13.10. 2014 Michal Fokt

Lexus NX 300h: Jízdní dojmy z Vídně

 

Nestává se často, že by první jízdní dojmy přišly později, než první redakční test, ale zase jsme mohli současně důkladně porovnat standardní verzi a provedení F-Sport.

Na evropský launch kompaktního SUV Lexus NX 300h jsem už do Vídně odlétal s vědomím, že Ondra Chamilla zrovna dopisuje redakční test. Být nejrychlejším webovým magazínem prostě někdy přináší určitá úskalí, byl jsem tedy rozhodnutý se v případě prezentace zaměřit na techniku a vzájemné porovnání variant NX 300h a NX 300h F-Sport.

Zatímco o tom výše uvedeném jsem si udělal vcelku jasno, stále nějak zůstávám rozpolcený, co se vzhledu NX týče. Z některého pohledu se mi fakt hodně líbí, z jiného ho nemohu vystát, pokud Lexus chtěl vzbudit kontroverzi a mohl si to z pozice svého image dovolit, pak se mu to podařilo bezezbytku. Je tu ale jeden menší problém – chování auta s jeho vzhledem vůbec nekoresponduje.

NX 300h se tváří, že žere děti i s kočárky, jenže ve skutečnosti je to příslovečný beránek v rouše vlčím. Jestli ve vás vyvolává pocity, že do něj naskočíte a vzápětí s protáčením všech čtyř kol odpálíte z místa, měli byste se vnitřně připravit na to, že je to stále „jen“ hybrid od Toyoty. Ba co víc, v tomto případě poněkud podmotorovaný.

Standardní NX má odtažité řízení, velmi špatně dávkovatelné brzdy a v zatáčkách se dost naklání, nehledě na to že se mu do nich vůbec nechce a pokud v oblouku potkáte příčnou nerovnost, Lexus má tendenci po jejím zdolání pokračovat rovně. Nemluvě o tom, že je na dnešní dobu dost nedotáčivý. Prostě jako by se celým tělem bránil svižnějšímu jízdnímu stylu a snahou řidiči vnutit klidný styl jízdy připomíná vozy s tímto logem někdy před 10-15 lety. To vše umocňuje vcelku noblesním pohupováním na dlouhých nerovnostech. Říkáte si OK, tak tohle je tedy (konečně!) komfortně laděné prémiové SUV?

Jenže to má jeden háček – na to, jak plavně NX působí, má velmi nerado příčné spáry, roletky, propadlé kanály a další pasti, kterých je okolo Vídně pomálu, ale u nás číhají na každém metru. Japonské SUV na nich působí až překvapivě nervózně a jejich přejezd doprovází poněkud nele(u)xusní bouchání, v některých případech pak dokonce i rázy. Ne že by bylo tohle SUV nějaký žebřiňák, ale celkově na mě působilo dost nevyrovnaným a nesladěným dojmem, kdy nepůsobí ani sportovně, ani pohodlně. Ovšem jestli vás mohu trošku nahlodat – s kolegy se naše posádka na hodnocení jízdního (ne)komfortu vůbec neshodla, což může být způsobeno jednak rozdílně nastavenými požadavky, ale třeba i tím, že ten „náš“ kousek, mohl být z předešlých dní už nějaký „nakopnutý“.

Kritika kolegů se naopak snášela na ostřejší verzi F-Sport, která se naopak velmi líbila mně. Jednak v tomto případě už charakter auta více odpovídá jeho dravému vzhledu s „Predator-face“ a navíc v této specifikaci chybí ta nerozhodnost, jestli chce být komfortní nebo sportovní. Podvozek je daleko lépe vyladěný, je sice pochopitelně tužší a méně plavný, ale působí „pevnějším“, takovým „BMW dojmem“, do kabiny jde méně rázů a auto je na nerovnostech čitelnější a lépe ovladatelné. Omezily se náklony, F-Sport mnohem (mnohem!) ochotněji zatáčí, v řízení je více citu i odezvy a už se dokonce dá hovořit o nějakých jízdních emocích. Pro mne v tomto případě jasná volba, i když „vypínačové“ brzdy zůstaly.

