Koenigsegg CCX – kladivo na Bugatti?

Koenigsegg CCX – kladivo na Bugatti?

 
 

Již 10 let buduje Christian von Koenigsegg svou vizi supersportu nejvyšší kategorie. Posledním krokem na jeho cestě za ideálem je model CCX, který dále rozvíjí původní koncept CC z roku 1996.

Přestože se nový model Koenigsegg CCX na první pohled jeví téměř k nerozeznání od předchozích modelů CC a CCR, jsou na něm provedeny rozsáhlé úpravy především s ohledem na požadavky amerického trhu. Přestože určitě není nutno jen pro přizpůsobení se národním předpisům a požadavkům vytvářet nový model, Koenigsegg se do úpravy pustil opravdu důkladně a zahrnul do změn i poznatky získané z předchozích modelů. Novinka je tak o něco větší, bezpečnější a prostornější v interiéru. Změny jsou po detailním zkoumání patrné na celém voze. Příď vozu dostala nový nárazník se spoilerem, který odolává nárazové zkoušce ve vyšší rychlosti. Také v sobě má rozměrnější otvory pro přívod chladícího vzduchu k brzdám a mlhové světlomety. Na bocích před koly byly ještě umístěny poziční světla,také vyžadovaná americkými předpisy. Lehce přepracován byl také tvar hlavních světlometů, aby lépe pasoval k novému nárazníku. Na přední kapotě přibyl vstupní otvor pro ventilaci přivádějící čerstvý vzduch do interiéru. O jeho odvod se naopak starají nové otvory za předními koly. Na boky vozu byly přidány nástavce prahů, které lépe uzavírají prostor pod vozem a zlepšují tak přísavný efekt. Jinak zde ovšem dominují obrovské vstupy chladícího vzduchu k chladičům motoru. Největších úprav se dočkala záď vozu. Aby vůz splnil požadovaný zadní nárazový test, byla záď prodloužena o 88 mm. Při bočním pohledu pak vyniknou její hranatější proporce. Nezbytné prodloužení nabídlo konstruktérům také více prostoru pro tlumič výfuku. Při pohledu na záď upoutají dvě trojice kruhových svítilen a ve spodních dvou třetinách větrací otvory po celé šířce vozu a dvojice rozměrných difuzorů. Mezi nimi ústí elegantně skrytá lichoběžníková koncovka výfuku. Velmi originálně je řešen přívod čerstvého vzduchu k sání výkonného motoru. Díky patentově chráněnému systému se podařilo udržet stejnou výšku vozu a přitom díky snížené střední části střechy a otevřenému motorovému prostoru tak může motor dýchat bez omezení.

Změny se ovšem nedotkly jen vnějšího vzhledu. Velké zásahy se dělaly také pod kapotou. Koenigsegg je jedním z mála malých výrobců supersportovních vozů, který vyvinul kompletní vůz včetně motoru. Ten je umístěn podélně před poháněnou zadní nápravou a o jeho koncepci jasně vypovídá označení V8. Z objemu 4,7 litru disponuje díky dvěma mechanickým odstředivým kompresorům Rotrex dodávajícím vzduch pod tlakem 1,2 baru výkonem 593 kW (806 k) při 6900 ot/min a točivým momentem 920 Nm při 5700 ot/min. Tyto zdrcující hodnoty navíc podává při krmení běžným benzínem s 91 oktany(!!) Toto palivo bylo základním požadavkem při přípravě verze pro USA a tak musely být přepracovány vačkové hřídele, každý válec plní dva vstřikovače paliva a navíc jsou použity písty s extrémně účinným chlazením, které je klíčové právě pro méně kvalitní benzin. Sací potrubí je z uhlíkového kompozitu, výfukové potrubí pomáhá dostat katalyzátory co nejblíže motoru a všechno koordinuje zcela přeprogramovaná řídící jednotka. Výkon je přes dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm, sekvenční šestistupňovou převodovku a samosvorný diferenciál přenášen na zadní 20“ kola. Ta jsou osazena pneumatikami Michelin 335/30 R 20. Přední kola jsou o palec menší a obuta do pneumatik 255/35 R 19. Obě nápravy jsou lichoběžníkové s plynokapalinovými seřizovatelnými tlumiči a ke kompozitnímu středovému dílu karosérie je upevňují trubkové pomocné rámy. Ráfky jsou standardně hořčíkové, ale na přání jsou k dispozici z uhlíkového kompozitu. Ty druhé jsou o 3 kg/kus lehčí než hořčíkové. Stejně tak jsou v nabídce dva druhy brzd. Standardní jsou kovové o průměru 362 mm a hliníkovými třmeny se šesti pístky na všech kolech. Na přání jsou pak keramické o průměru 380 mm a třmeny s 8 pístky. Keramické brzdy šetří další 2 kg na každém kole.

Interiér sice nebyl cíleně přepracováván po stránce designu, ale zato se díky nové konstrukci sedadel podařilo získat o 50 mm nad hlavami cestujících více i přesto, že výška vozu 1120 mm zůstala proti předchůdcům nezměněna. Sedadla jsou opět postavena na kompozitní kostře, ovšem tentokrát již disponují seřizováním opěradla.

Díky nízké hmotnosti 1180 kg a výborně zpracované aerodynamice, se vůz dokáže rozjet z 0-100 km/h za vynikající 3,2 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 395 km/h. To vše bez speciálních zásahů do podvozku jaké jsou nutné u nejrychlejšího vozu současnosti - Bugatti Veyron. Také cenou jej poráží,protože v plné výbavě přijde CCX 510 tis. Euro, což je o dobrou čtvrtinu méně za prakticky stejné výkony. Jen to jméno nemá tak bohatou historii...

Koenigsegg CCX vs. Bugatti Veyron 16.4 vs. Mosler MT900S vs. Ferrari 575M Maranello vs. Porsche 911 Turbo S
Koenigsegg
CCX
Bugatti
Veyron 16.4
Mosler
MT900S
Ferrari
575M
Porsche
911 Turbo S
Délka [mm]42934462480145504435
Šířka [mm]19961998199819351830
Výška [mm]11201204113012771295
Rozvor [mm]26602710276825002350
Rozchod vpředu [mm]-172316761632-
Rozchod vzadu [mm]-163216451586-
Počet míst22222
Pohotovostní hmotnost [kg]11801888115017301590
Palivová nádrž [l]701008210564
MotorV8W16V8V12boxer 6
Zdvihový objem [cm3]47007993699857483600
Válce/ventily8 / 416 / 48 / 212/46 / 4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]593/6900736/6000441379/7250331/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]920/57001250/2200-5500750/5200588,6/5250620/2700-4600
Max. rychlost [km/h]395407Přes 320325307
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,22,53,14,24,2
Zrychlení 0-200 km/h [s]-7,38,9--
Komb. spotřeba [l/100 km]1724,1neudánaneudána13,3
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…