Martin Vaculík si spletl Suzuki Swift s terénním vozem. Jak to dopadlo?

Suzuki Swift 1.2 DualJet 4x4
Suzuki Swift 1.2 DualJet 4x4
Suzuki Swift 1.2 DualJet 4x4
Suzuki Swift 1.2 DualJet 4x4
41 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (7)

Jedním z největších překvapení tohoto roku pro mě bylo Suzuki Swift 4x4. Když malé, lehké a jednoduché auto funguje dobře, považuji to za větší vítězství lidského důvtipu, než když tak činí velký a těžký stroj. Úplně mě nadchnul nový tříválec Z12E, který je typickou ukázkou dobré konstrukce. 

Segment malých vozů v uplynulých letech přerostl někdejší kompaktní třídu, když třeba současná Škoda Fabia je s délkou 4108 mm o celých 40 cm delší proti prvnímu Volkswagenu Golf. Jednou z mála výjimek, kdy malé auto zůstává malé, je Suzuki Svift. Na délku měří 3860 mm a základní verze váží jen 919 kilogramů. 

Aktuální sedmá generace přichází s velmi zajímavým pohonem. Obchodní označení 1.2 DuallJet je stejné jako v minulé verzi, akorát místo agregátu K12D jde o Z12E. Ano, novinka je tříválec. V zájmu účinnosti extrémně nadčtvercový (vrtání 74, zdvih 92,8 mm) a s velmi vysokou kompresí 13,9 : 1. Má velmi přesnou přípravu směsi s dvojicí vstřikovačů pro každý válec, čímž se dostávají blíže nad ventily a redukuje se plocha smáčená benzinem a s ní i efekt palivového filmu, který tradičně zhoršuje přesnost emisní regulace. Motor však zůstává u nepřímého vstřikování, nebude tak trpět na zanášení sání karbonem, neboť je trvale omýváno benzinem.

I recirkulace výfukových plynů je zde vnější, přičemž spaliny jsou odebírány až za filtrem částic a neměly by obsahovat nic, co ulpí v sání. Pohon rozvodů je řetězem a ovládání ventilů přes vahadla s rolnami a pro Japonce trochu překvapivě i s hydraulickými zdvihátky ventilů samočinně vymezujícími jejich vůle. Tento motor tak bude dobře snášet i přestavby na LPG. Zajímavostí je elektrická vodní pumpa plynule regulovatelná od 0 do 4000 min-1 bez závislosti na otáčkách motoru. Tříválcovému agregátu, který kvůli vysoké kompresi a nízké antidetonační rezervě nemůže otevřít škrticí klapku naplno hned z nízkých otáček, pomáhá dvanáctivoltový startér-generátor s výkonem 2,3 kW a točivým momentem 60 Nm. 

Zajímavostí modelu Swift je alternativní nabídka pohonu 4x4 na principu viskózní spojky. Světlou výšku má větší o 25 mm a mírně kratší jsou i převodové poměry, jiné číslo dílu však má i rozjezdová spojka. V rámci natáčení jsem Swift 4x4 prověřil v Adventure Landu Bělá pod Bezdězem. Původní ambicí byly jen pěkné záběry, ale nakonec malinkaté autíčko s atmosférickým tříválcem (60 kW a 108 Nm) fungovalo daleko lépe, než bych čekal. Podívejte se na video a posuďte sami. 

Vstoupit do diskuze (7)