18.12. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?

 

V minulosti byl bavorák o obratnosti, mercedes o pohodlí a audi o interiéru. Dnes BMW určuje trendy v palubní elektronice a podvozek si hledí hlavně komfortu. Přesto neztrácí správnou jiskru.

Jako kluci jsme každou novou bavorskou pětku vítali s bezmezným nadšením. Představovala dotek absolutna, něco naprosto nekompromisního, myšlenku vyjádřenou na dřeň. Neméně fascinovaně se na pětku dívají lidé uvnitř BMW. Odcházející generace si za šest let našla 2,2 milionu zákazníků, což z ní dělá nejdůležitějšího člena rodiny.

Převrat nežádoucí

Proto také vůz, na který se právě díváte, nepřináší žádnou designovou revoluci. Bez velkých změn zachovává nejen hrdé proporce s bezmála třímetrovým rozvorem, plochou kapotou a kupátkovitě klesající zádí, ale v zásadě i tvary světel, klik dveří a dalších detailů. Také celkové rozměry se změnily jen o milimetry. Zasvěcený pohled novinku rozezná podle širších „ledvin“ před chladičem, které navíc nevystupují dopředu, ale jsou téměř zahlazené do roviny se světlomety. Jejich nová optika nasadila andělským očím brýle a roztáhla je více do šířky. Z prolisů na bocích výrazněji vystupují blatníky, za předním pak přichází asi jediná úplná novinka – výdech vzduchu od brzd, který omezuje nežádoucí víření kolem kol a pomáhá zlepšit aerodynamiku. Ta jako obvykle patří k chloubám bavorských inženýrů. Součinitel Cd 0,22 základní verze sedanu posouvá hru zase o něco dál, o symbolickou setinu překonává i nový éčkový mercedes.

Elegantně a chytře

V interiéru jsou změny patrnější. Středová obrazovka už není zakomponovaná do palubní desky, vystupuje z ní samostatně ve stylu tabletu. Díky tomu je celý kokpit tvarovaný daleko členitěji a před spolujezdcem se svažuje dolů, což celek pocitově odlehčuje. Také dekorační lišty jsou tvarované složitěji, umějí se například ztenčit a obtékat výdechy topení. Atmosféra kabiny se i díky tomu posouvá od technicistní přísnosti, která dříve tvořila identitu značky, k hravějšímu a pestřejšímu pojetí. Tedy i k zákazníkům hlavního proudu.

Na druhou stranu by to nebylo BMW, aby nepřišlo s nějakou drobnou technickou genialitou. Na středovém panelu se objevila chytrá tlačítka s nápovědou, známá už z velké řady 7. Stačí na ně přiložit prst a na obrazovce se objeví dílčí okno s příslušnými detaily, například rádia nebo navigace. Vtip je v tom, že bleskově získáme informaci o momentálním nastavení všech funkcí, aniž bychom se museli nořit do dílčích menu a vracet se z nich zpátky. Dotyková technologie tedy nevytlačuje, ale doplňuje stará dobrá mechanická tlačítka. Okna se základními informacemi se nově objevují i v menu systému iDrive. Spíše prestižní třešničkou na dortu je ovládání gesty – efektní, ale omezené na tři funkce, které lze stejně rychle vyřídit na volantu.

Prostor odpovídá měřítkům vyšší třídy, i tělnatější Američané se zde mohou pohodlně rozprostřít. Vzadu už klesající střecha ubírá místo nad hlavou, pro taxislužbu bude mercedes pořád lepší.

Jako zamlada

Typicky sportovní poloha za volantem s nataženýma nohama napovídá, že jízdní dynamika zůstává na vrcholu priorit. A po usednutí do benzinové verze 540i s pohonem zadních kol můžeme potvrdit, že i tady technický vývoj pomáhá zachovat staré pořádky. Čtyřicítka v názvu už dávno neznamená čtyřlitrový objem, jde o přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Díky preciznímu naladění ale reaguje střelhbitě a předvídatelně, a hlavně má pořádnou sílu. Mezi oblouky klikatých silnic portugalského pobřeží nás stíhá katapultovat na stovku během okamžiku. V duchu přiblížení k obyčejným smrtelníkům to ale zvládá s obdivuhodnou lehkostí, až jaksi nenáročně.

Ortodoxním pilotům to možná nebude po chuti. Pérování je v komfortním režimu opravdu vláčné, kromě tlumičů mu pomáhají i stavitelné stabilizátory. Řízení jde zlehka a řidič se navzdory gymnastickým výkonům vozu nenadře o moc víc, než kdyby seděl ve vlaku. Viděno pohledem manažera, který jede po šichtě a tenisu v devět večer domů, je to ale ideální řešení. V neděli stačí zapnout sportovní režim, všechno v autě se utáhne a zážitky naberou intenzivnější ráz. Komu by to i tak připadalo utažené málo, může zvolit příplatkový sportovní podvozek.

