30.3. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: DAF LF - Čtyř- i šestiválec

 

Nejmenší řada vozidel DAF LF Euro 6 nabízí k pohonu dokonce čtyřválec. Prověřili jsme rovněž nový šestiválec PX-7.

Stačí čtyři válce a objem 4,5 litru pro užitkové vozidlo o celkové hmotnosti dvanáct tun? Tuto otázku jsme si kladli při prvním pohledu na vůz LF s černou skříňovou nástavbou. Označení motoru 210 nám prozradilo, že máme tu čest s nejsilnějším provedením nového motoru PX-5 o výkonu 157 kW a točivém momentu 760 N.m.

Kopcovitá trasa

Zkoušky probíhaly v zalesněné a turisticky vyhledávané krajině přibližně osmdesát kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Svahy, příroda a svěží vzduch nadmořské výšky kolem 500 metrů se staly prostředím ke zkouškám vozidel určených do distribučního provozu. Ocenili jsme, že nás výrobce nepozval do rovinatého terénu, který by byl pro nové motory mnohem jednodušší.

Na trase dlouhé 36 kilometrů nebyl ani jeden delší úsek bez stoupání či klesání. Proto nás po usednutí do dvanáctitunové LF zahřálo, že používalo automatizovanou převodovku AS Tronic.

Při vyjíždění z parkoviště na silnici se převodovka chovala klidně a řadila předvídatelně. Až na asfaltové vozovce jsme si dovolili přitisknout akcelerátor více k podlaze. Ručka otáčkoměru šplhala až k číslovce 2000 a pak nastalo vcelku svižné přeřazení. Příjemný dojem ze spolupráce motoru a AS Troniku pokračoval dál, ale hlavní nástrahy na nový pohonný řetězec ještě čekaly.

Má pod čepicí

Automatizované převodovky mají v distribučním provozu velmi těžké podmínky. Kvůli omezenému počtu stupňů musejí vytáčet motor až k dvěma tisícům otáček, ale zároveň by měly být zárukou ekonomického provozu. U zkoušeného vozu nastalo další ztížení situace, protože AS Tronic musel počítat s tím, že přenáší sílu jen z 4,5litrového motoru. Přesto klobouk dolů, že jsme v rychlých změnách profilu trasy strategii řazení nemohli nic vytknout. Museli jsme se smířit s tím, že mnoho času strávil plynový pedál na podlaze.

Velmi klidná jízda v kopcovitém prostředí nám dovolila ocenit pohlednou přístrojovou desku a kvalitně zpracovanou spací kabinu. Nastupování do ní pouze jedním schůdkem bylo velmi příjemné.

Během sjíždění prudkých klesání v obcích s úzkými silnicemi bychom uvítali větší účinek motorové brzdy. Na skutečný objem pouhých 4,5 litru však agregát předváděl téměř nemožné, ale podle nás najde vhodné uplatnění zejména při rozvážce ve městech s vodorovným profilem. Pro lehčí verze řady LF budou k dispozici ještě dvě slabší provedení čtyřválce PX-5 Euro 6 o výkonech 112 a 135 kW (580/700 N.m).

Šestiválec

K vyzkoušení nového šestiválce PX-7 Euro 6 jsme zvolili osmnáctitunovou verzi LF310. Silnější ze dvou variant sedmilitrového šestiválce nabízela pěkný točivý moment 1100 N.m, jehož přenos na zadní kola jsme regulovali osmistupňovou přímo řazenou převodovkou. S ní jsme se rychle sžili, protože páka zapadala do jednotlivých poloh naprosto poslušně. Šestiválec nabízel příjemný nástup točivého momentu, takže nebyl problém jej v mírném klesání držet i na úrovni 1000-1100 min-1. Agregát nevykazoval žádné vibrace a pomalým ekonomickým otáčkám se nevzpouzel.

Ve stoupání jsme jej nešetřili a pod plným plynem jej drželi kolem 1500 min-1. Příjemný tah a velmi dobrý kontakt s vozovkou díky přesnému řízení nám usnadňovaly čtyřicetikilometrovou trasu. Velký rozdíl proti čtyřválci také nastal při brzdění motorem, který zvládal udržovat rychlost vozu i v náročném klesání.

Vnější pohled

Stejně jako u nových řad Euro 6 CF a XF byl exteriér nové řady LF zcela přepracován. Výrazná integrovaná horní a spodní mřížka masky chladiče jednoznačné určuje vztah k ostatním modelům. Horní část masky chladiče je dále posílena centrálně umístěným chromovým panelem s logem výrobce.

Odolnost distribučního vozu vůči poškození je velmi důležitá, proto nový nárazník dostal galvanizovanou ocel a světlomety obdržely kryty z velmi odolného materiálu. Novinku také tvoří přisvěcování do zatáček, ale to jsme vzhledem k denní době zkoušek nepoznali. Ani jsme nemohli prověřit upravený tvar bočních deflektorů, které by měly zachovat kliky dveří dlouhodobě čisté.

Tři kabiny

Kromě zkoušené spací kabiny v LF210 a denní o délce 160 cm lze v modelové řadě LF získat také prodlouženou denní kabinu s úložným prostorem.

Potěšilo nás velmi pohodlné sezení díky nové generaci sedadel. Na místě řidiče je u modelů nad čtrnáct tun standardně vybaveno vzduchovým odpružením. Lze je podélně nastavovat v rozsahu 210 mm, výškové rozmezí činí 120 mm.

V závislosti na specifikaci je kabina zavěšena na podvozku pomocí pružných pryžových silentbloků ve tvaru V vpředu a vinutých pružin s integrovanými tlumiči vzadu, případně s vinutými pružinami vpředu i vzadu.

Byla zachována nízká výška podlahy od vozovky 89 cm u nejlehčích modelů LF se 17,5palcovými koly. Těžší verze s disky kol 19,5 a 22,5 mají výšku podlahy 98 cm nebo 111 cm.

Převzato z CF a XF

Příjemnou proměnu v kabině LF přinesl nový volant, který je přebrán z vyšších řad CF a XF. Výrobce dosáhl větší unifikace dílů v rámci produktového portfolia a my jsme i v malém distribučním voze měli velmi příjemný volant.

Nová řada LF převzala elektronický přístrojový panel z větších modelů, a to včetně pohledných ukazatelů s hliníkovým dekorem. Vedle rychloměru a otáčkoměru obsahuje panel nástrojů také teploměr, digitální hodiny, ukazatele tlaku vzduchu v brzdovém systému, teplotu chladicí kapaliny, stavu paliva v nádrži a hladiny kapaliny AdBlue. Vítaným standardem se také stala dvanáctivoltová přípojka.

Mimořádná událost

Nabídka spací kabiny LF s jedním lůžkem není pro distribuční provoz častá. Přesto se do ní vešlo lůžko dlouhé dva metry a široké 70 cm ve střední části. Za sedadly je o deset centimetrů užší. Lůžko lze sklopit k zadní stěně kabiny a zajistit příchytkou. Na obou stranách lůžka je k dispozici osvětlení interiéru a za sedadlem řidiče je upevněna pružná svítilna na čtení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky DAF Nákladní Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…