Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

David Bureš
Diskuze (119)
Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!

Automobilka Kia na letošním detroitském autosalonu světu poprvé ukázala svoji dlouho očekávanou novinku, delší čas avizovaný sportovní model střední třídy s pohonem zadních kol, který si chce vyšlápnout i na zástupce luxusních značek. Krátce po světové premiéře v Severní Americe jsme si vůz nakonec nazvaný Stinger mohli poprvé prohlédnout a osahat také v Evropě, na speciální premiéře konané v italském Miláně.

Proč právě v Miláně, když evropská centrála Kie sídlí v Německu a třeba její továrna vyrábějící Cee’d a Sportage na Slovensku? Vysvětlil nám to sám marketingový ředitel evropského zastoupení Kie Artur Martins. „Milán je hlavní město stylu a módy, přičemž právě takový je i Stinger. Klade důraz na design a vášeň, je stylový a také velice výkonný,“ říká.

Prezentace Stingeru se obecně nesla v duchu mnoha vzletných frází. Martins tvrdil, že Stinger je pro značku historický moment, protože se jedná o příchod zcela nové éry, takhle výrazný automobil totiž nikdo od Kie nečekal. V úvodní řeči Martins rovněž prohlásil, že Stinger je milostný dopis pro všechny řidiče milující jízdu.

V tu chvíli napětí v prezentačním sále rostlo. Už při světové premiéře na detroitském výstavišti automobil způsobil poprask, a tak jsme se spolu s dalšími desítkami kolegů ze starého kontinentu nemohli dočkat, až Stingera také konečně uvidíme na vlastní oči.

Po Martinsovi ale na scénu přišel ještě sám autor vozu, šéfdesignér evropské centrály Kie Gregory Guillaume. Právě jeho tým je pod křivkami Stingeru podepsán, šéfdesignér Kie, slavný Peter Schreyer na práce „jen“ dohlížel.

Guillame připomněl, že příchod Stingeru korejská automobilka naznačila už v roce 2011 konceptem GT. Ten se navenek zdál jako vzdálená budoucnost, uvnitř automobilky se ale už tehdy vědělo, že takový vůz Kia jednou skutečně postaví a bude prodávat. Ostatně už od prezentace konceptu na tehdejším frankfurtském autosalonu se hojně spekulovalo o tom, kdy takový model přijde na trh.

Nejprve ale bylo nutné dokončit přerod samotné značky, jehož je Stinger vlastně vyvrcholením. Jestliže ještě před deseti lety automobilka nabízela několik nudných aut lákajících hlavně na užitné vlastnosti nebo poměr cena výkon (např. Opirus, Magentis), dnes její portfolio zahrnuje výhradně designově zajímavé vozy se silným charakterem. Právě to byl dlouhodobý cíl vedení Kie. „Nechtěli jsme už nabízet jen auta, která zákazníci kupují pouze hlavou, ale auta, která kupují i srdcem,“ vysvětluje Guillaume. A to všechno bylo vloženo právě do Stingeru, jehož hlavním úkolem je změnit vnímání značky. Jedná se hlavně o imagemakera, který má dokázat, že Kia už není tím, co bývala, ale je značkou, která umí nabídnout opravdu schopný sportovní vůz.

Je to fešák!

To už ale konečně přichází dlouho očekávaná chvíle a Stinger konečně přijíždí na scénu. První dojmy jsou ryze pozitivní. Ve sportovní červené metalíze to automobilu vážně sekne, jeho proporce (4.830 mm x 1.870 mm x 1.400 mm) jsou díky nízké siluetě karoserie ve stylu vozů typu gran turismo opravdu dynamické. Automobilu to zkrátka sluší nejen na fotkách, ale také ve skutečnosti.

Nejvíce nás zaujala příď. Na ní samozřejmě nechybí charakteristická maska chladiče, tzv. tygří nos, která má ale opět svébytné zpracování. V případě Stingeru je široce roztažena, což spolu s úzkými světlomety a výrazným nárazníkem dodává autu velice agresivní výraz. Nutno však zdůraznit, že jsme viděli pouze vrcholnou variantu Stinger GT, u níž je sportovní styl ještě zesílen.

Naopak záď nás tolik nenadchla. Hlavně ze tříčtvrtečního pohledu působí možná trochu překomplikovaně, hlavně svými do boku protaženými koncovými světly, jejichž retro tvary neladí ke zbytku celku. Když se ale budete věnovat výhradně spodním partiím, pohled potěší. Výraznému difusoru a dvěma koncovkám výfuku na každé straně není co vytknout. Giulliame navíc zdůrazňuje, že všechny designové prvky jsou aerodynamicky funkční. A skutečně, výdechy za předními koly nejsou žádná imitace, těmito otvory bude opravdu proudit čerstvý vzduch chladící přední brzdy. To naopak ve výrazně tvarované kapotě žádné skutečné otvory nenajdeme, jedná se jen o aerodynamický prvek.

To už je čas se podívat do kabiny Stingeru, což si žádá trochu asertivního jednání. O vůz je totiž ohromný zájem, a tak se dveře jediného vystaveného exempláře nezastaví – každý se chce aspoň chvilku posadit za volant. Když se na sedadlo řidiče konečně probojujeme, začneme chápat nadšení. Tohle stojí za to!

Sedí se příjemně nízko, přičemž elektricky ovládaná sedadla díky výrazným bočnicím perfektně obejmou tělo. Navíc mají i nastavitelnou délku sedáku, která pomůže komfortu na delších přejezdech. Výtečně se drží i tříramenný multifunkční volant, byť na můj vkus by přece jen mohl mít ještě o chlup silnější věnec. Naopak hodně se mně líbí kraťoučká volicí páka automatické převodovky.

Rozhled po palubní desce sice nezapře inspiraci u Mercedesu (ať už samostatně stojící obrazovkou multimediálního sytému, kruhovými výdechy ventilace nebo kulatými reproduktory hudebního sytému Harman Kardon), jenže kdo by mainstreamové značce mohl vyčítat okukování u luxusní trojcípé hvězdy? Potěší i výběr materiálů. Přestože na některých plochách je znát, že sedíme v předsériovém exempláři, i tak celek působí z hlediska kvality a zpracování výtečně. To, co nastavila aktuální Optima, posouvá Stinger ještě o nějaký krok dál.

To je patrné i na bohaté výbavě. Stinger mimo jiné dostane ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, vyhřívání předních i zadních sedadel, head-up displej nebo třeba bezdrátové nabíjení telefonů. Chybět nebude ani hlídání mrtvého úhlu nebo sledování únavy řidiče, které se ve voze značky Kia objeví vůbec poprvé.

Teď už se však pojďme podívat na zadní sedadla. Vzadu Stinger jasně dává najevo, že proti podobně velké Optimě (ta je jen o 25 mm delší) nabízí přece jen méně prostoru, a to navzdory o 100 mm delšímu rozvoru (2.905 mm). Podélná zástavba motoru a pohon zadních kol Stingeru zkrátka musí být někde znát. Přesto jsem se svojí výškou 182 cm měl před koleny ještě nějakou rezervu, stejně jako nad hlavou. O šest centimetrů nižší výška než u Optimy ale každopádně je patrná. Boční prosklení nicméně zůstává slušné, a tak se tu necítí cestující stísněně. Malé zadní okno ale bude dělat řidičům potíže při orientaci v prostoru. Vzadu pak příliš nenadchne ani minimum místa pro nárty nebo nízké uložení lavice, ještě že je alespoň její sedák dostatečně dlouhý.

Kia Stinger – srovnání rozměrů s dalšími vozy
Model Kia Stinger Kia Optima BMW 4 Gran Coupé Volkswagen CC
Délka (mm) 4830 4855 4638 4802
Šířka (mm) 1870 1860 1825 1855
Výška (mm) 1400 1462 1404 1417
Rozvor (mm) 2905 2805 2810 2711
podélný prostor vpředu min/max (mm): 910/1110 910/1120 870/1090 750 / 1070
podélný prostor vzadu min/max (mm): 600/800 640/870 790/910 630 / 950
výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910 980 1000 990
výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900 950 880 930
šířka vpředu (mm): 1530 1560 1480 1480
šířka vzadu (mm): 1480 1520 1450 1490
délka sedáku vpředu (mm): 480 490 570 530
délka sedáku vzadu (mm): 460 480 480 520
výška opěradla vpředu (mm): 640 610 730 620
výška opěradla vzadu (mm): 670 670 690 640

Po prozkoumání zadních sedadel se ještě pojďme podívat do zavazadelníku. Stinger je prezentován jako fastback, což znamená, že kufr je přístupný rozměrnými pátými dveřmi. Jeho objem Kia zatím nezveřejnila, přeměření ale dokázalo, že je dlouhý 103 cm, mezi podběhy široký 94 cm a pod plato vysoký 41 cm. Nákladová hrana leží výše, 71 centimetrů nad vozovkou, vysoko otevírané víko ale ocení i čahouni. Po sklopení zadních sedadel pak nevznikne žádný schod.

Vedle šestiválce i diesel

Stinger ale jako imagemaker nechce zaujmout jen svým vzhledem, ale také nabízenou technikou. O pohonu zadních kol a podélně uloženém motoru už řeč byla, co však auto nabízí dále?

Jakožto vrcholná verze bude i v Evropě sloužit šestiválec, o němž se hodně mluvilo už při světové premiéře Stingeru v Detroitu. V mainstreamové střední třídě už se bude jednat vlastně o unikát, vždyť ho nemá ani evropský etalon této kategorie, Volkswagen Passat. Přímovstřikový motor s interním označením Lambda II má objem 3,3 litru a je dopován dvěma turbodmychadly. Díky nim evropské provedení dosáhne dokonce výkonu 276 kW (u americké verze 269 kW) a točivého momentu 510 N.m, který je navíc dostupný v širokém pásmu od 1300 do 4500 otáček.

