Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus NX 300h: Jízdní dojmy z Vídně

Michal Fokt
Diskuze (16)
Nestává se často, že by první jízdní dojmy přišly později, než první redakční test, ale zase jsme mohli současně důkladně porovnat standardní verzi a provedení F-Sport.

Na evropský launch kompaktního SUV Lexus NX 300h jsem už do Vídně odlétal s vědomím, že Ondra Chamilla zrovna dopisuje redakční test. Být nejrychlejším webovým magazínem prostě někdy přináší určitá úskalí, byl jsem tedy rozhodnutý se v případě prezentace zaměřit na techniku a vzájemné porovnání variant NX 300h a NX 300h F-Sport.

Zatímco o tom výše uvedeném jsem si udělal vcelku jasno, stále nějak zůstávám rozpolcený, co se vzhledu NX týče. Z některého pohledu se mi fakt hodně líbí, z jiného ho nemohu vystát, pokud Lexus chtěl vzbudit kontroverzi a mohl si to z pozice svého image dovolit, pak se mu to podařilo bezezbytku. Je tu ale jeden menší problém – chování auta s jeho vzhledem vůbec nekoresponduje.

NX 300h se tváří, že žere děti i s kočárky, jenže ve skutečnosti je to příslovečný beránek v rouše vlčím. Jestli ve vás vyvolává pocity, že do něj naskočíte a vzápětí s protáčením všech čtyř kol odpálíte z místa, měli byste se vnitřně připravit na to, že je to stále „jen“ hybrid od Toyoty. Ba co víc, v tomto případě poněkud podmotorovaný.

Standardní NX má odtažité řízení, velmi špatně dávkovatelné brzdy a v zatáčkách se dost naklání, nehledě na to že se mu do nich vůbec nechce a pokud v oblouku potkáte příčnou nerovnost, Lexus má tendenci po jejím zdolání pokračovat rovně. Nemluvě o tom, že je na dnešní dobu dost nedotáčivý. Prostě jako by se celým tělem bránil svižnějšímu jízdnímu stylu a snahou řidiči vnutit klidný styl jízdy připomíná vozy s tímto logem někdy před 10-15 lety. To vše umocňuje vcelku noblesním pohupováním na dlouhých nerovnostech. Říkáte si OK, tak tohle je tedy (konečně!) komfortně laděné prémiové SUV?

Jenže to má jeden háček – na to, jak plavně NX působí, má velmi nerado příčné spáry, roletky, propadlé kanály a další pasti, kterých je okolo Vídně pomálu, ale u nás číhají na každém metru. Japonské SUV na nich působí až překvapivě nervózně a jejich přejezd doprovází poněkud nele(u)xusní bouchání, v některých případech pak dokonce i rázy. Ne že by bylo tohle SUV nějaký žebřiňák, ale celkově na mě působilo dost nevyrovnaným a nesladěným dojmem, kdy nepůsobí ani sportovně, ani pohodlně. Ovšem jestli vás mohu trošku nahlodat – s kolegy se naše posádka na hodnocení jízdního (ne)komfortu vůbec neshodla, což může být způsobeno jednak rozdílně nastavenými požadavky, ale třeba i tím, že ten „náš“ kousek, mohl být z předešlých dní už nějaký „nakopnutý“.

Kritika kolegů se naopak snášela na ostřejší verzi F-Sport, která se naopak velmi líbila mně. Jednak v tomto případě už charakter auta více odpovídá jeho dravému vzhledu s „Predator-face“ a navíc v této specifikaci chybí ta nerozhodnost, jestli chce být komfortní nebo sportovní. Podvozek je daleko lépe vyladěný, je sice pochopitelně tužší a méně plavný, ale působí „pevnějším“, takovým „BMW dojmem“, do kabiny jde méně rázů a auto je na nerovnostech čitelnější a lépe ovladatelné. Omezily se náklony, F-Sport mnohem (mnohem!) ochotněji zatáčí, v řízení je více citu i odezvy a už se dokonce dá hovořit o nějakých jízdních emocích. Pro mne v tomto případě jasná volba, i když „vypínačové“ brzdy zůstaly.

Obě varianty ale mají jednu zásadní slabinu – pohonný systém. Ne, že by kombinovaný výkon 197 koní a točivý moment 210 N.m byly na SUV této velikosti málo, jenže ty obvykle neváží 1,8 tuny jako námi zkoušená čtyřkolka. Že je předjíždění s NX 300h v hustším provozu i kvůli pomalým reakcím planetové převodovky docela problematické a trošku „neprémiové“, je jedna věc, vůz je přece jen určen spíše k vyvolání wow efektu v ulicích měst, než je stíhacím jízdám na okreskách a dálnicích, druhý problém však představuje chování hybridního systému.

