10.8. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Jízdní dojmy s omlazenou Škodou Fabia: Pohoda a komfort ve stylovějším balení

 

První jízdy se Škodou Fabia po faceliftu se tentokrát odehrávaly na domácí půdě. V Praze a okolí jsme se svezli hatchbackem i kombíkem, přičemž se dostalo na oba výkonové stupně motorů TSI.

Ještě před startem ženevského autosalonu jsme si mohli prohlédnout facelift Škody Fabia a seznámit se tak s drobnými designovými inovacemi na vlastní kůži. Další příležitost přišla na výstavišti, kde však tento vůz zůstal tak trochu ve stínu zářivého konceptu Vision X. Až nyní do České republiky zamířilo hned několik desítek vozů, Škodovka se totiž rozhodla uspořádat mezinárodní jízdy s omlazeným modelem doma, konkrétně na silničkách v okolí Prahy.

Povedené retuše

Nedá se zapomenout na to, jak bouřlivou reakci před dvěma lety vyvolala omlazovací procedura Škody Octavia, respektive rozdělení předních světlometů. Nic takového v případě Fabie nečekejte, tady se veškeré změny nesou v decentním duchu a nemáte-li hned vedle postavené předchozí provedení, nehledají se změny vůbec snadno.

Bližší zkoumání už ale inovace odhalí. Horizontální proužky masky jsou nyní výraznější a díváte-li se na přední fascii zblízka, můžou působit až trochu rušivě. Při pohledu na celé auto ale vzhledu prospívají, auto působí o něco dynamičtěji. Pomáhají tomu i přepracované svítilny, které mají nové LED denní svícení ve standardu a diody ve vyšších provedeních dostanete vpředu i vzadu. Výčet exteriérových změn uzavírají jiné nárazníky a osmnáctipalcová kola, která jsou však dostupná pouze pro hatchback. Nejde sice o žádnou revoluci, ale celkově si změny dovoluji označit za zdařilé.

Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Co se týče zavazadelníku, Fabia i nadále patří k tomu nejlepšímu v dané třídě: hatchback poskytuje zavazadlový prostor 330 litrů a sklopením zadní lavice jej navýšíte na 1150 l. Praktičtější kombík pak nabídne 530 l a se sklopenou zadní lavicí roste jeho objem na 1395 l.

Krok kupředu udělala Fabia také v interiéru. Zákazníkům nabízí kvalitnější materiály, upravený vzhled budíků a hlavně impulzní otevírání všech elektrických okének. To znamená, že ani cestující vzadu nemusí tlačítko pro otevírání držet celou dobu, ale stačí jej více „prokliknout“ a okénko sjede až dolů. Kromě toho je můžete zavřít a otevřít i zvenčí, stačí podržet tlačítko pro odemykání či zamykání na dálkovém ovládání.

Během tuzemských jízd jsme usedli do hatchbacku i kombíku, v obou případech šlo o výbavu Style. Vyznačuje se pohodlnými sedačkami s výrazným bočním vedením, zároveň má řidič kolem sebe dostatek místa. S maximem v podobě litrového tříválce sice auto není určené k nějakému sportovnímu divočení, ale sezení vás dokáže podržet i při ostřejších průjezdech zatáčkami. S výškou 176 centimetrů jsem měl v kombíku sám za sebou slušnou rezervu nad hlavou a trochu místa mi zůstalo i před koleny. Trpět nebudete ani v hatchbacku, i když tady už bych výpravu k moři snášel se skřípajícími zuby.

Který litr?

Již z dřívějška víme, že Fabia s omlazovací kúrou přišla o naftu a sází čistě na zážehové motory, ve všech případech litrové. Základ tvoří atmosférické MPI s výkonem 44 kW, jehož produkce však naběhne až závěrem letošního roku. Silnější variantou je stejný motor o síle 55 kW, v obou případech s pětistupňovou manuální převodovkou. Pro náročnější zákazníky je připraveno dobře známé koncernové TSI vyladěné na výkony 70 či 81 kW, přičemž nejsilnější provedení lze vedle šestistupňového manuálu párovat i se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG. Po technické stránce je u přeplňovaných motorů největší novinkou filtr pevných částic.

