4.6. 2002

V roce 1996 na něm začali pracovat, v roce 1998 koupili veškerá práva na značku, loni postavili novou továrnu v Liverpoolu a začátkem roku 2003 by měl být v prodeji také model s levostranným řízením pro trhy mimo Velkou Británii. Tolik stručná historie vozu Jensen S-V8.

Počátky existence značky Jensen jsou datovány do začátku třicátých let 20. století, kdy bratři Alan a Richard Jensenové z Birminghamu, získali jméno jako dodavatelé karosérií na podvozky Austin, Standard a především Ford. První automobil s vlastním podvozkem představili v roce 1935 a nesl jméno White Lady tourer. Dnes se to zdá přinejmenším zajímavé, ale ve výrobním programu byly ještě v padesátých letech také užitkové vozy nesoucí značku JNSN. Největší slávu ovšem značce přinesl model Inteceptor ze šedesátých let. Jednalo se o luxusní čtyřsedadlové kupé s motorem V8 o objemu 6.3 litru a výkonu přes 300 koní. Tento vůz ovšem také přivedl značku do hrobu, protože jeho neúměrná spotřeba 25 litrů na 100 km mu nedovolila přežít dvě ropné krize sedmdesátých let. V roce 1976 tak značka zavřela své brány. Nový život značce Jensen vdechli Keith Rauer a Robin Bowyer, kteří v roce 1996 oslovili designera Mika Gibbse, aby navrhl sportovní vůz s motorem 2.0 litru v ceně do 20 tisíc liber.

Tento okamžik je považován za zrod projektu S-V8. Původní záměr na stavbu relativně levného, lehkého a hbitého sportovního vozu ovšem brzy vzal za své. Průzkumem trhu se zjistilo, že pro takový vůz neexistuje dostatečně silná klientela. Z tohoto důvodu se musel záměr přehodnotit a soustředit své úsilí na zcela jinou kategorii zákazníků. Tak se stalo, že se původní záměr zdvojnásobil co se objemu motoru a ceny týče. Jelikož základem filozofie bylo navázat na tradici značky Jensen a zachovat image vybudované vozy s obrovskými motory, musel také design odpovídat tradici. Základní proporce jsou tedy jasné - dlouhá kapota s kokpitem posazeným téměř nad zadní nápravou, čtyři kruhové světlomety a také vzpomínka na spolupráci se značkou Healey v podobě mřížky chladiče. Masivní vzhled vozu vzbuzuje důstojnost, hodnou starého rodu, a přitom vyzařuje dynamickými prolisy svou mladost a dravost. Také pohled zezadu působí smíšenými dojmy uhlazenosti a dravosti. Oblé linie zádě jakoby uklidňovaly, ale svítilny, kombinující tři samostatná kruhová světla s úzkým pruhem směrovek doplněné dvěmi koncovkami výfuku z nerezivějící oceli na každé straně, dávají tušit velký dynamický potenciál. Interiér byl zpracován především s ohledem na skutečnost, že tento druh vozů řídí z 95% muži. Je tady řešen poněkud stroze, ovšem za použití velmi kvalitních materiálů. Celý je čalouněn kvalitní kůží a doplněn součástmi z leštěného kovu. Samostatnou kapitolou je středová konzola s ovladači zasazenými do velké desky z leštěného hliníku. Řešení velmi efektní, ovšem v přímém slunci může způsobit i nebezpečné oslepující odlesky. Také přístroje v kapličce před volantem jsou orámovány tradičním leštěným rámečkem.

Na tento segment automobilů je zcela neobvyklá konstrukce karoserie. Jedná se o samonosnou ocelovou konstrukci z pozinkovaných plechů s hliníkovými panely. Použití této drahé technologie umožnila spolupráce se společností Elign Technologies, která zkonstruovala pro Jensen speciální "jednoduché" lisovací nástroje, které místo předpokládaných 40 miliónů liber stály necelý jeden (!) V této tuhé konstrukci se vpředu za předními koly uhnízdil vidlicový osmiválec z vozu Ford Mustang Cobra o objemu 4.6 litru. Tato moderní celohliníková jednotka se čtyřmi ventily na válec, přesně odpovídá filozofii značky. Je dostatečně silná (242 kW/330 koní při 6000 ot/min) a přitom je na úrovni i spotřebou paliva. Vozu uděluje dynamiku na úrovni nejlepších vozů vůbec, když zrychlí 0-96 km/h za 4.6 sekundy, navíc kultivovaností chodu umožňuje i pomalé brouzdání krajinou v otevřeném voze.

