Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy s omlazenou Škodou Fabia: Pohoda a komfort ve stylovějším balení

Stanislav Kolman
Diskuze (97)

První jízdy se Škodou Fabia po faceliftu se tentokrát odehrávaly na domácí půdě. V Praze a okolí jsme se svezli hatchbackem i kombíkem, přičemž se dostalo na oba výkonové stupně motorů TSI.

Ještě před startem ženevského autosalonu jsme si mohli prohlédnout facelift Škody Fabia a seznámit se tak s drobnými designovými inovacemi na vlastní kůži. Další příležitost přišla na výstavišti, kde však tento vůz zůstal tak trochu ve stínu zářivého konceptu Vision X. Až nyní do České republiky zamířilo hned několik desítek vozů, Škodovka se totiž rozhodla uspořádat mezinárodní jízdy s omlazeným modelem doma, konkrétně na silničkách v okolí Prahy.

Povedené retuše

Nedá se zapomenout na to, jak bouřlivou reakci před dvěma lety vyvolala omlazovací procedura Škody Octavia, respektive rozdělení předních světlometů. Nic takového v případě Fabie nečekejte, tady se veškeré změny nesou v decentním duchu a nemáte-li hned vedle postavené předchozí provedení, nehledají se změny vůbec snadno.

Bližší zkoumání už ale inovace odhalí. Horizontální proužky masky jsou nyní výraznější a díváte-li se na přední fascii zblízka, můžou působit až trochu rušivě. Při pohledu na celé auto ale vzhledu prospívají, auto působí o něco dynamičtěji. Pomáhají tomu i přepracované svítilny, které mají nové LED denní svícení ve standardu a diody ve vyšších provedeních dostanete vpředu i vzadu. Výčet exteriérových změn uzavírají jiné nárazníky a osmnáctipalcová kola, která jsou však dostupná pouze pro hatchback. Nejde sice o žádnou revoluci, ale celkově si změny dovoluji označit za zdařilé.

Co se týče zavazadelníku, Fabia i nadále patří k tomu nejlepšímu v dané třídě: hatchback poskytuje zavazadlový prostor 330 litrů a sklopením zadní lavice jej navýšíte na 1150 l. Praktičtější kombík pak nabídne 530 l a se sklopenou zadní lavicí roste jeho objem na 1395 l.

Krok kupředu udělala Fabia také v interiéru. Zákazníkům nabízí kvalitnější materiály, upravený vzhled budíků a hlavně impulzní otevírání všech elektrických okének. To znamená, že ani cestující vzadu nemusí tlačítko pro otevírání držet celou dobu, ale stačí jej více „prokliknout“ a okénko sjede až dolů. Kromě toho je můžete zavřít a otevřít i zvenčí, stačí podržet tlačítko pro odemykání či zamykání na dálkovém ovládání.

Během tuzemských jízd jsme usedli do hatchbacku i kombíku, v obou případech šlo o výbavu Style. Vyznačuje se pohodlnými sedačkami s výrazným bočním vedením, zároveň má řidič kolem sebe dostatek místa. S maximem v podobě litrového tříválce sice auto není určené k nějakému sportovnímu divočení, ale sezení vás dokáže podržet i při ostřejších průjezdech zatáčkami. S výškou 176 centimetrů jsem měl v kombíku sám za sebou slušnou rezervu nad hlavou a trochu místa mi zůstalo i před koleny. Trpět nebudete ani v hatchbacku, i když tady už bych výpravu k moři snášel se skřípajícími zuby.

Který litr?

Již z dřívějška víme, že Fabia s omlazovací kúrou přišla o naftu a sází čistě na zážehové motory, ve všech případech litrové. Základ tvoří atmosférické MPI s výkonem 44 kW, jehož produkce však naběhne až závěrem letošního roku. Silnější variantou je stejný motor o síle 55 kW, v obou případech s pětistupňovou manuální převodovkou. Pro náročnější zákazníky je připraveno dobře známé koncernové TSI vyladěné na výkony 70 či 81 kW, přičemž nejsilnější provedení lze vedle šestistupňového manuálu párovat i se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG. Po technické stránce je u přeplňovaných motorů největší novinkou filtr pevných částic.

