třeba Ústřední automotoklub – a narazil. „Problémem nových vozů je, že mají sítko nebo jiný systém zamezující vysátí paliva z nádrže před hrdlo. Otestovali jsme to například u francouzských značek – a nelze to,“ říká mluvčí Petr Vomáčka.
Oslovili jsme také technika pomáhajícího motoristům v případech krádeže paliva. „Přes víčko by to trvalo dlouho. Mnohem snadnější je pro zloděje navrtat nebo prorazit nádrž. Dřív u škodovek byla zátka, která se vyšroubovala. Stačilo pak pod auto strčit kanystr, kde jste předem udělali ze strany díru, abyste ho mohli položit na bok. Dnes se často rozřízne tankovací hadice pod vozem. Nevycucnete celou nádrž, jen asi do její třetiny,“ dodává s tím, že pokud natankujete nesprávné palivo, dělá se to ještě jinak. Nejjednodušší je odklopit zadní sedačky a dostat se přímo do nádrže. U 90 % aut stačí obejít relé spouštějící čerpadlo v nádrži a spustit ho natvrdo. Nádrž se tak vytankuje přímo přes palivový systém, stačí jen u motoru rozpojit hadičky a nesprávné palivo tam zachytit. Má to ale nevýhodu – originální čerpadlo v nádrži nedokáže obsah zcela vysát a vždy tam 3-4 litry zbudou. Zkušení servismani proto nosí vlastní čerpadlo, kterým dosáhnou až do nejnižšího rohu dna.
Zamykat!
Jak vidno, krádeže přes víčko nejsou masivní záležitostí. A nečekáme to ani po zveřejnění článku. Je to opravdu pomalé a pracné. Ale to ještě neznamená, že to nejde!
Obrana proti ztrátě paliva není snadná. Pokud už zloděj vylomí plastová dvířka, nadělá tím škodu. Další minimalizujete aspoň tím, že dokoupíte uzamykací víčko – pro lepší pocit a klidnější spaní. Podle našeho průzkumu to lze i na řadu moderních aut, záleží na způsobu uchycení a průměru vstupního otvoru. Třeba u vozů koncernu Volkswagen lze dokoupit uzamykací víčka na Seat Toledo nebo Ibiza, která je mohou mít podle výbavy. A třeba VW Amarok, Caddy, Up nebo Seat Mii mají uzamykatelná víčka standardně. Když si půjdete doplněk koupit, není to žádný obchodní trhák. „Za poslední rok jsme dodávali do dvaceti kusů uzamykatelných víček na současné modely,“ sdělila nám Michaela Procházková z českého zastoupení značek. Pokud byste ale chtěli jednoduše vzít zátku ze Seatu Toledo nebo Škody Rapid (stojí 1663 Kč) a instalovat ji na novou octavii, nepochodíte – uzávěry jsou totiž kompletně jiné.
Prozkoumali jsme tedy nabídky nezávislých dodavatelů a zjistili, že lze celkem běžně dokoupit víčka i na auta, která je originálně uzamykací nemají. Ceny se pohybují od 99 do 700 Kč. Musíte to ale zkoušet a nenechat se odradit tím, že nemají v seznamu originálních náhradních dílů alternativní katalogové číslo. I tak mnohdy nepochodíte. Třeba u peugeotů platí, že vozy startovatelné klíčem mají automaticky i zámek na víčku nádrže. Ale pokud mají bezklíčové odemykání jako třeba modely 308 a 3008, pak se venkovní kryt jistí centrálním zamykáním. Aspoň že je plechový. V takovém případě už se totiž nedá uzamykací víčko objednat ani v rámci příslušenství.
Kamiony táhnou ještě víc
Obecně se mnohem víc krade nafta z nákladních aut. Není k tomu potřeba žádná speciální znalost, stačí urazit víčko. Pak zloděj zasune patnáctimilimetrovou hadici a palivo samospádem vyteče. Existuje proti tomu mechanická ochrana, kde se na hrdlo přinýtuje jakýsi plechový rukáv,
zamezující strčení hadice. Bohužel zloděj tak jako tak zničí víčko za tisíce. Ale už nebude ztrácet čas dalším bádáním, jak systém obejít, a půjde jinam. Potvrzují to zkušenosti servisních techniků nákladních aut, podle nichž zloději nikdy nevyberou všechno, protože by jim to u typické nákladní 400litrové nádrže trvalo desítky minut. Vždy vezmou během čtvrthodinky zhruba 200 litrů a jedou dál. Bohužel občas místo víčka prorazí rovnou kovovou nádrž z boku. To je tak velká „prasárna“, že oprava daleko převýší cenu odcizené nafty. Donesla se nám historka starého řidiče, který zavzpomínal na doby, kdy parkovali služební robur na Strahově. Měl sedmdesátilitrovou nádrž na benzin. Jediným způsobem, jak předejít krádežím,
bylo nechat otevřené víčko. Kdo k vozu přišel s nekalými úmysly, hned cítil benzin. Myslel si tedy, že už ho někdo předběhl, a raději se rychle spakoval.
Jak si nenechat ukrást palivo
1. Parkujte na očích: Zlodějům ztížíte práci, pokud auto postavíte pod okna či lampu – prostě viditelně. Než aby riskovali prozrazení, radši si vyhlédnou jiné vozidlo. Postavte ho navíc tankovacím otvorem až ke zdi.
