Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kontrolky v autě: Víte, co v zimě nejčastěji svítí a proč?

Tomáš Dusil
Diskuze (17)
Zima je za dveřmi. Jako taková klade zvýšené nároky nejen na organismus lidí, nýbrž i na techniku. Jak okolní teploty klesají, častěji se rozsvěcují některé kontrolky v přístrojovém štítu, které v létě vidíte jen zcela výjimečně.

Přinášíme výběr kontrolek, s nimiž se jako motoristé setkáte zejména v zimním období. Některé souvisejí s jízdou samotnou, respektive se systémy zvyšujícími bezpečnost. Jiné kontrolují činnost různých soustav a další pouze informují řidiče o tom, že má ve voze zapnuté některé funkce pro zpříjemnění jízdy či zlepšení viditelnosti. Co tedy na vás bude častěji v autě svítit? A proč? A jak máte s informací naložit? Pokusíme se popsat v následujících řádcích.

Asistent dálkových světel

technika video technika video Její rozsvícení signalizuje, že řidič vozidla aktivoval funkci samočinného přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly. K tomu musejí nastat určité podmínky. Předně je to minimální rychlost jízdy. Třeba u vozů Ford musíte jet rychleji než 40 km/h. A dále musí být v okolí vozidla naprostá tma. Nejde jen o poblíž jedoucí auta, ale také o pouliční osvětlení. Pokud byste jeli osvětlenou ulicí rychlostí 50 km/h, systém se neaktivuje. Jeho základem je kamera umístěna za vnitřním zpětným zrcátkem. K deaktivaci funkce dojde, když rychlost klesne pod 30 km/h (Ford) a také v případě přehřátí snímače kamery.

Asistent dálkových světel je třeba aktivovat v palubním rozhraní vozidla a dále mít ovladač osvětlení nastavený v poloze „Auto“.

Protiblokovací systém brzd - ABS

technika video technika video Pokud se vám kontrolka ABS rozsvítí, znamená to závadu na tomto systému, který již od konce 70. let umožňuje řidiči současně brzdit i řídit vozidlo. Vozidlo brzdí úplně normálně, pouze se vám na hranici přilnavosti zablokují kola, a tudíž se smýkají. Na suchém hrubém povrchu to většinou ani nevadí, tedy pokud zrovna panicky nebrzdíte a zároveň se nemusíte vyhýbat překážce. V zimě na kluzké silnici se ale ABS dostane ke slovu daleko častěji, takže tady přijdou jeho služby docela vhod. Na rozdíl třeba od ASR/ESP jej nelze tlačítkem vypnout (s výjimkou starých Audi, třeba 200 či V8, kde to možné bylo)

Kontrolka signalizující riziko výskytu námrazy

Jak to vypadá

technika video technika video Její vzhled se liší v závislosti na výrobci vozidla. Třeba u starých fordů bývaly dvě hvězdičky: oranžová, která svítila, pokud se teplota okolí nacházela v rozmezí od 0 do plus 5 stupňů, a červená, jež se rozsvítila při poklesu teploty pod bod mrazu. Dnes vypadá spíše jako sněhová vločka na symbolu silnice.

Co znamená

Pokud se symbol sněhové vločky na vozovce rozsvítí za jízdy, znamená to, že vnější teplota klesla pod 4 stupně . Některé značky symbol vločky na silnici nepoužívají. Místo ní mají jinou signalizaci. A sice, pokud teplota poklesne na přibližně uvedenou hodnotu, rozbliká se ukazatel vnější teploty a současně se ozve zvukový signál. A proč se aktivuje už při teplotě nad bodem mrazu a ne až pod nulou? Protože už při teplotách lehce nad nulou není zaručeno, že v některých místech nemůže teplota klesnout pod bod mrazu a třeba jinde klasická louže najednou zamrzne.

Žhavení motoru

technika video technika video Setkáte se s ní pouze u vznětových motorů. Zatímco v létě při spouštění agregátu jen problikne, někdy ani to ne, v zimě, zejména pokud vozidlo stojí delší dobu na mrazu, může svítit i několik sekund. U moderních aut však dochází k sepnutí žhavicího relé, které vpouští proud přes řídicí jednotku (nastavuje jeho velikost v závislosti na teplotě motoru) do žhavicích svíček už při otevření dveří řidiče. Důležité je otočit klíčkem do druhé, tedy předstartovní polohy, a následně počkat, až kontrolka zhasne. Teprve potom točit motor startérem.

Kontrolka dobíjení

technika video technika video Po natočení motoru zhasne. Normální stav. Pokud zůstane svítit nebo se rozsvítí během jízdy, může to znamenat závadu na dobíjení akumulátoru auta. Se závadou lze dojet do servisu, ovšem je nezbytně nutné šetřit elektrickou energii. To znamená vypnout vše, co ji spotřebovává a co nepotřebujete bezpodmínečně pro jízdu. Třeba osvětlení mít zapnuté musíte, ovšem takový ventilátor topení, audio či vyhřívané sedačky nikoliv. Hlavně deaktivuje stop-start systém, k čemuž by mělo při této závadě dojít automaticky. U některých aut doplňuje rozsvícení kontrolky hláška na palubním displeji „Nízké napětí akumulátoru, viz návod k obsluze“.

