30.3. 2014 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: DAF LF - Čtyř- i šestiválec

 

Nejmenší řada vozidel DAF LF Euro 6 nabízí k pohonu dokonce čtyřválec. Prověřili jsme rovněž nový šestiválec PX-7.

Stačí čtyři válce a objem 4,5 litru pro užitkové vozidlo o celkové hmotnosti dvanáct tun? Tuto otázku jsme si kladli při prvním pohledu na vůz LF s černou skříňovou nástavbou. Označení motoru 210 nám prozradilo, že máme tu čest s nejsilnějším provedením nového motoru PX-5 o výkonu 157 kW a točivém momentu 760 N.m.

Kopcovitá trasa

Zkoušky probíhaly v zalesněné a turisticky vyhledávané krajině přibližně osmdesát kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Svahy, příroda a svěží vzduch nadmořské výšky kolem 500 metrů se staly prostředím ke zkouškám vozidel určených do distribučního provozu. Ocenili jsme, že nás výrobce nepozval do rovinatého terénu, který by byl pro nové motory mnohem jednodušší.

Na trase dlouhé 36 kilometrů nebyl ani jeden delší úsek bez stoupání či klesání. Proto nás po usednutí do dvanáctitunové LF zahřálo, že používalo automatizovanou převodovku AS Tronic.

Při vyjíždění z parkoviště na silnici se převodovka chovala klidně a řadila předvídatelně. Až na asfaltové vozovce jsme si dovolili přitisknout akcelerátor více k podlaze. Ručka otáčkoměru šplhala až k číslovce 2000 a pak nastalo vcelku svižné přeřazení. Příjemný dojem ze spolupráce motoru a AS Troniku pokračoval dál, ale hlavní nástrahy na nový pohonný řetězec ještě čekaly.

Má pod čepicí

Automatizované převodovky mají v distribučním provozu velmi těžké podmínky. Kvůli omezenému počtu stupňů musejí vytáčet motor až k dvěma tisícům otáček, ale zároveň by měly být zárukou ekonomického provozu. U zkoušeného vozu nastalo další ztížení situace, protože AS Tronic musel počítat s tím, že přenáší sílu jen z 4,5litrového motoru. Přesto klobouk dolů, že jsme v rychlých změnách profilu trasy strategii řazení nemohli nic vytknout. Museli jsme se smířit s tím, že mnoho času strávil plynový pedál na podlaze.

Velmi klidná jízda v kopcovitém prostředí nám dovolila ocenit pohlednou přístrojovou desku a kvalitně zpracovanou spací kabinu. Nastupování do ní pouze jedním schůdkem bylo velmi příjemné.

Během sjíždění prudkých klesání v obcích s úzkými silnicemi bychom uvítali větší účinek motorové brzdy. Na skutečný objem pouhých 4,5 litru však agregát předváděl téměř nemožné, ale podle nás najde vhodné uplatnění zejména při rozvážce ve městech s vodorovným profilem. Pro lehčí verze řady LF budou k dispozici ještě dvě slabší provedení čtyřválce PX-5 Euro 6 o výkonech 112 a 135 kW (580/700 N.m).

Šestiválec

K vyzkoušení nového šestiválce PX-7 Euro 6 jsme zvolili osmnáctitunovou verzi LF310. Silnější ze dvou variant sedmilitrového šestiválce nabízela pěkný točivý moment 1100 N.m, jehož přenos na zadní kola jsme regulovali osmistupňovou přímo řazenou převodovkou. S ní jsme se rychle sžili, protože páka zapadala do jednotlivých poloh naprosto poslušně. Šestiválec nabízel příjemný nástup točivého momentu, takže nebyl problém jej v mírném klesání držet i na úrovni 1000-1100 min-1. Agregát nevykazoval žádné vibrace a pomalým ekonomickým otáčkám se nevzpouzel.

Ve stoupání jsme jej nešetřili a pod plným plynem jej drželi kolem 1500 min-1. Příjemný tah a velmi dobrý kontakt s vozovkou díky přesnému řízení nám usnadňovaly čtyřicetikilometrovou trasu. Velký rozdíl proti čtyřválci také nastal při brzdění motorem, který zvládal udržovat rychlost vozu i v náročném klesání.

Vnější pohled

Stejně jako u nových řad Euro 6 CF a XF byl exteriér nové řady LF zcela přepracován. Výrazná integrovaná horní a spodní mřížka masky chladiče jednoznačné určuje vztah k ostatním modelům. Horní část masky chladiče je dále posílena centrálně umístěným chromovým panelem s logem výrobce.

Odolnost distribučního vozu vůči poškození je velmi důležitá, proto nový nárazník dostal galvanizovanou ocel a světlomety obdržely kryty z velmi odolného materiálu. Novinku také tvoří přisvěcování do zatáček, ale to jsme vzhledem k denní době zkoušek nepoznali. Ani jsme nemohli prověřit upravený tvar bočních deflektorů, které by měly zachovat kliky dveří dlouhodobě čisté.

Tři kabiny

Kromě zkoušené spací kabiny v LF210 a denní o délce 160 cm lze v modelové řadě LF získat také prodlouženou denní kabinu s úložným prostorem.

Potěšilo nás velmi pohodlné sezení díky nové generaci sedadel. Na místě řidiče je u modelů nad čtrnáct tun standardně vybaveno vzduchovým odpružením. Lze je podélně nastavovat v rozsahu 210 mm, výškové rozmezí činí 120 mm.

V závislosti na specifikaci je kabina zavěšena na podvozku pomocí pružných pryžových silentbloků ve tvaru V vpředu a vinutých pružin s integrovanými tlumiči vzadu, případně s vinutými pružinami vpředu i vzadu.

Byla zachována nízká výška podlahy od vozovky 89 cm u nejlehčích modelů LF se 17,5palcovými koly. Těžší verze s disky kol 19,5 a 22,5 mají výšku podlahy 98 cm nebo 111 cm.

Převzato z CF a XF

Příjemnou proměnu v kabině LF přinesl nový volant, který je přebrán z vyšších řad CF a XF. Výrobce dosáhl větší unifikace dílů v rámci produktového portfolia a my jsme i v malém distribučním voze měli velmi příjemný volant.

Nová řada LF převzala elektronický přístrojový panel z větších modelů, a to včetně pohledných ukazatelů s hliníkovým dekorem. Vedle rychloměru a otáčkoměru obsahuje panel nástrojů také teploměr, digitální hodiny, ukazatele tlaku vzduchu v brzdovém systému, teplotu chladicí kapaliny, stavu paliva v nádrži a hladiny kapaliny AdBlue. Vítaným standardem se také stala dvanáctivoltová přípojka.

Mimořádná událost

Nabídka spací kabiny LF s jedním lůžkem není pro distribuční provoz častá. Přesto se do ní vešlo lůžko dlouhé dva metry a široké 70 cm ve střední části. Za sedadly je o deset centimetrů užší. Lůžko lze sklopit k zadní stěně kabiny a zajistit příchytkou. Na obou stranách lůžka je k dispozici osvětlení interiéru a za sedadlem řidiče je upevněna pružná svítilna na čtení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 

Štítky DAF Nákladní Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…