reklama


27.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jízdní dojmy s Peugeotem 3008: Elegán s koloběžkou hraje až moc na efekt

 

Peugeot 3008 se v druhé generaci výrazně proměnil. Je to SUV, má interiér jak z kosmické lodi a sází na luxusní pojetí. A za příplatek nabízí koloběžku!

Kompaktní SUV patří mezi nejrychleji rostoucí segmenty v Evropě, jen loni se na starém kontinentu prodalo přes 1,5 milionu těchto vozů, což tvořilo asi desetinu celkových prodejů nových aut. Není tak divu, že se Peugeot 3008 ve své druhé generaci přeměnil z podivně tvarovaného crossoveru v typické SUV. V okolí italské Boloni jsme zjišťovali, jak se nová 3008 Peugeotu povedla.

Peugeot sice hovoří o druhé generaci, až na název se ale prakticky všechno změnilo. Nový je vzhled (zvenku i zevnitř), platforma, rozměry, koncepce i zaměření. Neznalý by v případě obou aut bok po boku vůbec neřekl, že se jedná o nástupce. Tak jsou odlišní!

Elegán hlavně do města

Nutno říci, že z tvarového hlediska je novinka proti předchůdci o poznání pohlednější. Designéři chtěli vzhledem zdůraznit zařazení do segmentu SUV, proto nová 3008 dostala vysokou příď nebo oplastování dolní části karoserie. Přední partie s rozdělenými světly a výraznou maskou chladiče se zakomponovaným logem značky má připomínat šelmu, zatímco opticky propojená koncová světla v noci svítí jako „škrábance.“ Oběma detaily Peugeot připomíná svůj znak – lva.

Z hlediska vnějších tvarů je 3008 typickým zástupcem segmentu. Oproti předchůdci se natáhl o 82 mm na 4.447 mm, zatímco šířka a výška zůstaly vlastně stejné, na hodnotě 1.841 mm, respektive 1.624 mm. Rozvor se pak mezigeneračně prodloužil o 62 mm na 2.675 mm.

I přes bytelné plasty 3008 zvenku působí spíše jako „městské“ SUV než ryzí drsňák. Jenže Peugeot se snaží naznačovat opak. 3008 se chlubí světlou výškou 219 milimetrů, což je v segmentu opravdu úctyhodné číslo. V terénu jej ale bude přece jen omezovat přední nájezdový úhel pouze 20° (vzadu je výrazně lepší, s hodnotou 29°) a hlavně chybějící pohon všech kol. Ten přijde až v roce 2019 v rámci plug-in hybridu, který bude mít zadní nápravu poháněnou elektromotorem.

Výrobce ale tvrdí, že čtyřkolka vlastně není potřeba a že si naprostá většina zákazníků vystačí s příplatkovým systémem Advanced Grip Control, který pomáhá s trakcí na kluzkém povrchu díky různému nastavení kontroly stabilizace. Jeho součástí je navíc nově i asistent pro sjíždění z kopců, který udržuje konstantní rychlost i v prudkých klesáních. Při tom si však ABS auta hodně zapracuje. Prezentace systému nás sice příjemně překvapila, 3008 si poradila i s 35° klesáním, přesto bylo zřetelné, že v extrémní situaci by peugeot byl se čtyřkolkou suverénnější.

Futuristické tvary, ale co to zpracování?

Jestliže zvenku se jedná o pohledné auto, pohled dovnitř je doslova šok. Jakmile se usadíte za volant, okamžitě zjistíte, že 3008 rozhodně není autem, do kterého sednete a hned jedete. Nejprve si totiž musíte prohlédnout parádní interiér.

Řešení kabiny nazvané i-Cockpit je už pro peugeoty charakteristickým prvkem, 3008 ale použilo jeho novou verzi, která působí jak z nějaké kosmické lodi. Futuristické řešení s vysoko umístěným přístrojovým štítem, maličkým volantem, netradičním voličem automatické převodovky nebo klávesovými tlačítky na středovém panelu navíc nadchne použitými materiály. Kabina 3008 vypadá opravdu luxusně, což byl cíl vývojářů.

Výrobce si všiml, že zájem o jeho lépe vybavené modely roste, a proto jejich nabídku postupně rozšiřuje. Nová 3008 je tak hned od zahájení prodeje dostupná i ve vrcholné verzi GT. Ta je dokonce vybavena obložením ze skutečného (dubového) dřeva, zatímco některé nižší verze používají originální látkové obložení. K dispozici je pak i provonění interiéru třemi různými parfémy, pro které není užívána klimatizace, ale samostatný cirkulační okruh.

