Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Tomáš Dusil
Diskuze (31)
Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již několikrát. Nyní si některé zejména důležité symboly připomeneme a pokusíme se přidat i nějaké méně známé.

Snad každý, kdo jezdí autem, by měl znát, co která kontrolka, jež se může znenadání rozsvítit na přístrojovém štítu, znamená. V praxi tomu ale tak většinou není. Alespoň to tvrdí jedna britská studie odtahové společnosti Britannia Rescue. Podle ní údajně až 98 procent řidičů nezná význam dokonce ani základních kontrolek svého vozu.

Přitom tato znalost vám může nejen ušetřit spoustu peněz či nervů, nýbrž také zachránit život. A to už je dost velká motivace. Ač každé auto je v závislosti na značce jiné, kontrolní svítilny běžných i méně rozšířených funkcí vozidla jsou u všech stejné. Co tedy jednotlivé symboly znamenají? A pokud je budete ignorovat, co se může stát? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v následujícím přehledu.

Základní rozdělení je podle barvy. Je to trochu jako s dopravními značkami. Červené kontrolky jsou výstražné. Pokud se některá rozsvítí, měli byste se mít hodně na pozoru. Většinou se totiž jedná o závadu na některém z pro jízdu důležitém systému vozidla. Naopak oranžové kontrolky mají charakter spíše informativní. Ani ty byste ovšem podceňovat neměli, neboť třeba kontrolka „žlutá olejnička“ signalizuje nízkou hladinu motorového oleje. Jízda s takovým autem může vyústit až v zadření motoru.

Žhavení naftového motoru

Má ji každý vznětový motor. Zatímco u starých dieselů po mrazivé noci a prvním ranním startování motoru svítila i několik sekund, u dnešních common-railových agregátů jen tak lehce problikne. Třeba Peugeot ale uvádí v návodu k obsluze informaci, že kontrolka žhavení může svítit až 30 sekund! Takhle dlouho nesvítila ani na Mercedesu 300D, lidově zvaném piano.

Motor byste měli začít spouštět (přesněji točit startérem) až po zhasnutí kontrolky. Pokud se kontrolka ani na malou chvíli nerozsvítí, nebo naopak svítí trvale, znamená to závadu v systému žhavení. Od ovládacího relé až po zkrat na některé ze žhavicích svíček. Blikání kontrolky žhavení za jízdy signalizuje závadu na motoru, u moderních aut zpravidla zdvojenou nějakou hláškou na multifunkčním displeji. Současně ji může doprovázet rozsvícení červeného nápisu „STOP“.

Parkovací brzda a brzdy obecně (červená)

Tahle kontrolka se rozsvítí pokaždé, když aktivujete parkovací brzdu. Po jejím odbrzdění by měla zhasnout. Pokud se s vozem rozjedete a kontrolka stále svítí, máte parkovací brzdu špatně uvolněnou, takže vlastně pořád brzdíte.

U vozidel s elektromechanickou parkovací brzdou se lze setkat také s blikáním této kontrolky. K tomu dochází, pokud se samočinná parkovací brzda neaktivuje. To se může stát v případě, že třeba mačkáte její tlačítko, ale vyvíjíte zároveň malý tlak na brzdový pedál. Současně s tím se většinou ozve také zvukový signál.

Pokud kontrolka svítí trvale, třeba za jízdy, okamžitě byste měli zastavit. Takto je signalizován pokles hladiny brzdové kapaliny ve vyrovnávací nádržce. K tomu za normálních okolností nedochází. Znamená to, že máte porušené brzdové vedení.

Airbag spolujezdce (žlutá)

Pokud tahle kontrolka trvale svítí, znamená to, že je ovladač airbagu spolujezdce v režimu vypnuto a tedy čelní vak na pravé straně kabiny je nefunkční. V takovém případě lze na přední sedalo umístit dětskou sedačku v protisměru jízdy. Pokud se kontrolka po zapnutí zapalování rozsvítí a poté zhasne, je airbag spolujezdce aktivovaný. V takovém případě nesmíte na přední sedadlo usazovat dětskou sedačku.

Airbagy (žlutá)

Po otočení klíčkem ve spínací skříňce, nebo po stlačení tlačítka „engine start“, se rozsvítí a vzápětí zhasne. Krátkodobé rozsvícení signalizuje funkci autodiagnostického systému. Jednoduše proběhne test funkčnosti airbagu. Pokud na jeho konci neshledá řídicí jednotka žádnou závadu, kontrolka zhasne a tím je nafukovací vak aktivní.

Pokud ale zůstane kontrolka svítit, signalizuje se tím závada na některém z komponentů airbagu. V danou chvíli je bezpečnostní vak nefunkční. Někdy kontrolka svítí třeba z důvodu přerušení elektrického vedení pod sedadlem spolujezdce, kupříkladu při jeho posunutí. To se týká celé řady starších aut. Pokud konektor rozpojíte a opětovně spojíte, případně proletujete, dojde při následném zapnutí zapalování k obnovení funkce airbagu, neboť autodiagnostický systém už nevyhodnotí žádnou chybu.

