19.1. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

 

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!

Automobilka Kia na letošním detroitském autosalonu světu poprvé ukázala svoji dlouho očekávanou novinku, delší čas avizovaný sportovní model střední třídy s pohonem zadních kol, který si chce vyšlápnout i na zástupce luxusních značek. Krátce po světové premiéře v Severní Americe jsme si vůz nakonec nazvaný Stinger mohli poprvé prohlédnout a osahat také v Evropě, na speciální premiéře konané v italském Miláně.

Proč právě v Miláně, když evropská centrála Kie sídlí v Německu a třeba její továrna vyrábějící Cee’d a Sportage na Slovensku? Vysvětlil nám to sám marketingový ředitel evropského zastoupení Kie Artur Martins. „Milán je hlavní město stylu a módy, přičemž právě takový je i Stinger. Klade důraz na design a vášeň, je stylový a také velice výkonný,“ říká.

Prezentace Stingeru se obecně nesla v duchu mnoha vzletných frází. Martins tvrdil, že Stinger je pro značku historický moment, protože se jedná o příchod zcela nové éry, takhle výrazný automobil totiž nikdo od Kie nečekal. V úvodní řeči Martins rovněž prohlásil, že Stinger je milostný dopis pro všechny řidiče milující jízdu.

V tu chvíli napětí v prezentačním sále rostlo. Už při světové premiéře na detroitském výstavišti automobil způsobil poprask, a tak jsme se spolu s dalšími desítkami kolegů ze starého kontinentu nemohli dočkat, až Stingera také konečně uvidíme na vlastní oči.

Po Martinsovi ale na scénu přišel ještě sám autor vozu, šéfdesignér evropské centrály Kie Gregory Guillaume. Právě jeho tým je pod křivkami Stingeru podepsán, šéfdesignér Kie, slavný Peter Schreyer na práce „jen“ dohlížel.

Guillame připomněl, že příchod Stingeru korejská automobilka naznačila už v roce 2011 konceptem GT. Ten se navenek zdál jako vzdálená budoucnost, uvnitř automobilky se ale už tehdy vědělo, že takový vůz Kia jednou skutečně postaví a bude prodávat. Ostatně už od prezentace konceptu na tehdejším frankfurtském autosalonu se hojně spekulovalo o tom, kdy takový model přijde na trh.

Kia Stinger: Čekání na GT končí, novinka má zadní pohon a 365 koní!

Nejprve ale bylo nutné dokončit přerod samotné značky, jehož je Stinger vlastně vyvrcholením. Jestliže ještě před deseti lety automobilka nabízela několik nudných aut lákajících hlavně na užitné vlastnosti nebo poměr cena výkon (např. Opirus, Magentis), dnes její portfolio zahrnuje výhradně designově zajímavé vozy se silným charakterem. Právě to byl dlouhodobý cíl vedení Kie. „Nechtěli jsme už nabízet jen auta, která zákazníci kupují pouze hlavou, ale auta, která kupují i srdcem,“ vysvětluje Guillaume. A to všechno bylo vloženo právě do Stingeru, jehož hlavním úkolem je změnit vnímání značky. Jedná se hlavně o imagemakera, který má dokázat, že Kia už není tím, co bývala, ale je značkou, která umí nabídnout opravdu schopný sportovní vůz.

Je to fešák!

To už ale konečně přichází dlouho očekávaná chvíle a Stinger konečně přijíždí na scénu. První dojmy jsou ryze pozitivní. Ve sportovní červené metalíze to automobilu vážně sekne, jeho proporce (4.830 mm x 1.870 mm x 1.400 mm) jsou díky nízké siluetě karoserie ve stylu vozů typu gran turismo opravdu dynamické. Automobilu to zkrátka sluší nejen na fotkách, ale také ve skutečnosti.

Nejvíce nás zaujala příď. Na ní samozřejmě nechybí charakteristická maska chladiče, tzv. tygří nos, která má ale opět svébytné zpracování. V případě Stingeru je široce roztažena, což spolu s úzkými světlomety a výrazným nárazníkem dodává autu velice agresivní výraz. Nutno však zdůraznit, že jsme viděli pouze vrcholnou variantu Stinger GT, u níž je sportovní styl ještě zesílen.

