Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW řady 1 (F20/F21) – Rozumný bavorák za rozumné peníze

Kvalita materiálů se po faceliftu zlepšila. Na vrchu bývá displej iDrive různých velikostí, nejčastěji 6,5 či 8,8".
Nejlepší částí M paketu jsou sedačky (samostatně zřídka). Elektrické ovládání a kůže se připlácela zvlášť. Zadní lavice je dělená v poměru 60:40. Místo není velkorysé, ale už ani nouzové jako u první generace E81/E87.
Stará dobrá tlačítka. Jsou identická jako ve větších modelech BMW a ani po letech nemají vůle nebo výrazné opotřebení.
Šestistupňová manuální převodovka Getrag je standardem u většiny verzí. Má přesný, lehce tuhý chod i u tříválců.
25 Fotogalerie
Jan Faltýsek
Diskuze (18)

Nijak děsivé stáří a lákavé cenovky už od 110 000 Kč. Je jednička druhé generace nejvýhodnější vstupenkou do světa BMW? Základem je vybrat správný kus a motor!

BMW řady 1, vyráběné mezi lety 2011 až 2019, zůstává jedním z posledních kompaktních vozů s klasickou koncepcí – tedy motorem uloženým podélně a pohonem zadních kol. Konstrukční základ přináší nejen vyvážené jízdní vlastnosti, ale i mechanickou robustnost, která se v některých ohledech může promítnout do náročnosti servisu. Model byl dostupný ve dvou karosářských variantách: pětidveřový hatchback (F20) a třídveřový hatchback (F21), přičemž technicky i výbavově je řada 1 velmi blízká větší řadě 3 (F30). „Jednička druhé generace pochází z doby, kdy se BMW intenzivně snažilo rozšířit svou cílovou skupinu. Udělali ji tak, aby se líbila všem,“ hodnotí poměrně negativním tónem Lukáš Jandásek, mechanik, který vystřídal desítky ojetých BMW.

Druhá generace jedničky byla uvedena s motory řady N, které se brzy ukázaly jako nespolehlivé. Průšvihem byly i základní benzinové motorizace. „Mám BMW 118i, rok výroby 2012, samé problémy. Přitom výměna oleje probíhá po 10 tisících a tankuji 100oktanový benzin,“ popisuje nám své negativní zkušenosti majitelka Lucie. Naopak poslední předfaceliftové kusy se stejným, ale vychytanějším motorem jsou už mnohem spolehlivější. To potvrzuje i zkušenost majitele Petra: „Mám 116i, poslední ročník N13, po chiptuningu na 170 kW. Najeto 125 tisíc a zatím bez jediného problému. Olej měním max. po 10 tisících km a tankuji 95 – 100 oktanů. Za mě spokojenost.“

Podobné je to s diesely řady N. „U N47 se vydírají ložiska klikové hřídele, praskají rozvody a plastové skluzy okolo nich, z ničeho nic odchází vysokotlaké čerpadlo paliva,“ přibližuje mechanik Lukáš. Lze to indikovat včas? „Ta ložiska kliky jsou slyšet, až když už je pozdě a dojíždí se, ale aspoň o sobě dávají vědět. Rozvodový řetěz, a hlavně ono čerpadlo však umí lehnout z ničeho nic.“ Také u tohoto dieselu však došlo v roce 2014 k významnému vylepšení, což se projevuje i ve spokojenosti majitelů: „Mám 116d s dvoulitrem z roku 2015, modelový rok 2016. Žádný problém, pouze měním olej. Mám najeto přes 171 000 km. Před dvěma týdny jsem s tím jel Norsko – Chorvatsko a zpět bez problémů, spotřeba kolem 4,5 l podle nohy,“ pochvaluje si svou jedničku majitel Olaf.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (18)