Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Faena: První čtyřdveřový vůz italské značky se narodil před 40 lety!

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Italský výrobce ze Sant'Agata Bolognese až dosud přehlížel trh cestovních automobilů s více než dvěma bočními dveřmi. Přitom už před 40 lety mohl takové auto vyrábět. Co mohlo předcházet novému Urusu?

Premiéra prvního Lamborghini se čtveřicí bočních dveří se odehrála před 40 lety na domácím autosalonu v Turíně. Ten již tradičně hostil italské karosářské mistry, takže možnost prezentovat se s takovým vozem byla skutečně nasnadě. Za jeho stavbou ovšem nestálo přímo Lamborghini, ale Pietro Frua, ze stejnojmenné karosárny.

Karoserii Faeny bychom z dnešního pohledu označili patrně za pětidveřový fastback, tedy auto ve stylu Porsche Panamera. To znamená se čtveřicí bočních dveří a výklopnou zadní stěnou. Lamborghini má ve znaku býka, přičemž jméno „Faena“ údajně pochází od zesnulého toreadora. Vůz se měl vyrábět v omezené sérii, nakonec ale zůstalo jen u přání a vznikl pouhý jeden exemplář pro výstavní účely. Dnes jej údajně vlastní automobilový sběratel ze Švýcarska, v roce 2006 mělo auto projít náročnou renovací.

Pod povrchem Espada

V době představení Faeny vyrábělo Lamborghini už celé desetiletí velké kupé třídy GT Espada s dvanáctiválcovým motorem uloženým podélně v dlouhé přídi. Od roku 1970 se nabízela modernizovaná Espada II, která se o osm let později stala dárcem orgánů vozu Faena. V rámci konverze na pětidveřovou karoserii prodloužil Frua rozvor Espady II z 2650 mm na 2828 mm. Tím vznikl v zadní části karoserie výrazně zvětšený prostor pro pohodlné cestování, jak se ostatně na takový vůz sluší. Faena byla, jak to u podobných aut bývá, koncipována jen jako čtyřmístná. Dle dostupných údajů se hmotnost takto modifikované Espady II zvýšila o přibližně 200 kg.

K pohonu vozu sloužil známý dvanáctiválec Lamborghini s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů o objemu 3929 cm3 a výkonu 350 koní při 7500/min-1 (257 kW). Motor poháněl zadní kola přes pětistupňovou, plně synchronizovanou převodovku Borg & Beck. Stejně jako technika, také kabina vycházela z Espady. S ní vůz sdílí třeba základní tvar palubní desky. A zadní svítilny mají svůj původ v Citroënu SM, jehož výroba ale byla ukončena už v roce 1975.

Právě některé kreace na bázi zmíněného Citroënu SM, konkrétně ty od karosárny Chapron toto Lamborghini tak trochu připomíná. Byť technicky jsou tato auta dost odlišná, počínaje koncepcí pohonu (SM má pohon přední nápravy) a konče řešením karoserie. Možná větší podobnost tohoto Lamborghini lze vysledovat s vozy Aston Martin Lagonda.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

29. 4. 2018 00:34
ukradený článek
Dobrý den, pane Dusile, mám neblahé tušení, že Váš článek je až nebezpečně podobný s tím mým včetně některých fotek viz. [odkaz] ? Jaký máte pocit ze své práce, pokud je založená na vykrádání jiných redaktorů?

Díky za reakci,
Zed P.