28.1. 2018 Petr Slováček

Jak to, že nezmizely poutače od silnic: Proč ještě stojí billboardy?

 

Od českých silnic a dálnic měly už před čtyřmi měsíci zmizet poutače, které nesplnily zákonné podmínky. Ale většina dál existuje. Může za to neschopnost, lobby provozovatelů, nebo peníze?

Se začátkem aktuálního školního roku se nemluvilo o ničem jiném než o billboardech, vzpomínáte? Provozovatelé venkovní reklamy měli za úkol odstranit tabule stojící příliš blízko dálnic (250 m) a silnic prvních tříd (50 m) – ze 7000 poutačů měla zmizet skoro polovina.

Majitelé billboardů na zbourání dostali lhůtu prvních pěti dnů v září. A ačkoliv o zahájení platnosti zákona věděli už pět let dopředu, zvolili zdržovací taktiku – jednoduše přelepili cedule státními symboly. „Jestliže byl billboard povolen a umístěn jako reklamní zařízení, tak jestli na něj dám českou vlajku, státní symbol nebo třeba plakát s růžovými prasátky, je to pořád reklama, i když nemá reklamní obsah,“ zlobil se tehdy ministr dopravy a trval na svém. Jak je tedy možné, že tabule stojí dál a už se o tom nemluví?

Kdo to zaplatí?

Ministerstvo dopravy se brání, že za situaci nenese vinu. Většinu z již odstraněných tabulí zlikvidovalo Ředitelství silnic a dálnic, některé dobrovolně samotní provozovatelé reklam. Až poslední možností je prý obesílání výzev konkrétním vlastníkům. U dálnic se to stalo zatím pouze v padesáti případech. „Billboardy měli podle zákona odstranit samotní provozovatelé, a dlouho se k tomu neměli. Odstraňování státem tam, kde provozovatelé reklamy nekonají, je krajní situace,“ vysvětlil nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Potíž je v tom, že stát sice může náklady vymáhat na provozovateli reklamy, ale nejdříve je musí sám zaplatit. A až pak teprve získat zpět, přičemž cena za odstranění jednoho reklamního zařízení se pohybuje v rozsahu od dvaceti do padesáti tisíc korun. Proto je v zájmu státu, aby sami provozovatelé reklamy billboardy odstranili na své náklady.

Hlavně pomalu

Veškerá iniciativa je tedy na billboardářích, kteří se zrovna nepřetrhnou. Ostatně nic jim nehrozí – zákon nemyslí na žádnou sankci za zdržování. Správce komunikace jim může předepsat pouze ony zmíněné náklady na odstranění.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy navíc nadále považuje dotčená ustanovení novely zákona za neústavní. Podporuje ho v tom skupina sedmnácti senátorů. „Vadí nám, že stát nerespektuje uzavřené smlouvy a jím vydaná povolení na dobu určitou do konce letošního roku,“ vysvětluje šéf svazu Marek Pavlas.

Duel o billboardech: Kdo má pravdu? Reklamky, nebo neziskovka?

Přesto se našli tací, kteří billboardy odstraňují – okolnosti jsou úsměvné. „Rozhodnutí Ústavního soudu může přijít za delší dobu a při vědomí toho, jak neodborným a drahým způsobem reklamní nosiče začalo odstraňovat ŘSD, se někteří členové svazu rozhodli začít odstraňovat nosiče sami. Rychlost odstraňování je maximální možná, odpovídá však skutečnosti, že povolením k odstraňování disponuje jediná společnost v republice, která může navíc pracovat jen od devíti do patnácti hodin,“ končí Pavlas s dovětkem, že proto sundali zatím „jen“ několik stovek nosičů.

Podle mluvčího ministerstva s tím ovšem billboardáři začali pozdě – teprve v prosinci. „Máme doloženo, že odstraňují pět billboardů denně, celkem už zhruba stovku. Stejným tempem, tedy asi sto billboardů měsíčně, pokračují i v tomto roce,“ krčí Tomáš Neřold rameny.