Naopak záď nás tolik nenadchla. Hlavně ze tříčtvrtečního pohledu působí možná trochu překomplikovaně, hlavně svými do boku protaženými koncovými světly, jejichž retro tvary neladí ke zbytku celku. Když se ale budete věnovat výhradně spodním partiím, pohled potěší. Výraznému difusoru a dvěma koncovkám výfuku na každé straně není co vytknout. Giulliame navíc zdůrazňuje, že všechny designové prvky jsou aerodynamicky funkční. A skutečně, výdechy za předními koly nejsou žádná imitace, těmito otvory bude opravdu proudit čerstvý vzduch chladící přední brzdy. To naopak ve výrazně tvarované kapotě žádné skutečné otvory nenajdeme, jedná se jen o aerodynamický prvek.

To už je čas se podívat do kabiny Stingeru, což si žádá trochu asertivního jednání. O vůz je totiž ohromný zájem, a tak se dveře jediného vystaveného exempláře nezastaví – každý se chce aspoň chvilku posadit za volant. Když se na sedadlo řidiče konečně probojujeme, začneme chápat nadšení. Tohle stojí za to!

Sedí se příjemně nízko, přičemž elektricky ovládaná sedadla díky výrazným bočnicím perfektně obejmou tělo. Navíc mají i nastavitelnou délku sedáku, která pomůže komfortu na delších přejezdech. Výtečně se drží i tříramenný multifunkční volant, byť na můj vkus by přece jen mohl mít ještě o chlup silnější věnec. Naopak hodně se mně líbí kraťoučká volicí páka automatické převodovky.

Rozhled po palubní desce sice nezapře inspiraci u Mercedesu (ať už samostatně stojící obrazovkou multimediálního sytému, kruhovými výdechy ventilace nebo kulatými reproduktory hudebního sytému Harman Kardon), jenže kdo by mainstreamové značce mohl vyčítat okukování u luxusní trojcípé hvězdy? Potěší i výběr materiálů. Přestože na některých plochách je znát, že sedíme v předsériovém exempláři, i tak celek působí z hlediska kvality a zpracování výtečně. To, co nastavila aktuální Optima, posouvá Stinger ještě o nějaký krok dál.

To je patrné i na bohaté výbavě. Stinger mimo jiné dostane ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, vyhřívání předních i zadních sedadel, head-up displej nebo třeba bezdrátové nabíjení telefonů. Chybět nebude ani hlídání mrtvého úhlu nebo sledování únavy řidiče, které se ve voze značky Kia objeví vůbec poprvé.

Teď už se však pojďme podívat na zadní sedadla. Vzadu Stinger jasně dává najevo, že proti podobně velké Optimě (ta je jen o 25 mm delší) nabízí přece jen méně prostoru, a to navzdory o 100 mm delšímu rozvoru (2.905 mm). Podélná zástavba motoru a pohon zadních kol Stingeru zkrátka musí být někde znát. Přesto jsem se svojí výškou 182 cm měl před koleny ještě nějakou rezervu, stejně jako nad hlavou. O šest centimetrů nižší výška než u Optimy ale každopádně je patrná. Boční prosklení nicméně zůstává slušné, a tak se tu necítí cestující stísněně. Malé zadní okno ale bude dělat řidičům potíže při orientaci v prostoru. Vzadu pak příliš nenadchne ani minimum místa pro nárty nebo nízké uložení lavice, ještě že je alespoň její sedák dostatečně dlouhý.

Kia Stinger – srovnání rozměrů s dalšími vozy
ModelKia StingerKia OptimaBMW 4 Gran CoupéVolkswagen CC
Délka (mm)4830485546384802
Šířka (mm)1870186018251855
Výška (mm)1400146214041417
Rozvor (mm)2905280528102711
podélný prostor vpředu min/max (mm):910/1110910/1120870/1090750 / 1070
podélný prostor vzadu min/max (mm):600/800640/870790/910630 / 950
výška nad sedadlem - vpředu (mm):9109801000990
výška nad sedadlem - vzadu (mm):900950880930
šířka vpředu (mm):1530156014801480
šířka vzadu (mm):1480152014501490
délka sedáku vpředu (mm):480490570530
délka sedáku vzadu (mm):460480480520
výška opěradla vpředu (mm):640610730620
výška opěradla vzadu (mm):670670690640

Po prozkoumání zadních sedadel se ještě pojďme podívat do zavazadelníku. Stinger je prezentován jako fastback, což znamená, že kufr je přístupný rozměrnými pátými dveřmi. Jeho objem Kia zatím nezveřejnila, přeměření ale dokázalo, že je dlouhý 103 cm, mezi podběhy široký 94 cm a pod plato vysoký 41 cm. Nákladová hrana leží výše, 71 centimetrů nad vozovkou, vysoko otevírané víko ale ocení i čahouni. Po sklopení zadních sedadel pak nevznikne žádný schod.

