18.12. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?

 

V minulosti byl bavorák o obratnosti, mercedes o pohodlí a audi o interiéru. Dnes BMW určuje trendy v palubní elektronice a podvozek si hledí hlavně komfortu. Přesto neztrácí správnou jiskru.

Jako kluci jsme každou novou bavorskou pětku vítali s bezmezným nadšením. Představovala dotek absolutna, něco naprosto nekompromisního, myšlenku vyjádřenou na dřeň. Neméně fascinovaně se na pětku dívají lidé uvnitř BMW. Odcházející generace si za šest let našla 2,2 milionu zákazníků, což z ní dělá nejdůležitějšího člena rodiny.

Převrat nežádoucí

Proto také vůz, na který se právě díváte, nepřináší žádnou designovou revoluci. Bez velkých změn zachovává nejen hrdé proporce s bezmála třímetrovým rozvorem, plochou kapotou a kupátkovitě klesající zádí, ale v zásadě i tvary světel, klik dveří a dalších detailů. Také celkové rozměry se změnily jen o milimetry. Zasvěcený pohled novinku rozezná podle širších „ledvin“ před chladičem, které navíc nevystupují dopředu, ale jsou téměř zahlazené do roviny se světlomety. Jejich nová optika nasadila andělským očím brýle a roztáhla je více do šířky. Z prolisů na bocích výrazněji vystupují blatníky, za předním pak přichází asi jediná úplná novinka – výdech vzduchu od brzd, který omezuje nežádoucí víření kolem kol a pomáhá zlepšit aerodynamiku. Ta jako obvykle patří k chloubám bavorských inženýrů. Součinitel Cd 0,22 základní verze sedanu posouvá hru zase o něco dál, o symbolickou setinu překonává i nový éčkový mercedes.

Elegantně a chytře

V interiéru jsou změny patrnější. Středová obrazovka už není zakomponovaná do palubní desky, vystupuje z ní samostatně ve stylu tabletu. Díky tomu je celý kokpit tvarovaný daleko členitěji a před spolujezdcem se svažuje dolů, což celek pocitově odlehčuje. Také dekorační lišty jsou tvarované složitěji, umějí se například ztenčit a obtékat výdechy topení. Atmosféra kabiny se i díky tomu posouvá od technicistní přísnosti, která dříve tvořila identitu značky, k hravějšímu a pestřejšímu pojetí. Tedy i k zákazníkům hlavního proudu.

Na druhou stranu by to nebylo BMW, aby nepřišlo s nějakou drobnou technickou genialitou. Na středovém panelu se objevila chytrá tlačítka s nápovědou, známá už z velké řady 7. Stačí na ně přiložit prst a na obrazovce se objeví dílčí okno s příslušnými detaily, například rádia nebo navigace. Vtip je v tom, že bleskově získáme informaci o momentálním nastavení všech funkcí, aniž bychom se museli nořit do dílčích menu a vracet se z nich zpátky. Dotyková technologie tedy nevytlačuje, ale doplňuje stará dobrá mechanická tlačítka. Okna se základními informacemi se nově objevují i v menu systému iDrive. Spíše prestižní třešničkou na dortu je ovládání gesty – efektní, ale omezené na tři funkce, které lze stejně rychle vyřídit na volantu.

Prostor odpovídá měřítkům vyšší třídy, i tělnatější Američané se zde mohou pohodlně rozprostřít. Vzadu už klesající střecha ubírá místo nad hlavou, pro taxislužbu bude mercedes pořád lepší.

Jako zamlada

Typicky sportovní poloha za volantem s nataženýma nohama napovídá, že jízdní dynamika zůstává na vrcholu priorit. A po usednutí do benzinové verze 540i s pohonem zadních kol můžeme potvrdit, že i tady technický vývoj pomáhá zachovat staré pořádky. Čtyřicítka v názvu už dávno neznamená čtyřlitrový objem, jde o přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Díky preciznímu naladění ale reaguje střelhbitě a předvídatelně, a hlavně má pořádnou sílu. Mezi oblouky klikatých silnic portugalského pobřeží nás stíhá katapultovat na stovku během okamžiku. V duchu přiblížení k obyčejným smrtelníkům to ale zvládá s obdivuhodnou lehkostí, až jaksi nenáročně.

Ortodoxním pilotům to možná nebude po chuti. Pérování je v komfortním režimu opravdu vláčné, kromě tlumičů mu pomáhají i stavitelné stabilizátory. Řízení jde zlehka a řidič se navzdory gymnastickým výkonům vozu nenadře o moc víc, než kdyby seděl ve vlaku. Viděno pohledem manažera, který jede po šichtě a tenisu v devět večer domů, je to ale ideální řešení. V neděli stačí zapnout sportovní režim, všechno v autě se utáhne a zážitky naberou intenzivnější ráz. Komu by to i tak připadalo utažené málo, může zvolit příplatkový sportovní podvozek.

