Jeep Easter Safari: Šest velikonočních retro konceptů
V letošním roce se v termínu od 31. března do 8. dubna uskuteční již 46. ročník akce Moab Easter Jeep Safari pořádané v Moab v Utahu. V poušti plné skal mají majitelé Jeepů možnost vyzkoušet si schopnosti svého stroje a zdokonalit své řidičské dovednosti.
Jeep a Mopar na této akci od roku 2002 představili více než 30 koncepčních vozidel pro jízdu v náročném terénu. V letošním roce se účastníci budou moci seznámit s šesticí strojů, z nichž některé jsou upravenými sériovými modely, naznačujícími jaké možnosti nabízejí doplňky od divize Mopar a jiné nejen svým vzhledem odkazují na klasické modely z historie značky Jeep.
Jeep Grand Cherokee Trailhawk Concept sází především na vizuální odlišení od sériového modelu. Bílý lak karoserie doplňují prvky v šedé, červené a červené barvě. K funkčním úpravám patří ochrana podvozku a pneumatiky SilentArmor, které mají mít srovnatelnou odolnost jako tradiční off-roadové pneumatiky, ale výrazně nižší hlučnost na asfaltu.
Jeep Wrangler Apache od Moparu je odpovědí na přání fanoušků, toužících po Wrangleru s vidlicovým osmiválcem pod kapotou. K jeho pohonu slouží 6,4litrový HEMI s výkonem okolo 345 kW (470 k) a točivým momentem 637 Nm. Tento koncept sice nezamíří na výrobní linky, ale od léta letošního roku má být k dispozici konverzní sada Mopar Wrangler V-8, která umožní majitelům montáž osmiválce ve spojení s pětistupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.
Kromě osmiválce má Wrangler Apache upravený podvozek s přední i zadní nápravou Mopar Pro 60 5.13, je na něm použit lift kit Stage 3, zvyšující světlou výšku o 114,3 mm a samozřejmě i off-road obutí. Čtyřdveřová karoserie nese širší blatníky a nové nárazníky, přičemž v tom předním je naviják Warn 9.5ti XP. Interiér se pyšní čalouněním sedadel kůží Katzkin.
K sériovému modelů má z letošních konceptů vedle Grand Cherokee Trailhawk nejblíže Wrangler vybaveny doplňky Mopar. Tento Wrangler s pevnou odnímatelnou střechou v provedení Rubicon. Podvozek toto Jeepu dostal lift kit zvyšující světlost o 50,8 mm a 35palcové pneumatiky Goodyear Wrangler obuté na kolech Classic. Z nabídky Moparu pochází oba nárazníky, které vpředu doplňuje naviják Warn 9.5ti XP, prahy chrání nové lišty a před A-sloupky jsou namontována přídavná světla z LED. Výbavu v interiéru rozšiřují mimo jiné reproduktory Kicker doplňující standardní audio systém.
Poslední z konceptů, u nichž lze jasně určit výchozí sériový model pouhým pohledem je Jeep Wrangler Traildozer, který vznikl ve spolupráci s American Expedition Vehicles (AEV). Základem úprav se stal Wrangler Rubicon v laku Dozer Yellow, který je vybaven osmiválcem HEMI o objemu 6,4 litru. S motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka Getrag 238.
Použity jsou nápravy Dana 44 s elektronicky ovládanými uzávěrkami diferenciálů. Odpružení AEV Dulsport RS zvyšuje světlou výšku o 88,9 mm a je zkombinováno s pětipaprskovými koly Mopar Classic obutými do 37palcových pneumatik Mickey Thompson Baja Claw. Karoserie nese řadu doplňků, mezi nimiž jsou rozšířené blatníky, nové nárazníky a naviják Mopar/Warn 9.5 Cti. V interiéru jsou použita kožená sedadla AEV ‘F-1’.
Vzpomínkou na Jeep Gladiator vyráběný v letech 1962 až 1970 je Jeep J-12. Červený pick-up vychází z Wrangleru Unlimited a rozvíjí myšlenku paketu JK-8. Ten umožňuje vytvořit právě ze čtyřdveřového Wrangleru dvoumístný pick-up a je nabízen od loňského roku.
Jeep J-12 má oproti výchozímu Wrangleru Unlimited zadní část rámu prodlouženu o 457 mm a rezervní kolo je umístěno za zadní nápravou pod zádí. Díky této úpravě nabízí pick-up ložnou plochu dlouhou 1828 mm. Hlavní odkaz na klasický Gladiator představuje maska chladiče, tvar a rozmístění světlometů, kapota motoru a chromované nárazníky.
Podvozek se dočkal lift kitu zvyšujícího světlou výšku o 76,2 mm, stabilizátorů Teraflex a náprav Dynatrac D-44 a D-60. Ocelová 16palcová kola jsou obuta do 36palcových pneumatik.
V interiéru jsou sedadla čalouněná bílou kůží v kombinaci s kostkovaným vzorem, která mají svým tvarem připomínat jednodílnou lavici montovanou do klasických pick-upů.
Sériovým modelům zdánlivě nejvzdálenější je koncept Jeep Mighty FC s kabinou nad přední nápravou, který odkazuje na řadu Jeepů FC (Forward Control) vyráběnou v letech 1956 až 1965.
Tento pick-up je opět postaven na základech modelu Wrangler Unlimited a kromě techniky využívá i jeho kabinu, jejíž umístění nad přední nápravu umožňuje zachovat kompaktní rozměry a přitom získat delší ložnou plochu.
Podvozek Mighty FC je vybaven portálovými nápravami, které jsou v nabídce divize Mopar pro sériové Wranglery a stojí na 17palcových kolech obutých do 40palcových pneumatik.