Přenosu značného výkonu na vozovku pomáhá pětistupňová manuální převodovka Tremec přes kuželový diferenciál se zvýšenou svorností na kola zadní nápravy. Ta jsou, stejně jako přední, zavěšena na lichoběžníkové nápravě vybavené ještě zkrutným stabilizátorem. O zastavení vozu o hmotnosti 1300 kg se starají kotoučové brzdy o rozměrech 315x28 vpředu a 305x20 vzadu. Třmeny, které je svírají nesou značku PBR a vpředu mají dva pístky, zatímco vzadu si vystačí pouze s jedním. Automobily S-V8 jsou standardně vybaveny koly z lehkých slitin o rozměrech 7.5Jx17 vpředu a 8.5x17 vzadu. O jejich obutí se stará firma Avon, když dodává na kola přední nápravy rozměr 225/45 ZR17 a na zadní hnanou nápravu 235/45 ZR17. K výborným jízdním vlastnostem přispívá mimo kvalitního podvozku také téměř ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 51.5/48.5 %.

Podíváme-li se do seznamu výbavy, tak se zde objevují tradiční "nedostatky" jako u mnoha jiných sportovních vozů. Ani za příplatek nedostanete bezpečnostní prvky jako airbagy či ABS. Naopak si můžete dopřát pohodlí s elektrickým ovládáním oken a zrcátek, dálkově ovládaným centrálním zamykáním či příplatkovou klimatizací, nebo pevnou střechou Hard Top. Co nesmí chybět u žádného luxusního sporťáku je sada na míru navržených tašek na zavazadla.

V prvním roce výroby se počítá s prodejem asi 300 vozů. Celá tato produkce je již závazně objednaná a první desítky vozů již mají své majitele. V příštích letech se plánuje navýšení výroby až na 600 vozů ročně. Celý projekt obnovení značky Jensen přišel od prvního konceptu po představení S-V8 na 10 miliónů liber, což je pouze zlomek obvyklých nákladů potřebných na uvedení nového automobilu do výroby. Také díky tomu může být cena vozu na přijatelné úrovni cca 2,1 miliónu korun.

Techniké údaje
Motor4,6 V8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)4601
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)242/330/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)434/4800
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 250
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,8
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)11,4
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4163
Šířka (mm)1757
Výška (mm)1278
Rozvor (mm)2400
Rozchod vpředu (mm)1433
Rozchod vzadu (mm)1460
Pohotovostní hmotnost (kg)1300
Objem nádrže (l)75
Rozměr pneu vpředu225/45 ZR17
Rozměr pneu vzadu235/45 ZR17
Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy

Skupině Pražská energetika (PRE), která je třetím…

Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy? Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy?

Praha je v rámci zemí Evropské unie a dalších zemí Evropy…

Nákup izraelských radarů za miliardy šetří policie, inspekce našla závažné nálezy Nákup izraelských radarů za miliardy šetří policie, inspekce našla závažné nálezy

V souvislosti se zakázkou na mobilní radary za několik…

 

Štítky Ford Jensen Design Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Kolik stojí omlazená Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Dnes 14:30

Omlazená Fabia se veřejnosti ukázala na ženevském výstavišti, až nyní se ale dozvídáme české cenovky.




Blesk.cz

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky? Felix s ní do poslední chvíle nebyl...

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky?…

Dagmar Patrasová (62) si prošla během víkendu peklem, jaké pochopí jen pejskař. Herčka totiž musela nechat…

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat křesťana než muslima. Chce proto dál zpřísnit zákony

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat…

Dánsko bylo dlouhou dobu považováno za velmi tolerantní společnost, která dokáže poměrně důmyslným systémem…