18.12. 2016 Martin Frei

Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?

 

V minulosti byl bavorák o obratnosti, mercedes o pohodlí a audi o interiéru. Dnes BMW určuje trendy v palubní elektronice a podvozek si hledí hlavně komfortu. Přesto neztrácí správnou jiskru.

Jako kluci jsme každou novou bavorskou pětku vítali s bezmezným nadšením. Představovala dotek absolutna, něco naprosto nekompromisního, myšlenku vyjádřenou na dřeň. Neméně fascinovaně se na pětku dívají lidé uvnitř BMW. Odcházející generace si za šest let našla 2,2 milionu zákazníků, což z ní dělá nejdůležitějšího člena rodiny.

Převrat nežádoucí

Proto také vůz, na který se právě díváte, nepřináší žádnou designovou revoluci. Bez velkých změn zachovává nejen hrdé proporce s bezmála třímetrovým rozvorem, plochou kapotou a kupátkovitě klesající zádí, ale v zásadě i tvary světel, klik dveří a dalších detailů. Také celkové rozměry se změnily jen o milimetry. Zasvěcený pohled novinku rozezná podle širších „ledvin“ před chladičem, které navíc nevystupují dopředu, ale jsou téměř zahlazené do roviny se světlomety. Jejich nová optika nasadila andělským očím brýle a roztáhla je více do šířky. Z prolisů na bocích výrazněji vystupují blatníky, za předním pak přichází asi jediná úplná novinka – výdech vzduchu od brzd, který omezuje nežádoucí víření kolem kol a pomáhá zlepšit aerodynamiku. Ta jako obvykle patří k chloubám bavorských inženýrů. Součinitel Cd 0,22 základní verze sedanu posouvá hru zase o něco dál, o symbolickou setinu překonává i nový éčkový mercedes.

Elegantně a chytře

V interiéru jsou změny patrnější. Středová obrazovka už není zakomponovaná do palubní desky, vystupuje z ní samostatně ve stylu tabletu. Díky tomu je celý kokpit tvarovaný daleko členitěji a před spolujezdcem se svažuje dolů, což celek pocitově odlehčuje. Také dekorační lišty jsou tvarované složitěji, umějí se například ztenčit a obtékat výdechy topení. Atmosféra kabiny se i díky tomu posouvá od technicistní přísnosti, která dříve tvořila identitu značky, k hravějšímu a pestřejšímu pojetí. Tedy i k zákazníkům hlavního proudu.

Na druhou stranu by to nebylo BMW, aby nepřišlo s nějakou drobnou technickou genialitou. Na středovém panelu se objevila chytrá tlačítka s nápovědou, známá už z velké řady 7. Stačí na ně přiložit prst a na obrazovce se objeví dílčí okno s příslušnými detaily, například rádia nebo navigace. Vtip je v tom, že bleskově získáme informaci o momentálním nastavení všech funkcí, aniž bychom se museli nořit do dílčích menu a vracet se z nich zpátky. Dotyková technologie tedy nevytlačuje, ale doplňuje stará dobrá mechanická tlačítka. Okna se základními informacemi se nově objevují i v menu systému iDrive. Spíše prestižní třešničkou na dortu je ovládání gesty – efektní, ale omezené na tři funkce, které lze stejně rychle vyřídit na volantu.

Prostor odpovídá měřítkům vyšší třídy, i tělnatější Američané se zde mohou pohodlně rozprostřít. Vzadu už klesající střecha ubírá místo nad hlavou, pro taxislužbu bude mercedes pořád lepší.

Jako zamlada

Typicky sportovní poloha za volantem s nataženýma nohama napovídá, že jízdní dynamika zůstává na vrcholu priorit. A po usednutí do benzinové verze 540i s pohonem zadních kol můžeme potvrdit, že i tady technický vývoj pomáhá zachovat staré pořádky. Čtyřicítka v názvu už dávno neznamená čtyřlitrový objem, jde o přeplňovaný šestiválec 3,0 l. Díky preciznímu naladění ale reaguje střelhbitě a předvídatelně, a hlavně má pořádnou sílu. Mezi oblouky klikatých silnic portugalského pobřeží nás stíhá katapultovat na stovku během okamžiku. V duchu přiblížení k obyčejným smrtelníkům to ale zvládá s obdivuhodnou lehkostí, až jaksi nenáročně.

Ortodoxním pilotům to možná nebude po chuti. Pérování je v komfortním režimu opravdu vláčné, kromě tlumičů mu pomáhají i stavitelné stabilizátory. Řízení jde zlehka a řidič se navzdory gymnastickým výkonům vozu nenadře o moc víc, než kdyby seděl ve vlaku. Viděno pohledem manažera, který jede po šichtě a tenisu v devět večer domů, je to ale ideální řešení. V neděli stačí zapnout sportovní režim, všechno v autě se utáhne a zážitky naberou intenzivnější ráz. Komu by to i tak připadalo utažené málo, může zvolit příplatkový sportovní podvozek.

