28.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lamborghini Faena: První čtyřdveřový vůz italské značky se narodil před 40 lety!

 

Italský výrobce ze Sant'Agata Bolognese až dosud přehlížel trh cestovních automobilů s více než dvěma bočními dveřmi. Přitom už před 40 lety mohl takové auto vyrábět. Co mohlo předcházet novému Urusu?

Premiéra prvního Lamborghini se čtveřicí bočních dveří se odehrála před 40 lety na domácím autosalonu v Turíně. Ten již tradičně hostil italské karosářské mistry, takže možnost prezentovat se s takovým vozem byla skutečně nasnadě. Za jeho stavbou ovšem nestálo přímo Lamborghini, ale Pietro Frua, ze stejnojmenné karosárny.

Karoserii Faeny bychom z dnešního pohledu označili patrně za pětidveřový fastback, tedy auto ve stylu Porsche Panamera. To znamená se čtveřicí bočních dveří a výklopnou zadní stěnou. Lamborghini má ve znaku býka, přičemž jméno „Faena“ údajně pochází od zesnulého toreadora. Vůz se měl vyrábět v omezené sérii, nakonec ale zůstalo jen u přání a vznikl pouhý jeden exemplář pro výstavní účely. Dnes jej údajně vlastní automobilový sběratel ze Švýcarska, v roce 2006 mělo auto projít náročnou renovací.

Pod povrchem Espada

V době představení Faeny vyrábělo Lamborghini už celé desetiletí velké kupé třídy GT Espada s dvanáctiválcovým motorem uloženým podélně v dlouhé přídi. Od roku 1970 se nabízela modernizovaná Espada II, která se o osm let později stala dárcem orgánů vozu Faena. V rámci konverze na pětidveřovou karoserii prodloužil Frua rozvor Espady II z 2650 mm na 2828 mm. Tím vznikl v zadní části karoserie výrazně zvětšený prostor pro pohodlné cestování, jak se ostatně na takový vůz sluší. Faena byla, jak to u podobných aut bývá, koncipována jen jako čtyřmístná. Dle dostupných údajů se hmotnost takto modifikované Espady II zvýšila o přibližně 200 kg.

Lamborghini Espada (1968-1978): Gétéčko ze Sant'Agaty oslavilo padesátku

K pohonu vozu sloužil známý dvanáctiválec Lamborghini s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů o objemu 3929 cm3 a výkonu 350 koní při 7500/min-1 (257 kW). Motor poháněl zadní kola přes pětistupňovou, plně synchronizovanou převodovku Borg & Beck. Stejně jako technika, také kabina vycházela z Espady. S ní vůz sdílí třeba základní tvar palubní desky. A zadní svítilny mají svůj původ v Citroënu SM, jehož výroba ale byla ukončena už v roce 1975.

Právě některé kreace na bázi zmíněného Citroënu SM, konkrétně ty od karosárny Chapron toto Lamborghini tak trochu připomíná. Byť technicky jsou tato auta dost odlišná, počínaje koncepcí pohonu (SM má pohon přední nápravy) a konče řešením karoserie. Možná větší podobnost tohoto Lamborghini lze vysledovat s vozy Aston Martin Lagonda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí vlastní herní platformu Stadia Google spustí vlastní herní platformu Stadia

Internetový gigant Google se pouští do videoher. Dnes…

Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny

Vývoz počítačových čipů z Izraele do Číny v loňském roce…

Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety

Pro letošní volby do Evropského parlamentu přihlásilo své…

Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce

Dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev v…

 

Štítky Lamborghini

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v…

 





 
První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Včera

Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.




Blesk.cz

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor knižní předlohy

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor…

Až překvapivě obrovský hit Netflixu Bird Box vzal popkulturu útokem. Nejenom, že každý, kdo tento nyní už…

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako tenisáky v ponožkách. Prsní dvorce má ve tvaru srdíčka

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako…

Seznamte se s Krystinou (32). Tato extravagantní brunetka žijící ve Velké Británii je tak nějak závislá na…

 

iSport.cz

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o titulu není jasno

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o…

Luxusní devítibodový náskok před Plzní má v čele tabulky po 25. kole FORTUNA:LIGY pražská Slavia. Podle…

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna podpořil dvěma góly Mueller

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna…

Hokejisté mistrovské Komety vyhráli druhé čtvrtfinále extraligy v Hradci Králové 5:0 a vedou v sérii na čtyři…

 

Reflex.cz

Lannisterové a spol. 10 nenormálních, zdegenerovaných, vražedných rodinek Westerosu ze Hry o trůny

Lannisterové a spol. 10 nenormálních,…

Kdyby měl televizní seriál Hra o trůny místo soundtracku Ramina Djawadiho studiový smích, byla by to podobná…

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o odklad. Jak dlouho se Britové v EU zdrží?

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o…

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis, kterým formálně požádá…