Koenigsegg CCX – kladivo na Bugatti?

Koenigsegg CCX – kladivo na Bugatti?

 
 

Již 10 let buduje Christian von Koenigsegg svou vizi supersportu nejvyšší kategorie. Posledním krokem na jeho cestě za ideálem je model CCX, který dále rozvíjí původní koncept CC z roku 1996.

Přestože se nový model Koenigsegg CCX na první pohled jeví téměř k nerozeznání od předchozích modelů CC a CCR, jsou na něm provedeny rozsáhlé úpravy především s ohledem na požadavky amerického trhu. Přestože určitě není nutno jen pro přizpůsobení se národním předpisům a požadavkům vytvářet nový model, Koenigsegg se do úpravy pustil opravdu důkladně a zahrnul do změn i poznatky získané z předchozích modelů. Novinka je tak o něco větší, bezpečnější a prostornější v interiéru. Změny jsou po detailním zkoumání patrné na celém voze. Příď vozu dostala nový nárazník se spoilerem, který odolává nárazové zkoušce ve vyšší rychlosti. Také v sobě má rozměrnější otvory pro přívod chladícího vzduchu k brzdám a mlhové světlomety. Na bocích před koly byly ještě umístěny poziční světla,také vyžadovaná americkými předpisy. Lehce přepracován byl také tvar hlavních světlometů, aby lépe pasoval k novému nárazníku. Na přední kapotě přibyl vstupní otvor pro ventilaci přivádějící čerstvý vzduch do interiéru. O jeho odvod se naopak starají nové otvory za předními koly. Na boky vozu byly přidány nástavce prahů, které lépe uzavírají prostor pod vozem a zlepšují tak přísavný efekt. Jinak zde ovšem dominují obrovské vstupy chladícího vzduchu k chladičům motoru. Největších úprav se dočkala záď vozu. Aby vůz splnil požadovaný zadní nárazový test, byla záď prodloužena o 88 mm. Při bočním pohledu pak vyniknou její hranatější proporce. Nezbytné prodloužení nabídlo konstruktérům také více prostoru pro tlumič výfuku. Při pohledu na záď upoutají dvě trojice kruhových svítilen a ve spodních dvou třetinách větrací otvory po celé šířce vozu a dvojice rozměrných difuzorů. Mezi nimi ústí elegantně skrytá lichoběžníková koncovka výfuku. Velmi originálně je řešen přívod čerstvého vzduchu k sání výkonného motoru. Díky patentově chráněnému systému se podařilo udržet stejnou výšku vozu a přitom díky snížené střední části střechy a otevřenému motorovému prostoru tak může motor dýchat bez omezení.

Změny se ovšem nedotkly jen vnějšího vzhledu. Velké zásahy se dělaly také pod kapotou. Koenigsegg je jedním z mála malých výrobců supersportovních vozů, který vyvinul kompletní vůz včetně motoru. Ten je umístěn podélně před poháněnou zadní nápravou a o jeho koncepci jasně vypovídá označení V8. Z objemu 4,7 litru disponuje díky dvěma mechanickým odstředivým kompresorům Rotrex dodávajícím vzduch pod tlakem 1,2 baru výkonem 593 kW (806 k) při 6900 ot/min a točivým momentem 920 Nm při 5700 ot/min. Tyto zdrcující hodnoty navíc podává při krmení běžným benzínem s 91 oktany(!!) Toto palivo bylo základním požadavkem při přípravě verze pro USA a tak musely být přepracovány vačkové hřídele, každý válec plní dva vstřikovače paliva a navíc jsou použity písty s extrémně účinným chlazením, které je klíčové právě pro méně kvalitní benzin. Sací potrubí je z uhlíkového kompozitu, výfukové potrubí pomáhá dostat katalyzátory co nejblíže motoru a všechno koordinuje zcela přeprogramovaná řídící jednotka. Výkon je přes dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm, sekvenční šestistupňovou převodovku a samosvorný diferenciál přenášen na zadní 20“ kola. Ta jsou osazena pneumatikami Michelin 335/30 R 20. Přední kola jsou o palec menší a obuta do pneumatik 255/35 R 19. Obě nápravy jsou lichoběžníkové s plynokapalinovými seřizovatelnými tlumiči a ke kompozitnímu středovému dílu karosérie je upevňují trubkové pomocné rámy. Ráfky jsou standardně hořčíkové, ale na přání jsou k dispozici z uhlíkového kompozitu. Ty druhé jsou o 3 kg/kus lehčí než hořčíkové. Stejně tak jsou v nabídce dva druhy brzd. Standardní jsou kovové o průměru 362 mm a hliníkovými třmeny se šesti pístky na všech kolech. Na přání jsou pak keramické o průměru 380 mm a třmeny s 8 pístky. Keramické brzdy šetří další 2 kg na každém kole.