Protiblokovací systém brzd (ABS)

Systém ABS zabraňuje zablokování kol při brzdění. Díky tomu lze brzdit a zároveň i vozidlo řídit respektive měnit při brzdění směr jízdy - třeba se vyhnout překážce. Pokud kontrolka trvale svítí, je ABS nefunkční. Brzdy ovšem normálně fungují stejně, jako kdybyste ABS neměli.

Systém stability jízdy/protiprokluzový systém - ESP/ASR

Zařízení omezující prokluz kol při rozjezdu a současně také podporující řiditelnost vozidla při náhlé ztrátě stability může buď blikat, nebo trvale svítit. Prvně uvedený stav je pouze informativní a řidiči říká, že je zařízení v činnosti.

Většinou se tak děje, pokud se prudčeji rozjíždíte na kluzkém povrchu. Nebo jedete-li příliš rychle a vozidlo dostanete do stavu, který řídící jednotka systému vyhodnotí jako nestabilní. V takovém případě je třeba si uvědomit, že pokud byste takto jeli bez systému stability, byli byste v situaci, která by pravděpodobně skončila nehodou. Tady dost záleží na citlivosti elektronické stabilizace. U rodinných automobilů zasahuje zpravidla dříve, zatímco u „sporťáků“ nechává situaci do poslední chvíle na řidiči.

Pokud kontrolka svítí trvale, obyčejně je tento stav doprovázený příslušnou hláškou na displeji multifunkčního systému. Vozidlo je normálně pojízdné a nic se mu při jízdě nestane. Jen už nenabízí tak vysokou aktivní bezpečnost jako v případě, že je systém funkční.

Kontrolka svítí trvale rovněž v případě, pokud tlačítkem úmyslně vyřadíte ESP/ASR z činnosti. U moderních aut to zpravidla lze jen do určité rychlosti. Pokud přesáhnete řekněme 60 km/h, dojde k opětovné aktivaci systému. Tato funkce je dobré třeba v případě, potřebujete vyprostit vozidlo ze sněhové závěje. Jinak nechte ESP/ASR zapnuté, neboť není žádný důvod jej deaktivovat.

Tlak motorového oleje (červená olejnička)

Při zapnutí zapalování se rozsvítí, avšak s prvními otáčkami motoru musí zhasnout. Pokračování v jízdě může vyústit v zadření motoru. V praxi je nejlepší, pokud se kontrolka rozsvítí při jízdě ubrat plyn a sešlápnout spojku. Tím se motor dostane do volnoběžných a tedy nízkých otáček. Jakmile je to možné, motor vypněte. První a vlastně jediné, co můžete udělat, je po pár minutách zkontrolovat množství oleje měrkou. Pokud měrka žádný úbytek neukazuje, znamená to, že může být závada na některé z částí mazacího okruhu. Třeba se vám netočí olejové čerpadlo, případně jsou ucpané ventily olejového čističe.

Pokud je oleje v motoru málo, tedy pod spodní ryskou měrky, můžete jej zkusit dolít, máte-li jej s sebou, případně si koupit olej v láhvi u čerpací stanice. Tam ovšem s vozem nejezděte, ale dojděte pěšky. Pokud ani po dolití oleje kontrolka nezhasne, pak musíte zavolat odtah.

Někdy se může jednat o závadu snímače, mechaniky přezdívaného baroskop. Typické u Škody Felicia. Spoléhat se však na to v žádném případě nelze.

Množství motorového oleje (žlutá olejnička nebo grafická signalizace)

Jak se stále prodlužují intervaly na výměny oleje, začali výrobci svá auta vybavovat snímačem jeho množství. Nejde o nic nového, třeba francouzská auta toto měla již na přelomu 80-90. let. Vozy koncernu Volkswagen používají za tímto účelem dotykový snímač. Ten neukazuje aktuální množství oleje, ale pouze stav, kdy klesne pod stanovenou minimální mez. Prostě plovák ve vaně jednoho dne svými kontakty spojí elektrický obvod, jenž rozsvítí kontrolku.

Jiné je to třeba u peugeotů. Ty už kdysi používaly systém, který umí na základě změny elektrického odporu měřit přímo množství. To pak signalizují buď rafičkou (starší modely) nebo graficky „čtverečky“ u novějších automobilů. Je-li olejová náplň na maximu, svítí na displeji pět čtverečků. Je-li množství pod stanovenou mez, nesvítí ani jeden. Pokud po zapnutí zapalování svítí pouze vodorovné čárky, signalizuje to závadu snímače.

V případě, že se za jízdy žlutá olejnička rozsvítí, zastavte, vypněte motor a po pár minutách olej zkontrolujte olejovou měrkou. Je-li ho málo, dolijte jej. Ignorováním hlášky o malém množství oleje riskujete zadření motoru v lepším případě. V horším klidně sebevraždu. To za předpokladu, že budete třeba předjíždět a motor se při tomto nebezpečném manévru náhle zadře. To pak nejen, že už nejde zrychlit, nýbrž vozidlo nemusí ani moc brzdit, neboť při zastavení motoru chybí podtlak pro posilovač brzd.