Jeho podmotorovanost se projevuje na kultivovanosti a vyrovnanosti jízdy – zatímco ostatní hybridy koncernu Toyota se vcelku bez obtíží rozjíždí na elektřinu, dokáží na ni při ustálené jízdě docela dlouho jet a jsou ve městě i mimo něj velmi úsporné, hybrid v NX se s autem dost nadře. Rozjet se v EV módu lze jen opravdu pozvolna, ve městě se elektrický pohon zapíná sporadicky a ukazatel ekonomiky provozu je dost často zabodnutý na samé hranici pásma Power a to i při klidné jízdě, kdy chcete splynout s provozem. Navíc snad pokaždé, kdy jsme na monitoru sledovali činnost systému, byla kapacita nabití někde mezi čtvrtinou a polovinou, jako by byl problém energii rekuperovat.

Tomu odpovídá i spotřeba. Na dálnici se při stočtyřicítce pohybovala mezi 12-15 litry a kombinovaná spotřeba se po absolvování celé trasy ve vcelku normálním tempu ustálila na 9,2 l, což mi přijde tak o litr horší, než by mělo být, s ohledem na poskytovanou dynamiku možná ještě o víc.

Oproti konkurenční dieselům jsou to ovšem i výhody – pokud není třeba plné dynamiky, která nutí čtyřválec 2,5 l monotónně výt kolem 6000/min, o motoru za běžných podmínek téměř nevíte – žádné nýtování, žádné vibrace, žádný zápach a v interiéru je tak nefalšované „lexusí“ ticho. Slušná je i aerodynamika, obtékající vzduch se začne trošku ozývat až kolem 140 km/h a jediné, o čem posádka ví (někdy i víc, než by bylo příjemné, což znamená, že ruší poslech hudby z Marka Levinsona), je hluk od odvalujících se pneumatik. Peklo v tomto ohledu představovaly „ekogumy“ Yokohama Blue Earth na standardním NX 300h, radím obětovat nějakou tu deci spotřeby a požadovat obutí jiné – Bridgestone Dueler na F-Sportech byly o poznání tišší a to se dají rozhodně sehnat i lepší...

Je ale dost dobře možné, že vám tohle všechno bude úplně jedno, až propadnete kouzlu interiéru NX. Zde je všechno tak, jak má u špičkové prémiové značky být – použité materiály, design i spousta příjemných drobností, jako je elektrické sklápění opěradel zadních sedadel (i) z místa řidiče, elektricky ovládané páté dveře (i když trošku zpomalené), ovládání čtecích lampiček „pohlazením“ krycího plastu atakdále. Pasažéři na zadních sedadlech mají navíc působivou nabídku místa pro kolena a pamatovalo se překvapivě i na bagáž – kufr včetně jámy pod platem pojme 555 litrů nákladu.

Osobně mi vadil pouze zbytečně široký středový tunel, navíc v místě kontaktu kolena opatřený masivním švem koženého čalounění, který už po pár kilometrech umí moc pěkně tlačit a nepochopil jsem ani jednu z hi-tech „fičur“ auta – indukční dobíjení mobilu. Tato vychytávka ve středové loketní opěrce mi přišla úžasné do chvíle, než nám bylo řečeno, že není (bez jistých adaptérů?) kompatibilní ani s iPhonem, ani se Samsungem, ani se Sony. Vyjmenoval jsem teď správně přibližně 80 % trhu smartphonů? A opravdu, kolegův Samsung ani mé Sony na magickou podložku nijak nereagovaly.

Slíbil jsem ještě něco o technice, jenže té nebyla při prezentaci přikládána téměř žádná pozornost. Důvod? Nejspíš proto, že ačkoli je NX 300h SUV střední třídy, tedy logická nadstavba modelu IS, překvapí, že s ním nemá vůbec nic společného, což ostatně prozrazuje už umístění předních kol v karoserii. NX nemá ani platformu, ani (otočený a posunutý) motor z IS, dá se říci, že je to vlastně Toyota Camry nebo chcete-li Lexus ES, jenž ke standardnímu dvoumotorovému hybridnímu systému pohonu, uloženému vpředu, přidává v případě (testovaných) verzí 4x4 E-Four ještě sílu 50kW elektromotoru, jenž roztáčí v případě potřeby kola zadní nápravy. Hlavní roli ale hraje zmíněný čtyřválec 2,5 l s Atkinsonovým cyklem, optimalizovaný na výkon 155 kW při 5700 otáčkách a točivý moment 210 N.m v rozmezí 4200-4400/min, jemuž pomáhá 105 kW elektromotor s 270 N.m.

