Škoda v Indii chystá výrobu elektromobilů. Na investici dostane miliardu eur
Společný indický podnik, za který je zodpovědná Škoda, dostal předběžný souhlas s investicí do výroby elektromobilů a dalších nových modelů ve výši 25 miliard korun.
Mladoboleslavská Škoda je v rámci koncernu Volkswagen zodpovědná mimo jiné za indický trh, na kterém působí společný podnik Škoda Auto Volkswagen India Private Limited. Nejlidnatější země světa je pro českou automobilku zatím trochu tvrdým oříškem, protože s ohledem na velikost trhu zde aktuálně prodává pouze zlomek aut.
To je způsobeno jednak silnou pozici zavedených hráčů (například v podobě největšího výrobce Maruti Suzuki), jednak absencí levnějších modelů. Nový crossover Škoda Kylaq se ovšem ukazuje jako trefa do černého. Česká značka u něj již eviduje desítky tisíc objednávek.
Další rozvoj na tomto veledůležitém trhu by koncernu měly zajistit dostupné elektromobily, kterým se nevyhne ani Indie. Škoda Auto Volkswagen India už pro projekt India 3.0 získala předběžný souhlas s investicí ve výši miliardy eur, v přepočtu asi 24,86 miliardy korun. Peníze se ovšem použijí také na vývoj a výrobu nových spalovacích modelů a též hybridů, jejichž hvězdná hodinka pomalu nastává. Novinky by měly rozměrově zapadat mezi 4,3 až 4,8 metru a nepřekvapivě se bude jednat převážně o SUV. Chybět však nebudou ani velkoprostorová vozidla (MPV), na která evropští zákazníci přitom pomalu zapomínají.
Příslib investice přichází po dlouhém váhání německého koncernu, který v letech 2021 a 2022 vložil taktéž miliardu eur do projektu India 2.0. Jenže prodeje čtveřice spalovacích modelů zůstaly za očekáváním. Schválení zpozdily také interní problémy ve skupině Volkswagen a případ daňových úniků ve výši 1,4 miliardy dolarů (zhruba 30 miliard korun) v Indii, který se týkal údajné nesprávné klasifikace dovozu.

Škoda Auto Volkswagen India se zaměřila na platformu CMP 21, upravenou verzi platformy MEB 31. Koncern Volkswagen ji loni přejmenoval z China Main Platform na Compact Main Platform (CMP), ale oficiálně ji stále označuje jako architekturu specifickou pro Čínu. Zajímavé je, že společnost začátkem tohoto roku odhalila, že CMP mohou využívat nejen elektromobily, ale též plug-in hybridy, což znamená, že by mohla být použitelná i pro klasické hybridy. Ty se vlastně liší jen menším elektromotorem (ne vždy), baterií s nižší kapacitou a absencí dobíjecí infrastruktury.
Letos v dubnu indický deník Business Standard přišel se zprávou, že automobilka začala pracovat na elektrickém SUV Škoda s délkou okolo 4,5 metru, které zřejmě bude levnějším sourozencem nám známému elroqu, jenž se hned po startu propracoval mezi nejoblíbenější elektromobily v Evropě. Tento projekt prosadil bývalý ředitel značky Škoda v Indii Petr Janeba.
Škoda Auto Volkswagen India spravuje nejen mainstreamové značky Volkswagen a Škoda, ale také prémiové a luxusní brandy Audi, Porsche a Lamborghini. Podle zprávy deníku The Economic Times lidé obeznámení s nedávným vývojem uvádějí, že společnost na platformě CMP 21 zvažuje také vývoj modelů Audi. Bližší informace ovšem zatím neznáme.
Zdroj: Electrive, video: Škoda Auto