Dále zaujme bohatá bezpečností výbava zahrnující adaptivní tempomat s funkcí stop (pro následné rozjetí už je potřeba dát pokyn), hlídání bdělosti řidiče nebo upozornění na přestávku. První systém pomocí čidel sleduje, jestli šofér dává dostatečný pozor na řízení, zatímco druhý mu po dvou hodinách jízdy doporučí pauzu.

Druhý pohled bohužel dokazuje, že zatímco výběr materiálů je kvalitní, jejich zpracování už tolik ne. Mnohé spáry v testovaných autech nelícovaly, a to zvlášť před spolujezdcem. Nelíbila se nám ani ostrá hrana madla ve dveřích. Komplikované tvary palubní desky jsou zkrátka náročné na slícování, což je uvnitř jasně patrné.

Řidič se za volantem cítí příjemně, protože ho palubní deska s vyvýšeným tunelem útulně obklopuje. Středový tunel navíc znamená, že je dobře po ruce řadicí (volicí) páka. Futuristický pocit vedle netradičně pojaté palubní desky zdůrazňuje i přístrojový štít. Ten je tvořen digitálním displejem s úhlopříčkou 12,3 palce, jehož grafiku je možné nakonfigurovat v pěti různých nastaveních, v mnoha případech z hodně moderně pojatých řešení.

Jenže právě to je problém 3008, jakmile si na jeho futuristickou kabinu zvyknete, zjistíte, že v mnoha ohledech hraje jen na efekt a z hlediska praktičnosti na tom není nejlíp. Grafika přístrojového štítu sice ve všech případech stojí za to, jenže při jízdě zjistíte, že je v mnoha případech nepřehledná. Otáčkoměr se v „kruhovém“ zobrazení otáčí proti směru otáček, a co víc, jakmile je spuštěna navigace, zakryje ho mapa. To by vůbec nevadilo, kdyby na displeji nezůstal zdvojený tachometr – kruhový ve stylu těch analogových a vedle něj i digitální číslice. Nebylo by tedy lepší nahradit jeden z ukazatelů rychlosti?

Video

Maličký volant mně příliš nesedl už u předchozích modelů, Peugeot ho navíc ještě zmenšil a z kruhového udělal oválný. Toto řešení mělo zajistit, aby na vysoko umístěnou kapličku s přístroji bylo vidět. Jenže ve finále to moc nepomohlo, v místě, kde bych volant chtěl mít, mně věnec zakrýval asi třetinu displeje. Řešením tak bylo dát si volant skoro až ke kolenům.

Sedačka je pak pohodlná, s dostatečným bočním vedením, nastavitelnou délkou sedáku nebo masážní funkcí, připomínající skoro tu v Mercedesu třídy S. Jenže to mluvíme o sedadle vrcholné varianty GT. Sedačky z verze Allure už mají sedák kratší (nenastavitelný), navíc jejich prošívání má šev přesně v oblasti páteře, čímž tak posádku tlačí do zad. Hlavně že to na pohled pěkně vypadá...

Zvykat jsme si museli i na tlačítka na středovém panelu inspirovaná klávesami klavíru, která slouží jako přímý vstup do vybraných zákoutí multimediálního systému. To naprosto kvitujeme, jenže třeba klimatizaci je následně stejně nutné nastavit pomocí dotykového osmipalcového displeje, což překryje spuštěnou navigaci. Ba co víc, spuštění výstražných světel není řidičovi po ruce, protože je úplně až vpravo.

Pohled na zadní sedadla nicméně ukáže, že 3008 je prostorným vozem. Dostatek místa je nad hlavou i před koleny. Jenže částečně je to způsobeno nízko uloženým sedákem, který znamená skrčenou pozici cestujících. Při zakoupení panoramatického okna se pak smiřte i s omezeným prostorem nad hlavou.

Vysoko otevírané víko zavazadelníku odhalí prostor o objemu 520 litrů (dle metodiky VDA), což je proti 432litrovému kufru předchůdce opravdu vysoký nárůst. Kdo bude mít zájem, může mu část zavazadelníku zabírat dokovací stanice na elektrickou koloběžku e-Kick nebo elektrokolo e-Bike, které budou součástí příslušenství auta. Sada koloběžky a stanice stojí 2.000 eur (54.000 Kč).

Po sklopení zadních sedadel přepravní prostor vzroste až na 1.482 litrů. Ložná plocha je rovná, a to díky mezipodlaze vyrovnávající schod a sedáku zadních sedadel sklopnému k podlaze. Praktický je i průvlak na lyže nebo sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž je možné uvnitř převážet až tři metry dlouhé předměty.

Vznětový dvoulitr překvapil

V době listopadového uvedení na trh bude 3008 dostupná výhradně s přeplňovanými motory, dvěma benzinovými a třemi vznětovými, které jsou dostupné se šestistupňovým manuálem nebo automatem. V roce 2019 dorazí i zmíněný benzínovo-elektrický plug-in hybrid. Z těch benzinových se jedná o tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a čtyřválec 1.6 THP (121 kW), zatímco turbodiesely zastupují čtyřválec 1.6 BlueHDi (88 kW) a 2.0 BlueHDi (110 kW a 133 kW). Až na slabší dvoulitr jsme na mezinárodní prezentaci měli možnost vyzkoušet všechny jednotky. Máme tak dobrou představu, co od nich očekávat.

Jako první nám padl do ruky nejsilnější motor, 2.0 BlueHDi (133 kW a 400 N.m), sériově spárovaný se šestistupňovým automatem, který je výhradně určený pro vrcholný model 3008 GT. Čekali jsme jemně pracující motor plný elánu, jenže opak byl pravdu. Pod plynem dával dvoulitr hlasitě najevo svůj vznětový původ, zatímco na klikatých italských silničkách byla jeho síla spíše dostatečná než nadbytečná. Se samočinnou převodovkou je standardně spjata také zážehová šestnáctistovka THP se 121 kW a 240 N.m, se kterým nám SUV paradoxně připadalo hbitější. Že by Peugeot naftu dusil v reakci na skandál Dieselgate Volkswagenu?

Šestistupňový automat sice řadí naprosto hladce, reakce motoru ale dozajista výrazně tupí. I kvůli tomu, že kvůli snížení spotřeby okamžitě řadí ten nejvyšší možný převod. To se přitom tolik nezmění ani po přepnutí do sportovního režimu, který nahoru přeřazuje jen s mírnou prodlevou proti běžnému módu. Tímto způsobem však ztuhne řízení a kvůli „šidítku“ je agregát ještě více slyšet. Za to na manuální režim páčkami pod volantem motor reaguje hbitě, páčky by ale mohly být větší.

Tříválec 1.2 PureTech a 1.6 BlueHDi zase dokázaly, jak se dokáže lišit manuální převodovka. Zatímco ta u šestnáctistovky nás potěšila precizním řazením, byť jednotlivé stupně byly značně dlouhé, u tříválce byla situace jiná. Pohyb páky přes neutrál byl nepřirozeně tuhý, řazení navíc kostrbaté – dráhy by rozhodně měly být kratší.

Jestliže dvoulitr nás odhlučněním moc nepotěšil, pod kapotou stále bylo něco slyšet, vznětová šestnáctistovka o sobě nedala vůbec vědět, jen pod plynem jsme zaznamenali jemné ševelení. Tříválcová dvanáctistovka nás pak potěšila jemným chodem – rozhodně bychom v útrobách nečekali tříválec.

Peugeot 3008 – technická data nabízených motorů
Motor1.2 PureTech1.6 THP1.6 BlueHDi2.0 BlueHDi2.0 BlueHDi
Zdvihový objem [cm3]11991598156019971997
Největší výkon [kW/min]96/5500121/600088/3500110/4000133/3750
Točivý moment [N.m/min]230/1750240/1400300/1750370/2000400/2000
Převodovka6M (6A)6A6M (6A)6M6A
Max. rychlost [km/h]188 (188)191189 (195)207207
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,8 (10,5)8,911,2 (11,6)9,68,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,15,74,0 (4,2)4,44,8
Provozní hm. [kg]1325 (1345)-1375 (1390)15001540

A jak jezdí?

Co se týče jízdních vlastností, tak Peugeot tvrdí, že se snažil o co největší rovnováhu jízdní stability a komfortem. A přesně taková 3008 je, jen to znamená jisté kompromisy.

Nová 3008 beze sporu je stabilním autem, také v zatáčkách dokáže jezdit svižně. Jenže řidič vlastně netuší, jestli je tempo už moc vysoké, nebo ještě ne. Od silnice mu totiž kvůli nulové zpětné vazbě putuje naprosté minimum informací. To ale cílová klientela asi řešit nebude. Maličký volant pak znamená, že se s ním někdy musí až moc točit. Alespoň že řízení je po přepnutí do sportovního režimu příjemně tuhé.

Co se týče komfortu, tak jsme trochu v rozpacích. Testované vozy jezdily na 19palcových kolech, což komfort vždy ovlivní, jenže zkoušené vozy občas tlumily nerovnosti výtečně a v ostatních případech ne. Zadní torzní náprava si s krátkými nerovnostmi jednou poradila výrazně dobře, jindy se na příčných dilatačních spárách ozvala hlasitá rána. I přes poměrně dlouho jízdu jsme však nevykoumali, kdy podvozek nástrahy italský silnic odfiltruje a kdy už ne. Zvlášť u 3008 GT nám navíc vadil hluk od kol, u ostatních modelů to už bylo lepší.

Závěr

Nová generace Peugeotu 3008 se na českém trhu začne prodávat v průběhu listopadu, kdy budou odhaleny i české ceny. Zatím je neznáme, budeme se ale hodně divit, když ve vrcholných verzích nepřesáhnou výrazně hranici milionu korun. S ohledem na luxusní interiér a bohatou výbavu se ale není čemu divit. Zda takovou částku zákazníci budou ochotni platit, teprve uvidíme. Jisté každopádně je to, že do 3008 je snadné se zamilovat. Jen v některých ohledech stylu až příliš ustupuje praktičnost. Někteří zákazníci ale nad tím mávnou rukou, protože je nadchne futuristický interiér, a tak pro ně Peugeot 3008 může být více než zajímavá alternativa k Volkswagenu Tiguan. A to si skoro žádá srovnávací test, nemyslíte?
Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu Dřív pomáhal Íránu obcházet sankce, teď půjde na popravu

Íránský nejvyšší soud potvrdil trest smrti pro obchodního…

Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti Skončí Alternativa pro ČR? Vláda projedná návrh na pozastavení její činnosti

Vláda by mohla navrhnout Nejvyššímu správnímu soudu, aby…

Apple v Londýně obsadí impozantní budovu bývalé elektrárny Apple v Londýně obsadí impozantní budovu bývalé elektrárny

Apple bude největším nájemcem kanceláří v právě…

Socialisté chtějí zachránit Evropu před neoliberalismem a populismem Socialisté chtějí zachránit Evropu před neoliberalismem a populismem

Proti neoliberálním a konzervativním politikám a proti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Peugeotem 3008: Elegán s…



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich? Do aut se teď montují čtyři typy světlometů. Vyznáte se v nich?

Novější a dražší nemusí znamenat ve všech směrech lepší.…

 




Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro? Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro?

Že už nikdo nechce klasické chlapácké off-roady, je jasná…

Peugeot 3008 GT: Na kolik přijde vrcholná verze? Peugeot 3008 GT: Na kolik přijde vrcholná verze?

Za 180koňový turbodiesel a top výbavu zaplatíte u…

 



 
Konec dieselů do roku 2025: Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Konec dieselů do roku 2025: Čtyři metropole jim zakážou vjezd

Včera

Hon na auta s naftovými motory pokračuje. Čtveřice světových metropolí je nechce vidět na svém území a do devíti let je zakáže.




Blesk.cz

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich…

Trh s chytrými brýlemi v minulosti nejvíce iniciovaný prodejem Google Glass po rychlém startu prakticky utichl.…

Brusel chce zakázat plomby, které hradí pojišťovna. Kvůli životnímu prostředí

Brusel chce zakázat plomby, které hradí pojišťovna.…

Brusel by mohl do budoucna zakázat klasické plomby, které hradí pojišťovny. Jsou sice zdarma, ale amalgámové a…

 

iSport.cz

Sbohem šampionům v Brazílii! S mrtvými fotbalisty se loučila více než půlka města

Sbohem šampionům v Brazílii! S mrtvými fotbalisty se…

Za silného deště, který neodradil desetitisíce truchlících, se dnes jihobrazilské město Chapecó rozloučilo s…

Škoda ve Slavii zůstane! Mluvil i o sexu a nové přezdívce pro Hušbauera

Škoda ve Slavii zůstane! Mluvil i o sexu a nové…

Ve Slavii panuje velká pohoda. To se potvrdilo i na závěrečné akci po ligovém podzimu, kdy vedení otevřelo Eden…

 

Reflex.cz

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je jenom úchyl

Filmové premiéry: Druhý Anděl páně vede, Santa už je…

Na jedné straně geniální animovaná miniatura, čistá a výmluvná i beze slov, na druhé užvaněný Santa, jenž si…

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po třiceti letech!

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po…

Postava Elektry zdomácněla v komiksech nakladatelství Marvel prakticky od svého zářného uvedení jakožto osudová…

 
 
reklama