Lancia Stratos: Legenda je zpět, zatím v jediném exempláři

Lancia Stratos: Legenda je zpět, zatím v jediném exempláři

 
 

To, co dávaly tušit špionážní fotografie během několika posledních týdnů, je skutečností. Lancia Stratos se vrací!

Černý testovací prototyp sice neměl žádné logo, prolis pro něj ale přesně odpovídá štítu, který používá Lancia. Automobil byl postaven u Pininfariny zatím jako jediný exemplář. Ctí tradice nejen designem, ale i použitou pohonnou jednotkou. Srdcem vozu je totiž motor Ferrari z typu 430 Scuderia, tedy vidlicový osmiválec objemu 4308 cm3. Ten poskytuje 375 kW (510 k) v 8500 min-1 a 470 Nm ve 5250 min-1. Nový Stratos váží asi 1240 kg.

Podvozek darovalo také Ferrari F430 Scuderia, je pouze zkrácen, rovněž karbon-keramické brzdy nejspíše pocházejí z jednoho z maranellských koníků. Karoserie je z uhlíkových vláken a hodně připomíná originál, jen výklopné světlomety vzaly kvůli současným bezpečnostním předpisům zasvé. Směrovky využívají moderních LED diod, koncová světla jsou z jiného Ferrari: 599 GTB Fiorano. Za retro tvary údajně stojí současný šéfdesignér Saabu a bývalý Pininfariny a Bertoneho, Američan s italskými kořeny Jason Castriota.

Interiér, či spíše kokpit je skutečně minimalistický. Místo v něm našly materiály jako hliník, karbon a umělý semiš Alcantara. Chybí airbagy i rádio, ani drobnosti není kam odložit. Vnitřní prostor vypadá, jako byste s autem mohli rovnou vyrazit na rychlostní zkoušku. Závodní sedadla s nezbytnými logy Stratos, startování motoru tlačítkem, řazení pádly pod volantem - tolik alespoň ve zkratce. Přístroje se stejně jako vnější tvary zhlédly v originálu, najdeme zde kromě rychloměru a otáčkoměru ukazatel tlaku oleje a teploty vody a rovněž analogové hodiny. Zároveň ovšem obsahují několik displejů, například indikátor zařazeného převodu. Pokrok zkrátka zastavit nelze. Přepínače na středové konzole slouží k ovládání topení a větrání.

Iniciátorem stavby byl jihoněmecký podnikatel Michael Stoschek spolu se svým synem. Myšlenku nosili v hlavě již od roku 2003 a otec se také finančně podílel na minulé reinkarnaci Stratosu: projektu Fenomenon sběratele Chrise Hrabalka, jehož výsledek se objevil v Ženevě 2005. Oba Stoschekové se zúčastňují i veteránských automobilových soutěží. S Lancií Stratos, jak jinak.

Nový Stratos již jezdí necelé dva měsíce, na testovací trati Fiatu v Baloccu nedaleko Milána jej již 21. června 2010 proháněl ex-pilot F1 Portugalec Tiago Monteiro. Zda budou vyrobeny další vozy, je bohužel zatím ve hvězdách. Spekuluje se o pětadvacetikusové sérii s rodištěm opět u Pininfariny.

Od představení původního konceptu Bertone Stratos Zero, který vytvořil Marcello Gandini, uplynulo letos čtyřicet let. První prototyp Stratosu HF, znovu z Gandiniho pera, se objevil v roce 1971 na autosalonu v Turíně. Automobil byl od začátku vyvíjen jako soutěžní speciál. Rallyová varianta pro skupinu 4 následovala napřesrok a letopočet 1973 přinesl silniční Stradale. Homologační předpisy vyžadovaly stavbu alespoň čtyř stovek kusů.

Prodejní verze poskytovala z uprostřed napříč umístěného vidlicového šestiválce Ferrari Dino 140 kW (190 k)/7000 min-1. Stratosy, které se ještě začátkem osmdesátých let proháněly (už v soukromých rukou) po tratích rychlostních zkoušek, měly ale až 221 kW (300 k). Lancia Stratos je legendou automobilových soutěží, vždyť získala v letech 1974-1976 tři tituly v mistrovství světa značek za sebou! Sandro Munari, největší hvězda za jejím volantem, byl navíc jedničkou sezony 1977, odnesl si Pohár FIA.

Celkem vzniklo v letech 1972-1975 492 kusů původních Lancií Stratos. O oživení legendy se v minulosti postaral třeba švýcarský excentrik Franco Sbarro svou studií Ionos ze Ženevy 1997. O tři roky později v Turíně pak vystavilo italské studio Stola prototyp S81.

Anketa

Ohodnoťte design nového Stratosu jako ve škole.
Spolupracujeme s TipCars.com
Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál…

 

Štítky Lancia

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc... Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc...

Stratos byl prvním autem v historii koncipovaným a…

Video: Podívejte se na úchvatnou poctu legendě Lancia Stratos! Video: Podívejte se na úchvatnou poctu legendě Lancia Stratos!

Tohle stojí za devět minut vašeho života - moc pěkně…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík. Překvapila ho síla mandátu

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík.…

Martin Malík označil zvolení novým předsedou Fotbalové asociace ČR za vítězství pro celý český fotbal, ne za…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…