Další značka přestala vyrábět pouze elektromobily. Její hybrid má extrémní výkon i baterii
Pod koncern Geely dnes spadá 14 značek, mnohé z nich se chtěly věnovat pouze produkci elektromobilů. Po Lotusu ale názor změnil i Zeekr, který nově uvedl svůj první hybrid.
Ačkoliv je Čína velmi rychlá v adopci elektromobilů a nikde jinde na světě jich nejezdí více, ani tam se nevyhnuli lehkému zpomalení. Značky se začínají více orientovat i na hybridy a platí to i pro ty, které dosud nic jiné než elektromobil nevyrobily. Spalovací motor do nabídky zařadí třeba Xpeng, Xiaomi nebo Aion a nově svůj první hybrid ukázala také značka Zeekr. Ta je zajímavá i pro Evropana, její auta se zde prodávají a koupit se dají i v Česku.
Nový Zeekr 9X se ukázal už na autosalonu v Šanghaji v dubnu, ale až teď byly zveřejněny technické údaje. Největší model mladé značky spadající do koncernu Geely stojí na platformě SEA-S, kterou sdílí s Lotusy Eletre a Emeya. Ty mají v budoucnu nabídnout plug-in hybridní pohon, pro 9X jde o jedinou možnost.
Základem je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s udávanou tepelnou účinností 46 % a výkonem 205 kW. Auto je paralelním hybridem, motor dokáže pohánět kola přímo, ale více se na tom podílí tři elektromotory s kombinovaným výkonem 1.030 kW. SUV, dlouhé lehce přes 5,2 metru, díky tomu zrychlí na stovku za 3,1 sekundy a rozjede se na 240 km/h.
Zajímavostí je i velká baterie o kapacitě 70 kWh, tedy jako u větších elektromobilů. Podobně velkou nabízí například Škoda Enyaq a Tesla Model S ve vyšších specifikacích. Na poměry PHEV jde o rekord, kterému se neblíží ani jiné čínské modely. Dojezd na elektřinu má být 380 kilometrů a kombinovaný přes 1.000 kilometrů, ale jde o výpočet v nepřesném cyklu CLTC.
Extrémní je na poměry hybridů i nabíjení, které Zeekr udává jako 6C. Vzhledem k velikosti by tedy maximální nabíjecí výkon měl být asi 420 kW. Auto využívá 900V architekturu, která zatím není běžná ani u elektromobilů. Ze 20 do 80 % se má nabít za pouhých 9 minut.
Sofistikovaný je také podvozek, který využívá aktivní stabilizační tyč, která pomáhá zmírnit náklony karosérie. Využívá 48 V napětí a s ovládáním pomáhá také umělá inteligence. Auto má adaptivní vzduchový podvozek, který dokáže auto zvednout o 110 milimetrů, maximem je 288 mm v terénním režimu.
Nesmí samozřejmě chybět ani systémy autonomní jízdy, 9X je už připraveno na úroveň 3. Součástí je pět lidarů a dva čipy Nvidia Drive Thor s výpočetním výkonem 1.400 TOPS, základní 9X ale dostane jednodušší verzi s jedním čipem.
V Číně se objednávky na 9X otevírají už v srpnu, brzy poté by měly začít i dodávky zákazníkům. Jestli se dostane i do Evropy, zatím Zeekr neřekl, ale možné to je. Ze sedmi v Číně dostupných modelů se v Evropě zatím prodávají tři a jeden další je potvrzený.
Stejný plug-in hybridní pohon se možná objeví i v modelech Lotusu, které využívají stejnou platformu. Systém nazvaný Hyper Hybrid zatím neukázal žádné technické specifikace, ale slibuje 900V architekturu a ultra rychlé nabíjení, stejně jako má 9X.
Pod Zeekr spadá také značka Lynk & Co, která se právě na hybridy zaměřuje. Její první čistě elektrický model 001 se nakonec stal prvním modelem Zeekru a Lynk měl pokračovat pouze s hybridy. Nakonec z této strategie sešlo a tak zatímco Zeekr už má hybrid, Lynk & Co dostal elektrické modely.

Zdroj: Zeekr, zdroj foto: Zeekr, zdroj videa: Zeekr