Vlčák po lobotomii

Podle informací televize Nova někteří provozovatelé přelepili státní vlajky a poutače dál vesele pronajímají. Při vědomí nelegálnosti dokonce výhodněji – dávají prý padesátiprocentní slevu. Šéf jejich svazu ale takovou praxi kategoricky vyvrací. „Členové svazu své plochy zasažené novelou komerčně nepronajímají, mají na nich motiv české vlajky. Nerozumíme tedy otázce, zda je pro ně výhodné protahovat odstranění nosičů a nadále je pronajímat,“ kroutí hlavou Marek Pavlas.

Ať už je to jakkoliv, při stejné rychlosti bourání budou zakázané billboardy ohrožovat bezpečnost kolem silnic ještě celé roky. „Stát se chová jako německý ovčák po lobotomii. Místo aby pořádně štěkal a pokousal ty, co všem na očích porušují zákon, jen bezmocně slintá,“ zlobí se Vojtěch Razima, ředitel obecně prospěšné společnosti Kverulant, která roky proti billboardům vystupuje.

Jak jsme zjistili na krajských úřadech, kolem silnic prvních tříd je situace různorodá. Záleží na tom, jaké tempo zvolil konkrétní úřad. Někde ještě ani nedostali od Ředitelství silnic a dálnic seznam nevyhovujících tabulí.

Psali jsme: Billboardy u silnic a dálnic jsou ode dneška zakázány. Začíná lhůta na jejich odstranění

Rozhovor: Ředitel neziskové organizace Kverulant.org Vojtěch Razima

Proč podle vás stát pořád nečiní ohledně billboardů?

Zdá se, že erár ještě nebyl ani schopen vysoutěžit firmu, která bude billboardy odstraňovat. Podle všeho ještě ani nemá firmu, která bude billboardy zakrývat. Jen na čas, než úřední šiml definitivně a pravomocně zařehtá, že konkrétní billboard může být uříznut. Navíc, takových rozhodnutí o odstranění je vydáno jen pár stovek. Přitom nelegálních billboardů u dálnic a jedniček jsou tisíce.

Co je důvodem?

Jedním z důvodů, proč se Ředitelství silnic a dálnic doposud nepodařilo vysoutěžit firmu, která vlastní odstranění vykoná, je to, že billboardáři vyslali do soutěže na likvidaci billboardů svého zástupce, bílého koně, který má za úkol soutěž zdržovat.

Vidíte za tím lobby provozovatelů venkovní reklamy?

Nemyslím si, že na státní úředníky má v tuto chvíli nějaký zásadní vliv billboardová lobby. Mám za to, že většina je považuje pouze za hochštaplery, kteří se dušovali, že billboardy v zákonné lhůtě odstraní, a pak udělali přesně pravý opak.

Jaké navrhujete řešení k rychlému odstranění billboardů?

Možná to bude znít jako příliš extrémní řešení. Ale navrhuji, aby stát začal konečně dodržovat svoje zákony!

Měl by stát omezit také další reklamní plochy, které zatím mohly zůstat?

Ministerstvo vnitra již před dvěma lety zadalo dopravní fakultě ČVUT vypracování studie s názvem Vliv reklamních zařízení na bezpečnost silničního provozu. Studie je konečně hotová a obsahuje mapu nebezpečných billboardů na dálnicích i hlavních tazích v Praze.

Co ze studie vyplývá?

Nebezpečné billboardy číhají na řidiče všude. Přes všechny nesnáze nakonec z dálnic a jedniček odstraněny budou, ale situace ve velkých městech není řešena vůbec. To by se rozhodně mělo změnit. A tomu se budu věnovat v dalších letech.

Se zástupcem billboardářské společnosti jste se vsadili o výsledek arbitráže s ČR. Jak to dopadlo?