Na starém kontinentu ale mnohem větší roli z hlediska prodejů hrají naftové motory, a tak i Stinger musel takovou jednotku nabídnout. Nakonec skutečně sáhl po turbodieselu 2.2 CRDi ze Sorenta, jak se krátce před premiérou spekulovalo. V případě Stingeru je naladěn na 149 kW a 441 N.m. Nabídku agregátu pak doplňuje ještě přeplňovaný benzinový dvoulitr se 193 kW a 353 N.m.

Kia Stinger – technická data nabízených motorů
Motor 2.2 CRDi 2.0 T-GDI 3.3 GDI V6
Zdvihový objem [cm3] 2199 1998 3342
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 149/3800 193/6200 276/6000
Točivý moment [N.m/min] 441/1750-2750 353/1400-4000 510/1300-4500
Převodovka 8A 8A 8A

Všechny agregáty budou spárovány výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, která pochází z vlastního vývoje jihokorejské automobilky. Možností je však nahradit výchozí pohon zadních kol čtyřkolkou. Ta nadále zdůrazní hlavně poháněnou zadní nápravu, její součástí však je i vektorování točivého momentu, tedy přibržďování kol v závislosti na situaci, což pomáhá jízdním vlastnostem za různých podmínek.

Kia si je ostatně vědoma toho, že pokud chce Stinger konkurovat německé prémii, nestačí mu jen dobře vypadat, ale bude muset také dobře jezdit. Toho výrobce chtěl dosáhnout i rozsáhlým testováním prototypů na slavné Severní smyčce Nürburgringu. Na testy navíc dohlížel Albert Biermann, který v minulosti vedl divizi BMW M, což zajišťuje množství zkušeností v oblasti ladění jízdních schopností.

Nechme se tedy překvapit, jak vývoj podvozku tvořeného vzpěrami MacPherson vpředu a multi-linkem vzadu dopadl. Teorie slibuje mnohé, už jen proto, že Stinger do vínku dostal vyspělou technikou. Za příplatek bude možné objednat samosvorný diferenciál pro zadní nápravu nebo adaptivní tlumiče, které nabídnou výběr mezi pěti režimy – Sport, Sport+, Comfort, Smart a Eco. U šestiválcového modelu se pak navíc o zastavení standardně postarají brzdiče Brembo.

Na trhu ještě letos

První seznámení se se Stingerem splnilo svůj účel a nalákalo nás na první jízdu s ním, které se již nemůžeme dočkat. Zatím si však na ní ještě počkáme. Automobil se začne vyrábět až v druhé polovině letošního roku, přičemž na evropských trzích bude zahájen prodej až v posledním čtvrtletí roku. Někdy v té době se Stinger začne prodávat i v Česku, přičemž ceny budou zveřejněny až krátce před zahájením prodeje.

David Bureš
Diskuze (119)
Avatar - MANDALORIAN 66
6. 2. 2017 19:27
Kia stinger
Tohle auto je okopírované:dodge charger,alfa romeo gulia.FUJ! :-(
Avatar - N6600
21. 1. 2017 19:07
Re: hm
Kedysi davno sme mali Skodovky s RWD a na lyzovacku do Tatier sme dorazili vzdy. Nehovoriac o ludoch, co tam zili. Ludia len zabudli pri tych automatoch a elektronike soferovat.
Avatar - drack2
21. 1. 2017 08:13
Povedeny image maker
Design i zakladni specifikace vypada zajimave. Jsem zvedav na vykon toho 2.0T a cenotvorbu. V EU se toho moc asi neproda a muze z toho byt zajimavy exemplar na second hand marketu ala hiunday genesis coupe.

Interier je dle meho strasne odflaknuty. Jsou zde jasne patrne prvky inspirace, ale chybi jakakoliv myslenka a i material bych cekal proste jiny.

Nejvice potesujici na tomto a podobnych vozech je to, ze to zvysi tlak na ostatni v tomto segmentu. Vetsi konkurence je vzdy dobre.
Avatar - wakantanka
20. 1. 2017 21:03
Re: vypadá přesně jako korejský pokus o levné americké auto
:yes:
Avatar - wakantanka
20. 1. 2017 21:03
Re: Kórejský Phaetom
Keby si o tom aute aspoň čo to prečítal, tak by si vedel, že tie pikačoviny sú všetky funkčné, žiadne plastové faločné nalepené ako spomínané Feldy a spol. Nehovoriac o tom, že to auto nielen dynamicky vyzerá, ale podľa určených motorov to aj dynamické bude, teda tie tvoje pikačoviny budú mať aj opodstatnenie.