Obě varianty ale mají jednu zásadní slabinu – pohonný systém. Ne, že by kombinovaný výkon 197 koní a točivý moment 210 N.m byly na SUV této velikosti málo, jenže ty obvykle neváží 1,8 tuny jako námi zkoušená čtyřkolka. Že je předjíždění s NX 300h v hustším provozu i kvůli pomalým reakcím planetové převodovky docela problematické a trošku „neprémiové“, je jedna věc, vůz je přece jen určen spíše k vyvolání wow efektu v ulicích měst, než je stíhacím jízdám na okreskách a dálnicích, druhý problém však představuje chování hybridního systému.

Jeho podmotorovanost se projevuje na kultivovanosti a vyrovnanosti jízdy – zatímco ostatní hybridy koncernu Toyota se vcelku bez obtíží rozjíždí na elektřinu, dokáží na ni při ustálené jízdě docela dlouho jet a jsou ve městě i mimo něj velmi úsporné, hybrid v NX se s autem dost nadře. Rozjet se v EV módu lze jen opravdu pozvolna, ve městě se elektrický pohon zapíná sporadicky a ukazatel ekonomiky provozu je dost často zabodnutý na samé hranici pásma Power a to i při klidné jízdě, kdy chcete splynout s provozem. Navíc snad pokaždé, kdy jsme na monitoru sledovali činnost systému, byla kapacita nabití někde mezi čtvrtinou a polovinou, jako by byl problém energii rekuperovat.

Tomu odpovídá i spotřeba. Na dálnici se při stočtyřicítce pohybovala mezi 12-15 litry a kombinovaná spotřeba se po absolvování celé trasy ve vcelku normálním tempu ustálila na 9,2 l, což mi přijde tak o litr horší, než by mělo být, s ohledem na poskytovanou dynamiku možná ještě o víc.

Oproti konkurenční dieselům jsou to ovšem i výhody – pokud není třeba plné dynamiky, která nutí čtyřválec 2,5 l monotónně výt kolem 6000/min, o motoru za běžných podmínek téměř nevíte – žádné nýtování, žádné vibrace, žádný zápach a v interiéru je tak nefalšované „lexusí“ ticho. Slušná je i aerodynamika, obtékající vzduch se začne trošku ozývat až kolem 140 km/h a jediné, o čem posádka ví (někdy i víc, než by bylo příjemné, což znamená, že ruší poslech hudby z Marka Levinsona), je hluk od odvalujících se pneumatik. Peklo v tomto ohledu představovaly „ekogumy“ Yokohama Blue Earth na standardním NX 300h, radím obětovat nějakou tu deci spotřeby a požadovat obutí jiné – Bridgestone Dueler na F-Sportech byly o poznání tišší a to se dají rozhodně sehnat i lepší...

Je ale dost dobře možné, že vám tohle všechno bude úplně jedno, až propadnete kouzlu interiéru NX. Zde je všechno tak, jak má u špičkové prémiové značky být – použité materiály, design i spousta příjemných drobností, jako je elektrické sklápění opěradel zadních sedadel (i) z místa řidiče, elektricky ovládané páté dveře (i když trošku zpomalené), ovládání čtecích lampiček „pohlazením“ krycího plastu atakdále. Pasažéři na zadních sedadlech mají navíc působivou nabídku místa pro kolena a pamatovalo se překvapivě i na bagáž – kufr včetně jámy pod platem pojme 555 litrů nákladu.

Osobně mi vadil pouze zbytečně široký středový tunel, navíc v místě kontaktu kolena opatřený masivním švem koženého čalounění, který už po pár kilometrech umí moc pěkně tlačit a nepochopil jsem ani jednu z hi-tech „fičur“ auta – indukční dobíjení mobilu. Tato vychytávka ve středové loketní opěrce mi přišla úžasné do chvíle, než nám bylo řečeno, že není (bez jistých adaptérů?) kompatibilní ani s iPhonem, ani se Samsungem, ani se Sony. Vyjmenoval jsem teď správně přibližně 80 % trhu smartphonů? A opravdu, kolegův Samsung ani mé Sony na magickou podložku nijak nereagovaly.

