Lotus definitivně propustil svého kontroverzního šéfa
Na konci května pozastavil vlastník Lotus Group DBR-Hicom činnost generálnímu řediteli Danymu
Baharovi. Množily se údajně stížnosti na jeho chování, nový majitel automobilky Proton, pod
kterou Lotus od letošního ledna spadá, je ale blíže nevysvětlil. Nyní je vše jasné: Bahar ve své
funkci po třech letech skončil.
Mohd Khamil Jamil, ředitel DBR-Hicom v oficiálním tiskovém prohlášení ze 7. června sdělil:
„Naše společnost je nadále odhodlána zajišťovat probíhající i budoucí obchodní činnost skupiny
Lotus. Těším se, že spolupráce DBR-Hicom a Protonu bude přinášet vzájemné výhody také Lotusu
včetně jeho zaměstnanců, jakož i přispívat k růstu britského automobilového průmyslu.“
Co udělal Bahar špatně? To už Mr. Jamil neuvedl, ale není zas tak těžké to zjistit. Zaměřil se hlavně
na marketingovou oblast a i v té napáchal více škody než užitku. Profilovat Lotus jako luxusní
sportovní značku a konkurenta Ferrari či Lamborghini bylo sice smělé, ale nemohlo to dobře
dopadnout. Nezapomeňme, že například malý Elise, který vznikl ještě za dob Romana Artioliho
a Bugatti, stál ve své době 19 tisíc liber a byl tedy levnější než roadster BMW Z3. Lotus na tom v
první polovině devadesátých let nebyl vůbec dobře a tenhle model jej po peripetiích se změnami
majitelů (GM – Bugatti – Proton) zachránil.
Dalším problémem bylo oddělení divizí Lotus Cars a Lotus Engineering. Až do Baharova příchodu
spolu obě úzce spolupracovaly. Celá firma díky tomu byla schopna zaměstnat více inženýrů
a techniků, než by se na její velikost slušelo. A uživili se, protože mohli pracovat na vnějších
projektech pro externí zákazníky, když byl zrovna nedostatek příležitostí ve vývoji. Jednalo se o
chytrý tah, který automobilce ve finále přinesl úspory při využívání pracovní síly. Bahar tyto dvě
divize rozdělil a počet technických zaměstnanců Lotus Cars razantně zredukoval.
Jak to bude se slavným výrobcem, který má podle zpráv z dubna dluhy přesahující 200 milionů
liber (přes šest miliard korun) dále? Nikdo netuší. Ohrožen je vývoj nových modelů a plány na
výrobu až 8 tisíc aut ročně, které prosazoval Bahar, jsou definitivně minulostí. Pamatujete na šestici
konceptů z autosalonu v Paříži 2010? Když pomineme jejich trochu bezpohlavní design, pod světly
reflektorů se tehdy objevili i Mickey Rourke a Sharon Stone. Při vší úctě k oběma hereckým
osobnostem: toto nejsou tváře Lotusu.
Mimochodem, dnes již bývalý šéf se k němu dostal přes Tonyho Fernandese. Předtím pracoval
pro Red Bull a Ferrari. Jenže Fernandesova stáj formule 1 už se nejmenuje ani Lotus Racing, ani
Team Lotus, ale Caterham F1 Team. A motor s logem Lotusu pro IndyCar, který se v monopostech
této kategorie objevil letos, je sice funkční, avšak vozům neuděluje patřičnou rychlost. Jean Alesi
a Simona de Silvestro by po blamáži v letošním Indy 500 mohli vyprávět. I ten byl vyvíjen z
Baharova popudu.
Budoucnost Lotusu je v tuto chvíli nejasná. Nebo přece jen změní majitele a přejde do čínských
rukou, jak se nedávno spekulovalo? Z oficiálního stanoviska zmíněného výše vyplývá, že
nikoliv. Zůstává stále pod křídly Protonu, respektive DBR-Hicom. Bahara ovšem ve funkci střídá
jedenapadesátiletý Aslam Farikullah. Snad se prestižnímu malovýrobci bude pod jeho vedením dařit
lépe. Colin Chapman se každopádně musí obracet v hrobě.