Maserati MC12 – návrat ke sportovním kořenům

Maserati MC12 – návrat ke sportovním kořenům

 
 

Dlouhých 37 let uplynulo od posledního vítězství vozu Maserati na mezinárodním poli. S MC12 se Maserati vrací na tratě vrcholných mezinárodních podniků třídy GT i do segmentu těchto exkluzivních vozů.

Jméno Maserati platilo v polovině 20. století za stejný pojem jako dnes Ferrari. Tyto dvě značky, původně nesmiřitelní konkurenti, dnes patří do společné obchodní skupiny Ferrari Maserati a podílely se na vývoji nejnovějšího GT Maserati MC12. Tento vůz je určen jak pro provoz na veřejných silnicích, tak i pro využití ve vytrvalostních závodech GT.

Konstrukce MC12 je založena především na funkčnosti a účinnosti. Nosná struktura dvoumístné karosérie s motorem umístěným před zadní nápravou je vyrobena z kombinace kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny a Nomexem, což přispívá k vysoké tepelné odolnosti, a doplňují je dva pomocné rámy z hliníkové slitiny. Povrchové panely karosérie jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Karosérie je tvarovaná především pro účinnost a estetický prvek byl poněkud potlačen. Aerodynamika profituje z vpravdě obřích rozměrů vozu, který se řadí v evropském měřítku k největším na trhu. Jeho délka je 5143 mm, šířka 2096 mm a výška 1205 mm, stabilitě napomáhá také 2800 mm dlouhý rozvor. Rozložení hmotnosti je téměř ideální, 41 procent připadá na přední nápravu a 59 procent na zadní. Karosérie je prošpikována nasávacími a odváděcími otvory pro proudění vzduchu. Hodně dlouhé přídi, přední převis má délku 1248 mm(!), dominuje oválný otvor s typickým Neptunovým trojzubcem, znakem Maserati, jenž pokračuje dvěmi otvory v přední kapotě, kterými nasátý vzduch zase vystupuje a vyvozuje výrazný přítlak přídě. Přední kapota tvoří i s blatníky jeden odnímatelný kus v němž jsou zakomponovány Bi-Xenonové světlomety. Bokům dominují velké vstupy vzduchu, které opět generují přítlak a vylepšují aerodynamickou účinnost. Za odnímatelnou střechou je nejvyšší bod karosérie, který je tvořen sáním vzduchu pro plnění motoru. Ten plynule přechází do víka motoru, které je pro odvod tepla mřížované. Zádi dominuje impozantní spoiler, jehož šířka je téměř dva metry a tloušťka pouze 30 mm, který je držen dvěmi stojkami. Pod tímto křídlem je ještě malý spoiler do nějž je integrováno třetí brzdové světlo. Výrazným prvkem zádě je velký otvor tvaru kruhové úseče, kterým se odvádí horký vzduch od motoru. Pod ním je vysoce účinný rozměrný difuzor vyvozující enormní přítlak aniž by snižoval koeficient odporu vzduchu. Celý spodek vozu je zakryt, pro dosažení přesného proudění vzduchu.

Všechny tyhle aerodynamické finesy jsou nezbytně nutné, protože MC12 je poháněno velmi výkonným atmosféricky plněným motorem V12 o objemu 6,0 litru. Úhel rozevření řad válců je 65° a plnění válců zajišťuje celkem 48 ventilů ovládaných čtyřmi vačkovými hřídeli, které jsou poháněny pomocí ozubených kol, aby byla zajištěna maximální přesnost rozvodu. Blok motoru i hlav válců je z hliníkové slitiny, ojnice jsou titanové, mazání je samozřejmě se suchou skříní. Motor při kompresním poměru 11,2:1 produkuje výkon 465 kW (632 k) při 7500 ot/min a točivý moment 652 Nm při 5500 ot/min, nejvyšší povolené otáčky jsou 7700 ot/min. Hmotnost motoru je 232 kg. Výkon je přenášen přes suchou dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm a elektro-hydraulicky řazenou mechanickou šestistupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Řadí se páčkami pod volantem bez spojky pod plynem a k dispozici jsou dva řadící programy – Sport a Race. Programy se volí tlačítkem na přístrojové desce, Sport nabízí dostatek kontroly nad dávkováním výkonu, zatímco Race řadí ostřeji a v extrémních situacích aktivuje ASR.

Podvozek odpovídá standardu třídy. Je tvořen lichoběžníkovými závěsy vpředu i vzadu s protiponořovacím efektem při brždění a akceleraci. Pružící jednotky jsou ovládány pomocí progresivních vzpěr push-rod tak, jak je obvyklé např. v F1. Zajímavostí je možnost přizvednutí přídě při parkování u obrubníku. Brzdy dodává Brembo a rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů 380 x 34 mm vpředu a 335 x 32 mm vzadu, plně odpovídají velkému výkonu motoru. Jejich pevné sevření zajišťují třmeny z hliníkové slitiny osazené šesti pístky na předních a čtyřmi na zadních kolech. Nechybí ABS a EBD. Obdivovat tyto jednotky lze přes hliníková sedmipaprsková kola o rozměrech 9J x 19 vpředu a 13J x 19 vzadu. O jejich obutí se stará Pirelli, který dodal pneumatiky 245/35 ZR19 na přední kola a 345/35 ZR19 na hnací zadní kola.

Interiér kombinuje jednoduchý design typický pro supersportovní vozy se špičkovými materiály – uhlíkové kompozity s perforovanou kůží a odolným textilem. Uspořádání panelu přístrojů před, nahoře zploštělým, volantem je typické pro Maserati – velký centrální otáčkoměr a okolo něj umístěné ostatní přístroje. Na středovém panelu je umístěno ovládání klimatizace a dva ze čtyřech kruhových výdechů. Pod klimatizací jsou kruhové hodiny a pod nimi modré tlačítko startéru. Zbylá ovládací tlačítka jsou na středovém tunelu, který je lakován jako imitace titanu. Na jeho zadní straně je také zásuvka na 12V. Sedadla s kostrou z uhlíkového kompozitu, výrazným bočním vedením a čtyřbodovými bezpečnostními pásy, jsou ve středu čalouněna textilem a po bocích kůží. Dveře jsou čalouněny kompozitem a je na nich ovládání elektricky spouštěných oken. Nechybí hliníkové pedály.

Již výše uvedené naznačuje, že Maserati MC12 bude disponovat vskutku razantní dynamikou. Při poměrně nízké hmotnosti 1335 kg stačí síla motoru na zrychlení z 0-100 km/h za dramatických 3,8 sekundy, 200 km/h docílí za 9,9 s a 400 m zvládne za 11,3 sekundy. Nejvyšší rychlost se pohybuje někde nad hranicí 330 km/h. Letos jich bude vyrobeno celkem 30, přičemž pouze 25 bude určeno pro běžný provoz. Stejných 25 kusů bude vyrobeno také v roce 2005. O ceně tohoto unikátu se výrobce nezmiňuje…

Spolupracujeme s TipCars.com
Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 

Štítky Maserati Design

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…