Slíbil jsem ještě něco o technice, jenže té nebyla při prezentaci přikládána téměř žádná pozornost. Důvod? Nejspíš proto, že ačkoli je NX 300h SUV střední třídy, tedy logická nadstavba modelu IS, překvapí, že s ním nemá vůbec nic společného, což ostatně prozrazuje už umístění předních kol v karoserii. NX nemá ani platformu, ani (otočený a posunutý) motor z IS, dá se říci, že je to vlastně Toyota Camry nebo chcete-li Lexus ES, jenž ke standardnímu dvoumotorovému hybridnímu systému pohonu, uloženému vpředu, přidává v případě (testovaných) verzí 4x4 E-Four ještě sílu 50kW elektromotoru, jenž roztáčí v případě potřeby kola zadní nápravy. Hlavní roli ale hraje zmíněný čtyřválec 2,5 l s Atkinsonovým cyklem, optimalizovaný na výkon 155 kW při 5700 otáčkách a točivý moment 210 N.m v rozmezí 4200-4400/min, jemuž pomáhá 105 kW elektromotor s 270 N.m.

Navzdory tomu, co jsem napsal o problematické dynamice, má NX 300h relativně slušné zrychlení na stovku – za 9,2 s a maximální rychlost 180 km/h také určitě postačí. Kromě hybridní techniky však Lexus láká i na nepřeberné množství „gadgetů“ - patří mezi ně monitorování mrtvého úhlu zpětných zrcátek, systém hlídající opuštění jízdního pruhu, adaptivní tempomat, wi-fi hotspot, barevný head-up displej, parkovací kamerový systém s funkcí Panoramic View, chytré ovládání infotaimentu Touch Padem, vyhřívaný volant, klimatizovaná sedadla, systém sledování provozu v příčném směru za autem, nemluvě o voliči jízdních režimů nebo v případě verze F-Sport dokonce telemetrie s G-senzorem, ukazatelem úhlu natočení kol, polohy škrtící klapky a tlaku v brzdové soustavě.

Kvůli těmto technickým orgiím a velmi útulnému interiéru je těžké si NX, i přes jeho poněkud rozpolcenou osobnost, neoblíbit. Ale marná sláva, nejzajímavější určitě bude, až později dorazí s dvoulitrovým benzinovým turbomotorem. Právě v té chvíli by si měla prémiové konkurence začít dělat opravdu starosti, protože by mohli začít odcházet ti zákazníci, kteří neholdují alternativním systémům pohonu a k životu potřebují pod pedálem výkonovou rezervu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí Nádherná Škoda Winnetou slaví výročí, zklamala ale svou rychlostí

Zajímavý projekt původem ze Švýcarska chtěl lákat na…

Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst Trump se v žebříčku nejbohatších lidí Spojených států propadl o téměř sto míst

Americký prezident Donald Trump si výrazně pohoršil v…

Akcie Netflixu rostou, analytici ale varují před zadlužením firmy Akcie Netflixu rostou, analytici ale varují před zadlužením firmy

Ekonomové upozorňují na riziko strmě rostoucích dluhů…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Crossover Lexus NX dostal ledová kola (video) Crossover Lexus NX dostal ledová kola (video)

Lexus propaguje svá auta nevšedními metodami. Agilní je…

Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie (aktualizováno) Lexus NX 200t: Jízdní dojmy z Francie (aktualizováno)

Pro první jízdní dojmy z nového Lexusu NX 200t jsme…

 



 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se nám v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Kotvu zaplní tenisky: Festival Teniskology začne už v pátek

Už potřetí to vypukne! V Praze v pátek 20. a v sobotu 21. října proběhne největší festival tenisek ve střední…

Nejmladší vnuk Hrušínského: Nahradil Třísku!

Nejmladší vnuk Hrušínského: Nahradil Třísku!

Před měsícem si Jan Hrušínský (62) domluvil s Janem Třískou, že mu pokřtí knihu o 15 letech Divadla Na Jezerce.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl mstít spoluhráče

TOP zajímavosti z NHL: Zacha shodil rukavice a chtěl…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský ukázal masku

Plzeň letěla za soupeřem, který je na dně. Limberský…

I s obráncem Davidem Limberským na palubě odletěli ve středu ráno fotbalisté Plzně ke třetímu utkání základní…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu postavičku lega

Geniálně originální: Muž poslal místo životopisu…

Umělec, který dokázal zapůsobit. Tak by se dal popsat počin Andyho Morrise, který se rozhodl, že svůj životopis…