Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Easter Safari: Šest velikonočních retro konceptů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Automobilka Jeep spolu s divizí Mopar již tradičně připravila několik konceptů pro Moab Easter Jeep Safari.

V letošním roce se v termínu od 31. března do 8. dubna uskuteční již 46. ročník akce Moab Easter Jeep Safari pořádané v Moab v Utahu. V poušti plné skal mají majitelé Jeepů možnost vyzkoušet si schopnosti svého stroje a zdokonalit své řidičské dovednosti.

Jeep a Mopar na této akci od roku 2002 představili více než 30 koncepčních vozidel pro jízdu v náročném terénu. V letošním roce se účastníci budou moci seznámit s šesticí strojů, z nichž některé jsou upravenými sériovými modely, naznačujícími jaké možnosti nabízejí doplňky od divize Mopar a jiné nejen svým vzhledem odkazují na klasické modely z historie značky Jeep.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk Concept sází především na vizuální odlišení od sériového modelu. Bílý lak karoserie doplňují prvky v šedé, červené a červené barvě. K funkčním úpravám patří ochrana podvozku a pneumatiky SilentArmor, které mají mít srovnatelnou odolnost jako tradiční off-roadové pneumatiky, ale výrazně nižší hlučnost na asfaltu.

Jeep Wrangler Apache od Moparu je odpovědí na přání fanoušků, toužících po Wrangleru s vidlicovým osmiválcem pod kapotou. K jeho pohonu slouží 6,4litrový HEMI s výkonem okolo 345 kW (470 k) a točivým momentem 637 Nm. Tento koncept sice nezamíří na výrobní linky, ale od léta letošního roku má být k dispozici konverzní sada Mopar Wrangler V-8, která umožní majitelům montáž osmiválce ve spojení s pětistupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

Kromě osmiválce má Wrangler Apache upravený podvozek s přední i zadní nápravou Mopar Pro 60 5.13, je na něm použit lift kit Stage 3, zvyšující světlou výšku o 114,3 mm a samozřejmě i off-road obutí. Čtyřdveřová karoserie nese širší blatníky a nové nárazníky, přičemž v tom předním je naviják Warn 9.5ti XP. Interiér se pyšní čalouněním sedadel kůží Katzkin.

K sériovému modelů má z letošních konceptů vedle Grand Cherokee Trailhawk nejblíže Wrangler vybaveny doplňky Mopar. Tento Wrangler s pevnou odnímatelnou střechou v provedení Rubicon. Podvozek toto Jeepu dostal lift kit zvyšující světlost o 50,8 mm a 35palcové pneumatiky Goodyear Wrangler obuté na kolech Classic. Z nabídky Moparu pochází oba nárazníky, které vpředu doplňuje naviják Warn 9.5ti XP, prahy chrání nové lišty a před A-sloupky jsou namontována přídavná světla z LED. Výbavu v interiéru rozšiřují mimo jiné reproduktory Kicker doplňující standardní audio systém.

Poslední z konceptů, u nichž lze jasně určit výchozí sériový model pouhým pohledem je Jeep Wrangler Traildozer, který vznikl ve spolupráci s American Expedition Vehicles (AEV). Základem úprav se stal Wrangler Rubicon v laku Dozer Yellow, který je vybaven osmiválcem HEMI o objemu 6,4 litru. S motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka Getrag 238.

Použity jsou nápravy Dana 44 s elektronicky ovládanými uzávěrkami diferenciálů. Odpružení AEV Dulsport RS zvyšuje světlou výšku o 88,9 mm a je zkombinováno s pětipaprskovými koly Mopar Classic obutými do 37palcových pneumatik Mickey Thompson Baja Claw. Karoserie nese řadu doplňků, mezi nimiž jsou rozšířené blatníky, nové nárazníky a naviják Mopar/Warn 9.5 Cti. V interiéru jsou použita kožená sedadla AEV ‘F-1’.

Vzpomínkou na Jeep Gladiator vyráběný v letech 1962 až 1970 je Jeep J-12. Červený pick-up vychází z Wrangleru Unlimited a rozvíjí myšlenku paketu JK-8. Ten umožňuje vytvořit právě ze čtyřdveřového Wrangleru dvoumístný pick-up a je nabízen od loňského roku.

Jeep J-12 má oproti výchozímu Wrangleru Unlimited zadní část rámu prodlouženu o 457 mm a rezervní kolo je umístěno za zadní nápravou pod zádí. Díky této úpravě nabízí pick-up ložnou plochu dlouhou 1828 mm. Hlavní odkaz na klasický Gladiator představuje maska chladiče, tvar a rozmístění světlometů, kapota motoru a chromované nárazníky.

Podvozek se dočkal lift kitu zvyšujícího světlou výšku o 76,2 mm, stabilizátorů Teraflex a náprav Dynatrac D-44 a D-60. Ocelová 16palcová kola jsou obuta do 36palcových pneumatik.

V interiéru jsou sedadla čalouněná bílou kůží v kombinaci s kostkovaným vzorem, která mají svým tvarem připomínat jednodílnou lavici montovanou do klasických pick-upů.

Sériovým modelům zdánlivě nejvzdálenější je koncept Jeep Mighty FC s kabinou nad přední nápravou, který odkazuje na řadu Jeepů FC (Forward Control) vyráběnou v letech 1956 až 1965.

Tento pick-up je opět postaven na základech modelu Wrangler Unlimited a kromě techniky využívá i jeho kabinu, jejíž umístění nad přední nápravu umožňuje zachovat kompaktní rozměry a přitom získat delší ložnou plochu.

Podvozek Mighty FC je vybaven portálovými nápravami, které jsou v nabídce divize Mopar pro sériové Wranglery a stojí na 17palcových kolech obutých do 40palcových pneumatik.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - shamal
2. 4. 2012 17:02
Re: Zelený pick up
nepřipomíná, protože Jeep FC neznáš. Rozšiř si obzory pak ti ho připomínat bude... ;-)
Avatar - euro89
29. 3. 2012 22:59
J-12
Nutně potřebuju!!! :-) Opravdu povedený retro, starý Gladiator patří mezi moje nejoblíbenější americký auta. :yes: Jen škoda, že Jeep J-12 nebude normálně v prodeji.
Avatar - gld
29. 3. 2012 19:35
Re: Zelený pick up
Pickupov do terénu je práveže plná...oné, trh. Ak myslíš ten pseudo unimog tak ten je pekný :yes: Síce moc jeep nepripomína ale vyzerá schopne.
29. 3. 2012 16:31
Re: Zelený pick up
Ať koukám jak koukám, zelený pick-up na těch fotkách nevidím. Ale nejvíc se mi líbí ten červený pick-up. Nádherné retro. :yes:
29. 3. 2012 13:34
Re: Pěkné
Já bych si ho stejně nekoupil, ale rád bych je na cestách i necestách potkával. ;-)