28.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lamborghini Faena: První čtyřdveřový vůz italské značky se narodil před 40 lety!

 

Italský výrobce ze Sant'Agata Bolognese až dosud přehlížel trh cestovních automobilů s více než dvěma bočními dveřmi. Přitom už před 40 lety mohl takové auto vyrábět. Co mohlo předcházet novému Urusu?

Premiéra prvního Lamborghini se čtveřicí bočních dveří se odehrála před 40 lety na domácím autosalonu v Turíně. Ten již tradičně hostil italské karosářské mistry, takže možnost prezentovat se s takovým vozem byla skutečně nasnadě. Za jeho stavbou ovšem nestálo přímo Lamborghini, ale Pietro Frua, ze stejnojmenné karosárny.

Karoserii Faeny bychom z dnešního pohledu označili patrně za pětidveřový fastback, tedy auto ve stylu Porsche Panamera. To znamená se čtveřicí bočních dveří a výklopnou zadní stěnou. Lamborghini má ve znaku býka, přičemž jméno „Faena“ údajně pochází od zesnulého toreadora. Vůz se měl vyrábět v omezené sérii, nakonec ale zůstalo jen u přání a vznikl pouhý jeden exemplář pro výstavní účely. Dnes jej údajně vlastní automobilový sběratel ze Švýcarska, v roce 2006 mělo auto projít náročnou renovací.

Pod povrchem Espada

V době představení Faeny vyrábělo Lamborghini už celé desetiletí velké kupé třídy GT Espada s dvanáctiválcovým motorem uloženým podélně v dlouhé přídi. Od roku 1970 se nabízela modernizovaná Espada II, která se o osm let později stala dárcem orgánů vozu Faena. V rámci konverze na pětidveřovou karoserii prodloužil Frua rozvor Espady II z 2650 mm na 2828 mm. Tím vznikl v zadní části karoserie výrazně zvětšený prostor pro pohodlné cestování, jak se ostatně na takový vůz sluší. Faena byla, jak to u podobných aut bývá, koncipována jen jako čtyřmístná. Dle dostupných údajů se hmotnost takto modifikované Espady II zvýšila o přibližně 200 kg.

Lamborghini Espada (1968-1978): Gétéčko ze Sant'Agaty oslavilo padesátku

K pohonu vozu sloužil známý dvanáctiválec Lamborghini s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů o objemu 3929 cm3 a výkonu 350 koní při 7500/min-1 (257 kW). Motor poháněl zadní kola přes pětistupňovou, plně synchronizovanou převodovku Borg & Beck. Stejně jako technika, také kabina vycházela z Espady. S ní vůz sdílí třeba základní tvar palubní desky. A zadní svítilny mají svůj původ v Citroënu SM, jehož výroba ale byla ukončena už v roce 1975.

Právě některé kreace na bázi zmíněného Citroënu SM, konkrétně ty od karosárny Chapron toto Lamborghini tak trochu připomíná. Byť technicky jsou tato auta dost odlišná, počínaje koncepcí pohonu (SM má pohon přední nápravy) a konče řešením karoserie. Možná větší podobnost tohoto Lamborghini lze vysledovat s vozy Aston Martin Lagonda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 

Štítky Lamborghini

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…