Vedle šestiválce i diesel

Stinger ale jako imagemaker nechce zaujmout jen svým vzhledem, ale také nabízenou technikou. O pohonu zadních kol a podélně uloženém motoru už řeč byla, co však auto nabízí dále?

Jakožto vrcholná verze bude i v Evropě sloužit šestiválec, o němž se hodně mluvilo už při světové premiéře Stingeru v Detroitu. V mainstreamové střední třídě už se bude jednat vlastně o unikát, vždyť ho nemá ani evropský etalon této kategorie, Volkswagen Passat. Přímovstřikový motor s interním označením Lambda II má objem 3,3 litru a je dopován dvěma turbodmychadly. Díky nim evropské provedení dosáhne dokonce výkonu 276 kW (u americké verze 269 kW) a točivého momentu 510 N.m, který je navíc dostupný v širokém pásmu od 1300 do 4500 otáček.

Na starém kontinentu ale mnohem větší roli z hlediska prodejů hrají naftové motory, a tak i Stinger musel takovou jednotku nabídnout. Nakonec skutečně sáhl po turbodieselu 2.2 CRDi ze Sorenta, jak se krátce před premiérou spekulovalo. V případě Stingeru je naladěn na 149 kW a 441 N.m. Nabídku agregátu pak doplňuje ještě přeplňovaný benzinový dvoulitr se 193 kW a 353 N.m.

Kia Stinger – technická data nabízených motorů
Motor2.2 CRDi2.0 T-GDI3.3 GDI V6
Zdvihový objem [cm3]219919983342
Válce/ventily4/44/46/4
Největší výkon [kW/min]149/3800193/6200276/6000
Točivý moment [N.m/min]441/1750-2750353/1400-4000510/1300-4500
Převodovka8A8A8A

Všechny agregáty budou spárovány výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, která pochází z vlastního vývoje jihokorejské automobilky. Možností je však nahradit výchozí pohon zadních kol čtyřkolkou. Ta nadále zdůrazní hlavně poháněnou zadní nápravu, její součástí však je i vektorování točivého momentu, tedy přibržďování kol v závislosti na situaci, což pomáhá jízdním vlastnostem za různých podmínek.

Kia si je ostatně vědoma toho, že pokud chce Stinger konkurovat německé prémii, nestačí mu jen dobře vypadat, ale bude muset také dobře jezdit. Toho výrobce chtěl dosáhnout i rozsáhlým testováním prototypů na slavné Severní smyčce Nürburgringu. Na testy navíc dohlížel Albert Biermann, který v minulosti vedl divizi BMW M, což zajišťuje množství zkušeností v oblasti ladění jízdních schopností.

Nová Kia GT v prvním videu. Na Nordschleife zvládá rychlost 244 km/h!

Nechme se tedy překvapit, jak vývoj podvozku tvořeného vzpěrami MacPherson vpředu a multi-linkem vzadu dopadl. Teorie slibuje mnohé, už jen proto, že Stinger do vínku dostal vyspělou technikou. Za příplatek bude možné objednat samosvorný diferenciál pro zadní nápravu nebo adaptivní tlumiče, které nabídnou výběr mezi pěti režimy – Sport, Sport+, Comfort, Smart a Eco. U šestiválcového modelu se pak navíc o zastavení standardně postarají brzdiče Brembo.

Na trhu ještě letos

První seznámení se se Stingerem splnilo svůj účel a nalákalo nás na první jízdu s ním, které se již nemůžeme dočkat. Zatím si však na ní ještě počkáme. Automobil se začne vyrábět až v druhé polovině letošního roku, přičemž na evropských trzích bude zahájen prodej až v posledním čtvrtletí roku. Někdy v té době se Stinger začne prodávat i v Česku, přičemž ceny budou zveřejněny až krátce před zahájením prodeje.
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Kia Stinger je v Česku. Je drahá, ale zábavná! Kia Stinger je v Česku. Je drahá, ale zábavná!

Něco v tom smyslu, že podobné auto by od Kie čekal…

Jízdní dojmy s Kiou Stinger: Jak jezdí korejská prémiová zadokolka? Jízdní dojmy s Kiou Stinger: Jak jezdí korejská prémiová zadokolka?

Kia míří do prémiového světa. Stinger se dobře připravil…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…