Martin Vaculík si spletl Suzuki Swift s terénním vozem. Jak to dopadlo?

Jedním z největších překvapení tohoto roku pro mě bylo Suzuki Swift 4x4. Když malé, lehké a jednoduché auto funguje dobře, považuji to za větší vítězství lidského důvtipu, než když tak činí velký a těžký stroj. Úplně mě nadchnul nový tříválec Z12E, který je typickou ukázkou dobré konstrukce.
Segment malých vozů v uplynulých letech přerostl někdejší kompaktní třídu, když třeba současná Škoda Fabia je s délkou 4108 mm o celých 40 cm delší proti prvnímu Volkswagenu Golf. Jednou z mála výjimek, kdy malé auto zůstává malé, je Suzuki Svift. Na délku měří 3860 mm a základní verze váží jen 919 kilogramů.
Aktuální sedmá generace přichází s velmi zajímavým pohonem. Obchodní označení 1.2 DuallJet je stejné jako v minulé verzi, akorát místo agregátu K12D jde o Z12E. Ano, novinka je tříválec. V zájmu účinnosti extrémně nadčtvercový (vrtání 74, zdvih 92,8 mm) a s velmi vysokou kompresí 13,9 : 1. Má velmi přesnou přípravu směsi s dvojicí vstřikovačů pro každý válec, čímž se dostávají blíže nad ventily a redukuje se plocha smáčená benzinem a s ní i efekt palivového filmu, který tradičně zhoršuje přesnost emisní regulace. Motor však zůstává u nepřímého vstřikování, nebude tak trpět na zanášení sání karbonem, neboť je trvale omýváno benzinem.
I recirkulace výfukových plynů je zde vnější, přičemž spaliny jsou odebírány až za filtrem částic a neměly by obsahovat nic, co ulpí v sání. Pohon rozvodů je řetězem a ovládání ventilů přes vahadla s rolnami a pro Japonce trochu překvapivě i s hydraulickými zdvihátky ventilů samočinně vymezujícími jejich vůle. Tento motor tak bude dobře snášet i přestavby na LPG. Zajímavostí je elektrická vodní pumpa plynule regulovatelná od 0 do 4000 min-1 bez závislosti na otáčkách motoru. Tříválcovému agregátu, který kvůli vysoké kompresi a nízké antidetonační rezervě nemůže otevřít škrticí klapku naplno hned z nízkých otáček, pomáhá dvanáctivoltový startér-generátor s výkonem 2,3 kW a točivým momentem 60 Nm.
Zajímavostí modelu Swift je alternativní nabídka pohonu 4x4 na principu viskózní spojky. Světlou výšku má větší o 25 mm a mírně kratší jsou i převodové poměry, jiné číslo dílu však má i rozjezdová spojka. V rámci natáčení jsem Swift 4x4 prověřil v Adventure Landu Bělá pod Bezdězem. Původní ambicí byly jen pěkné záběry, ale nakonec malinkaté autíčko s atmosférickým tříválcem (60 kW a 108 Nm) fungovalo daleko lépe, než bych čekal. Podívejte se na video a posuďte sami.