Kontrolka vody v palivovém čističi

Vypadá jako takový obrácený klobouček a najdete ji u vznětových motorů. Její rozsvícení signalizuje zavodnění palivového čističe. Jeho nádoba má totiž za úkol oddělovat palivo (motorovou naftu) od vody. Pokud objem vody v nádobě dosáhne určité hodnoty (běžně 0,05 litru), rozsvítí se kontrolka. S vozem můžete normálně jet, ale neměli byste příliš odkládat odvodnění palivového čističe. Šikovnější to dle návodu k obsluze zvládnou i doma svépomocí. Odvodňování se současně provádí při každé výměně palivového filtru.

Aditivum AdBlue

Mívá různé podoby. Bud má povahu symbolu čerpací stanice s nápisem AdBlue nebo je tvořena vodorovnou vlnkou a nápisem UREA. Vždy signalizuje pokles kapaliny redukčního činidla pro katalyzátor SCR. Auta, která mají zásobníkový katalyzátor NOx (DENOX, TRAP) tuto kontrolku samozřejmě nepoužívají, neboť nepotřebují kapalinu AdBlue. Pokles hladiny takzvané močoviny signalizuje také zvukový signál, který zazní při každém otočení klíčku a tedy zapnutí zapalování. V okamžiku, kdy kontrolka svítí, je dojezd vozidla v rozmezí zpravidla několika stovek kilometrů zhruba do dvou tisíc. Záleží na výrobci. Kapalinu AdBlue doplňte co možná nejrychleji. Pokud dojde, motor už nenatočíte. Doplnění zvládnete i sami. U aut, co mají plnicí hrdlo pod víčkem plnicího otvoru palivové nádrže je to jednodušší (Opel) než u řešení s plničem v zavazadelníku (PSA). Při nalévání kapalinu AdBlue nerozlijte. Její vysychání totiž provází silný zápach.

Kontrolka přehřátí motoru

V době, kdy výrobci aut nedávají do jejich výstroje teploměr chladicí kapaliny, je kontrolka přehřátí motoru pro řidiče v určitých situacích spásou. Pokud se rozsvítí, znamená to, že se motor přehřívá. Příčin může být celá řada: od nedostatku chladicí kapaliny, přes závadu vodní pumpy (obvykle se utrhne její plastové oběžné kolo od hřídelky) až po nefunkční ventilátor chlazení, který ale může jít třeba jen na sníženou rychlost (u více rychlostních systémů).

Pokud se kontrolka rozsvítí, zastavte, vypněte motor, počkejte chvíli a zkontrolujte stav chladicí kapaliny v expanzní nádobě. Pokud je jí málo, můžete ji pomalu dolít, ale ne hned po zastavení, ale až po mírném vychladnutí motoru. Lepší je k tomu použít teplejší vodu (máte-li ji samozřejmě) než úplně studenou, neboť teplotní šok může způsobit prasknutí hliníkové hlavy válců.

Vaří-li motor a vy ještě jedete, otevřete naplno topení a zapněte ventilátor na nejvyšší rychlost. Abyste přehřátému motoru respektive chladicí kapalině přes výměník tepla v kabině odebírali teplo.

Tomáš Dusil
Diskuze (31)
Avatar - dokopy
1. 2. 2017 21:31
modry teplomer
Ja mám v Toyote ešte modrý teplomer. Beriem to tak, že poriadne môžem dupať na plyn až zhasne. Je to správne?
26. 1. 2017 21:36
Re: kontrolka airbagu
Přesně tak! Mám 1 Octu a kontrolka se rozsvítila, když se hýbalo sedačkou spolujezdce. Reset je možný pouze softwarově, vypnutí klíčku nic neřeší...
Avatar - Fána
12. 11. 2016 06:53
Kontrolky
Jako běžný řidič neznám. když se mi nějaká rozsvítí tak většinou musím do návodu. Tak často se to nestává. Podle obrázku bude muset být přístrojovka kvůli kontrolkám přes celé auto. Moje nové auto však většinou rozsvítí jen velký výstražný trojúhelnik a v menu na display si pak přečtu co se děje. Místo přemýšlení co ten svítící symbol znamená.
4. 11. 2016 21:35
K dolévání močůvky
Močůvku si sice dolijete sami, ale třeba u Citroënu – nebo aspoň u mého Pičasa to tak bylo – je vám to k ničemu: musíte stejně zajet do servisu, kde musí dolití močoviny softwarově potvrdit. Jinak auto nepozná, že jste močůvku dolili, a po pár stech kilometrech ten krám nenastartujete.
Avatar - Hadraplan
7. 9. 2016 22:26
Návod k autu
Tak se podívám do návodu k autu, néééééééé? :-!