Technické údaje BMW 5 Sedan 520d 520d xDrive 530d 530d xDrive 530i 530i xDrive 540i 540i xDrive
Motor diesel R4 Turbo, 1995 cm3 diesel R6 Turbo, 2993 cm3 zážehový R4 Turbo, 1998 cm3 zážehový R6 Turbo, 2998 cm3
Výkon (kW při ot./min)140/4000 195/4000 185/5200-6500250/5500-6500
Toč. moment (N.m při ot./min)400/1750-2500 620/2000-2500 350/1350-4800 450/1380-5200
Převodovka 6MAN (8AT) 8AT 8AT 8AT 8AT
Nejvyšší rychlost (km/h) 235 (235) 232 250 250 250 250 250 250
Zrychlení na 100 km/h (s) 7,7 (7,5) 7,6 5,7 5,4 6,2 6,0 5,1 4,8
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) 4,2 (4,1) 4,9 4,5 5,0 5,5 6,0 6,5 6,9
Provozní hmotnost (kg) 1615 (1635) 1695 1715 1770 1615 1670 1670 1735
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4936 x 1868 x 1479, 2975

Nenápadné složitosti

Tím se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu i nejrozporuplnějšímu, co se nových bavoráků týče. Se zadním pohonem pětka zatáčí božsky. S obrovskou chutí, plynule a čitelně. Autům, která výrobce připravil pro naše první jízdy v Lisabonu, pomáhá příplatkové řízení Integral Steer, kombinující proměnný převod vpředu s natáčením zadních kol. Proti předchozí generaci je naladěné tak jemně, že za volantem téměř nemáme šanci práci elektroniky postřehnout. Někdejší nejistota při brzdění v nájezdu do zatáčky zmizela, zůstává jen mimořádná obratnost, podpořená velmi decentním uhýbáním zádě.

Druhé kolo jedeme v dieselovém 530d xDrive. Jsme srovnatelně rychlí, mimo jiné proto, že i se čtyřkolkou lze nově kombinovat řízení zadních kol. Ani v Mnichově ale neumějí ošálit fyziku – pokud přední kola zatížíme jinými silami než vodícími, je to v nich vždy cítit. Volant je ztěžklý a radosti ze života ubylo. Proti těžkopádným začátkům systému xDrive před deseti lety je to daň velmi mírná, ale na stále stejně citlivém místě. Při vědomí, jak vzorně bývají umetené cestičky k alpským lyžařským střediskům, bychom čtyřkolku oželeli.

Ještě v jednom bodě ale musíme bavoráku vyseknout poklonu. Na rozdíl od Mercedesu třídy E i Audi A6 pětka nemůže být vybavena pneumatickým pérováním. Přesto se v komfortním režimu nese přes hrboly s takovou grácií, že jsme museli zastavit a přesvědčit se, jestli máme obuté předepsané dojezdové pneumatiky. A ejhle, jsou tam. Ani s devatenáctipalcovými runflaty si na pohodlí nelze stěžovat. I tady lze vzpomenout na těžké začátky v řadě E60, ale léta dřiny za to stála. Ironií osudu je to dnes mercedes, kdo může s dojezdovými pneumatikami závidět pohodlí bavoráku.

On jede, my řídíme

Pokud kromě Světa motorů sledujete i adrenalinové články profesionálních řezačů zatáček, možná se v nich dočtete, že nová pětka je dalším úkrokem od filozofie radosti z jízdy. My jsme s ní naprosto spokojeni. Geneticky zakódované spojení luxusu a obratnosti jí rozhodně zůstává, na čemž nic nemění ani otevřeně přiznaný důraz na pohodlí. Čím složitější techniku totiž BMW ke zlepšení komfortu nasazuje, tím lépe dokáže její fungování zamaskovat, aby nekazila chuť jízdu si užít. Řidič zůstává středem auta, což je stále vzácnější. Novou pětku už lze objednávat, ceny začínají na 1.292.200 Kč za verzi 520d s manuální převodovkou. Kombi Touring dorazí v létě.

Co ještě umí

  • Samo zaparkovat, abyste se v úzkých garážích nemuseli soukat přivřenými dveřmi.
  • Zapnout na dálku parkovací kamery, okolí vozu můžete sledovat v mobilu.
  • Přijmout od jiného BMW varování před náledím nebo překážkou na cestě.

Plusy

  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Řidičská přitažlivost
  • Výborný komfort odpružení
  • Nízká hladina hluku
  • Chytrá zlepšení informačního systému

Minusy

  • Omezený prostor nad hlavou vzadu
  • Méně živé řízení verzí xDrive

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy BMW 5: Další odklon od tradice?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Prošmejdili jsme kufr nového BMW 5 Touring. Opěradla sklopíte mrknutím oka (+video) Prošmejdili jsme kufr nového BMW 5 Touring. Opěradla sklopíte mrknutím oka (+video)

BMW v Ženevě ve světové premiéře představuje variantu…

BMW: M-Performance díly pro pětkové kombi BMW: M-Performance díly pro pětkové kombi

Kombík pětkové řady lze proměnit téměř ve sportovní auto…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…