Kia jde proti trendu. Malé MPV Venga zůstává ve výrobě
Segment malých velkoprostorových aut s nástupem malých SUV vymírá. Postupně skončily vozy jako Renault Modus, Škoda Roomster, Citroën C3 Picasso, Nissan Note nebo Opel Meriva, které v mnoha případech byly nahrazeny malými SUV. Korejci však jdou proti trendu, Hyundai zachová v nabídce ix20 i po nástupu Kony a stejný krok učiní také Kia. Navzdory některým spekulacím se Venga bude prodávat po boku nového malého SUV Stonic.
„Venga bude vyráběna minimálně po celý rok 2018,“ uvedl pověřený generální ředitel českého zastoupení značky Kia Arnošt Barna. Důvodem tohoto rozhodnutí je to, že oba modely podle automobilky oslovují jiný typ zákazníka, a tak mají Venga i Stonic své místo na trhu bok po boku. Podobně se Hyundai rozhodl zachovat model ix20, který se bude vyrábět minimálně do konce roku 2019. Otázkou je však, co bude poté, Venga i ix20 mohou jen dožít v současné generaci a nástupce se už nedočkat...
Prodeje malých MPV přitom v poslední době klesají, a to podle odhadů výrobců právě na úkor malých SUV, jejichž prodeje i díky stále širší nabídce skokově rostou. Jen na českém trhu letos segment B- SUV roste o 40 %, zatímco prodeje B-MPV klesá o 10 %. Z tohoto důvodu má Kia od Stonicu velké očekávání, jen na českém trhu má tvořit až pětinu prodejů značky a stát se tak vedle Cee'du a Sportage klíčovým modelem nabídky.
Právě kvůli zachování výroby Vengy se v tuto chvíli nepočítá s tím, že by se v Žilině začal vyrábět nově uvedený model Stonic, byť technicky by to bylo možné. Ten se do Evropy dováží z Koreji, vyrábí se v továrně Sohari po boku technicky spřízněného Ria, a to přestože na starý kontinent má mířit 90 % produkce tohoto malého SUV. Pro Evropu navržený Stonic se původně ani neměl na domácím korejském trhu prodávat, firma ale nakonec rozhodla jinak.
Kia Venga nastoupila na trh v roce 2009, pro Evropu určený model navrhnul Peter Schreyer, základem se stala platforma tehdejšího Soulu. Původně se Venga vyráběla v Nošovicích, v továrně Hyundai, v roce 2011 se však produkce přesunula na Slovensko, do Žiliny. Opačným směrem putovala výroba Hyundai ix35, a to kvůli údajně nedostatečné výrobní kapacitě slovenské továrny vyhrazené tomuto SUV.