Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus definitivně propustil svého kontroverzního šéfa

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Causa Lotus nabírá na obrátkách. Ani ne před dvěma týdny suspendovaný šéf Dany Bahar byl definitivně „odejit“.

Na konci května pozastavil vlastník Lotus Group DBR-Hicom činnost generálnímu řediteli Danymu

Baharovi. Množily se údajně stížnosti na jeho chování, nový majitel automobilky Proton, pod

kterou Lotus od letošního ledna spadá, je ale blíže nevysvětlil. Nyní je vše jasné: Bahar ve své

funkci po třech letech skončil.

Mohd Khamil Jamil, ředitel DBR-Hicom v oficiálním tiskovém prohlášení ze 7. června sdělil:

„Naše společnost je nadále odhodlána zajišťovat probíhající i budoucí obchodní činnost skupiny

Lotus. Těším se, že spolupráce DBR-Hicom a Protonu bude přinášet vzájemné výhody také Lotusu

včetně jeho zaměstnanců, jakož i přispívat k růstu britského automobilového průmyslu.“

Co udělal Bahar špatně? To už Mr. Jamil neuvedl, ale není zas tak těžké to zjistit. Zaměřil se hlavně

na marketingovou oblast a i v té napáchal více škody než užitku. Profilovat Lotus jako luxusní

sportovní značku a konkurenta Ferrari či Lamborghini bylo sice smělé, ale nemohlo to dobře

dopadnout. Nezapomeňme, že například malý Elise, který vznikl ještě za dob Romana Artioliho

a Bugatti, stál ve své době 19 tisíc liber a byl tedy levnější než roadster BMW Z3. Lotus na tom v

první polovině devadesátých let nebyl vůbec dobře a tenhle model jej po peripetiích se změnami

majitelů (GM – Bugatti – Proton) zachránil.

Dalším problémem bylo oddělení divizí Lotus Cars a Lotus Engineering. Až do Baharova příchodu

spolu obě úzce spolupracovaly. Celá firma díky tomu byla schopna zaměstnat více inženýrů

a techniků, než by se na její velikost slušelo. A uživili se, protože mohli pracovat na vnějších

projektech pro externí zákazníky, když byl zrovna nedostatek příležitostí ve vývoji. Jednalo se o

chytrý tah, který automobilce ve finále přinesl úspory při využívání pracovní síly. Bahar tyto dvě

divize rozdělil a počet technických zaměstnanců Lotus Cars razantně zredukoval.

Jak to bude se slavným výrobcem, který má podle zpráv z dubna dluhy přesahující 200 milionů

liber (přes šest miliard korun) dále? Nikdo netuší. Ohrožen je vývoj nových modelů a plány na

výrobu až 8 tisíc aut ročně, které prosazoval Bahar, jsou definitivně minulostí. Pamatujete na šestici

konceptů z autosalonu v Paříži 2010? Když pomineme jejich trochu bezpohlavní design, pod světly

reflektorů se tehdy objevili i Mickey Rourke a Sharon Stone. Při vší úctě k oběma hereckým

osobnostem: toto nejsou tváře Lotusu.

Mimochodem, dnes již bývalý šéf se k němu dostal přes Tonyho Fernandese. Předtím pracoval

pro Red Bull a Ferrari. Jenže Fernandesova stáj formule 1 už se nejmenuje ani Lotus Racing, ani

Team Lotus, ale Caterham F1 Team. A motor s logem Lotusu pro IndyCar, který se v monopostech

této kategorie objevil letos, je sice funkční, avšak vozům neuděluje patřičnou rychlost. Jean Alesi

a Simona de Silvestro by po blamáži v letošním Indy 500 mohli vyprávět. I ten byl vyvíjen z

Baharova popudu.

Budoucnost Lotusu je v tuto chvíli nejasná. Nebo přece jen změní majitele a přejde do čínských

rukou, jak se nedávno spekulovalo? Z oficiálního stanoviska zmíněného výše vyplývá, že

nikoliv. Zůstává stále pod křídly Protonu, respektive DBR-Hicom. Bahara ovšem ve funkci střídá

jedenapadesátiletý Aslam Farikullah. Snad se prestižnímu malovýrobci bude pod jeho vedením dařit

lépe. Colin Chapman se každopádně musí obracet v hrobě.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
10. 6. 2012 08:43
Asi to bylo jinak
Nechápu to slovo kontroverzní, to je strašné klišé. Ale jinak důvodem těžko mohla být neposkojenost s jeho řízením, tedy rozhodně ne tím bezprostředním. Takhle na hodinu se normálně CEO nepropouští a rozhodně ne bez komentáře s tím, že důvody jsou důvěrné. Což neznamená, že nový majitel byl spokojen s tím, jak to Bahar vede, ale kvůli tomu neodešel. Ten článek mi připadá jako těžká spekulace někoho, kdo chce mít Lotus takový, jaký vždy byl. Ale jinak snaha zamíŕit do prestižnějších vod je zcela relevantní strategií...
Avatar - Ada je zase tady
9. 6. 2012 22:43
No konecne.
Otazka je, zdali se tu hluboce zazm*dovanou firmu jeste podari zachranit... :no: