Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN lehce zmodernizoval svou vlajkovou loď TGX D38

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Vrchol v nabídce těžkých nákladních vozidel značky MAN se pro modelový rok 2016 dočkal několika úprav techniky.

MAN TGX D38 se představil v roce 2014 s nově vyvinutým přeplňovaným vznětovým řadovým šestiválcem D38 o objemu 15,2 l, disponujícím výkony od 382 kW (520 k) do 471 kW (640 k).

Pro modelový rok 2016 se tato vlajková loď v nabídce německé značky dočkala několika úprav zvyšujících komfort i bezpečnost provozu a zároveň přispívajících k dalšímu snížení provozních nákladů.

K dosažení nižší spotřeby paliva má přispět především dále optimalizovaná funkce EfficientRoll určená pro dálniční a silniční úseky s mírným klesáním, která právě v těchto místech odpojí motor od převodovky, aby vozidlo mohlo jet dál bez překonávání odporu motoru běžícího bez vstřikované nafty. To umožňuje přenést dynamiku a kinetickou energii z jízdy v klesání i na rovinku nebo do následujícího stoupání.

V případě, že vozidlo ztrácí rychlost je automaticky zařazen vhodný rychlostní stupeň a v opačném případě je zároveň zapojen do hry i brzdový systém. Cílem této funkce je úspora paliva a zároveň vyšší komfort řízení.

Přepracování se dočkal i tempomat EfficientCruise, využívající data z GPS, který díky 3D mapám odhaluje stoupání a klesání na aktuální trase a tomu pak přizpůsobuje rychlost vozidla. Díky tomu zároveň významně přispívá k úsporám paliva.

Pro zvýšení bezpečnosti provozu se TGX D38 dočkal nové generace systému nouzového brzdění EBA (Emergency Brake Assist). Ten kombinuje informace z radarového senzoru v přední části vozidla a z kamery na předním okně. Díky spojení senzorů může systém ještě rychleji a s větší bezpečností rozpoznat nebezpečné situace a v závažných situacích dříve spustit nouzové brzdění.

Řidič je přitom nejprve varován akusticky a zprávou na displeji. Ve stejném okamžiku je již brzdový systém připraven k brzdění, aby se zkrátila odezva na sešlápnutí brzdového pedálu. zároveň jsou aktivována brzdová světla pro včasné varování vozidel za sebou. Navíc systém EBA snižuje i točivý moment motoru.

Při nouzovém brzdění se kromě brzdových světel aktivuje navíc signál nouzového brzdění ESS (Emergency Stopping Signal). Varovné směrovky signalizují účastníkům silničního provozu prostřednictvím zvýšené frekvence blikání nouzovou situaci a snižuje se tak nebezpečí nehody najetím zezadu.

Asistenční systém nouzového brzdění se spojením senzorů patří k sériové výbavě všech nákladních vozidel MAN i autokarů a meziměstských autobusů značek Neoplan a MAN, pro které od listopadu 2015 platí povinnost vybavení pro nové schválení. Technologie splňuje již nyní zpřísněné požadavky EU, které budou platit od listopadu 2018.

Na podporu řidiče i bezpečnosti provozu je zaměřen systém LGS (Lane Guard System), který sleduje správné dodržení jízdní stopy a zajišťuje vyšší bezpečnost a lepší jízdní komfort. Pokud dojde k opuštění zadané jízdní stopy bez zapnutí blinkru, zazní akustický signál jako varování řidiče.

Nové provedení LGS disponuje kamerou schopnou většího rozlišení, takže je tento systém nyní schopen zaznamenat i méně viditelné podélné značení jízdních pruhů na vozovce.

Pomocí videokamery umístěné za čelním sklem jsou snímány postranní čáry na vozovce a vyhodnocuje se poloha vozidla vzhledem k vymezené jízdní dráze. Pokud vozidlo přejede postranní čáru bez zapnutého blinkru, je řidič varován z levého nebo pravého dveřního reproduktoru zvukem, který odpovídá „drnčení“ při přejetí čáry na dálnici.

Systém se při rychlosti nad 60 km/h aktivuje automaticky a je možné jej deaktivovat pomocí přepínače. Varovné signály jsou do rychlosti 75 km/h vysílány na základě sledování vnitřních hran a nad 75 km/h na základě vnějších hran značení.

Pokud není vyhodnocení dat a vysílání varovných signálů možné, např. kvůli chybějícímu vyznačení jízdních pruhů, zobrazí se řidiči na displeji, resp. na panelu kontrolek příslušná informace.

Vedle úprav techniky se MAN TGX D38 dočkal pro modelový rok 2016 i nenápadné úpravy, která se projevuje v jeho vzhledu. Touto novinkou je přepracování hlavních světlometů, do nichž nyní zakomponována LED obrysová a denní světla.

Další novinky jsou pak v oblasti výbavy na přání, kdy lze exteriér vozidla doplnit o chromovaný ochranný rám na střeše kabiny s přídavnými LED světlomety, dvě houkačky na stlačený vzduch, prodloužení dveří a sluneční clonu na předním okně. Pro interiér je mimo jiné k dispozici kožené čalounění sedadel nebo multifunkční volant.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - honza84
25. 12. 2015 21:31
Re: mann
To je moudro jako od otce Fura 8-s
17. 12. 2015 10:14
Re: mann
Ve vzduchu dobrý stroj. Ale na pramičku, kajak, kanoi ..to nemá na vodě :yes:
17. 12. 2015 08:22
mann
Na silnici dobrý stroj . Ale na tatru T111, T 138, 148,813,815 ..to nemá v terenu :yes: