Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malé autobusy SKD Stratos: Euro 6

Ivo Semrád
Diskuze (0)
V nabídce autobusů firmy SKD TRADE dále trvá sedm různých provedení. Tentokrát již s pohonem splňujícím požadavek Euro 6.

Společnost SKD TRADE úspěšně pokračuje ve výrobě autobusů značky Stratos na podvozcích podle nejnovější emisní normy Euro 6. Autobusy Stratos byly původně produkovány královéhradeckou firmou Stratos Auto, od které společnost SKD TRADE odkoupila autobusovou divizi i původní značku Stratos. Výroba se nejprve odehrávala v pronajatých prostorách v Čáslavi, odkud se v roce 2012 přesunula do vlastních a větších s lepším technickým zázemím v nedalekých Dolních Bučicích. Nyní výrobce přechází na autobusy s motory Euro 6, které poprvé představil již na loňském veletrhu Czechbus (viz Autoprofi 12/2014).

Malé autobusy firmy se sídlem v Praze zahrnují tři městské a čtyři meziměstské verze. Navíc lze připočíst i vlastní řešení elektrobusu. Všechna vozidla jsou stavěna na podvozcích Iveco Daily, přičemž se pro ně zpravidla používá označení minibus či midibus.

Iveco Daily

Řada Daily je ve světě užitkových vozidel s více než dvěma miliony prodaných kusů fenoménem. Poslední vydání s motory Euro 6 bylo na podzim ověnčeno titulem Van of the Year 2015, což dokládá jeho kvality nejen pro rozvážku zboží, ale také jako podvozek k nejrůznějším nástavbám.

Poslední generace Iveco Daily přináší několik vylepšení. Kromě kompletně přepracovaného designu s výraznými světlomety se jedná například o nižší nástupní výšku díky snížení podvozku a lepší rozložení hmotnosti na nápravy, což se společně s novou řadou motorů Euro 6 podepisuje také na nižší spotřebě, která klesá zhruba o pět procent v porovnání s předešlým modelem. Přibyly také bezpečnostní systémy významné ještě více při přepravě osob, například stabilizační ESP nebo LDWS, což je systém zajišťující sledování jízdního pruhu.

Stratos na podvozcích Daily

Společnost SKD TRADE na rozdíl od Iveco Bus stavěla a stále staví své autobusy především na podvozku s celkovou nosností sedm tun, konkrétně typu 70C17. Rozdíly oproti verzi 6,1 tun používané Iveco Bus jsou například užití retardéru a vyšší užitečné zatížení dovolující nabídnout větší kapacitu okolo 35 míst.

Sedm typů

Pomineme-li spíše ojedinělé zástavby do původních furgonů dodávek Iveco Daily či speciální dálkové verze, tvoří dnes modelovou řadu sedm malých autobusů. V případě linkových modelů se jedná o midibusy Stratos L37, Stratos LE37, Stratos L29 a LE29. Někdy je možné se u označení těchto typů setkat ještě s přídomkem Tour v názvu, který zdůrazňuje užití pro linkový provoz.

Jak je patrné z označení typů, modely se stejným číslem jsou příbuzné a liší se hlavně řešením podlahy. Písmeno L značí výchozí provedení s rovnou podlahou v celé délce vozidla a s možností vytvoření zavazadlového prostoru. Modely Low Entry (LE) jsou částečně nízkopodlažní, zadní převis je snížen tak, aby byly splněny požadavky na podíl nízké podlahy dle legislativy a umožněna přeprava invalidních vozíků.

Autobusy Stratos L37 a LE37 zvládnout pojmout celkově až 38 cestujících, přičemž pohon zajišťuje odolný třílitrový čtyřválec Sofim o výkonu 125 kW. Kromě dieselové verze je možné dodávat také autobusy s provozně mimořádně výhodným pohonem na CNG. Vozidla s typovým označením L29 a LE29 přepraví maximálně 28 pasažérů a jako jediná z nabídky SKD Trade jsou stavěna na pětitunových podvozcích Iveco Daily 50C14. Výbornou dynamiku dodává motor stejný jako u sedmitunového provedení.

Pro město

Na stejných typech podvozků jsou stavěny také autobusy pro městský provoz. V případě lehčího podvozku jde opět o typ Stratos LE29 (v městské verzi), v případě podvozku Daily 70C17 jsou v nabídce typy Stratos LF38 a znovu Stratos LE37. Zatímco v případě vozu LE jde o výše popisované Low Entry se sníženou podlahou jen v zadní části vozu (jen v městském provedení), autobusy Stratos LF38 (Low Floor) jsou řešeny jako stoprocentně nízkopodlažní. Přechody nad zadní nápravou vyrovnávají šikmé plošinky. Z modelu Stratos LF38 vychází i unikátní elektrobus Stratos LE30e, který má jako jediný sníženou pouze přední část, zatímco zadní vyvýšena ukrývá akumulátory.

S ohledem na atypičnost tohoto vozidla, jemuž jsme se v minulosti věnovali například před dvěma lety v Autoprofi 12/2013 a na výstavě Czechbus jsme jej také vyzkoušeli, tentokrát jej nebudeme popisovat podrobně. Jen pro doplnění připomeňme, že stojí na rozvoru 4350 mm a pohání jej elektromotor o výkonu 84 kW. Největší dojezd městského elektrobusu činí slušných 148 km.

Přepracovaná výroba

Přestože typová označení zůstala u autobusů z produkce SKD TRADE zachována i s příchodem modelové řady s motory Euro 6, došlo na vozidlech k úpravám pro zvýšení životnosti autobusů.

Finální montáž autobusů Stratos probíhá v závodě v Dolních Bučicích nedaleko Čáslavi. Na dvůr společnosti v Dolních Bučicích jsou dováženy podvozky Iveco Daily s kompletním stanovištěm řidiče. Všechny verze s výjimkou nízkopodlažní Low Floor směřují do nedalekých Žleb, kde společnost SKD TRADE má další ze svých závodů. Zde se podvozek upraví zkrácením zadního převisu a doplněním snížené podlahy pro verzi LE. Následuje navaření kostry bočnic, zadního dílu a střechy. Základní skelet je opískován, ošetřen první vrstvou antikorozního nástřiku a převezen do Dolních Bučic. Zde skelet dostává další ocelové součásti jako například obliny střech. Po této fázi putuje vůz do lakovny, kde se znovu podrobí ošetření antikorozními přípravky v několika vrstvách.

Antikorozně ošetřené svařence podvozků pro LF směřují do Dolních Bučic. Důvodem je skutečnost, že na městských autobusech LF38 je mnohem větší pracnost. Kromě krácení zadního převisu dochází k úpravě podlahy i na stanovišti řidiče a za přední nápravou.

Výhoda nové koncepce podvozku Daily Euro 6 se sníženou zadní nápravou nachází uplatnění zejména u nízkopodlažní verze. Díky šikmým plochám podlahy nad zadní nápravou zůstává celý autobus nízkopodlažní.

Ivo Semrád
Diskuze (0)