Námi zkoušené exempláře (zelený kombík s 1.0 TSI/70 kW a šedý hatchback s 81 kW) jsou připraveny. Nejprve usedáme do praktičtějšího auta se slabším motorem. V nízkých otáčkách je motor tichý a kultivovaný, při zvedání se z nich jsem nepozoroval ani žádné rušivé vibrace. Pravdou je, že naladění jednotky vás bude nutit více řadit. Auto se z nízkých otáček nechá rádo přemlouvat, takže namísto toho raději podřadíte a necháte motor pracovat ve vyšším spektru. Výhodou je výborná spolupráce s převodovkou, páka se pohybuje hladce a přesně, navíc v krátkých drahách, což svižné sázení kvaltů značně ulehčuje.












Škoda Fabia III po faceliftu - technická data kombi
Motor 1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI 1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 999 999 999 999
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 55/6200 70/5000-5500 81/5000-5500 81/5000-5500
Točivý moment [N.m/min] 95/3000-4300 160/1800-3500 200/2000-3500 200/2000-3500
Převodovka 5M 5M 6M 7A
Max. rychlost [km/h] 169 185 196 195
Zrychlení 0-100 [km/h] 15,2 10,9 9,7 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 4,6 4,7 4,8

Při okamžitém přesednutí z kombíku do hatchbacku mi přišlo, že naladění řízení s elektromechanickým posilovačem je u delší verze o něco tužší, spíše šlo ale jen o pocitovou záležitost. Oba exempláře byly posazeny na sedmnáctipalcových kolech (na novinku v podobě osmnáctek si budeme muset počkat až na tradiční redakční test) a vyladění podvozku se zavěšením MacPherson vpředu a klikovou nápravou s vlečnými rameny vzadu si zaslouží velkou pochvalu.

Fabia i silnice horší kvality dokázala projet s minimálními rázy do kabiny. Byť podvozek brouká na tužší notu, v rychlostech do 100 km/h vstřebává nedostatky silnic zdárně. Zároveň se povedlo i odhlučnění, motor i podvozek nepůsobí v kabině nikterak rušivě, při svižnějším tempu zaregistrujete snad jen aerodynamický svist od zrcátek. Ve dvou lidech kombík působil jako vhodný parťák pro nenáročné. Chcete-li ale z Fabie vyždímat něco víc, musíte si připlatit za výkonnější verzi…

Přesednutí do silnějšího hatchbacku ukázalo, že Fabia se umí vyšroubovat i ke svižnější jízdě, přičemž s malým motorem netrpí projevem nedotáčivosti. V utažených zatáčkách ale počítejte s drobnými náklony karoserie. Pár koní navíc nemůže udělat takový rozdíl, řeknete si, ale opak je pravdou. Se silnějším TSI už auto působí mnohem živěji, rychleji se dostává z nízkého spektra otáček a od dvou do čtyř tisíc zrychluje jako pokropený živou vodou. Neměl jsem sice možnost přímého srovnání s předchůdcem, ale alespoň pocitově mi nepřišlo, že by měl motor s filtrem pevných částic mdlejší projev.












Škoda Fabia III po faceliftu - technická data hatchbacku
Motor 1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI 1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 999 999 999 999
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 55/6200 70/5000-5500 81/5000-5500 81/5000-5500
Točivý moment [N.m/min] 95/3000-4300 160/1800-3500 200/2000-3500 200/2000-3500
Převodovka 5M 5M 6M 7A
Max. rychlost [km/h] 168 184 195 194
Zrychlení 0-100 [km/h] 14,9 10,8 9,6 10,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 4,8 4,9 4,8

Ještě bezpečněji

Výčet změn se netýká jen designových inovací a filtru pevných částic, Fabia dostala i nové bezpečnostní prvky. Nyní umí hlídat mrtvý úhel, auta přijíždějící ze stran při vyjíždění z parkovacího místa a disponuje i asistentem pro automatické přepínání světel. Tyto položky doplňují již známé prvky – adaptivní tempomat, nouzové brzdění, hlídání bdělosti řidiče či omezovač rychlosti.

