18.12. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?

 

V minulosti byl bavorák o obratnosti, mercedes o pohodlí a audi o interiéru. Dnes BMW určuje trendy v palubní elektronice a podvozek si hledí hlavně komfortu. Přesto neztrácí správnou jiskru.

Jako kluci jsme každou novou bavorskou pětku vítali s bezmezným nadšením. Představovala dotek absolutna, něco naprosto nekompromisního, myšlenku vyjádřenou na dřeň. Neméně fascinovaně se na pětku dívají lidé uvnitř BMW. Odcházející generace si za šest let našla 2,2 milionu zákazníků, což z ní dělá nejdůležitějšího člena rodiny.

Převrat nežádoucí

Proto také vůz, na který se právě díváte, nepřináší žádnou designovou revoluci. Bez velkých změn zachovává nejen hrdé proporce s bezmála třímetrovým rozvorem, plochou kapotou a kupátkovitě klesající zádí, ale v zásadě i tvary světel, klik dveří a dalších detailů. Také celkové rozměry se změnily jen o milimetry. Zasvěcený pohled novinku rozezná podle širších „ledvin“ před chladičem, které navíc nevystupují dopředu, ale jsou téměř zahlazené do roviny se světlomety. Jejich nová optika nasadila andělským očím brýle a roztáhla je více do šířky. Z prolisů na bocích výrazněji vystupují blatníky, za předním pak přichází asi jediná úplná novinka – výdech vzduchu od brzd, který omezuje nežádoucí víření kolem kol a pomáhá zlepšit aerodynamiku. Ta jako obvykle patří k chloubám bavorských inženýrů. Součinitel Cd 0,22 základní verze sedanu posouvá hru zase o něco dál, o symbolickou setinu překonává i nový éčkový mercedes.

Elegantně a chytře

V interiéru jsou změny patrnější. Středová obrazovka už není zakomponovaná do palubní desky, vystupuje z ní samostatně ve stylu tabletu. Díky tomu je celý kokpit tvarovaný daleko členitěji a před spolujezdcem se svažuje dolů, což celek pocitově odlehčuje. Také dekorační lišty jsou tvarované složitěji, umějí se například ztenčit a obtékat výdechy topení. Atmosféra kabiny se i díky tomu posouvá od technicistní přísnosti, která dříve tvořila identitu značky, k hravějšímu a pestřejšímu pojetí. Tedy i k zákazníkům hlavního proudu.

Na druhou stranu by to nebylo BMW, aby nepřišlo s nějakou drobnou technickou genialitou. Na středovém panelu se objevila chytrá tlačítka s nápovědou, známá už z velké řady 7. Stačí na ně přiložit prst a na obrazovce se objeví dílčí okno s příslušnými detaily, například rádia nebo navigace. Vtip je v tom, že bleskově získáme informaci o momentálním nastavení všech funkcí, aniž bychom se museli nořit do dílčích menu a vracet se z nich zpátky. Dotyková technologie tedy nevytlačuje, ale doplňuje stará dobrá mechanická tlačítka. Okna se základními informacemi se nově objevují i v menu systému iDrive. Spíše prestižní třešničkou na dortu je ovládání gesty – efektní, ale omezené na tři funkce, které lze stejně rychle vyřídit na volantu.

Prostor odpovídá měřítkům vyšší třídy, i tělnatější Američané se zde mohou pohodlně rozprostřít. Vzadu už klesající střecha ubírá místo nad hlavou, pro taxislužbu bude mercedes pořád lepší.

Jako zamlada

Typicky sportovní poloha za volantem s nataženýma nohama napovídá, že jízdní dynamika zůstává na vrcholu priorit. A po usednutí do benzinové verze 540i s pohonem zadních kol můžeme potvrdit, že i tady technický vývoj pomáhá zachovat staré pořádky. Čtyřicítka v názvu už dávno neznamená čtyřlitrový objem, jde o přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Díky preciznímu naladění ale reaguje střelhbitě a předvídatelně, a hlavně má pořádnou sílu. Mezi oblouky klikatých silnic portugalského pobřeží nás stíhá katapultovat na stovku během okamžiku. V duchu přiblížení k obyčejným smrtelníkům to ale zvládá s obdivuhodnou lehkostí, až jaksi nenáročně.

