Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati MC12 – návrat ke sportovním kořenům

Miroslav Kudělka
Dlouhých 37 let uplynulo od posledního vítězství vozu Maserati na mezinárodním poli. S MC12 se Maserati vrací na tratě vrcholných mezinárodních podniků třídy GT i do segmentu těchto exkluzivních vozů.

Jméno Maserati platilo v polovině 20. století za stejný pojem jako dnes Ferrari. Tyto dvě značky, původně nesmiřitelní konkurenti, dnes patří do společné obchodní skupiny Ferrari Maserati a podílely se na vývoji nejnovějšího GT Maserati MC12. Tento vůz je určen jak pro provoz na veřejných silnicích, tak i pro využití ve vytrvalostních závodech GT.

Konstrukce MC12 je založena především na funkčnosti a účinnosti. Nosná struktura dvoumístné karosérie s motorem umístěným před zadní nápravou je vyrobena z kombinace kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny a Nomexem, což přispívá k vysoké tepelné odolnosti, a doplňují je dva pomocné rámy z hliníkové slitiny. Povrchové panely karosérie jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Karosérie je tvarovaná především pro účinnost a estetický prvek byl poněkud potlačen. Aerodynamika profituje z vpravdě obřích rozměrů vozu, který se řadí v evropském měřítku k největším na trhu. Jeho délka je 5143 mm, šířka 2096 mm a výška 1205 mm, stabilitě napomáhá také 2800 mm dlouhý rozvor. Rozložení hmotnosti je téměř ideální, 41 procent připadá na přední nápravu a 59 procent na zadní. Karosérie je prošpikována nasávacími a odváděcími otvory pro proudění vzduchu. Hodně dlouhé přídi, přední převis má délku 1248 mm(!), dominuje oválný otvor s typickým Neptunovým trojzubcem, znakem Maserati, jenž pokračuje dvěmi otvory v přední kapotě, kterými nasátý vzduch zase vystupuje a vyvozuje výrazný přítlak přídě. Přední kapota tvoří i s blatníky jeden odnímatelný kus v němž jsou zakomponovány Bi-Xenonové světlomety. Bokům dominují velké vstupy vzduchu, které opět generují přítlak a vylepšují aerodynamickou účinnost. Za odnímatelnou střechou je nejvyšší bod karosérie, který je tvořen sáním vzduchu pro plnění motoru. Ten plynule přechází do víka motoru, které je pro odvod tepla mřížované. Zádi dominuje impozantní spoiler, jehož šířka je téměř dva metry a tloušťka pouze 30 mm, který je držen dvěmi stojkami. Pod tímto křídlem je ještě malý spoiler do nějž je integrováno třetí brzdové světlo. Výrazným prvkem zádě je velký otvor tvaru kruhové úseče, kterým se odvádí horký vzduch od motoru. Pod ním je vysoce účinný rozměrný difuzor vyvozující enormní přítlak aniž by snižoval koeficient odporu vzduchu. Celý spodek vozu je zakryt, pro dosažení přesného proudění vzduchu.

Všechny tyhle aerodynamické finesy jsou nezbytně nutné, protože MC12 je poháněno velmi výkonným atmosféricky plněným motorem V12 o objemu 6,0 litru. Úhel rozevření řad válců je 65° a plnění válců zajišťuje celkem 48 ventilů ovládaných čtyřmi vačkovými hřídeli, které jsou poháněny pomocí ozubených kol, aby byla zajištěna maximální přesnost rozvodu. Blok motoru i hlav válců je z hliníkové slitiny, ojnice jsou titanové, mazání je samozřejmě se suchou skříní. Motor při kompresním poměru 11,2:1 produkuje výkon 465 kW (632 k) při 7500 ot/min a točivý moment 652 Nm při 5500 ot/min, nejvyšší povolené otáčky jsou 7700 ot/min. Hmotnost motoru je 232 kg. Výkon je přenášen přes suchou dvoukotoučovou spojku průměru 215 mm a elektro-hydraulicky řazenou mechanickou šestistupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Řadí se páčkami pod volantem bez spojky pod plynem a k dispozici jsou dva řadící programy – Sport a Race. Programy se volí tlačítkem na přístrojové desce, Sport nabízí dostatek kontroly nad dávkováním výkonu, zatímco Race řadí ostřeji a v extrémních situacích aktivuje ASR.

Podvozek odpovídá standardu třídy. Je tvořen lichoběžníkovými závěsy vpředu i vzadu s protiponořovacím efektem při brždění a akceleraci. Pružící jednotky jsou ovládány pomocí progresivních vzpěr push-rod tak, jak je obvyklé např. v F1. Zajímavostí je možnost přizvednutí přídě při parkování u obrubníku. Brzdy dodává Brembo a rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů 380 x 34 mm vpředu a 335 x 32 mm vzadu, plně odpovídají velkému výkonu motoru. Jejich pevné sevření zajišťují třmeny z hliníkové slitiny osazené šesti pístky na předních a čtyřmi na zadních kolech. Nechybí ABS a EBD. Obdivovat tyto jednotky lze přes hliníková sedmipaprsková kola o rozměrech 9J x 19 vpředu a 13J x 19 vzadu. O jejich obutí se stará Pirelli, který dodal pneumatiky 245/35 ZR19 na přední kola a 345/35 ZR19 na hnací zadní kola.

Interiér kombinuje jednoduchý design typický pro supersportovní vozy se špičkovými materiály – uhlíkové kompozity s perforovanou kůží a odolným textilem. Uspořádání panelu přístrojů před, nahoře zploštělým, volantem je typické pro Maserati – velký centrální otáčkoměr a okolo něj umístěné ostatní přístroje. Na středovém panelu je umístěno ovládání klimatizace a dva ze čtyřech kruhových výdechů. Pod klimatizací jsou kruhové hodiny a pod nimi modré tlačítko startéru. Zbylá ovládací tlačítka jsou na středovém tunelu, který je lakován jako imitace titanu. Na jeho zadní straně je také zásuvka na 12V. Sedadla s kostrou z uhlíkového kompozitu, výrazným bočním vedením a čtyřbodovými bezpečnostními pásy, jsou ve středu čalouněna textilem a po bocích kůží. Dveře jsou čalouněny kompozitem a je na nich ovládání elektricky spouštěných oken. Nechybí hliníkové pedály.

Již výše uvedené naznačuje, že Maserati MC12 bude disponovat vskutku razantní dynamikou. Při poměrně nízké hmotnosti 1335 kg stačí síla motoru na zrychlení z 0-100 km/h za dramatických 3,8 sekundy, 200 km/h docílí za 9,9 s a 400 m zvládne za 11,3 sekundy. Nejvyšší rychlost se pohybuje někde nad hranicí 330 km/h. Letos jich bude vyrobeno celkem 30, přičemž pouze 25 bude určeno pro běžný provoz. Stejných 25 kusů bude vyrobeno také v roce 2005. O ceně tohoto unikátu se výrobce nezmiňuje…

Miroslav Kudělka