Nezapomnělo se ani na simply clever řešení, Fabia dostala vyjímatelnou LED svítilnu, jež se nabíjí během jízdy. Praktickým řešením je i oboustranná podložka zavazadlového prostoru, která je z jedné strany textilní a z druhé omyvatelná. Vzadu zase na opěradle před vámi naleznete držák na tablet, jenž lze zároveň dobíjet pomocí dvou USB zdířek.

První dojmy z inovované Fabie jsou veskrze pozitivní. Vzhledové změny modelu jednoznačně prospěly, vychytaly se také drobné mušky v interiéru, ke kterým Škodovka přidala i něco navíc. Po motorové stránce jsme zatím okusili jen TSI: zatímco slabší variantu můžeme doporučit hlavně klidným a nenáročným řidičům, výkonnější provedení se nezalekne ani ostřejšího tempa. Při výčtu pozitiv nesmíme opomenout ani dobře naladěnou převodovkou a komfortní podvozek. Těším se na týdenní soužití, během kterého snad přijde řada i na ona osmnáctipalcová kola.

Odpovědi na dotazy z Instagramu

Ráno jsme se vás na našem instagramovém účtu Auto.cz zeptali, co vás na nové Škodě Fabia zajímá nejvíce. Níže najdete odpovědi na témata, o kterých v textu nebyla zmínka...

  • Testované kousky byly ve výbavě Style, s danými motory se tedy bavíme o ceně 337.900 Kč za kombík i hatchback. Silnější motor je sice o deset tisíc korun dražší, ale stejnou sumu zase ušetříte za krátkou variantu.

 

  • Nové čtyřválce se pro současnou generaci neplánují.

 

 

  • Rozvor se v rámci faceliftu nezměnil, stále zůstává na hodnotě 2470 mm.

 

 

  • Spotřebu jsme vzhledem k neustálené jízdě a přestávkám na focení sledovali spíše orientačně, ani při svižnějším tempu ale nerostla přes sedm litrů. Podrobnější hodnocení ale necháváme až na tradiční test.

 

Stanislav Kolman
Diskuze (97)
19. 9. 2018 17:38
Škoda toho čtyřválce
Zatím se dají koupit roční 1.2 81kw style kolem 300..usetril jsem 70k oproti ceníku a auto je jak nové, nájezd byl 4500km. Kdo chce něco na lítačku kolem komína, mohlo by to být to pravé
16. 8. 2018 22:36
Neoslovila, zlatá 1. generace
Ať si to třeba někdo koupí ale vždyť se to při rozjezdu klepe. To už radši Hyundai i20.
15. 8. 2018 10:56
Interiér = bod mrazu
Když pominu, že Fábie je prakticky nejužší vůz třídy B(takový Hyndai i20 je širší než Rapid!), tak zklamáním je stále interiér - takový bakelit, středový panel s aut. klimou jak ze Škody 120L. Asi před měsícem jsem si sedl do R. Clio kombíku, který má měkčené plasty, lepší čalounění, není vzadu tak stísněný a volant má pořádnou tloušťku. Autoru interiéru bych vzkázal Cimrmanovské - nooo nemá talent :-)Mohl bych pokračovat dalšími vozy konkurence, ale není třeba :-)
14. 8. 2018 14:05
Re: svezl jsem se
Popis situace vypovídá spíše o řidiči samotném. Zrychlovat umí každé auto, které má pohon a příslušné převodové stupně, jež jsou od toho. Po ubrání plynu jede auto setrvačností a rozhodně necuká.
Avatar - twistedTSD
12. 8. 2018 23:20
Re: Rozpaky, rozpaky...
K tomu Winter paket, aby měl člověk aspoň vyhřívaná zrcátka, 3800 záruka, metla...přes 400 se dostaneš jak nic, a to ještě nepřišla řeč na autoklimu nebo sociální interiér bez dekoru... A to se mi původně Ibiza líbila tak, že jsem málem vybílil účty. :-)