reklama


18.12. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?

 

V minulosti byl bavorák o obratnosti, mercedes o pohodlí a audi o interiéru. Dnes BMW určuje trendy v palubní elektronice a podvozek si hledí hlavně komfortu. Přesto neztrácí správnou jiskru.

Jako kluci jsme každou novou bavorskou pětku vítali s bezmezným nadšením. Představovala dotek absolutna, něco naprosto nekompromisního, myšlenku vyjádřenou na dřeň. Neméně fascinovaně se na pětku dívají lidé uvnitř BMW. Odcházející generace si za šest let našla 2,2 milionu zákazníků, což z ní dělá nejdůležitějšího člena rodiny.

Převrat nežádoucí

Proto také vůz, na který se právě díváte, nepřináší žádnou designovou revoluci. Bez velkých změn zachovává nejen hrdé proporce s bezmála třímetrovým rozvorem, plochou kapotou a kupátkovitě klesající zádí, ale v zásadě i tvary světel, klik dveří a dalších detailů. Také celkové rozměry se změnily jen o milimetry. Zasvěcený pohled novinku rozezná podle širších „ledvin“ před chladičem, které navíc nevystupují dopředu, ale jsou téměř zahlazené do roviny se světlomety. Jejich nová optika nasadila andělským očím brýle a roztáhla je více do šířky. Z prolisů na bocích výrazněji vystupují blatníky, za předním pak přichází asi jediná úplná novinka – výdech vzduchu od brzd, který omezuje nežádoucí víření kolem kol a pomáhá zlepšit aerodynamiku. Ta jako obvykle patří k chloubám bavorských inženýrů. Součinitel Cd 0,22 základní verze sedanu posouvá hru zase o něco dál, o symbolickou setinu překonává i nový éčkový mercedes.

Elegantně a chytře

V interiéru jsou změny patrnější. Středová obrazovka už není zakomponovaná do palubní desky, vystupuje z ní samostatně ve stylu tabletu. Díky tomu je celý kokpit tvarovaný daleko členitěji a před spolujezdcem se svažuje dolů, což celek pocitově odlehčuje. Také dekorační lišty jsou tvarované složitěji, umějí se například ztenčit a obtékat výdechy topení. Atmosféra kabiny se i díky tomu posouvá od technicistní přísnosti, která dříve tvořila identitu značky, k hravějšímu a pestřejšímu pojetí. Tedy i k zákazníkům hlavního proudu.

Na druhou stranu by to nebylo BMW, aby nepřišlo s nějakou drobnou technickou genialitou. Na středovém panelu se objevila chytrá tlačítka s nápovědou, známá už z velké řady 7. Stačí na ně přiložit prst a na obrazovce se objeví dílčí okno s příslušnými detaily, například rádia nebo navigace. Vtip je v tom, že bleskově získáme informaci o momentálním nastavení všech funkcí, aniž bychom se museli nořit do dílčích menu a vracet se z nich zpátky. Dotyková technologie tedy nevytlačuje, ale doplňuje stará dobrá mechanická tlačítka. Okna se základními informacemi se nově objevují i v menu systému iDrive. Spíše prestižní třešničkou na dortu je ovládání gesty – efektní, ale omezené na tři funkce, které lze stejně rychle vyřídit na volantu.

Prostor odpovídá měřítkům vyšší třídy, i tělnatější Američané se zde mohou pohodlně rozprostřít. Vzadu už klesající střecha ubírá místo nad hlavou, pro taxislužbu bude mercedes pořád lepší.

Jako zamlada

Typicky sportovní poloha za volantem s nataženýma nohama napovídá, že jízdní dynamika zůstává na vrcholu priorit. A po usednutí do benzinové verze 540i s pohonem zadních kol můžeme potvrdit, že i tady technický vývoj pomáhá zachovat staré pořádky. Čtyřicítka v názvu už dávno neznamená čtyřlitrový objem, jde o přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Díky preciznímu naladění ale reaguje střelhbitě a předvídatelně, a hlavně má pořádnou sílu. Mezi oblouky klikatých silnic portugalského pobřeží nás stíhá katapultovat na stovku během okamžiku. V duchu přiblížení k obyčejným smrtelníkům to ale zvládá s obdivuhodnou lehkostí, až jaksi nenáročně.

Ortodoxním pilotům to možná nebude po chuti. Pérování je v komfortním režimu opravdu vláčné, kromě tlumičů mu pomáhají i stavitelné stabilizátory. Řízení jde zlehka a řidič se navzdory gymnastickým výkonům vozu nenadře o moc víc, než kdyby seděl ve vlaku. Viděno pohledem manažera, který jede po šichtě a tenisu v devět večer domů, je to ale ideální řešení. V neděli stačí zapnout sportovní režim, všechno v autě se utáhne a zážitky naberou intenzivnější ráz. Komu by to i tak připadalo utažené málo, může zvolit příplatkový sportovní podvozek.

Technické údaje BMW 5 Sedan 520d 520d xDrive 530d 530d xDrive 530i 530i xDrive 540i 540i xDrive
Motor diesel R4 Turbo, 1995 cm3 diesel R6 Turbo, 2993 cm3 zážehový R4 Turbo, 1998 cm3 zážehový R6 Turbo, 2998 cm3
Výkon (kW při ot./min)140/4000 195/4000 185/5200-6500250/5500-6500
Toč. moment (N.m při ot./min)400/1750-2500 620/2000-2500 350/1350-4800 450/1380-5200
Převodovka 6MAN (8AT) 8AT 8AT 8AT 8AT
Nejvyšší rychlost (km/h) 235 (235) 232 250 250 250 250 250 250
Zrychlení na 100 km/h (s) 7,7 (7,5) 7,6 5,7 5,4 6,2 6,0 5,1 4,8
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) 4,2 (4,1) 4,9 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 6,9
Provozní hmotnost (kg) 1615 (1635) 1695 1715 1770 1615 1670 1670 1735
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4936 x 1868 x 1479, 2975

Nenápadné složitosti

Tím se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu i nejrozporuplnějšímu, co se nových bavoráků týče. Se zadním pohonem pětka zatáčí božsky. S obrovskou chutí, plynule a čitelně. Autům, která výrobce připravil pro naše první jízdy v Lisabonu, pomáhá příplatkové řízení Integral Steer, kombinující proměnný převod vpředu s natáčením zadních kol. Proti předchozí generaci je naladěné tak jemně, že za volantem téměř nemáme šanci práci elektroniky postřehnout. Někdejší nejistota při brzdění v nájezdu do zatáčky zmizela, zůstává jen mimořádná obratnost, podpořená velmi decentním uhýbáním zádě.

Druhé kolo jedeme v dieselovém 530d xDrive. Jsme srovnatelně rychlí, mimo jiné proto, že i se čtyřkolkou lze nově kombinovat řízení zadních kol. Ani v Mnichově ale neumějí ošálit fyziku – pokud přední kola zatížíme jinými silami než vodícími, je to v nich vždy cítit. Volant je ztěžklý a radosti ze života ubylo. Proti těžkopádným začátkům systému xDrive před deseti lety je to daň velmi mírná, ale na stále stejně citlivém místě. Při vědomí, jak vzorně bývají umetené cestičky k alpským lyžařským střediskům, bychom čtyřkolku oželeli.

Ještě v jednom bodě ale musíme bavoráku vyseknout poklonu. Na rozdíl od Mercedesu třídy E i Audi A6 pětka nemůže být vybavena pneumatickým pérováním. Přesto se v komfortním režimu nese přes hrboly s takovou grácií, že jsme museli zastavit a přesvědčit se, jestli máme obuté předepsané dojezdové pneumatiky. A ejhle, jsou tam. Ani s devatenáctipalcovými runflaty si na pohodlí nelze stěžovat. I tady lze vzpomenout na těžké začátky v řadě E60, ale léta dřiny za to stála. Ironií osudu je to dnes mercedes, kdo může s dojezdovými pneumatikami závidět pohodlí bavoráku.

On jede, my řídíme

Pokud kromě Světa motorů sledujete i adrenalinové články profesionálních řezačů zatáček, možná se v nich dočtete, že nová pětka je dalším úkrokem od filozofie radosti z jízdy. My jsme s ní naprosto spokojeni. Geneticky zakódované spojení luxusu a obratnosti jí rozhodně zůstává, na čemž nic nemění ani otevřeně přiznaný důraz na pohodlí. Čím složitější techniku totiž BMW ke zlepšení komfortu nasazuje, tím lépe dokáže její fungování zamaskovat, aby nekazila chuť jízdu si užít. Řidič zůstává středem auta, což je stále vzácnější. Novou pětku už lze objednávat, ceny začínají na 1.292.200 Kč za verzi 520d s manuální převodovkou. Kombi Touring dorazí v létě.

Co ještě umí

  • Samo zaparkovat, abyste se v úzkých garážích nemuseli soukat přivřenými dveřmi.
  • Zapnout na dálku parkovací kamery, okolí vozu můžete sledovat v mobilu.
  • Přijmout od jiného BMW varování před náledím nebo překážkou na cestě.

Plusy

  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Řidičská přitažlivost
  • Výborný komfort odpružení
  • Nízká hladina hluku
  • Chytrá zlepšení informačního systému

Minusy

  • Omezený prostor nad hlavou vzadu
  • Méně živé řízení verzí xDrive

Spolupracujeme s TipCars.com
Věřitelé žádají po Speychalovi sedm miliard Věřitelé žádají po Speychalovi sedm miliard

Dodavatel technologií pro pražský tunel Blanka ČKD Praha…

Pražskou ODS povede do voleb Černochová, Klaus mladší je trojkou Pražskou ODS povede do voleb Černochová, Klaus mladší je trojkou

Pražskou ODS pro podzimní volby do Poslanecké sněmovny…

Důkaz, že se Čína skutečně změnila: Podívejte se na fotografie mladých žen Důkaz, že se Čína skutečně změnila: Podívejte se na fotografie mladých žen

V souvislosti s Čínou se většinou hovoří o ekonomice,…

Radiožurnál: Hnutí STAN se radí s mužem z Krejčířových kauz Radiožurnál: Hnutí STAN se radí s mužem z Krejčířových kauz

Hnutí STAN konzultuje stranické záležitosti se zlínským…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu

Velké zážitky za minimální náklady - to je smysl expedice…

Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X Mercedes chce konkurovat pick-upům v USA. Začne s třídou X

Německá automobilka uvažuje o nasazení svého nového…

 




BMW 5 Touring navazuje na sedan nové generace (+videa) BMW 5 Touring navazuje na sedan nové generace (+videa)

Sedmá generace pětkové řady z Mnichova se po loňském…

Čtyřkolka BMW M5 bude chytrá. Vypnete ji a máte zadokolku! Čtyřkolka BMW M5 bude chytrá. Vypnete ji a máte zadokolku!

Štve vás očekávaný pohon všech kol v novém BMW M5?…

 



 
Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

Včera

Zajištění automobilu proti pohybu není žádná věda, pár pravidel je ale nutné dodržovat!




Blesk.cz

Origami pro začátečníky: Liška, kterou zvládnou i děti

Origami pro začátečníky: Liška, kterou zvládnou i děti

Liška je v Japonsku symbol úspěchu v podnikání. Vy ji můžete použít jako hezkou dekoraci do bytu, nebo si jen…

Dívka (16) kvůli rodičům trpěla a chtěla do ústavu: Sociální pracovnice jí nepomohla

Dívka (16) kvůli rodičům trpěla a chtěla do ústavu:…

Několikrát kvůli těžké rodinné situaci ve škole zkolabovala, a dokonce se začala sebepoškozovat, zastání ale na…

 

iSport.cz

Koukalové už došlo, že je šampionka: Ale musela jsem to vidět vytištěné

Koukalové už došlo, že je šampionka: Ale musela jsem…

Psychicky odpočinutá před závěrem sezony odletěla biatlonistka Gabriela Koukalová na Světový pohár do dějiště…

Jágr předběhl dobu, ví Fischer. Promluvil o změnách v NHL i Mrázkovi

Jágr předběhl dobu, ví Fischer. Promluvil o změnách…

Rychlost, rychlost, rychlost… O kariéře hokejisty v NHL rozhoduje úplně jiný atribut než dřív. V rozhovoru pro…

 

Reflex.cz

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující holocaust. Na výzvy, ať toho nechá, nereaguje

Amazon prodává antisemitské knihy zpochybňující…

Jad vašem, památník obětí holocaustu v izraelském Jeruzalémě, vyzval společnost Amazon, aby přestala šířit…

Oscary: Příliš černobílé výsledky a pointa pro Trumpa

Oscary: Příliš černobílé výsledky a pointa pro Trumpa

Dodržel-li prezident Trump slovo a opravdu se na letošní Oscary nedíval, musí teď hořce litovat. „Pointu“ v…

 
 
reklama