30.3. 2014 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: DAF LF - Čtyř- i šestiválec

 

Nejmenší řada vozidel DAF LF Euro 6 nabízí k pohonu dokonce čtyřválec. Prověřili jsme rovněž nový šestiválec PX-7.

Stačí čtyři válce a objem 4,5 litru pro užitkové vozidlo o celkové hmotnosti dvanáct tun? Tuto otázku jsme si kladli při prvním pohledu na vůz LF s černou skříňovou nástavbou. Označení motoru 210 nám prozradilo, že máme tu čest s nejsilnějším provedením nového motoru PX-5 o výkonu 157 kW a točivém momentu 760 N.m.

Kopcovitá trasa

Zkoušky probíhaly v zalesněné a turisticky vyhledávané krajině přibližně osmdesát kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Svahy, příroda a svěží vzduch nadmořské výšky kolem 500 metrů se staly prostředím ke zkouškám vozidel určených do distribučního provozu. Ocenili jsme, že nás výrobce nepozval do rovinatého terénu, který by byl pro nové motory mnohem jednodušší.

Na trase dlouhé 36 kilometrů nebyl ani jeden delší úsek bez stoupání či klesání. Proto nás po usednutí do dvanáctitunové LF zahřálo, že používalo automatizovanou převodovku AS Tronic.

Při vyjíždění z parkoviště na silnici se převodovka chovala klidně a řadila předvídatelně. Až na asfaltové vozovce jsme si dovolili přitisknout akcelerátor více k podlaze. Ručka otáčkoměru šplhala až k číslovce 2000 a pak nastalo vcelku svižné přeřazení. Příjemný dojem ze spolupráce motoru a AS Troniku pokračoval dál, ale hlavní nástrahy na nový pohonný řetězec ještě čekaly.

Má pod čepicí

Automatizované převodovky mají v distribučním provozu velmi těžké podmínky. Kvůli omezenému počtu stupňů musejí vytáčet motor až k dvěma tisícům otáček, ale zároveň by měly být zárukou ekonomického provozu. U zkoušeného vozu nastalo další ztížení situace, protože AS Tronic musel počítat s tím, že přenáší sílu jen z 4,5litrového motoru. Přesto klobouk dolů, že jsme v rychlých změnách profilu trasy strategii řazení nemohli nic vytknout. Museli jsme se smířit s tím, že mnoho času strávil plynový pedál na podlaze.

Velmi klidná jízda v kopcovitém prostředí nám dovolila ocenit pohlednou přístrojovou desku a kvalitně zpracovanou spací kabinu. Nastupování do ní pouze jedním schůdkem bylo velmi příjemné.

Během sjíždění prudkých klesání v obcích s úzkými silnicemi bychom uvítali větší účinek motorové brzdy. Na skutečný objem pouhých 4,5 litru však agregát předváděl téměř nemožné, ale podle nás najde vhodné uplatnění zejména při rozvážce ve městech s vodorovným profilem. Pro lehčí verze řady LF budou k dispozici ještě dvě slabší provedení čtyřválce PX-5 Euro 6 o výkonech 112 a 135 kW (580/700 N.m).

Šestiválec

K vyzkoušení nového šestiválce PX-7 Euro 6 jsme zvolili osmnáctitunovou verzi LF310. Silnější ze dvou variant sedmilitrového šestiválce nabízela pěkný točivý moment 1100 N.m, jehož přenos na zadní kola jsme regulovali osmistupňovou přímo řazenou převodovkou. S ní jsme se rychle sžili, protože páka zapadala do jednotlivých poloh naprosto poslušně. Šestiválec nabízel příjemný nástup točivého momentu, takže nebyl problém jej v mírném klesání držet i na úrovni 1000-1100 min-1. Agregát nevykazoval žádné vibrace a pomalým ekonomickým otáčkám se nevzpouzel.

Ve stoupání jsme jej nešetřili a pod plným plynem jej drželi kolem 1500 min-1. Příjemný tah a velmi dobrý kontakt s vozovkou díky přesnému řízení nám usnadňovaly čtyřicetikilometrovou trasu. Velký rozdíl proti čtyřválci také nastal při brzdění motorem, který zvládal udržovat rychlost vozu i v náročném klesání.

Vnější pohled

Stejně jako u nových řad Euro 6 CF a XF byl exteriér nové řady LF zcela přepracován. Výrazná integrovaná horní a spodní mřížka masky chladiče jednoznačné určuje vztah k ostatním modelům. Horní část masky chladiče je dále posílena centrálně umístěným chromovým panelem s logem výrobce.

Odolnost distribučního vozu vůči poškození je velmi důležitá, proto nový nárazník dostal galvanizovanou ocel a světlomety obdržely kryty z velmi odolného materiálu. Novinku také tvoří přisvěcování do zatáček, ale to jsme vzhledem k denní době zkoušek nepoznali. Ani jsme nemohli prověřit upravený tvar bočních deflektorů, které by měly zachovat kliky dveří dlouhodobě čisté.

Tři kabiny

Kromě zkoušené spací kabiny v LF210 a denní o délce 160 cm lze v modelové řadě LF získat také prodlouženou denní kabinu s úložným prostorem.

Potěšilo nás velmi pohodlné sezení díky nové generaci sedadel. Na místě řidiče je u modelů nad čtrnáct tun standardně vybaveno vzduchovým odpružením. Lze je podélně nastavovat v rozsahu 210 mm, výškové rozmezí činí 120 mm.

V závislosti na specifikaci je kabina zavěšena na podvozku pomocí pružných pryžových silentbloků ve tvaru V vpředu a vinutých pružin s integrovanými tlumiči vzadu, případně s vinutými pružinami vpředu i vzadu.

Byla zachována nízká výška podlahy od vozovky 89 cm u nejlehčích modelů LF se 17,5palcovými koly. Těžší verze s disky kol 19,5 a 22,5 mají výšku podlahy 98 cm nebo 111 cm.

Převzato z CF a XF

Příjemnou proměnu v kabině LF přinesl nový volant, který je přebrán z vyšších řad CF a XF. Výrobce dosáhl větší unifikace dílů v rámci produktového portfolia a my jsme i v malém distribučním voze měli velmi příjemný volant.

Nová řada LF převzala elektronický přístrojový panel z větších modelů, a to včetně pohledných ukazatelů s hliníkovým dekorem. Vedle rychloměru a otáčkoměru obsahuje panel nástrojů také teploměr, digitální hodiny, ukazatele tlaku vzduchu v brzdovém systému, teplotu chladicí kapaliny, stavu paliva v nádrži a hladiny kapaliny AdBlue. Vítaným standardem se také stala dvanáctivoltová přípojka.

Mimořádná událost

Nabídka spací kabiny LF s jedním lůžkem není pro distribuční provoz častá. Přesto se do ní vešlo lůžko dlouhé dva metry a široké 70 cm ve střední části. Za sedadly je o deset centimetrů užší. Lůžko lze sklopit k zadní stěně kabiny a zajistit příchytkou. Na obou stranách lůžka je k dispozici osvětlení interiéru a za sedadlem řidiče je upevněna pružná svítilna na čtení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard

Největší britská maloobchodní společnost Tesco by v brzké…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Dnes 19:00

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo tajemství: Ostražitý samotář je kvůli rodičům!

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo…

Vedl hokejový tým Kladna i sportovní redakci České televize, řada diváků ho má v paměti i jako kulatého…

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

 

iSport.cz

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth kapituloval, Gudas se pral

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth…

ONLINE | Český souboj nabízí dnešní střetnutí Columbusu s Philadelphií. Na straně domácích už se těší na play…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…