Já tvrdím, že billboardáři nevyhrají arbitráž s českým státem. Výhrou bude láhev dobrého rumu, ale ještě si budu muset počkat. Podmínkou sázky je, že ACE Media do konce roku 2018 podá žalobu na český stát za promarněnou investici. Pokud vím, tak se to nestalo, přestože ACE tím již roky vyhrožuje. Podle mě ji ani nikdy nepodají. Vědí, že by museli prohrát.

Jak pokračuje odstraňování poutačů v krajích?

Veronika Severová, Karlovarský kraj: Nemáme ještě jejich seznam, ale od Ředitelství silnic a dálnic ČR ho již máme přislíbený. Poté poptáme službu na odstranění reklamních zařízení. Reklamní zařízení budou následně v souladu se zákonem zlikvidována na náklady vlastníka.

Jiří Klemt, Královéhradecký kraj: ŘSD informovalo Královéhradecký kraj k dnešnímu dni o dvaceti kusech reklamních zařízení u silnice I/37 na trase Trutnov – Rokytník. Většina z nich byla odstraněna. Předpoklad je, že informace o dalších reklamních zařízeních budou předány do měsíce. Záleží na rozměrech konkrétního reklamního zařízení, nicméně částky se pohybují v řádech tisíců a desetitisíců.

Markéta Žitná, Liberecký kraj: Krajský úřad Libereckého kraje se zaměřuje odstraňováním nepovolených reklam systematicky již od roku 2006. Proto u silnic I. třídy v Libereckém kraji nenajdete tolik nepovolených zařízení. Od září do konce loňského roku bylo vyzváno asi třicet vlastníků nepovolených reklamních zařízení a všichni na základě výzvy reklamu odstranili. V letošním roce budeme v kontrolách a výzvách pokračovat. Hrubý odhad nepovolených reklam u silnic I. třídy v kraji je do sto padesáti kusů, zejména se jedná o drobné nepovolené cedule.

Nikola Birklenová, Moravskoslezský kraj: U nás se jednalo o 44 zařízení, na která nebyly správcem silnic I. třídy nalezeny relevantní doklady. Krajský úřad v průběhu II. pololetí loňského roku zakázal provozování několika reklam, které zjevně neodpovídaly platným silničním předpisům. Ve čtyřech případech se vlastníci reklam proti rozhodnutí krajského úřadu odvolali.

Vladimír Lichnovský, Olomoucký kraj: Odstraněno bylo asi pětadvacet reklamních zařízení. K dnešnímu dni u silnice č. I/44 v úseku Jeseník – Mikulovice, u silnice č. I/60 v úseku Lipová-lázně – státní hranice a u silnice č. I/48 v úseku Bělotín – hranice kraje. Jsou rozpracovány úseky silnic č. I/11 v úseku Šumperk – hranice kraje směr Ostrava a I/44 v úseku Rapotín – Jeseník.

Dominik Barták, Pardubický kraj:

Seznam konkrétních míst samozřejmě máme. Billboardy byly a jsou průběžně monitorovány včetně míst, kde došlo k jejich odstranění. Na území našeho kraje evidujeme přibližně sto dvacet kusů reklamních zařízení v silničním ochranném pásmu silnic I. tříd.

Alena Marešová, Plzeňský kraj: Seznam konkrétních míst jsme dosud od majetkového správce neobdrželi.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty

Provoz tramvají v centru Prahy odpoledne paralyzovala…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Dnes 14:51

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

 

iSport.cz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o olympijský bronz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o…

Naděje na medaili stále žije. Český národní tým se po semifinálovém neúspěchu proti olympijským sportovcům z…

Na Dukle vypadla světla, půl hodiny se nehrálo. Pauza nás rozhodila, řekl Hynek

Na Dukle vypadla světla, půl hodiny se nehrálo.…

Zápas 18. kola fotbalové HET ligy mezi Duklou s Jabloncem (0:1) provázely potíže s osvětlením. Problémy s jedním…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…