Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Stinger: Čekání na GT končí, novinka má zadní pohon a 365 koní!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (172)
Jihokorejská automobilka Kia představuje zbrusu nový model Stinger, který uvádí jako pětimístný sportovní sedan se splývavou zádí typu fastback a pohonem zádních nebo všech čtyř kol.

Právě začínající autosalon v Detroitu se stal místem světové premiéry pro netrpělivě očekávány nový model značky Kia, který má představovat nejvýkonnější a v současnosti i nejsportovnější laděný typ v její nabídce.

Nad designovým ztvárněním měl dohled přímo vedoucí návrhář Kia Motors Peter Schreyer a jeho tým designérů ve Frankfurtu. O vyladění jízdních vlastností se postaral Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia, společně s týmem konstruktérů v Koreji a na náročném závodním okruhu Nürburgring.

Cesta od prvních návrhů byla přitom poměrně dlouhá. Veřejnost ji mohla z uctivé vzdálenosti sledovat od roku 2011, kdy se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představil koncept GT. Právě na jeho linie a styl gran turismo nyní navazuje sériový model, který ovšem převzal jméno od konceptu lehkého sportovního kupé GT4 Stinger, jehož premiéra se odehrála v roce 2014.

Dynamika tygra

Přerod linií konceptu GT ve tvary sériového modelu Stinger zajistilo návrhářské studio značky Kia ve Frankfurtu nad Mohanem. Gregory Guillaume, hlavní návrhář společnosti Kia Motors Europe, k tomu uvedl, že Opravdové gran turismo, tedy vůz pro energickou jízdu, nespočívá prvoplánově ve výkonu, dynamice na hraně nebo surovém ztvárnění, pokaždé na úkor luxusu, pohodlí a půvabu. Cílem novinky je podle jeho slov nadšení spojené s jízdou.

Kia Stinger s rozvorem náprav 2906 mm, celkovou délkou 4801 mm, šířkou 1869 mm a výškou 1400 mm dává svým atletickým postojem najevo svoji sebedůvěru, od elegantního zastřižení přední partie přes štíhlé boky až po svalnaté zadní podběhy. Na celkovém vnějším ztvárnění jsou klíčové proporce poukazující na pohon zadních kol; dlouhá kapota a krátký přední převis karoserie, dlouhý rozvor zprostředkující prostornou kabinu a velký zadní převis karoserie s markantními rameny blatníků.

Moderní sportovec

Přikrčená kabina s ostře skloněným čelním sklem a zadním oknem je posunuta směrem k zádi vozidla, čímž evokuje siluetu rychlého vozu. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na přání čalouněna jemnou kůží Nappa. U opěradla a bočních polštářů sedadla řidiče se volitelně nabízí provedení se vzduchovými komorami pro optimální oporu a pohodlí na cestách.

Pracoviště řidiče zahrnuje přístrojovou desku s důrazem na horizontální rovinu. Středový panel je rozdělen na dvě oddělené zóny, z nichž první slouží k ovládání systému palubního infotainmentu a je usazena pod barevný dotykový displej, zatímco ovládací prvky klimatizace a ventilace jsou umístěny o něco níže.

Přímo před řidičem je volant se silným věncem obšitým kůží a samostatná kaplička přístrojů obsahující analogové i digitální ukazatele. Barevný TFT displej mezi kruhovými ukazateli zprostředkuje údaje důležité pro sportovní jízdu, např. síly příčného zrychlení v zatáčkách, časy na okruh nebo teplotu motorového oleje, společně s doplňkovými informacemi, jako jsou údaje palubního počítače, nastavení řidiče, pokyny navigace nebo diagnostika vozu.

Stinger a Stinger GT

Kia nabídne svou novinkou nejprve na severoamerickém trhu ve dvou provedeních, která nesou pojmenování Stinger a Stinger GT. Oba mají pod kapotou podélně uložené přeplňované zážehové motory, které jsou posazeny o něco více vzadu.

Stinger je vybaven přeplňovaným řadovým čtyřválcem Theta II o objemu 1998 cm3 s výkonem 188 kW (255 k) při 6200 min-1 a točivým momentem 353 N.m od 1400 do 4000 min-1.

Stinger GT disponuje vidlicovým šestiválcem Lambda II s dvojitým přeplňováním, poskytujícím z objemu 3342 cm3 maximální výkon 269 kW (365 k) při 6000 min-1 a točivý moment 510 N.m od 1300 do 4500 min-1. V případě této verze uvádí Kia akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,1 s a maximální rychlost 269 km/h.

Standardem pro obě verze je druhá generace osmistupňové automatické převodovky s pohonem zadních kol, která umožňuje změny rychlostí páčkami pod volantem. Podobně jako v případě odpružení a řízení je k dispozici až pět různých schémat řazení prostřednictvím elektronického systému jízdních režimů. Příslušným způsobem je upraveno i mapování motoru.

Novinka je mimo jiné prvním sedanem své značky, u nějž bude možné volit mezi pohonem zadních kol a stálým pohonem všech kol. Systém pohonu AWD s ohledem na optimální kontrolu upřednostňuje na mokru i na suchu kola zadní nápravy a používá nový systém dynamického vektorování točivého momentu (DTVC), jenž monitoruje pokyny od řidiče i stav vozovky a automaticky reguluje výkon a brzdnou sílu na jednotlivých kolech s cílem zajistit požadovaný směr i za nepříznivých podmínek. Vozy v provedení s pohonem zadních kol využívají mechanický samosvorný diferenciál.

Podvozek Stingeru je z 55 procent vyroben z vysokopevnostní oceli. Přední náprava je typu McPherson a vzadu je víceprvkové zavěšení. Poprvé u vozu značky Kia je k dispozici elektronicky nastavitelný systém odpružení DSDC (Dynamic Stability Damping Control).

Kia uvádí, že v závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy je navíc možné Stinger přenastavit tak, aby vykazoval agilnější reakce v zatáčkách, kdy systém sníží tuhost předních tlumičů a současně zvýší tuhost zadních. Naopak k vyšší stabilitě jízdy za vysokých cestovních rychlostí napomáhá, když systém zvýší tuhost předních tlumičů a sníží tuhost zadních.

Systém se nastavuje prostřednictvím pětice jízdních režimů (další premiéra u značky Kia): Personal (osobní nastavení), Eco (nízká spotřeba), Sport, Comfort (pohodlí) a Smart (inteligentní).

Řízení je standardně vybaveno elektrickým posilovačem R-MDPS s proměnným převodovým poměrem a elektromotorem umístěným přímo do převodky řízení pro zlepšení reakcí a snížení vibrací přenášených do sloupku řízení. Účinek posilovače lze rovněž upravovat pomocí pěti volitelných jízdních režimů.

Modely s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 litru jsou obuty do pneumatik 225/45 R18, zatímco vozy poháněné jednotkou 3,3 litru V6 obouvají pneumatiky 225/40 R19 vpředu a 255/35 R19 vzadu. V kombinaci s šestiválcem se standardně dodávají odvětrávané brzdové kotouče Brembo se čtveřicí pístků vpředu a dvoupístkovými třmeny na zadních kolech.

Bezpečnost i komfort

Kia v případě modelu Stinger vyzdvihuje i několik systémů na podporu řízení (ADAS). S nepozorností a únavou řidiče má pomáhat bojovat nový systém sledování únavy (DAA), který automobilka nabízí poprvé.

Ve výbavě pak nebude chybět asistent ochrany před čelní srážkou (FCA) s integrovanou funkcí nezávislého nouzového brzdění (AEB) a detekcí chodců, inteligentní tempomat (ASCC), systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) a systém monitorování provozu za vozidlem při couvání (RCTA).

Na palubě je pak samozřejmostí i moderní infotainment. Prostřednictvím výškově nastavitelného barevného displeje HUD s projekcí na čelní sklo lze sledovat klíčové jízdní údaje, jako např. rychlost, pokyny navigace, nastavení audio systému a tempomatu nebo informace systému pro sledování mrtvých úhlů.

Kia pro Stinger nabídne trojici audio systémů, z nichž ten nejvýkonnější Harman/Kardon nabídne s externím zesilovačem výkon 720 W, 15 reproduktorů a subwoofery pod předními sedadly. Součástí středového panelu je bezdrátová dobíjecí základna pro smartphony a standardní funkcí je i hands-free telefonování prostřednictvím Bluetooth.

Kia Stinger bude na severoamerický trh uvedena později v průběhu letošního roku jako modelový rok 2018 a termíny uvedení tohoto modelu na další trhy prozatím nebyly uvedeny.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (172)
13. 1. 2017 12:18
Re: Europska verzia?
takze podla Autocaru by mal byt 2.2 crdi aj 8 stupnovy automat co by mohlo priniest tu istu kombinaciu aj do Sorenta po facelifte :yes:
Avatar - _Karel_
10. 1. 2017 16:46
Re: PR
Genesis- myslíš velký sedan Genesis? A ten chceš vážně srovnávat se Superbem? To by byla pro Superb hodně velká ostuda.
10. 1. 2017 13:05
Re: Evropský mainstream tiše počumuje
Nepředbíhej. Nech si ty moudra na dobu až si to někdo v Evropě reálně koupî. A věř tomu, že potenciální zákazník si před koupí položí spoustu otázek. Já bych začal třeba tím, kde se to auto bude servisovat.
Avatar - praděda7
10. 1. 2017 12:36
Re: Jsou zde vsichni slepi???
Kurňa, "moji" Austrálii do toho netahej...
;-)

[odkaz]
10. 1. 2017 11:23
Re: Europska verzia?
spominane su pozdlzne ulozene motory, znamena ze pre diesel uplne ina koncepcia ako pre ostatne varianty a tym zostane asi aj pri 6 stupnovom automate...zadokolka neviem..stvorkolky pre oboje robi magna..