Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Sesto Elemento: Demonstrátor nízké hmotnosti

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Italská automobilka s býkem ve znaku podle svých tiskových materiálů do Paříže nepřivezla nový model a ani koncept ale demonstrátor svých schopností. Při jeho vývoji byla hlavní pozornost věnována dosažení co nejnižší hmotnosti.

Lamborghini Sesto Elemento na první pohled zaujme svou až extrémně hranatou karoserií, která nejspíš málokoho nadchne nějakou elegancí, ale rozhodně ohromí svými tvary. Základem demonstrátoru je sériový model Gallardo, což lehce naznačují proporce vozu, některé detaily jako je například malé trojúhelníkové okno za A sloupkem a především technika pod nově navrženou karoserií.

Před zadní nápravou je podélně uložen vidlicový desetiválec o výkonu 419 kW (570 k), který pohání všechna čtyři kola. Výkon u Lamborghini Sesto Elemento ovšem není tím hlavním údajem. Nejdůležitější je totiž hmotnost 999 kilogramů, jen pro porovnání si uveďme, že sériové Gallardo LP 560-4 má pohotovostní hmotnost 1575 kg.

Zásluhy na tak drastickém rozdílu mezi hmotností demonstrátoru a sériového modelu má použití karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). V něm vidí Lamborghini budoucnost pro výrobu karoserií.

Při výrobě Sesto Elemento byl u materiálu CFRP použit čirý lak a díky tomu je krásně viditelná struktura materiálu. Díky nanotechnologiím je možné přidat do vrchní vrstvy drobné krystaly a dosáhnout tak například červeného lesku. Tento výrobní postup si automobilka nechala patentovat.

Výhodou nového materiálu je možnost vyrábět velké komplexní útvary místo několika malých částí – přední i zadní část karoserie proto může být z jediného kusu. Ten je opatřen speciálními úchyty pro velmi snadnou a rychlou výměnu.

Uhlíková vlákna, která mají na nízké hmotnosti Sesto Elemento největší zásluhu jsou použita téměř všude. Speciálním výrobním postupem byla z karbonu vyrobena například hnací hřídel, ráfky kol, koncovky výfuku a karbon-keramické brzdové kotouče.

Na celém voze se opakuje trojúhelníkový motiv. Ostré hrany a linky jsou ovšem jen málokdy bezúčelné - tak například přední nárazník byl navržen tak, aby přiváděl co nejvíce studeného vzduchu k předním brzdám i přednímu chladiči.

Nejvyšší rychlost Lamborghini Sesto Elemento leží vysoko nad 300 km/h, ale podle zástupců automobilky je to ale poměrně nepodstatný údaj. Mnohem důležitější je, že díky malé hmotnosti bude jak pružné zrychlení tak schopnost brzdit (nemluvě o jízdních vlastnostech v zatáčkách) o veliký kus dál než u současných supersportů s býkem ve znaku. To více než jasně naznačuje poměr 1,75 kg na jednoho koně výkonu a schopnost akcelerovat z 0 na 100 km/h za 2,5 s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - davy
5. 10. 2010 17:45
spravna cesta
Tak tenhle koncepte mne oslovuje. Vaha, jakou napr. supersport Ultima GTR, stejne strohy interier a vsechny dily pouze funkcni, nic navic za ucelem komfortu, pritom ultimativni design Lamborghini. To auto se tou vahou a jednoduchosti spise hodi na okruh, v civilu bude uvnoitr hodne hlucne a take ta kola bez podbehu se na spinavou a rozmoklou vozovku moc nebudou hodit. Ale na takovy vylet pres Alpy a celodenni jezdeni na Nordschleife to bude dokonale. Ale jak pise Saldy, diky celokarbonu to bude hodne drahe. Lze jen doufat, ze karbon s masivnejsim uzitim pujde cenove dolu tak jako baterie do elektromobilu. Ale zase absence veskere komfortni techniky by mohla jit proti cene karbonu. Premyslim, za kolik by to mohlo byt zajimave, cena nekde mezi Gallardem a Murcielagem?
Avatar - saldy
5. 10. 2010 12:00
karbon
Soudě podle cen malých karbonových doplňků např. na horské bicykly, musí tohle stát hroznej ranec :-)