Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Carens & Pro_Cee’d: První jízdní dojmy

Auto Tip Klassik
Diskuze (50)
Korejsko-slovenská automobilka se po schopném riu a ještě lepším cee’du dále nadechuje a vytváří alternativu zavedené evropské konkurenci – s rodinným carensem nebo atraktivním třídveřovým pro_cee’dem.

Zeptejte se deseti lidí, jestli je jim sympatičtější Kia, nebo Hyundai. Minimálně polovina odpoví třemi hláskami. Důvod? Kia je Evropanům zkrátka bližší jak designem, tak modelovou paletou, v níž nescházejí potřebné kompaktní MPV. A u toho začneme.

Zastavení první: Kia Carens

Monte Carlo sice není typickou destinací rodiny jezdící na dovolenou korejským autem, mezi automobilovou smetánkou jsme si však s moderním MPV nepřipadali v žádném případě nepatřičně. Evropský styling aplikuje šéfdesignér Peter Schreyer (dnes už jeden z prezidentů automobilky) v tak povedené míře, že se zalíbil většině a nikoho neuráží. Typická tygří maska chladiče zdobí šikmou příď a protažené světlomety s denními diodami se starají o moderní dojem, carens třetí generace je pořádný kus auta – s délkou 4,53 m překonává touran o 13 centimetrů. Škoda jen dvojitých předních sloupků – omezují výhled z místa řidiče šikmo vpřed.

Jinak pobytu uvnitř nemáme co vytknout – za volantem naleznou ideální polohu snadno a rychle téměř všichni, skvělý posaz korunují rozměrná sedadla, která podepírají těla i korpulentnějších jedinců. Palubní systémy známe dobře z ostatních kií a s obsluhou není problém, bohužel „starokorejsky“ naopak působí řízení s příliš uměle působícím posilovačem. Sice mu nechybějí tři módy nastavení (Sport, Comfort, Normal), místo toho se ale konstruktéři mohli zaměřit na lepší naladění jednoho běžného režimu.

Vzadu čeká na pasažéry trojice samostatných sedadel a prostor srovnatelný s grand scénikem, strádat tady rozhodně nebudete. Na šířku přece jenom poznáte designovou oběť – šikmé boky škudlí prostorem pro ramena. To poznáte po přesednutí z krabicovitého touranu, ten však nedosahuje zase estetických kvalit carensu…

Na design a případnou instalaci šestého a sedmého sedadla trochu doplatil zavazadelník, jehož objem dosahuje 536 litrů (touran 695 l). Jde však jenom o relativní pohled, většině rodin tohle číslo bude v pohodě stačit a více prostoru zavání vytěžováním zbytečnostmi. Dvě sedačky výklopné z podlahy mají pro dospělé nouzový status a pohodlně odvezou pouze děti. Chválíme výhřev křesílek ve druhé řadě a rovnou plochu po jejich sklopení (1694 litrů), na níž přepravíte předměty dlouhé až 2,71 metru.

Již po prvních kilometrech žasneme nad komfortem pérování – ani na efektních 18“ kolech podvozek nenatřásá! Pohodlí se může směle měřit s premiantským scénikem, který by ovšem na carens ztratil v zatáčkách. I přes instalaci jednoduché zadní nápravy se kia vodí po okreskách jistě a na dálnici netrpí nestabilitou, líbily se nám přirozeně fungující brzdy. První jízdu s dvoulitrovým benzinem 2.0 GDI/122 kW však provázely rozpaky z unylosti motoru ve středním pásmu otáček.

Z letargie probudí dvoulitr až vytočení nad 5000/min, což rodinným potřebám rozhodně neodpovídá, stejně jako desetilitrová spotřeba. Importér stejně počítá s minimálním prodejem a to hlavní si slibuje od turbodieselů 1.7 CRDi/85 a 100 kW. Zejména silnější nafta a jejích 330 newtonmetrů dosahovaných při 1750/min umí rozcvičit carens z 0-100 km/h během 10,4 sekundy a dosáhnout maxima 191 km/h při spotřebě 4,8 l na 100 km. Té jsme sice nedosáhli, našich 6,5 litru je ale stále slušné číslo, podobně jako odhadovaná základní cena verze 1.6 GDI/99 kW pod 400 000 korun.

Přednosti: Velmi pohodlné pérování i na 17“ kolech, příjemný interiér, materiály, zpracování, velká a komfortní přední sedadla, moderní prvky výbavy, zvučné audio, schopný turbodiesel 1.7 CRDi, stabilní podvozek, přirozený nástup brzd

Nedostatky: Omezený výhled vpřed (zdvojené sloupky A), tupé řízení bez zpětné vazby, motor 2.0 CVVT postrádá smysl, menší zavazadelník i šířka interiéru

Zastavení druhé: Kia Pro_Cee’d

Přestože se každý těší na dravé GT se 150 kW, zatím jsme se museli spokojit jenom s obyčejným pro_cee´dem. Ani on však nevypadá špatně: hodně plechu, málo skla, velká kola a navrch diody. Že i v rámci omezeného rozpočtu se dá vykouzlit efektní stylistika, vidíme před hotelem La Meridien, kde pózující pro_cee’dy nevypadají nepatřičně ani ve společnosti aston martinů, ferrari nebo porsche. Tím spíše když se třídveřový cee’d nalakuje výraznou oranžovou barvou – za necelých 269 980 korun (+14 000 Kč za perleť/metalízu) uděláte spoustu parády. Ceny totiž kopírují pětidveřový hatchback včetně sedmileté záruky.