Interiér sice nebyl cíleně přepracováván po stránce designu, ale zato se díky nové konstrukci sedadel podařilo získat o 50 mm nad hlavami cestujících více i přesto, že výška vozu 1120 mm zůstala proti předchůdcům nezměněna. Sedadla jsou opět postavena na kompozitní kostře, ovšem tentokrát již disponují seřizováním opěradla.

Díky nízké hmotnosti 1180 kg a výborně zpracované aerodynamice, se vůz dokáže rozjet z 0-100 km/h za vynikající 3,2 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 395 km/h. To vše bez speciálních zásahů do podvozku jaké jsou nutné u nejrychlejšího vozu současnosti - Bugatti Veyron. Také cenou jej poráží,protože v plné výbavě přijde CCX 510 tis. Euro, což je o dobrou čtvrtinu méně za prakticky stejné výkony. Jen to jméno nemá tak bohatou historii...

Koenigsegg CCX vs. Bugatti Veyron 16.4 vs. Mosler MT900S vs. Ferrari 575M Maranello vs. Porsche 911 Turbo S
Koenigsegg
CCX
Bugatti
Veyron 16.4
Mosler
MT900S
Ferrari
575M
Porsche
911 Turbo S
Délka [mm]42934462480145504435
Šířka [mm]19961998199819351830
Výška [mm]11201204113012771295
Rozvor [mm]26602710276825002350
Rozchod vpředu [mm]-172316761632-
Rozchod vzadu [mm]-163216451586-
Počet míst22222
Pohotovostní hmotnost [kg]11801888115017301590
Palivová nádrž [l]701008210564
MotorV8W16V8V12boxer 6
Zdvihový objem [cm3]47007993699857483600
Válce/ventily8 / 416 / 48 / 212/46 / 4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]593/6900736/6000441379/7250331/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]920/57001250/2200-5500750/5200588,6/5250620/2700-4600
Max. rychlost [km/h]395407Přes 320325307
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,22,53,14,24,2
Zrychlení 0-200 km/h [s]-7,38,9--
Komb. spotřeba [l/100 km]1724,1neudánaneudána13,3
Spolupracujeme s TipCars.com
„Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů „Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů

Americký prezident Donald Trump na summitu obhajoval…

ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík

Zástupci pražského ANO se dnes s premiérem a předsedou…

Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v moderní historii, tvrdí Bloomberg Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v moderní historii, tvrdí Bloomberg

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se…

U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Včera

Jaká je budoucnost aut s třícípou hvězdou ve znaku? Mercedes nás vzal do svého designového oddělení a nechal nás nahlédnout pod pokličku.




Blesk.cz

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou: Zázrakem je kyselina listová, cvičení i správná poloha

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou:…

Léto je přímo ideální pro plánování rodiny. Pokud jste se rozhodli s partnerem založit rodinu, máme pro několik…

Ženu zabila „voňavka smrti“. Novičok byl nejspíš v lahvičce od parfému

Ženu zabila „voňavka smrti“. Novičok byl nejspíš v…

Novičok, kterým se na konci června otrávili Charlie Rowley (45) a Dawn Sturgessová (†44), byl ve flakonku od…

 

iSport.cz

Francie v euforii! Mistry světa vítalo na Champs-Elysée tři sta tisíc lidí

Francie v euforii! Mistry světa vítalo na…

Paříž přivítala své mistry světa! Příjezd party trenéra Didiera Deschampse si nenechalo ujít na Champs-Elysée…

Největší letní posila Slavie? Coufal. U ostatních je zamotanější situace

Největší letní posila Slavie? Coufal. U ostatních je…

Tři. Tolik letních posil zatím získala Slavia. Na konci přípravy se zdá, že nejblíž do ligové sestavy má pravý…

 

Reflex.cz

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Ruský prezident Vladimir Putin se dnes na tiskové konferenci v Helsinkách překvapivě obsáhle zabýval americkým…

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…