Námi zkoušené exempláře (zelený kombík s 1.0 TSI/70 kW a šedý hatchback s 81 kW) jsou připraveny. Nejprve usedáme do praktičtějšího auta se slabším motorem. V nízkých otáčkách je motor tichý a kultivovaný, při zvedání se z nich jsem nepozoroval ani žádné rušivé vibrace. Pravdou je, že naladění jednotky vás bude nutit více řadit. Auto se z nízkých otáček nechá rádo přemlouvat, takže namísto toho raději podřadíte a necháte motor pracovat ve vyšším spektru. Výhodou je výborná spolupráce s převodovkou, páka se pohybuje hladce a přesně, navíc v krátkých drahách, což svižné sázení kvaltů značně ulehčuje.

Škoda Fabia III po faceliftu - technická data kombi
Motor1.0 MPI1.0 TSI1.0 TSI1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]999999999999
Válce/ventily3/43/43/43/4
Největší výkon [kW/min]55/620070/5000-550081/5000-550081/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]95/3000-4300160/1800-3500200/2000-3500200/2000-3500
Převodovka5M5M6M7A
Max. rychlost [km/h]169185196195
Zrychlení 0-100 [km/h]15,210,99,710,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,64,74,8

Při okamžitém přesednutí z kombíku do hatchbacku mi přišlo, že naladění řízení s elektromechanickým posilovačem je u delší verze o něco tužší, spíše šlo ale jen o pocitovou záležitost. Oba exempláře byly posazeny na sedmnáctipalcových kolech (na novinku v podobě osmnáctek si budeme muset počkat až na tradiční redakční test) a vyladění podvozku se zavěšením MacPherson vpředu a klikovou nápravou s vlečnými rameny vzadu si zaslouží velkou pochvalu.

Fabia i silnice horší kvality dokázala projet s minimálními rázy do kabiny. Byť podvozek brouká na tužší notu, v rychlostech do 100 km/h vstřebává nedostatky silnic zdárně. Zároveň se povedlo i odhlučnění, motor i podvozek nepůsobí v kabině nikterak rušivě, při svižnějším tempu zaregistrujete snad jen aerodynamický svist od zrcátek. Ve dvou lidech kombík působil jako vhodný parťák pro nenáročné. Chcete-li ale z Fabie vyždímat něco víc, musíte si připlatit za výkonnější verzi…

Přesednutí do silnějšího hatchbacku ukázalo, že Fabia se umí vyšroubovat i ke svižnější jízdě, přičemž s malým motorem netrpí projevem nedotáčivosti. V utažených zatáčkách ale počítejte s drobnými náklony karoserie. Pár koní navíc nemůže udělat takový rozdíl, řeknete si, ale opak je pravdou. Se silnějším TSI už auto působí mnohem živěji, rychleji se dostává z nízkého spektra otáček a od dvou do čtyř tisíc zrychluje jako pokropený živou vodou. Neměl jsem sice možnost přímého srovnání s předchůdcem, ale alespoň pocitově mi nepřišlo, že by měl motor s filtrem pevných částic mdlejší projev.

Škoda Fabia III po faceliftu - technická data hatchbacku
Motor1.0 MPI1.0 TSI1.0 TSI1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]999999999999
Válce/ventily3/43/43/43/4
Největší výkon [kW/min]55/620070/5000-550081/5000-550081/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]95/3000-4300160/1800-3500200/2000-3500200/2000-3500
Převodovka5M5M6M7A
Max. rychlost [km/h]168184195194
Zrychlení 0-100 [km/h]14,910,89,610,1
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,84,94,8

Ještě bezpečněji

Výčet změn se netýká jen designových inovací a filtru pevných částic, Fabia dostala i nové bezpečnostní prvky. Nyní umí hlídat mrtvý úhel, auta přijíždějící ze stran při vyjíždění z parkovacího místa a disponuje i asistentem pro automatické přepínání světel. Tyto položky doplňují již známé prvky – adaptivní tempomat, nouzové brzdění, hlídání bdělosti řidiče či omezovač rychlosti.