Navzdory tomu, co jsem napsal o problematické dynamice, má NX 300h relativně slušné zrychlení na stovku – za 9,2 s a maximální rychlost 180 km/h také určitě postačí. Kromě hybridní techniky však Lexus láká i na nepřeberné množství „gadgetů“ - patří mezi ně monitorování mrtvého úhlu zpětných zrcátek, systém hlídající opuštění jízdního pruhu, adaptivní tempomat, wi-fi hotspot, barevný head-up displej, parkovací kamerový systém s funkcí Panoramic View, chytré ovládání infotaimentu Touch Padem, vyhřívaný volant, klimatizovaná sedadla, systém sledování provozu v příčném směru za autem, nemluvě o voliči jízdních režimů nebo v případě verze F-Sport dokonce telemetrie s G-senzorem, ukazatelem úhlu natočení kol, polohy škrtící klapky a tlaku v brzdové soustavě.

Kvůli těmto technickým orgiím a velmi útulnému interiéru je těžké si NX, i přes jeho poněkud rozpolcenou osobnost, neoblíbit. Ale marná sláva, nejzajímavější určitě bude, až později dorazí s dvoulitrovým benzinovým turbomotorem. Právě v té chvíli by si měla prémiové konkurence začít dělat opravdu starosti, protože by mohli začít odcházet ti zákazníci, kteří neholdují alternativním systémům pohonu a k životu potřebují pod pedálem výkonovou rezervu.

Michal Fokt
Diskuze (16)
13. 10. 2014 19:46
Fantastický auťák
V té šedostříbrné barvě je to absolutní nářez (snad jen diodové "hokejky" pod předními světly, ale to je detail) ... z článečku pana Fokty jsem nepochopil co se mu tak moc nelíbí, ale je ztráta času to nějak rozpitvávat, kdyby to byl testík třeba Tiguanu, byla by tu několika stránková ejakulace "pozitiv a technických zázraků". Za mě pro Lexus :yes: , fantastický auťák.
13. 10. 2014 18:41
Re: Pocit z clanku
Vazim si Vasu pracu a postrehy, ale tentoraz sa mi zda, ze ste vlastne nespokojny s tym, co hlada priemerny zakaznik hybridneho SUV Lexus strednej triedy, t.j., prevazne do mesta a okolia, s nizkou spotrebou po meste, s nizkymi emisiami, pohodlny odhlucneny interier. To vsetko auto splnuje. Je o 400kg lahsi ako RX so spotrebou o cca 1 l menej. Do terenu je Land Cruiser.
Pravda je, ze vacsina SUV sa hlavne pouziva v meste/okoli a prave vykonne nehybridy su dost "bezohladne" voci svojmu okoliu vzhladom na emisie motorov, ktorych vykon majitel prakticky nepouziva. Z tohto pohladu sa ine znacky spravaju akoby zili v sklenenej guli.
Za svoju ohladuplnost voci chodcom a okoliu si Lexus zasluzi pochvalu :yes:
Avatar - Hammunasakra
13. 10. 2014 17:21
Re: Ani ryba ani rak,
To že to je jízdně jedno z nejhorších aut co se dá koupit si všimla jen jedna jediná posádka. Asi si přehlíd tenhle jeden nepatrnej ale dost možná hodně důležitej detail ;-)
Avatar - Michal Fokt
13. 10. 2014 16:58
Re: Pocit z clanku
Kdybych věděl, že bude zájem o vydání jízdních dojmů knižně, mohl jsem se do toho pustit. ;-) Už tak mám pocit, že je to na první dojmy zbytečně obsáhlé a zaměřit se ještě na gadgety by bylo spíše kontraproduktivní, zvlášť když si je lze načíst v prospektu, popřípadě na webu automobilky.

"...pohodlně jezdit za 7-8..." - spíš hodně klidně a pokud možno neopouštět město, pak ano. Ke konci testovací trasy, jak se zvyšoval podíl městského provozu, začala spotřeba citelně klesat. Nicméně udělat SUV střední třídy, "specializované" na městský provoz mi přijde poněkud zvláštní. To auto prostě připomíná víc Prius, než GS 450h nebo RX 400h a to by se prémiové značce stávat nemělo. Na druhou stranu - pokud někdo hledá "jen" hybridní SUV s atraktivním, až vyzývavým vzhledem a luxusní kabinou, není důvod mu NX nedoporučit. Lexus však nežije ve skleněné kouli, ale ve velmi konkurenčním segmentu luxusních značek.

V případě hybrudních RX, GS a LS není třeba dělat s ohledem na konkurenci téměř žádné kompromisy, naopak mají v řadě ohledů dokonce navrch. V tomto případě to bohužel neplatí.
Avatar - Michal Fokt
13. 10. 2014 16:50
Re: Prve dojmy
To si to ale hodně zjednodušujete. Jsem naopak velký příznivce hybridních aut a v neposlední řadě i japonských značek, takže o předpojatosti nemůže být řeč. Od NX jsem prostě v kontextu doby očekával víc a věřím, že v případě turboverze dostaneme mnohem lépe sladěný komplet.

Pokud v článku nenacházíta hlavu a patu, může to být buď jazyková bariéra nebo si to zkuste přečíst ještě jednou.