Technické údaje BMW 5 Sedan 520d 520d xDrive 530d 530d xDrive 530i 530i xDrive 540i 540i xDrive
Motor diesel R4 Turbo, 1995 cm3 diesel R6 Turbo, 2993 cm3 zážehový R4 Turbo, 1998 cm3 zážehový R6 Turbo, 2998 cm3
Výkon (kW při ot./min)140/4000 195/4000 185/5200-6500250/5500-6500
Toč. moment (N.m při ot./min)400/1750-2500 620/2000-2500 350/1350-4800 450/1380-5200
Převodovka 6MAN (8AT) 8AT 8AT 8AT 8AT
Nejvyšší rychlost (km/h) 235 (235) 232 250 250 250 250 250 250
Zrychlení na 100 km/h (s) 7,7 (7,5) 7,6 5,7 5,4 6,2 6,0 5,1 4,8
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) 4,2 (4,1) 4,9 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 6,9
Provozní hmotnost (kg) 1615 (1635) 1695 1715 1770 1615 1670 1670 1735
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4936 x 1868 x 1479, 2975

Nenápadné složitosti

Tím se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu i nejrozporuplnějšímu, co se nových bavoráků týče. Se zadním pohonem pětka zatáčí božsky. S obrovskou chutí, plynule a čitelně. Autům, která výrobce připravil pro naše první jízdy v Lisabonu, pomáhá příplatkové řízení Integral Steer, kombinující proměnný převod vpředu s natáčením zadních kol. Proti předchozí generaci je naladěné tak jemně, že za volantem téměř nemáme šanci práci elektroniky postřehnout. Někdejší nejistota při brzdění v nájezdu do zatáčky zmizela, zůstává jen mimořádná obratnost, podpořená velmi decentním uhýbáním zádě.

Druhé kolo jedeme v dieselovém 530d xDrive. Jsme srovnatelně rychlí, mimo jiné proto, že i se čtyřkolkou lze nově kombinovat řízení zadních kol. Ani v Mnichově ale neumějí ošálit fyziku – pokud přední kola zatížíme jinými silami než vodícími, je to v nich vždy cítit. Volant je ztěžklý a radosti ze života ubylo. Proti těžkopádným začátkům systému xDrive před deseti lety je to daň velmi mírná, ale na stále stejně citlivém místě. Při vědomí, jak vzorně bývají umetené cestičky k alpským lyžařským střediskům, bychom čtyřkolku oželeli.

Ještě v jednom bodě ale musíme bavoráku vyseknout poklonu. Na rozdíl od Mercedesu třídy E i Audi A6 pětka nemůže být vybavena pneumatickým pérováním. Přesto se v komfortním režimu nese přes hrboly s takovou grácií, že jsme museli zastavit a přesvědčit se, jestli máme obuté předepsané dojezdové pneumatiky. A ejhle, jsou tam. Ani s devatenáctipalcovými runflaty si na pohodlí nelze stěžovat. I tady lze vzpomenout na těžké začátky v řadě E60, ale léta dřiny za to stála. Ironií osudu je to dnes mercedes, kdo může s dojezdovými pneumatikami závidět pohodlí bavoráku.

On jede, my řídíme

Pokud kromě Světa motorů sledujete i adrenalinové články profesionálních řezačů zatáček, možná se v nich dočtete, že nová pětka je dalším úkrokem od filozofie radosti z jízdy. My jsme s ní naprosto spokojeni. Geneticky zakódované spojení luxusu a obratnosti jí rozhodně zůstává, na čemž nic nemění ani otevřeně přiznaný důraz na pohodlí. Čím složitější techniku totiž BMW ke zlepšení komfortu nasazuje, tím lépe dokáže její fungování zamaskovat, aby nekazila chuť jízdu si užít. Řidič zůstává středem auta, což je stále vzácnější. Novou pětku už lze objednávat, ceny začínají na 1.292.200 Kč za verzi 520d s manuální převodovkou. Kombi Touring dorazí v létě.

Co ještě umí

  • Samo zaparkovat, abyste se v úzkých garážích nemuseli soukat přivřenými dveřmi.
  • Zapnout na dálku parkovací kamery, okolí vozu můžete sledovat v mobilu.
  • Přijmout od jiného BMW varování před náledím nebo překážkou na cestě.

Plusy

  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Řidičská přitažlivost
  • Výborný komfort odpružení
  • Nízká hladina hluku
  • Chytrá zlepšení informačního systému

Minusy

  • Omezený prostor nad hlavou vzadu
  • Méně živé řízení verzí xDrive

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Nabíjení je snažší než tankování, tvrdí BMW. Dokazuje to tímto videem Nabíjení je snažší než tankování, tvrdí BMW. Dokazuje to tímto videem

Indukční nabíjení cesta, jak udělat užívání elektromobilů…

Rudé zjevení ve Frankfurtu: BMW M5 Frozen Red vás rozloží na atomy! Bude jich jenom 400 Rudé zjevení ve Frankfurtu: BMW M5 Frozen Red vás rozloží na atomy! Bude jich jenom 400

BMW do Frankfurtu dovezlo dva exempláře nové generace…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent. Zeman a lídři řeší, co dál

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent.…

Poslance si v první den voleb přišly vybrat více než dvě pětiny voličů. Zájem je podle mnoha volebních komisařů…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…