Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada Antel 2: vodík z Togliatti

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Že by se tenčily ruské zásoby ropy? Lada v Ženevě představila vodíkový koncept Antel 2, což je vlastně známé kombi s označením 111, vybavené palivovými články.

Zajímavý prototyp na ženevském stánku Lady jsme nemohli nechat bez povšimnutí a tak se k němu vracíme samostatným článkem.

Ruská automobilka vyrobila v minulém roce třičtvrtě miliónu automobilů, jež jsou převážně o krok za zbytkem vyspělého autosvěta. Domácí trh ale Lady s povděkem přijímá, díky výrazně nižším cenám. Možná, že kdyby se radikálně zlepšila kvalita a tempo uvádění nových modelů odpovídalo intervalům korejských výrobců, dostavil by se i úspěch ze středoevropských a západoevropských trhů.

Pozornost na autosalonech zatím Lada získává studiemi. Po sportovním konceptu Revolution se letos představil prototyp auta poháněného palivovými články. Lada zřejmě těží z joint-venture s koncernem General Motors, který se vývoji těchto finančně velmi náročných systémů věnuje a pravděpodobně je jen modifikovala pro použití ve vlastním automobilu.

Ať je to jakkoli, výsledek je více než optimistický. Veškeré ústrojí pohonu se podařilo vměstnat pod kapotu a podlahu Lady, takže zůstal zachován prostor pro cestující i 350 litrů nákladu. Pod podlahou zavazadlového prostoru našly místo tři nádrže na stlačený vodík (90 litrů pod tlakem 40 MPa). Pod zadními sedadly jsou umístěny řídící jednotky celého systému a záložní NiMH baterie, které jednak poskytují napětí pro zahřátí a start palivového článku a dále jsou zdrojem energie pro elektromotor, během zvýšeného zatížení při rozjezdech. Naopak při deceleraci je energie mařená v hnacím ústrojí využívána pro dobíjení baterií. Lada Antel 2 má dojezd 350 km. Přední kola pohání elektromotor o výkonu až 60 kW. Maximální točivý moment elektromotoru je 280 Nm.

Elektrochemická reakce vodík-kyslík produkuje elektrickou energii s průměrnou účinností 60%. Výhodou, kvůli které se výrobci do vývoje palivových článků vlastně pouští, jsou emise, které jsou v ideálním případě pouze vodní párou. Při provozu na palivové články je k dispozici výkon 25 kW.

K palivovým článkům a vodíku v automobilech se brzy vrátíme v samostatném článku. Tato technologie je hudbou budoucnosti. I když prototypy již jezdí a zásoby ropy budou co nevidět spotřebovány, mnozí kapitáni světového autoprůmyslu nedávají palivovým článkům zatím mnoho šancí…

Ondřej Láník
Diskuze (1)