Ortodoxním pilotům to možná nebude po chuti. Pérování je v komfortním režimu opravdu vláčné, kromě tlumičů mu pomáhají i stavitelné stabilizátory. Řízení jde zlehka a řidič se navzdory gymnastickým výkonům vozu nenadře o moc víc, než kdyby seděl ve vlaku. Viděno pohledem manažera, který jede po šichtě a tenisu v devět večer domů, je to ale ideální řešení. V neděli stačí zapnout sportovní režim, všechno v autě se utáhne a zážitky naberou intenzivnější ráz. Komu by to i tak připadalo utažené málo, může zvolit příplatkový sportovní podvozek.

Technické údaje BMW 5 Sedan 520d 520d xDrive 530d 530d xDrive 530i 530i xDrive 540i 540i xDrive
Motor diesel R4 Turbo, 1995 cm3 diesel R6 Turbo, 2993 cm3 zážehový R4 Turbo, 1998 cm3 zážehový R6 Turbo, 2998 cm3
Výkon (kW při ot./min)140/4000 195/4000 185/5200-6500250/5500-6500
Toč. moment (N.m při ot./min)400/1750-2500 620/2000-2500 350/1350-4800 450/1380-5200
Převodovka 6MAN (8AT) 8AT 8AT 8AT 8AT
Nejvyšší rychlost (km/h) 235 (235) 232 250 250 250 250 250 250
Zrychlení na 100 km/h (s) 7,7 (7,5) 7,6 5,7 5,4 6,2 6,0 5,1 4,8
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) 4,2 (4,1) 4,9 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 6,9
Provozní hmotnost (kg) 1615 (1635) 1695 1715 1770 1615 1670 1670 1735
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4936 x 1868 x 1479, 2975

Nenápadné složitosti

Tím se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu i nejrozporuplnějšímu, co se nových bavoráků týče. Se zadním pohonem pětka zatáčí božsky. S obrovskou chutí, plynule a čitelně. Autům, která výrobce připravil pro naše první jízdy v Lisabonu, pomáhá příplatkové řízení Integral Steer, kombinující proměnný převod vpředu s natáčením zadních kol. Proti předchozí generaci je naladěné tak jemně, že za volantem téměř nemáme šanci práci elektroniky postřehnout. Někdejší nejistota při brzdění v nájezdu do zatáčky zmizela, zůstává jen mimořádná obratnost, podpořená velmi decentním uhýbáním zádě.

Druhé kolo jedeme v dieselovém 530d xDrive. Jsme srovnatelně rychlí, mimo jiné proto, že i se čtyřkolkou lze nově kombinovat řízení zadních kol. Ani v Mnichově ale neumějí ošálit fyziku – pokud přední kola zatížíme jinými silami než vodícími, je to v nich vždy cítit. Volant je ztěžklý a radosti ze života ubylo. Proti těžkopádným začátkům systému xDrive před deseti lety je to daň velmi mírná, ale na stále stejně citlivém místě. Při vědomí, jak vzorně bývají umetené cestičky k alpským lyžařským střediskům, bychom čtyřkolku oželeli.

Ještě v jednom bodě ale musíme bavoráku vyseknout poklonu. Na rozdíl od Mercedesu třídy E i Audi A6 pětka nemůže být vybavena pneumatickým pérováním. Přesto se v komfortním režimu nese přes hrboly s takovou grácií, že jsme museli zastavit a přesvědčit se, jestli máme obuté předepsané dojezdové pneumatiky. A ejhle, jsou tam. Ani s devatenáctipalcovými runflaty si na pohodlí nelze stěžovat. I tady lze vzpomenout na těžké začátky v řadě E60, ale léta dřiny za to stála. Ironií osudu je to dnes mercedes, kdo může s dojezdovými pneumatikami závidět pohodlí bavoráku.

On jede, my řídíme

Pokud kromě Světa motorů sledujete i adrenalinové články profesionálních řezačů zatáček, možná se v nich dočtete, že nová pětka je dalším úkrokem od filozofie radosti z jízdy. My jsme s ní naprosto spokojeni. Geneticky zakódované spojení luxusu a obratnosti jí rozhodně zůstává, na čemž nic nemění ani otevřeně přiznaný důraz na pohodlí. Čím složitější techniku totiž BMW ke zlepšení komfortu nasazuje, tím lépe dokáže její fungování zamaskovat, aby nekazila chuť jízdu si užít. Řidič zůstává středem auta, což je stále vzácnější. Novou pětku už lze objednávat, ceny začínají na 1.292.200 Kč za verzi 520d s manuální převodovkou. Kombi Touring dorazí v létě.

