Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lancia Stratos
Lancia Stratos
Lancia Stratos
Lancia Stratos
29 Fotogalerie

Lancia Stratos: Legenda je zpět, zatím v jediném exempláři

Aleš Dragoun
To, co dávaly tušit špionážní fotografie během několika posledních týdnů, je skutečností. Lancia Stratos se vrací!

Černý testovací prototyp sice neměl žádné logo, prolis pro něj ale přesně odpovídá štítu, který používá Lancia. Automobil byl postaven u Pininfariny zatím jako jediný exemplář. Ctí tradice nejen designem, ale i použitou pohonnou jednotkou. Srdcem vozu je totiž motor Ferrari z typu 430 Scuderia, tedy vidlicový osmiválec objemu 4308 cm3. Ten poskytuje 375 kW (510 k) v 8500 min-1 a 470 Nm ve 5250 min-1. Nový Stratos váží asi 1240 kg.

Podvozek darovalo také Ferrari F430 Scuderia, je pouze zkrácen, rovněž karbon-keramické brzdy nejspíše pocházejí z jednoho z maranellských koníků. Karoserie je z uhlíkových vláken a hodně připomíná originál, jen výklopné světlomety vzaly kvůli současným bezpečnostním předpisům zasvé. Směrovky využívají moderních LED diod, koncová světla jsou z jiného Ferrari: 599 GTB Fiorano. Za retro tvary údajně stojí současný šéfdesignér Saabu a bývalý Pininfariny a Bertoneho, Američan s italskými kořeny Jason Castriota.

Interiér, či spíše kokpit je skutečně minimalistický. Místo v něm našly materiály jako hliník, karbon a umělý semiš Alcantara. Chybí airbagy i rádio, ani drobnosti není kam odložit. Vnitřní prostor vypadá, jako byste s autem mohli rovnou vyrazit na rychlostní zkoušku. Závodní sedadla s nezbytnými logy Stratos, startování motoru tlačítkem, řazení pádly pod volantem - tolik alespoň ve zkratce. Přístroje se stejně jako vnější tvary zhlédly v originálu, najdeme zde kromě rychloměru a otáčkoměru ukazatel tlaku oleje a teploty vody a rovněž analogové hodiny. Zároveň ovšem obsahují několik displejů, například indikátor zařazeného převodu. Pokrok zkrátka zastavit nelze. Přepínače na středové konzole slouží k ovládání topení a větrání.

Iniciátorem stavby byl jihoněmecký podnikatel Michael Stoschek spolu se svým synem. Myšlenku nosili v hlavě již od roku 2003 a otec se také finančně podílel na minulé reinkarnaci Stratosu: projektu Fenomenon sběratele Chrise Hrabalka, jehož výsledek se objevil v Ženevě 2005. Oba Stoschekové se zúčastňují i veteránských automobilových soutěží. S Lancií Stratos, jak jinak.

Nový Stratos již jezdí necelé dva měsíce, na testovací trati Fiatu v Baloccu nedaleko Milána jej již 21. června 2010 proháněl ex-pilot F1 Portugalec Tiago Monteiro. Zda budou vyrobeny další vozy, je bohužel zatím ve hvězdách. Spekuluje se o pětadvacetikusové sérii s rodištěm opět u Pininfariny.

Od představení původního konceptu Bertone Stratos Zero, který vytvořil Marcello Gandini, uplynulo letos čtyřicet let. První prototyp Stratosu HF, znovu z Gandiniho pera, se objevil v roce 1971 na autosalonu v Turíně. Automobil byl od začátku vyvíjen jako soutěžní speciál. Rallyová varianta pro skupinu 4 následovala napřesrok a letopočet 1973 přinesl silniční Stradale. Homologační předpisy vyžadovaly stavbu alespoň čtyř stovek kusů.

Prodejní verze poskytovala z uprostřed napříč umístěného vidlicového šestiválce Ferrari Dino 140 kW (190 k)/7000 min-1. Stratosy, které se ještě začátkem osmdesátých let proháněly (už v soukromých rukou) po tratích rychlostních zkoušek, měly ale až 221 kW (300 k). Lancia Stratos je legendou automobilových soutěží, vždyť získala v letech 1974-1976 tři tituly v mistrovství světa značek za sebou! Sandro Munari, největší hvězda za jejím volantem, byl navíc jedničkou sezony 1977, odnesl si Pohár FIA.

Celkem vzniklo v letech 1972-1975 492 kusů původních Lancií Stratos. O oživení legendy se v minulosti postaral třeba švýcarský excentrik Franco Sbarro svou studií Ionos ze Ženevy 1997. O tři roky později v Turíně pak vystavilo italské studio Stola prototyp S81.