Proti rodinnému cee’du se uvnitř třídveřové verze cítíme stísněněji (střecha nižší o 4 cm), je to však spíše optický dojem vyvolaný malou zasklenou plochou. Kvůli tomu toho ven moc nevidíte, na druhou stranu kvitujeme tužší karoserii, která lépe pohlcuje rázy od 17“ kol. Přesto bychom se přimlouvali za pohodlnější pérování. Jinak pro_cee’d komfortem nestrádá, akustická pohoda uvnitř si nezadá s golfem a materiály se můžou měřit se špičkou – tedy až na laciné páčky pod volantem.

Pro_Cee’d cílí také na ženy a ty nerady řadí, proto ve výbavě nemůže chybět automatické řazení. Za dvouspojkovou šestistupňovou převodovku dodávanou k přímovstřikovému motoru 1.6 GDI se však připlácí 50 000 korun. Při rozjezdech si dává sepnutí spojek načas, ale řadí hbitě (sekvenčně lze stupně měnit i páčkami pod volantem) a podílí se na slušné kombinované spotřebě 5,4 l na 100 km. My jsme se 135koňovým motorem jezdili za sedm litrů, ale bylo to v serpentinách k La Turbie nebo na městské trati, kde se za dva měsíce budou prohánět monoposty F1.

K turbodieselu 1.6 CRDi ve výkonové úrovni 81 a 94 kW se bude dodávat klasický automat za snesitelnějších 30 000 korun. Ten sice ke sportovně střiženému pro_cee’du tolik neseděl, spořílky však nadchne reálnou konzumací pod čtyři litry nafty na sto kilometrů. V kombinaci s nádrží na 53 l nemusíte k pumpě dobrých 1300 kilometrů, z jihu Česka klidně „otočíte moře“ na jedno natankování. Do zavazadelníku se vejde 380 litrů, což skromné rodince stačí, a vzadu se tísníte jen pocitově – ven toho moc vidět není. Reálného prostoru ale máte dost i pod sníženou střechou, místa vzadu rozhodně nepatří mezi nouzová. Třídveřovému pro_cee’du se tak podařilo zkombinovat atraktivnost kupé se zachovanou praktičností, úsporností a cenami rodinného hatchbacku.

Přednosti: Tuhá karoserie, ovladatelnost, stabilita, slušná prostornost i vzadu, nižší střecha dynamizuje vzhled, kvalitní interiér a zpracování

Nedostatky: Málo odlišností uvnitř, laciné staré páčky pod volantem, omezený výhled vzadu (parkovací čidla nutností), obtížnější nastupování dozadu


Auto Tip Klassik
Diskuze (50)
18. 3. 2013 08:42
2.0 CVVT v Carens má smysl
Motor je to tichý, kultivovaný a spolehlivý. Pro rodinné MPV ideální. Výkonu akorát, bez nutných drahých oprav v budoucnu. Ještě stále existujou lidi, kteří upřednostní komfort před úsporou.

Redaktorovi nestačila dynamika dvoulitru, asi očekával zrychlení někde kolem 5 sekund, to je teď v kurzu... Já jezdil s tímto motorem v těžším autě a jelo to OK.
Avatar - tune.lar
18. 3. 2013 07:45
Re: Gwangju pri Kysuci
A naopak, ve spoustě aut jde vidět H/K, co mne napadá tak například seat IBIZA, poslední dvě generace (včetně 2013) vypadají jako první generace i30. Dále fiesta vs. i30, s asrtou souhlasím, nebudu hledat, které modely byly ohlášeny dříve a pátrat kdo byl první.

Avatar - idam.i
17. 3. 2013 21:54
Re: Škoda, že je ten vůz tak ošklivý
Zase ti dali vychádzku z "cvokhausu" ? :-O
Avatar - Ronault.
17. 3. 2013 21:48
Re: Gwangju pri Kysuci
Ve spoustě H/K aut je vidět Ford a Opel (Ceed a Astra jsou z boku hodně snadno zaměnitelní, i20 a Corsa před fl byly na chlup stejné atd.) .. ;-)
Avatar - Ronault.
17. 3. 2013 21:47
Re: PRVNÍ VIDEO OD SOUSEDŮ...
Viděl jsem už dávno... jen teda mě osobně se na rozdíl od redaktora (mám jej docela v oblibě) nelíbí ty ledky do čtverce, ty na kulaté auto vůbec nesedí...