Nízká hladina náplně do ostřikovačů skel

technika video technika video Kontrolka nesignalizuje nefunkční ostřikovače, ale nízkou hladinu jejich kapaliny. U některých aut už po jejím rozsvícení není v nádobce skoro nic, u jiných ještě můžete vesele ostřikovat poměrně dlouho. Záleží, v jakém místě je umístěn snímač.

Přední/zadní mlhové světlomety

Jak to vypadá

technika video technika video Symbol světla. Trojice čárek, znamenající vyzařované světlo je přeškrtnuta vlnkou. Zadní mají oranžovou barvu a symbol světelného toku je více skloněný dolů, přední zelenou.

Co znamená

Řidiče informuje o tom, že zapnul světlomety do mlhy. Funkční jsou pouze s potkávacím osvětlením. Pokud mlha ustane, měli byste je vypnout. Kromě toho, že to nařizuje vyhláška, také z důvodu oslňování okolních řidičů. Jízda za autem se zapnutou zadní mlhovkou je pro řidiče dost nepříjemná. Jistě tu situaci znáte.

Systém ASR/ESP – protiprokluzový a stabilizační systém

Jak to vypadá

technika video technika video Oranžová kontrolka se symbolem auta ve smyku (současná podoba) nebo oranžový trojúhelník s vykřičníkem, kolem něhož je neúplná kružnice se šipkou (starší podoba)


Co znamená

Pokud se nic neděje, nesvítí. V případě, že je systém v činnosti, bliká. Děje se tak v okamžiku, kdy dojde k protočení hnacích kol (ASR), případně pokud jedete tak, že elektronika musí korigovat jízdní stopu a tím zabránit ztrátě stability vozidla.

Na rozdíl od ABS lze ASR, u některých aut i ESP, deaktivovat a to stisknutím příslušného tlačítka. To pak mezi „budíky“ bude svítit symbol systému (vozidla ve smyku) doplněný o nápis „OFF“. Vypínat ASR není potřeba, pouze v případě, že s vozidlem zapadnete třeba do závěje a potřebujete jej vyprostit. To se pak prokluz kol hodí.

Přítomnost vody v palivu

Jak to vypadá

technika video technika video Mívá různé podoby. Nejčastěji se podobá jakési nádobě napojené ze dvou stran na potrubí. Její spodní část je špičatá a je v ní zvlněná čára, symbolizující kapalinu. Nebo může vypadat jako symbol čerpacího stojanu (pumpy) doplněného o kapičky. Vždy je kontrolka oranžová.

Co znamená

Kontrolka signalizuje vodu v palivu. Běžně se s ní setkáte pouze u vznětových motorů. Po nastartování by měla zhasnout. Pokud zůstane svítit nebo se rozsvítí při běhu motoru, znamená to, že je v palivu, konkrétně v naftě, přesněji v nádobě palivového čističe, větší množství vody. Větší znamená několik stovek mililitrů. Nádoba na palivový čistič má běžně ve spodní části odkalovací zátku, jejímž povolením vodu z filtru vypustíte (dohromady s naftou). Pokud bude kontrolka svítit i po odkalení čističe, doporučuje se provést jeho výměnu.

Kontrolky blikají a z palubní desky se ozývají cvakavé zvuky

Jak to vypadá

Jako když se auto, respektive přístrojový štít zbláznil

Co znamená

Pokles napětí na akumulátoru pod minimální hodnotu. Jinými slovy, motor takového auta nenatočíte. Po otočení klíčem do spouštěcí polohy se ozývá jen cvakání vysouvajícího se startéru. Sice sepne obvod pro vysoké proudy, nezbytný pro jeho roztočení, ovšem k tomu už nedojde. Zkuste startovací kabely a dále dobít baterku, případně ji vyměnit.

Tomáš Dusil
Diskuze (17)
Avatar - wakantanka
15. 11. 2016 09:50
Re: Rozmohl
No tak samozrejme si nepomôžeš veľmi u každého auta. Taká 120 mala zadnú hmlovku ako doplnkové svetlo dole pod nárazníkom (najčastejšie) a podobne aj keď integrované v nárazníku to majú aj iné autá. Námatkou Focus I a II. niektorí japonci či kórejci. Ale ak máš zadné hmlovky priamo v zadných svetlách, ubrať plyn a zapnúť to naplno a zvyčajne to zaberie rýchlo. >:D
14. 11. 2016 10:03
Re: Rozmohl
zkousel jsem, ale mel sem asi i skrz moji peclivost spinave svetlo nebo mam proste low level zarovku, nejvic vypalovace byli ty pridavne mlhy u fanousa / feldy / š120 apod. to byl nekdy hodne velky nařez.
Avatar - Hittman
14. 11. 2016 10:01
Re: Rozmohl
na ty jsem zapomněl >:-[]
Avatar - wakantanka
14. 11. 2016 09:22
Re: Rozmohl
na tých čo ti svietia zozadu diaľkovými docela fungujú tvoje zadné hmlovky. V noci to dobre vypaľuje oči. >:D
14. 11. 2016 08:56
Re: Rozmohl
a pak tu mame tzv. svítiče deňáky, parkovačky a jedu...pak blbce deňáky co neví že přídavné LEDky maj svitit jen ve dne, nikoliv i s potkavackama, pak uplne blbce, co sviti ledkama vepredu i za tmy a vzadu nic, mel sem tu cest jich par potkat. Dalkovace co sviti zezadu moc nepotkavam, dobre by ale bylo jim to oplatit stejne, sup za ne a rentgeeeeeeeeen vole.