Maserati MC12 – návrat ke sportovním kořenům

Maserati MC12 – návrat ke sportovním kořenům

 
 

Dlouhých 37 let uplynulo od posledního vítězství vozu Maserati na mezinárodním poli. S MC12 se Maserati vrací na tratě vrcholných mezinárodních podniků třídy GT i do segmentu těchto exkluzivních vozů.

Jméno Maserati platilo v polovině 20. století za stejný pojem jako dnes Ferrari. Tyto dvě značky, původně nesmiřitelní konkurenti, dnes patří do společné obchodní skupiny Ferrari Maserati a podílely se na vývoji nejnovějšího GT Maserati MC12. Tento vůz je určen jak pro provoz na veřejných silnicích, tak i pro využití ve vytrvalostních závodech GT.

Konstrukce MC12 je založena především na funkčnosti a účinnosti. Nosná struktura dvoumístné karosérie s motorem umístěným před zadní nápravou je vyrobena z kombinace kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny a Nomexem, což přispívá k vysoké tepelné odolnosti, a doplňují je dva pomocné rámy z hliníkové slitiny. Povrchové panely karosérie jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Karosérie je tvarovaná především pro účinnost a estetický prvek byl poněkud potlačen. Aerodynamika profituje z vpravdě obřích rozměrů vozu, který se řadí v evropském měřítku k největším na trhu. Jeho délka je 5143 mm, šířka 2096 mm a výška 1205 mm, stabilitě napomáhá také 2800 mm dlouhý rozvor. Rozložení hmotnosti je téměř ideální, 41 procent připadá na přední nápravu a 59 procent na zadní. Karosérie je prošpikována nasávacími a odváděcími otvory pro proudění vzduchu. Hodně dlouhé přídi, přední převis má délku 1248 mm(!), dominuje oválný otvor s typickým Neptunovým trojzubcem, znakem Maserati, jenž pokračuje dvěmi otvory v přední kapotě, kterými nasátý vzduch zase vystupuje a vyvozuje výrazný přítlak přídě. Přední kapota tvoří i s blatníky jeden odnímatelný kus v němž jsou zakomponovány Bi-Xenonové světlomety. Bokům dominují velké vstupy vzduchu, které opět generují přítlak a vylepšují aerodynamickou účinnost. Za odnímatelnou střechou je nejvyšší bod karosérie, který je tvořen sáním vzduchu pro plnění motoru. Ten plynule přechází do víka motoru, které je pro odvod tepla mřížované. Zádi dominuje impozantní spoiler, jehož šířka je téměř dva metry a tloušťka pouze 30 mm, který je držen dvěmi stojkami. Pod tímto křídlem je ještě malý spoiler do nějž je integrováno třetí brzdové světlo. Výrazným prvkem zádě je velký otvor tvaru kruhové úseče, kterým se odvádí horký vzduch od motoru. Pod ním je vysoce účinný rozměrný difuzor vyvozující enormní přítlak aniž by snižoval koeficient odporu vzduchu. Celý spodek vozu je zakryt, pro dosažení přesného proudění vzduchu.

Všechny tyhle aerodynamické finesy jsou nezbytně nutné, protože MC12 je poháněno velmi výkonným atmosféricky plněným motorem V12 o objemu 6,0 litru. Úhel rozevření řad válců je 65° a plnění válců zajišťuje celkem 48 ventilů ovládaných čtyřmi vačkovými hřídeli, které jsou poháněny pomocí ozubených kol, aby byla zajištěna maximální přesnost rozvodu. Blok motoru i hlav válců je z hliníkové slitiny, ojnice jsou titanové, mazání je samozřejmě se suchou skříní. Motor při kompresním poměru 11,2:1 produkuje výkon 465 kW (632 k) při 7500 ot/min a točivý moment 652 Nm při 5500 ot/min, nejvyšší povolené otáčky jsou 7700 ot/min. Hmotnost motoru je 232 kg. Výkon je přenášen přes suchou dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm a elektro-hydraulicky řazenou mechanickou šestistupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Řadí se páčkami pod volantem bez spojky pod plynem a k dispozici jsou dva řadící programy – Sport a Race. Programy se volí tlačítkem na přístrojové desce, Sport nabízí dostatek kontroly nad dávkováním výkonu, zatímco Race řadí ostřeji a v extrémních situacích aktivuje ASR.

Podvozek odpovídá standardu třídy. Je tvořen lichoběžníkovými závěsy vpředu i vzadu s protiponořovacím efektem při brždění a akceleraci. Pružící jednotky jsou ovládány pomocí progresivních vzpěr push-rod tak, jak je obvyklé např. v F1. Zajímavostí je možnost přizvednutí přídě při parkování u obrubníku. Brzdy dodává Brembo a rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů 380 x 34 mm vpředu a 335 x 32 mm vzadu, plně odpovídají velkému výkonu motoru. Jejich pevné sevření zajišťují třmeny z hliníkové slitiny osazené šesti pístky na předních a čtyřmi na zadních kolech. Nechybí ABS a EBD. Obdivovat tyto jednotky lze přes hliníková sedmipaprsková kola o rozměrech 9J x 19 vpředu a 13J x 19 vzadu. O jejich obutí se stará Pirelli, který dodal pneumatiky 245/35 ZR19 na přední kola a 345/35 ZR19 na hnací zadní kola.

Interiér kombinuje jednoduchý design typický pro supersportovní vozy se špičkovými materiály – uhlíkové kompozity s perforovanou kůží a odolným textilem. Uspořádání panelu přístrojů před, nahoře zploštělým, volantem je typické pro Maserati – velký centrální otáčkoměr a okolo něj umístěné ostatní přístroje. Na středovém panelu je umístěno ovládání klimatizace a dva ze čtyřech kruhových výdechů. Pod klimatizací jsou kruhové hodiny a pod nimi modré tlačítko startéru. Zbylá ovládací tlačítka jsou na středovém tunelu, který je lakován jako imitace titanu. Na jeho zadní straně je také zásuvka na 12V. Sedadla s kostrou z uhlíkového kompozitu, výrazným bočním vedením a čtyřbodovými bezpečnostními pásy, jsou ve středu čalouněna textilem a po bocích kůží. Dveře jsou čalouněny kompozitem a je na nich ovládání elektricky spouštěných oken. Nechybí hliníkové pedály.

Již výše uvedené naznačuje, že Maserati MC12 bude disponovat vskutku razantní dynamikou. Při poměrně nízké hmotnosti 1335 kg stačí síla motoru na zrychlení z 0-100 km/h za dramatických 3,8 sekundy, 200 km/h docílí za 9,9 s a 400 m zvládne za 11,3 sekundy. Nejvyšší rychlost se pohybuje někde nad hranicí 330 km/h. Letos jich bude vyrobeno celkem 30, přičemž pouze 25 bude určeno pro běžný provoz. Stejných 25 kusů bude vyrobeno také v roce 2005. O ceně tohoto unikátu se výrobce nezmiňuje…

Spolupracujeme s TipCars.com
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 

Štítky Maserati Design

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

 





 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Dnes 17:50

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

Vítkovice řeší marodku, přichází Bartovič. Posila shodila klubový web

Vítkovice řeší marodku, přichází Bartovič. Posila…

Slovenský útočník Milan Bartovič (36 let) bude minimálně do 15. ledna pomáhat Vítkovicím. Ostravský klub tím…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…