Co ještě umí

  • Samo zaparkovat, abyste se v úzkých garážích nemuseli soukat přivřenými dveřmi.
  • Zapnout na dálku parkovací kamery, okolí vozu můžete sledovat v mobilu.
  • Přijmout od jiného BMW varování před náledím nebo překážkou na cestě.

Plusy

  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Řidičská přitažlivost
  • Výborný komfort odpružení
  • Nízká hladina hluku
  • Chytrá zlepšení informačního systému

Minusy

  • Omezený prostor nad hlavou vzadu
  • Méně živé řízení verzí xDrive

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Reportáž: Slzy, brambůrky a rudá Marta. Mladí komunisté si připomínali únor 1948 Reportáž: Slzy, brambůrky a rudá Marta. Mladí komunisté si připomínali únor 1948

Téměř arktická zima svírala celou republiku, centrum…

Merkelová obmění složení ministrů za CDU. Rezorty nabídla i vnitrostranickým kritikům Merkelová obmění složení ministrů za CDU. Rezorty nabídla i vnitrostranickým kritikům

Německá kancléřka Angela Merkelová v nové vládě výrazně…

Čínský Bitmain vydělal na loňském bitcoinovém boomu stejně jako Nvidia Čínský Bitmain vydělal na loňském bitcoinovém boomu stejně jako Nvidia

Dominantní výrobce přístrojů na těžbu bitcoinů čínský…

Majitelé kanceláří a skladů získali převahu nad firmami, zvyšují nájmy Majitelé kanceláří a skladů získali převahu nad firmami, zvyšují nájmy

Majitelé moderních kanceláří, obchodních center a skladů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti! Škoda připravuje unikátní mild-hybrid pro celý koncern. Známe podrobnosti!

V útrobách studie Škoda Vision X, kterou mladoboleslavská…

Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 



BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci? BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí…

BMW 530e vs. 740Le xDrive – Tiše a luxusně. A také úsporně? BMW 530e vs. 740Le xDrive – Tiše a luxusně. A také úsporně?

Podle udávaných parametrů jsou nejúspornějšími verzemi…

 



 
Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Dnes 15:33

Pokud motor auta nadměrně kouří, určitě se nejedná o normální stav. Příčin může být celá řada, přičemž leccos může napovědět už pouhá barva dýmu. Ta může být od černé, přes modrou až po bílou. Víte co může signalizovat?




Blesk.cz

Česko-Slovenský ples - opulentní panoptikum sezóny. A Gott mu chtěl obětovat zdraví...

Česko-Slovenský ples - opulentní panoptikum sezóny.…

Velké róby, odér parfémů, jako vždy a všude souboj vkusu s nevkusem. Zavedené hvězdy hudební scény obou krajin…

Seznam ruší Pošťáka. Jednoduchý e-mailový klient ztratil význam

Seznam ruší Pošťáka. Jednoduchý e-mailový klient…

Seznam ke 30. březnu 2018 zcela ukončí provoz aplikace Pošťák pro Windows. Jedná se o již trochu zapomenutou…

 

iSport.cz

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v brýlích či výraz za milion

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v…

Až Janek Ledecký složí své dceři slíbenou písničku, bude mít skladba potenciál stát se světovým hitem.…

Přijďte přivítat Ester Ledeckou na Staromák s lyžařskými brýlemi

Přijďte přivítat Ester Ledeckou na Staromák s…

Staroměstské náměstí v Praze se v pondělí odpoledne stane centrem českého sportu. Ester Ledecká a další…

 

Reflex.cz

Proč se mocní muži sápou po ženách? Protože soudí, že přece mohou

Proč se mocní muži sápou po ženách? Protože soudí,…

Mocní a bohatí se nejen dopouštějí řady sexuálních deliktů, ale navíc se zdá, že upřímně věří, že na to mají…

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi vzápětí volal sám velký Vladimir

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi vzápětí volal…

Ruští hokejisté vyhráli olympijský turnaj v Pchjongčchangu, ve finále porazili Německo po dramatické bitvě 4:3 v…