28.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lamborghini Faena: První čtyřdveřový vůz italské značky se narodil před 40 lety!

 

Italský výrobce ze Sant'Agata Bolognese až dosud přehlížel trh cestovních automobilů s více než dvěma bočními dveřmi. Přitom už před 40 lety mohl takové auto vyrábět. Co mohlo předcházet novému Urusu?

Premiéra prvního Lamborghini se čtveřicí bočních dveří se odehrála před 40 lety na domácím autosalonu v Turíně. Ten již tradičně hostil italské karosářské mistry, takže možnost prezentovat se s takovým vozem byla skutečně nasnadě. Za jeho stavbou ovšem nestálo přímo Lamborghini, ale Pietro Frua, ze stejnojmenné karosárny.

Karoserii Faeny bychom z dnešního pohledu označili patrně za pětidveřový fastback, tedy auto ve stylu Porsche Panamera. To znamená se čtveřicí bočních dveří a výklopnou zadní stěnou. Lamborghini má ve znaku býka, přičemž jméno „Faena“ údajně pochází od zesnulého toreadora. Vůz se měl vyrábět v omezené sérii, nakonec ale zůstalo jen u přání a vznikl pouhý jeden exemplář pro výstavní účely. Dnes jej údajně vlastní automobilový sběratel ze Švýcarska, v roce 2006 mělo auto projít náročnou renovací.

Pod povrchem Espada

V době představení Faeny vyrábělo Lamborghini už celé desetiletí velké kupé třídy GT Espada s dvanáctiválcovým motorem uloženým podélně v dlouhé přídi. Od roku 1970 se nabízela modernizovaná Espada II, která se o osm let později stala dárcem orgánů vozu Faena. V rámci konverze na pětidveřovou karoserii prodloužil Frua rozvor Espady II z 2650 mm na 2828 mm. Tím vznikl v zadní části karoserie výrazně zvětšený prostor pro pohodlné cestování, jak se ostatně na takový vůz sluší. Faena byla, jak to u podobných aut bývá, koncipována jen jako čtyřmístná. Dle dostupných údajů se hmotnost takto modifikované Espady II zvýšila o přibližně 200 kg.

Lamborghini Espada (1968-1978): Gétéčko ze Sant'Agaty oslavilo padesátku

K pohonu vozu sloužil známý dvanáctiválec Lamborghini s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů o objemu 3929 cm3 a výkonu 350 koní při 7500/min-1 (257 kW). Motor poháněl zadní kola přes pětistupňovou, plně synchronizovanou převodovku Borg & Beck. Stejně jako technika, také kabina vycházela z Espady. S ní vůz sdílí třeba základní tvar palubní desky. A zadní svítilny mají svůj původ v Citroënu SM, jehož výroba ale byla ukončena už v roce 1975.

Právě některé kreace na bázi zmíněného Citroënu SM, konkrétně ty od karosárny Chapron toto Lamborghini tak trochu připomíná. Byť technicky jsou tato auta dost odlišná, počínaje koncepcí pohonu (SM má pohon přední nápravy) a konče řešením karoserie. Možná větší podobnost tohoto Lamborghini lze vysledovat s vozy Aston Martin Lagonda.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB

Česká národní banka vydala vůbec první licenci spojenou…

 

Štítky Lamborghini

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 





 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Dnes 16:43

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled svátků, kdy jsou obchody zavřené

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled…

Po dvou podzimních svátcích, kdy zůstaly obchody zavřené, přijdou další svátky bez nákupů o Vánocích. Na konci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Vaclík vychytal nulu a Sevilla postupuje, dál jde i Rennes

SOUHRN EL: Vaclík vychytal nulu a Sevilla postupuje,…

Fotbalisté Sevilly s reprezentačním brankářem Tomášem Vaclíkem si v závěrečném kole skupinové fáze Evropské ligy…

Koubek: Chorý není kopyto, i Kollera učili. Plzeň už nemá starou sestavu

Koubek: Chorý není kopyto, i Kollera učili. Plzeň už…

Ve středu večer znovu potvrdili svou velikost. Fotbalisté Viktorie Plzeň svalili AS Řím a západočeskému klubu za…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…