2. Neparkujte s plnou: Přestože se dá s hadičkou dostat do nádrže, málokdy se to podaří až na její dno. Pokud parkujete auto s obsahem poloviny a méně nádrže, zvyšujete šanci, že tam palivo najdete i ráno.
3. Kupte si uzamykací víčko: Šroubovací uzávěr bez nutnosti vytahovat klíč je sice příjemným ulehčením, ale nechrání obsah nádrže. Kromě toho s sebou beztak často berete klíče, protože auto u stojanu zamykáte při placení.
Jak se nám dařilo
Mercedes-Benz E 200
Jak říká náš zdroj Savec, nejsnáze vycucnout jdou starší vozy. Trénink na reportáž proto zahájil už před pár týdny na bazarovém Mercedesu třídy E.
Dostat se hadičkou do nádrže by nám nečinilo problém – nebýt masivní kovové záklopky, která začala hlodat hadičku, vytvářet plastové piliny a bránit vytáhnutí hadice.
Škoda Octavia II
Napodruhé už jsme nechtěli riskovat zaseknutí. Proto jsme si opatřili plastový trychtýř, který je u některých aut potřeba k otevření záklopky bránící vložení špatné čerpací pistole. Jenže jsme neuspěli. Ač jsme zkoušeli rozličné triky, třeba napružit hadicí natočením a pak zatlačit, nedostali jsme se dále než metr – nádrž byla o poznání dále. Podle zkušeností našeho mentora lze ovšem octavii snadno vycucnout – až na model RS.
Škoda Fabia I
Útok na nádrž první generace malé škodovky šel jako po másle. Nemuseli jsme dělat vůbec nic a auto spolklo hned dva metry hadice.
Škoda Fabia II
U dvojkové fabie jsme byli úspěšnější. Byť jsme museli hadici také všemožně nakrucovat, nakonec mise skončila úspěchem.
Ford Focus II
Mohli jsme šlauchem kroutit jak s instalatérským perem, proniknout do nádrže fordu ale bylo nemožné. Skončili jsme ani ne v osmdesáti centimetrech. Podle zkušeností Savce by to přitom mělo jít.
Ford Mondeo
Podobná situace se opakovala u mondea. Do hrdla se podařilo dostat trochu dále, případný lupič by zde však neměl šanci. Navíc potřebuje na speciální bezzátkový systém nástavec, aby vůbec otevřel záklopku.
Renault Mégane II
Francouzský vůz měl stejně jako mondeo bezzátkové víčko nádrže. Dovnitř bychom se bez speciálního nástavce nedostali. Hadice pak dosti drhnula, s nově nabytými zkušenostmi se nám však nakonec podařilo prokroutit až k zásobám paliva.
Volkswagen Passat
„Do passatu se nedostanete,“ tvrdil náš zdroj. Opak byl pravdou a do nádrže jsme snadno vsunuli téměř celou hadici.
Hyundai ix20
Probojovat se k pokladu korejských aut je podle našeho zdroje prakticky nemožné. Vlastní zkušenost to potvrdila – nedostali jsme se dále než metr.
Peugeot 208
Desátým testovaným vozem byl Peugeot 208. Byť jsme do hrdla s obtížemi zastrčili jen asi 1,2 metru hadičky, k palivu jsme se dostali. V nádrži se však zasekla a vytáhnout ji byl oříšek.
Toyota Yaris
U malého Japonce jsme nepronikli dále než na metr. Stačilo to ale k tomu, abychom se dostali k palivu. Celou nádrž bychom ale nevysáli.
Exkluzivní průzkum: Jak lze přes tankovací otvor vysát osobní auta | ||
Značka | Obtížnost | Poznámka |
BMW | S drobnými obtížemi | Jde vytankovat do 1/4 nádrže |
Citroën | S drobnými obtížemi | Model C1 nelze, z C4 jen některé |
Dacia | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíží |
Fiat | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíži |
Ford | S drobnými obtížemi | Vozy do 2007 bez Easy Fuel lze, Focus II se nám nepodařil |
Honda | Nelze vysát | Nelze |
Hyundai | Nelze vysát | Nelze |
Jeep | Nelze vysát | Velmi obtížně |
Kia | Nelze vysát | Nelze |
Lada | Bez obtíží | Niva bez obtíží, ostatní modely nezkoušeny |
Lancia | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíží |
Mazda | Nelze vysát | Nelze |
Mercedes-Benz | S drobnými obtížemi | Jde vytankovat do 1/4 nádrže |
Mitsubishi | Nelze vysát | Nelze |
Nissan | Nelze vysát | Nelze |
Opel | S drobnými obtížemi | Výjimečně, jen pokud je plna nádrž |
Peugeot | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíží |
Renault | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíží |
Seat | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíží |
Škoda | S drobnými obtížemi | Bez obtíží, nejde jen Octavia RS, Octavia II se nám nepodařila |
Toyota | S drobnými obtížemi | Obvykle nelze, ale nám se vysát yaris podařilo |
Volvo | S drobnými obtížemi | Jde vytankovat jen do 1/4 nádrže |
VW | Bez obtíží | Všechny modely bez obtíží, u Passatu B6 nutno kroutit hadici |
Osobní vozy starší 10 let, dodávky a pickupy | Bez obtíží | V 99 % lze vysát |
Autoři: Petr Slováček, Matouš Jelínek