Praga Bohema zvládla tři okruhové rekordy za čtyři dny. Bez náhradních gum a po vlastní ose!
Rychlá, lehká a přitom použitelná v provozu. Bohema nastavila nová měřítka výkonu mezi produkčními vozy a zároveň prokázala i praktické schopnosti.
Před dvěma lety vstoupila na trh Praga Bohema. Celkem vznikne 89 kusů, v odkazu na rok 1989, kdy Praga vyrobila poslední auto pro veřejné silnice. Vývoj vozu je složitý proces, ale možná ještě těžší je přesvědčit zákazníky, aby si místo supersportu od zavedené exotické značky, za kterou stojí miliardový výzkum, zvolili malosériový vůz z České republiky.
Praga zvolila nejlepší možnou cestu marketingu – důkaz reálných schopností, které se navíc postupně zdokonalují. Výsledky červnového čtyřdenního testování překvapily i samotné inženýry. Zahrnovalo komplexní zkoušky chování vozu na běžných silnicích i rychlá kola na notoricky známých okruzích.
Praga Bohema se z výpravy vrátila se třemi traťovými rekordy mezi produkčními vozy a zároveň výrazně vylepšila své vlastní časy. Jako první zdolala 10. června Autodrom Most, kde zajela čas 1:35,09 a oproti poslednímu testování si polepšila o 4,8 sekundy (předešlý čas 1:39,91).
Následující den si vylepšila skóre na brněnském automotodromu s výsledkem 2:01,60. Tady bylo zlepšení nejvýraznější – dosáhlo 7,1 sekundy (předešlý čas 2:08,70). Finální tažení završila třetím rekordem na Slovakia Ringu, který obkroužila za 2:03,60, čímž si polepšila o 6,4 sekundy (předešlý čas 2:10,00).
A teď to nejlepší: výsledné časy a zisk tří rekordů vypovídají samy za sebe o schopnostech vozu, ale ještě působivější je fakt, že Bohema absolvovala tuto výzvu zcela přirozenou formou. Nejenže mezi okruhy přejížděla po vlastní ose a zvládla tak 800 km na běžných silnicích, ale celý program – včetně ostrých kol – absolvovala na jediné sadě pneumatik.
Tovární jezdec Aleš Jirásek si pochvaloval chování auta na trati i českých silnicích a jeho permanentní stabilitu a čitelnost. Tím Praga Bohema potvrdila, že je ostrým okruhovým nástrojem, který skvěle funguje i v běžném provozu. A právě to z ní dělá plnohodnotný supersport v očích veřejnosti.
Tento úspěch přichází v době, kdy po zahájení výroby v roce 2023 budou konečně předány první tři vozy majitelům na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, konaném 10. července. Na slavný kopec je doprovodí rekordy ověnčený vůz v modrém odstínu Bohemia Sapphire, za jehož volantem usedne ambasador značky a testovací jezdec Ben Collins.
Každý kus se staví ručně dle přání zákazníka, který si vybírá i vlastní barevnou kombinaci karbonové karoserie vyvíjené v aerodynamickém tunelu F1. Stejně tak sedačka, volant a pozice pedálů musí každému přesně padnout.
Společným jmenovatelem je dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3.8 litru, disponující výkonem 522 kW a točivým momentem 780 Nm. Ten je spojený se šestistupňovou sekvenční převodovkou, odkud výkon putuje na zadní 19palcová kola. Vpředu jsou o palec menší.
Díky hmotnosti pod jednu tunu akceleruje na stovku za přibližně tři sekundy a dosahuje maximální rychlosti 317 km/h. Už při rychlosti 250 km/h vytváří přítlak 900 kg. Každodenní používání zpříjemňují dvě 50litrové schránky na zavazadla.

Zdroj info, foto, videa: Praga