Nezapomnělo se ani na simply clever řešení, Fabia dostala vyjímatelnou LED svítilnu, jež se nabíjí během jízdy. Praktickým řešením je i oboustranná podložka zavazadlového prostoru, která je z jedné strany textilní a z druhé omyvatelná. Vzadu zase na opěradle před vámi naleznete držák na tablet, jenž lze zároveň dobíjet pomocí dvou USB zdířek.

Nástupce Škody Rapid se blíží. Konec liftbacku nebude jedinou novinkou!

První dojmy z inovované Fabie jsou veskrze pozitivní. Vzhledové změny modelu jednoznačně prospěly, vychytaly se také drobné mušky v interiéru, ke kterým Škodovka přidala i něco navíc. Po motorové stránce jsme zatím okusili jen TSI: zatímco slabší variantu můžeme doporučit hlavně klidným a nenáročným řidičům, výkonnější provedení se nezalekne ani ostřejšího tempa. Při výčtu pozitiv nesmíme opomenout ani dobře naladěnou převodovkou a komfortní podvozek. Těším se na týdenní soužití, během kterého snad přijde řada i na ona osmnáctipalcová kola.

Odpovědi na dotazy z Instagramu

Ráno jsme se vás na našem instagramovém účtu Auto.cz zeptali, co vás na nové Škodě Fabia zajímá nejvíce. Níže najdete odpovědi na témata, o kterých v textu nebyla zmínka...

  • Testované kousky byly ve výbavě Style, s danými motory se tedy bavíme o ceně 337.900 Kč za kombík i hatchback. Silnější motor je sice o deset tisíc korun dražší, ale stejnou sumu zase ušetříte za krátkou variantu.
  • Nové čtyřválce se pro současnou generaci neplánují.
  • Rozvor se v rámci faceliftu nezměnil, stále zůstává na hodnotě 2470 mm.
  • Spotřebu jsme vzhledem k neustálené jízdě a přestávkám na focení sledovali spíše orientačně, ani při svižnějším tempu ale nerostla přes sedm litrů. Podrobnější hodnocení ale necháváme až na tradiční test.
Spolupracujeme s TipCars.com
Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma

Předsednictvo ČSSD v Hradci Králové podpořilo předsedu…

Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun

Ukrajina se dohodla s Mezinárodním měnovým fondem (MMF)…

Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům

Německá automobilka Daimler dnes varovala, že její…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s omlazenou Škodou Fabia:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 






 
Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Dnes 18:50

Koncepce s motorem vzadu znamená, že už léta má Porsche 911 charakteristický tvar karoserie. A přesto auto původně mělo vypadat hodně jinak...




Blesk.cz

Nádeníček z Básníků Oldřich Navrátil: Kdyby nebyl alkohol, jsem doteď panic

Nádeníček z Básníků Oldřich Navrátil: Kdyby nebyl…

Proslavila ho role snaživého všeuměla Emila Nádeníčka z filmových Básníků, ale v soukromí je Oldřich Navrátil…

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště našeho prvního prezidenta!

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště…

Nejmilejší písničku tatíčka Masaryka si můžete zanotovat v rodišti našeho  prvního prezidenta. Vydejte se po…

 

iSport.cz

Nejsi McGregor? ptali se Hronka. Detroit se trápí, ale český obránce jede

Nejsi McGregor? ptali se Hronka. Detroit se trápí,…

Českým fanouškům se Filip Hronek předvedl na posledním mistrovství světa. Jeho střela? Parádní kousek. Obránce…

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez Bulíře přehrál Kometu 5:2

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez…

Návrat zkušeného střelce k výhře nestačil. V dresu třineckých hokejistů se poprvé v této sezoně objevil na ledě…

 

Reflex.cz

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je nezodpovědné a hloupé

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je…

Lidové noviny se před několika dny pochlubily se svým úlovkem – zveřejnily exkluzivní zprávu, že příslušníci…

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará dobrá ruční práce

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará…

Aktuální várka filmů je „stará“ na nejrůznější způsoby. Buď se jednotlivé tituly odehrávají před mnoha lety,…