Technické údaje BMW 5 Sedan 520d 520d xDrive 530d 530d xDrive 530i 530i xDrive 540i 540i xDrive
Motor diesel R4 Turbo, 1995 cm3 diesel R6 Turbo, 2993 cm3 zážehový R4 Turbo, 1998 cm3 zážehový R6 Turbo, 2998 cm3
Výkon (kW při ot./min)140/4000 195/4000 185/5200-6500250/5500-6500
Toč. moment (N.m při ot./min)400/1750-2500 620/2000-2500 350/1350-4800 450/1380-5200
Převodovka 6MAN (8AT) 8AT 8AT 8AT 8AT
Nejvyšší rychlost (km/h) 235 (235) 232 250 250 250 250 250 250
Zrychlení na 100 km/h (s) 7,7 (7,5) 7,6 5,7 5,4 6,2 6,0 5,1 4,8
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) 4,2 (4,1) 4,9 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 6,9
Provozní hmotnost (kg) 1615 (1635) 1695 1715 1770 1615 1670 1670 1735
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4936 x 1868 x 1479, 2975

Nenápadné složitosti

Tím se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu i nejrozporuplnějšímu, co se nových bavoráků týče. Se zadním pohonem pětka zatáčí božsky. S obrovskou chutí, plynule a čitelně. Autům, která výrobce připravil pro naše první jízdy v Lisabonu, pomáhá příplatkové řízení Integral Steer, kombinující proměnný převod vpředu s natáčením zadních kol. Proti předchozí generaci je naladěné tak jemně, že za volantem téměř nemáme šanci práci elektroniky postřehnout. Někdejší nejistota při brzdění v nájezdu do zatáčky zmizela, zůstává jen mimořádná obratnost, podpořená velmi decentním uhýbáním zádě.

Druhé kolo jedeme v dieselovém 530d xDrive. Jsme srovnatelně rychlí, mimo jiné proto, že i se čtyřkolkou lze nově kombinovat řízení zadních kol. Ani v Mnichově ale neumějí ošálit fyziku – pokud přední kola zatížíme jinými silami než vodícími, je to v nich vždy cítit. Volant je ztěžklý a radosti ze života ubylo. Proti těžkopádným začátkům systému xDrive před deseti lety je to daň velmi mírná, ale na stále stejně citlivém místě. Při vědomí, jak vzorně bývají umetené cestičky k alpským lyžařským střediskům, bychom čtyřkolku oželeli.

Ještě v jednom bodě ale musíme bavoráku vyseknout poklonu. Na rozdíl od Mercedesu třídy E i Audi A6 pětka nemůže být vybavena pneumatickým pérováním. Přesto se v komfortním režimu nese přes hrboly s takovou grácií, že jsme museli zastavit a přesvědčit se, jestli máme obuté předepsané dojezdové pneumatiky. A ejhle, jsou tam. Ani s devatenáctipalcovými runflaty si na pohodlí nelze stěžovat. I tady lze vzpomenout na těžké začátky v řadě E60, ale léta dřiny za to stála. Ironií osudu je to dnes mercedes, kdo může s dojezdovými pneumatikami závidět pohodlí bavoráku.

On jede, my řídíme

Pokud kromě Světa motorů sledujete i adrenalinové články profesionálních řezačů zatáček, možná se v nich dočtete, že nová pětka je dalším úkrokem od filozofie radosti z jízdy. My jsme s ní naprosto spokojeni. Geneticky zakódované spojení luxusu a obratnosti jí rozhodně zůstává, na čemž nic nemění ani otevřeně přiznaný důraz na pohodlí. Čím složitější techniku totiž BMW ke zlepšení komfortu nasazuje, tím lépe dokáže její fungování zamaskovat, aby nekazila chuť jízdu si užít. Řidič zůstává středem auta, což je stále vzácnější. Novou pětku už lze objednávat, ceny začínají na 1.292.200 Kč za verzi 520d s manuální převodovkou. Kombi Touring dorazí v létě.

Co ještě umí

  • Samo zaparkovat, abyste se v úzkých garážích nemuseli soukat přivřenými dveřmi.
  • Zapnout na dálku parkovací kamery, okolí vozu můžete sledovat v mobilu.
  • Přijmout od jiného BMW varování před náledím nebo překážkou na cestě.

Plusy

  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Řidičská přitažlivost
  • Výborný komfort odpružení
  • Nízká hladina hluku
  • Chytrá zlepšení informačního systému

Minusy

  • Omezený prostor nad hlavou vzadu
  • Méně živé řízení verzí xDrive

Spolupracujeme s TipCars.com
Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové

Komunisté i část ČSSD má výhrady k poslankyni Taťáně…

Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš

Novou vládu by měl prezident Miloš Zeman jmenovat ve…

Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Audi začala na českém trhu nabízet novou generaci svého…

 



BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci? BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí…

BMW 530e vs. 740Le xDrive – Tiše a luxusně. A také úsporně? BMW 530e vs. 740Le xDrive – Tiše a luxusně. A také úsporně?

Podle udávaných parametrů jsou nejúspornějšími verzemi…

 



 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Včera

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

 

iSport.cz

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi budování v Detroitu

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi…

Nečekalo se, že k tomuhle spojení dojde. Detroit volil na draftu až jako číslo šest. Přesto zůstal Filip Zadina…

Chotěboř - Slavia 1:9. V exhibici pálili Bořil, Stoch, Kuchta i nováček Baluta

Chotěboř - Slavia 1:9. V exhibici pálili Bořil,…

Fotbalisté Slavie zahájili přípravu jasnou výhru 9:1 v exhibičním zápase v Chotěboři. Duel proti třetímu celku…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Stud a zranitelnost: Dokonalé portréty Holanďanů inspirované Rembrandtovou stínohrou

Stud a zranitelnost: Dokonalé portréty Holanďanů…

Nizozemská fotografka Danielle van Zadelhoff pro své snímky volí zajímavou atmosféru. Její kompozice nápadně…