Mazda 2: Nová generace dostane turbodiesel 1,5 l

Turbodiesely nejsou v malých autech příliš žádanou motorizací ani ve staré dobré Evropě, kde je po nich jinak tradičně poptávka. Jsou totiž příliš drahé a přece jen se čtyřmetrovými hatchbacky toho majitelé nenajezdí tolik jako s většími vozy. Mazda ale představuje technickou novinku řady Skyactiv. Jedná se právě o přeplňovaný vznětový motor. Zatím uvolnila první informace a fotografie.
Agregát s obchodním označením Skyactiv-D 1.5 vznikl na čistém papíře. Je konstrukční klasikou, ovšem nepostrádá nejmodernější vychytávky. Nečekejme tedy drnčivý „tříhrnek“, jde o řadový přímovstřikový čtyřválec přesného objemu 1497 cm3, tedy s vrtáním 76 a zdvihem 82,5 mm. Dává největší výkon 77 kW při 4000 otáčkách. Vstřikovače jsou solenoidové, turbodmychadlo má proměnnou geometrií lopatek se snímačem rotace. Mezichladič stlačeného vzduchu je vmontován přímo do sacího potrubí a optimální teplotu v něm udržuje voda. Zlepšuje se tak účinnost samotného systému přeplňování a minimalizuje „turbodíru“ při akceleraci. Technici Mazdy snížili mechanické tření a zlepšili spalování, stupeň komprese zůstává na nízké úrovni díky hodnotě 14,8:1.
Chladicí systém dostal nově vyvinuté ovládací ventily a průduchy ve vodním plášti. Čistý diesel pochopitelně splňuje emisní normu Euro 6, a to i bez regulace oxidů dusíku (NOx). Žádné vstřikování močoviny tudíž není třeba, systém recirkulace výfukových plynů EGR samozřejmě nechybí a pracuje jak při nízkém, tak i vysokém tlaku. Křivka točivého momentu vrcholí mezi 1500-2500 otáčkami, kdy je k dispozici velmi pěkných 250 N.m.
Motor se dostane do chystané třetí generace řady 2. Ta si v Japonsku i nadále zachová název Demio, tam se tedy jedná paradoxně o generaci čtvrtou... Představí se ještě letos, jak už všichni dobře víme a základní tvary ukázal koncept Hazumi. Mazda u ní slibuje nejnižší spotřebu nafty ze všech modelů vůbec. Ale právě jen doma v Japonsku, tedy podle tamní normy JC08. Žádná čísla v tuto chvíli nejsou k dispozici. Je jasné, že nový dvojka dostane i-stop, energetickou regeneraci i-Eloop a manuální i samočinné převodovky, také z rodiny Skyactiv (MT, respektive Drive). Mazda zároveň tvrdí, že dynamika a pružná akcelerace je shodná se zážehovými motory objemu 2,5 l.