reklama


30.3. 2014 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: DAF LF - Čtyř- i šestiválec

 

Nejmenší řada vozidel DAF LF Euro 6 nabízí k pohonu dokonce čtyřválec. Prověřili jsme rovněž nový šestiválec PX-7.

Stačí čtyři válce a objem 4,5 litru pro užitkové vozidlo o celkové hmotnosti dvanáct tun? Tuto otázku jsme si kladli při prvním pohledu na vůz LF s černou skříňovou nástavbou. Označení motoru 210 nám prozradilo, že máme tu čest s nejsilnějším provedením nového motoru PX-5 o výkonu 157 kW a točivém momentu 760 N.m.

Kopcovitá trasa

Zkoušky probíhaly v zalesněné a turisticky vyhledávané krajině přibližně osmdesát kilometrů jihovýchodně od Bruselu. Svahy, příroda a svěží vzduch nadmořské výšky kolem 500 metrů se staly prostředím ke zkouškám vozidel určených do distribučního provozu. Ocenili jsme, že nás výrobce nepozval do rovinatého terénu, který by byl pro nové motory mnohem jednodušší.

Na trase dlouhé 36 kilometrů nebyl ani jeden delší úsek bez stoupání či klesání. Proto nás po usednutí do dvanáctitunové LF zahřálo, že používalo automatizovanou převodovku AS Tronic.

Při vyjíždění z parkoviště na silnici se převodovka chovala klidně a řadila předvídatelně. Až na asfaltové vozovce jsme si dovolili přitisknout akcelerátor více k podlaze. Ručka otáčkoměru šplhala až k číslovce 2000 a pak nastalo vcelku svižné přeřazení. Příjemný dojem ze spolupráce motoru a AS Troniku pokračoval dál, ale hlavní nástrahy na nový pohonný řetězec ještě čekaly.

Má pod čepicí

Automatizované převodovky mají v distribučním provozu velmi těžké podmínky. Kvůli omezenému počtu stupňů musejí vytáčet motor až k dvěma tisícům otáček, ale zároveň by měly být zárukou ekonomického provozu. U zkoušeného vozu nastalo další ztížení situace, protože AS Tronic musel počítat s tím, že přenáší sílu jen z 4,5litrového motoru. Přesto klobouk dolů, že jsme v rychlých změnách profilu trasy strategii řazení nemohli nic vytknout. Museli jsme se smířit s tím, že mnoho času strávil plynový pedál na podlaze.

Velmi klidná jízda v kopcovitém prostředí nám dovolila ocenit pohlednou přístrojovou desku a kvalitně zpracovanou spací kabinu. Nastupování do ní pouze jedním schůdkem bylo velmi příjemné.

Během sjíždění prudkých klesání v obcích s úzkými silnicemi bychom uvítali větší účinek motorové brzdy. Na skutečný objem pouhých 4,5 litru však agregát předváděl téměř nemožné, ale podle nás najde vhodné uplatnění zejména při rozvážce ve městech s vodorovným profilem. Pro lehčí verze řady LF budou k dispozici ještě dvě slabší provedení čtyřválce PX-5 Euro 6 o výkonech 112 a 135 kW (580/700 N.m).

Šestiválec

K vyzkoušení nového šestiválce PX-7 Euro 6 jsme zvolili osmnáctitunovou verzi LF310. Silnější ze dvou variant sedmilitrového šestiválce nabízela pěkný točivý moment 1100 N.m, jehož přenos na zadní kola jsme regulovali osmistupňovou přímo řazenou převodovkou. S ní jsme se rychle sžili, protože páka zapadala do jednotlivých poloh naprosto poslušně. Šestiválec nabízel příjemný nástup točivého momentu, takže nebyl problém jej v mírném klesání držet i na úrovni 1000-1100 min-1. Agregát nevykazoval žádné vibrace a pomalým ekonomickým otáčkám se nevzpouzel.

Ve stoupání jsme jej nešetřili a pod plným plynem jej drželi kolem 1500 min-1. Příjemný tah a velmi dobrý kontakt s vozovkou díky přesnému řízení nám usnadňovaly čtyřicetikilometrovou trasu. Velký rozdíl proti čtyřválci také nastal při brzdění motorem, který zvládal udržovat rychlost vozu i v náročném klesání.

Vnější pohled

Stejně jako u nových řad Euro 6 CF a XF byl exteriér nové řady LF zcela přepracován. Výrazná integrovaná horní a spodní mřížka masky chladiče jednoznačné určuje vztah k ostatním modelům. Horní část masky chladiče je dále posílena centrálně umístěným chromovým panelem s logem výrobce.

Odolnost distribučního vozu vůči poškození je velmi důležitá, proto nový nárazník dostal galvanizovanou ocel a světlomety obdržely kryty z velmi odolného materiálu. Novinku také tvoří přisvěcování do zatáček, ale to jsme vzhledem k denní době zkoušek nepoznali. Ani jsme nemohli prověřit upravený tvar bočních deflektorů, které by měly zachovat kliky dveří dlouhodobě čisté.

Tři kabiny

Kromě zkoušené spací kabiny v LF210 a denní o délce 160 cm lze v modelové řadě LF získat také prodlouženou denní kabinu s úložným prostorem.

Potěšilo nás velmi pohodlné sezení díky nové generaci sedadel. Na místě řidiče je u modelů nad čtrnáct tun standardně vybaveno vzduchovým odpružením. Lze je podélně nastavovat v rozsahu 210 mm, výškové rozmezí činí 120 mm.

V závislosti na specifikaci je kabina zavěšena na podvozku pomocí pružných pryžových silentbloků ve tvaru V vpředu a vinutých pružin s integrovanými tlumiči vzadu, případně s vinutými pružinami vpředu i vzadu.

Byla zachována nízká výška podlahy od vozovky 89 cm u nejlehčích modelů LF se 17,5palcovými koly. Těžší verze s disky kol 19,5 a 22,5 mají výšku podlahy 98 cm nebo 111 cm.

Převzato z CF a XF

Příjemnou proměnu v kabině LF přinesl nový volant, který je přebrán z vyšších řad CF a XF. Výrobce dosáhl větší unifikace dílů v rámci produktového portfolia a my jsme i v malém distribučním voze měli velmi příjemný volant.

Nová řada LF převzala elektronický přístrojový panel z větších modelů, a to včetně pohledných ukazatelů s hliníkovým dekorem. Vedle rychloměru a otáčkoměru obsahuje panel nástrojů také teploměr, digitální hodiny, ukazatele tlaku vzduchu v brzdovém systému, teplotu chladicí kapaliny, stavu paliva v nádrži a hladiny kapaliny AdBlue. Vítaným standardem se také stala dvanáctivoltová přípojka.

Mimořádná událost

Nabídka spací kabiny LF s jedním lůžkem není pro distribuční provoz častá. Přesto se do ní vešlo lůžko dlouhé dva metry a široké 70 cm ve střední části. Za sedadly je o deset centimetrů užší. Lůžko lze sklopit k zadní stěně kabiny a zajistit příchytkou. Na obou stranách lůžka je k dispozici osvětlení interiéru a za sedadlem řidiče je upevněna pružná svítilna na čtení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký dolar padá, Trump zklamal trhy Americký dolar padá, Trump zklamal trhy

Dokonce i britská libra sužovaná nejistotou z brexitu…

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama