Lancia Stratos Sibilo (1978): Gandiniho hnědý klín s originálním volantem

 

Lancia Stratos není jen legendou automobilových soutěží. Před čtyřmi dekádami debutoval veskrze zajímavý koncept, který používal její techniku. A navrhl jej... kdo jiný než Marcello Gandini?

Sedmdesátá léta minulého věku byla ovlivněna celosvětovým ropným šokem, který vyvolal hlavně za mořem přísné emisní regule a italské výrobce sportovních aut tento fakt těžce zasáhl. Do toho se přidaly bezpečnostní předpisy... Výjimku představovala kupříkladu Lancia Stratos, která se stala soutěžní legendou a doslova kultem. Jde vlastně o první auto, které bylo účelově postaveno proto, aby vyhrávalo rallye. Předtím se vždy jednalo o více či méně upravené sériové vozy. Při pohledu na poněkud bizarní klínovitý koncept Sibilo by ale těžko někdo odhadoval, že sdílí tutéž techniku. Vypadal opravdu futuristicky, leč bylo tomu tak, uspořádání mechanických součástí zůstalo stejné.

O deset centimetrů

Pro přestavbu byl použit podvozek číslo S 12201, nezávislé závěsy ani čtveřice kotoučových brzd se nezměnily, jen rozvor byl natažen o 100 mm na 2280 mm. Před zadní nápravou se tedy ukrýval vidlicový šestiválec Ferrari Dino, který z objemu 2418 cm3 nabízel 140 kW (190 k) ve vysokých 7000 otáčkách. O palivo se starala trojice karburátorů Weber 40 IDF.

Studio Bertone, které koncept vytvořilo a představilo na svém stánku na autosalonu v Turíně v dubnu 1978, nepovažovalo za nutné použít vyladěný soutěžní, případně závodní agregát, stačil ten sériový. Včetně pětistupňové manuální převodovky, která měla na povel přenos točivého momentu o maximální hodnotě 226 N.m/4000 min-1 dozadu. Při premiéře nesměla chybět půvabná modelka oděná do hávu velké kočkovité šelmy. Publikum zůstalo ohromeno nejen její krásou...

Za tvůrce tvarů je označován tehdejší (a dlouholetý) šéfdesignér Marcello Gandini. Ten popustil uzdu své fantazii a kreativitě a na rozdíl od archetypů minimalistického klínu - Lamborghini Countach a soutěžního Stratosu - vytvořil opravdové ufo. Hodně experimentoval už u předchozího Navaja se „střevy“ Alfy Romeo (1976), to evokovalo brutalistický bungalov na kolech, nebo vozidlo ze sovětského sci-fi filmu. Rozvíjel i své stejně staré Lamborghini Bravo.

Volant s displejem a tlačítky

V případě Sibila však Ganidimu šlo nejen o stylistické extrémy, ale hlavně o demonstraci techniky budoucnosti. Dvoumístné kupé zaujalo ostře řezanými, přesto aerodynamickými linkami včetně částečně překrytých zadních kol, ale rovněž interiérem. Mohutný volant totiž připomínal klasiku pouze tím, že zůstal kulatý. Jeho anatomické a ergonomické tvary odpovídaly přirozenému uchopení do rukou a zajišťovaly rovnoměrný a uvolněný kontakt s dlaněmi.

V neodděleném středu byl umístěn malý displej, spínač výstražných světel, reproduktor audia a další tlačítka, dal by se tedy považovat za prapředka dnešních multifunkčních volantů. Digitální přístroje se nacházely nahoře na palubní desce ve dvou řadách nad sebou, natočené směrem k řidiči. Centrální pozice až takřka u čelního skla měla zaručit, aby „pilot“ nemusel odvracet svůj zrak od silnice.

Okna z plastu

Ručně vyrobená ocelová karoserie měla ovšem také zvláštní prvek: okna postrádala rámy, byla vsazena přímo do ní a tvořila jednotnou strukturu, celek pak vypadal jako socha.. Společnost Bertone už předtím přišla s odvážnými řešeními týkajícími se čiré plochy, stačí vzpomenout Marzal, Carabo, původní Stratos Zero či zmíněné Navajo. Aby mohl do čokoládově hnědé kabiny v kůži a sametu s překvapivě pohodlnými klubovkami místo sedadel pronikat čerstvý vzduch, dostala tentokrát boční polykarbonátová a zatmavená „skla“ malé kruhové části, které šlo elektricky nejdříve vyklopit a poté posouvat.

Proč na ně byly použity umělé hmoty? Říká se, že původní dodavatel skleněných oken nedodržel termín a před autosalonem se muselo rychle improvizovat... Vstupy ve střeše proudil vzduch přímo k motoru, konkrétně do karburátorů. O čistotu čelního okna se staral jediný velký ve vzpřímené poloze pohybující se stěrač.. Řadicí páka připomínala spíše joystick. Zatahovací světlomety byly opatřeny kruhovými čočkami, integrované nárazníky zvenčí označovaly tenké oranžové pásy.

Inspirace pro filmaře

Tmavě hnědý vůz s jasně žlutými koly byl navržen ve stylistickém centru firmy Bertone v Caprie, dvoutisícovém městečku ležícím 33 km západně od centra Turína. Po výstavě jej přestříkali na světlejší odstín, protože ten původní připomínal mnohým stolici. Dřevěné (!) ráfky dostaly zlatavou barvu a na karoserii se objevily emblémy Lancie, které nejdříve postrádal.

Později mu byla vrácena kromě kol původní podoba (přelakován byl dokonce několikrát), znaky a štítky samozřejmě na svých místech zůstaly. S výrobou takto revolučního vozu se samozřejmě vůbec nepočítalo, na hony se jí vzdaloval. I když se tenkrát pochopitelně spekulovalo, že by se mohlo jednat o pokračovatele Stratosu – tedy v civilnější podobě.

Výraz „sibilo“ označuje v italštině syčivý zvuk vydávaný předmětem, který se pochybuje rychle ve vzduchu. Jméno tedy bylo vybráno velmi trefně. Stroj dokonce inspiroval i filmaře. Vozidla, která jezdila v akčním sci-fi snímku Total Recall (1990) režiséra Paula Verhoevena s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli, ale rozhodně nebyla tak zajímavá.

Stačilo necelých 2,5 milionu

Sibilo, které zkrátka a dobře vypadá jako kdyby spadlo z oběžné dráhy, se stalo položkou v dražbě konceptů z továrních sbírek Bertone. Ta se konala 21. května 2011 v rámci slavné přehlídky Concorso d'Eleganza Villa d'Este v severoitalském Cernobbiu u jezera Como. Krachující studio potřebovalo peníze, proto se některé unikáty stěhovaly z firemní sbírky do soukromých kolekcí. Společnost RM Auctions (dnes RM Sotheby's) stanovila rozmezí na 60-100.000 eur.

Nový majitel, milánský architekt a sběratel Corrado Lopresto si tento zajímavý prototyp s číslem motoru 829 0C0 odvezl za 95.200 eur, což tehdy zhruba odpovídalo částce 2,4 milionu korun. Mohli jej vidět kupříkladu návštěvníci Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2013, pařížské výstavy Rétromobile (2015) a také letošní Ženevy, kde se skvěl vedle o jedenáct let staršího Lamborghini Marzal. Je plně funkční a jezdí, prazvláštním volantem jej skutečně lze ovládat. Nicméně jakýkoli výmol na silnici dvoučlenná posádka okamžitě tvrdě pocítí. A brzdy? Ty nestojí za řeč... Výprodej studií společnost Bertone S.p.A. finančně nezachránil, v květnu 2014 definitivně zbankrotovala.

Foto: archiv Bertone, Tom Wood/RM Sotheby's

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

 
Zdroj: RM Sotheby's, SM, Bertone.it

Štítky Bertone Lancia Design Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 



Lancia Stratos: Legendární kráska je jako nová, vydražila se za balík Lancia Stratos: Legendární kráska je jako nová, vydražila se za balík

Chtěli byste vlastnit italskou ikonu motorsportu? Před…

Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc... Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc...

Stratos byl prvním autem v historii koncipovaným a…

 



 
Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Dnes 08:00

Existuje hned několik cest, jak se stát z motoristy povinně chodcem. Vůbec přitom nemusíte nasbírat dvanáct trestných bodů. Ve všech případech se připravte na úřední peripetii a další náklady, když budete chtít zase řídit.




Blesk.cz

Mluvit o něm není bezpečné! Z koho má pašeračka Tereza strach?

Mluvit o něm není bezpečné! Z koho má pašeračka…

Velmi otevřená zpověď, která má ale i nadále svá tajemná místa! Tereza H. (22), která je v Pákistánu obviněná z…

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že tohle není obyčejný vlk

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že…

Nad objevem neznámého druhu šelmy připomínající vlka si lámou hlavu experti z amerického státu Montana. Tvora…

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“ velvyslance Turecka. A co svoboda projevu?

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“…

Česká advokátní komora potrestala advokátku Kláru Samkovou za slova, kterými „proklela“ tureckého velvyslance…

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…