27.2. 2015 redakce AUTO.CZ

Mazda 6 a CX-5 2015: První jízdní dojmy ze Španělska

 

Dvojice oblíbených modelů značky Mazda se díky faceliftu dočkala omlazeného vzhledu, řady technologických vylepšení, bezpečnostních asistentů a v případě „šestkového“ kombi také pohonu všech kol. S vozy jsme jezdili v okolí Barcelony.

Letošní rok bude pro Mazdu náročný. Vedle představení nové „dvojky“ a uvedení čtvrté generace legendární MX-5 přichází na trh osvěžená dvojice modelů CX-5 a 6. Prvně jmenovaný vůz představil veřejnosti designérský styl Kodo a technologickou filozofii Skyactiv zahrnující důraz na nízkou hmotnost a úsporné vznětové a zážehové motory se stále výjimečnějším atmosférickým plněním. Druhý se pak mimo jiné stal loňským vítězem ankety Auto roku v České republice, když odbornou veřejnost okouzlil například skvělými jízdními vlastnostmi.

Modernizace obou modelů přišla dva (Mazda 6), respektive tři roky (CX-5) od jejich premiéry a místo razantní proměny přinesla spíše kosmetické úpravy vylepšující jejich projev. Oblíbeného SUV se od uvedení prodalo v Evropě již 140.000 exemplářů (800.000 globálně), pro letošek je v plánu padesát tisíc dodaných vozů zdejším zákazníkům.

CX-5: Benzin 2,5 litru a automat?

Rok 2015 přinesl CX-5 například výraznější masku chladiče, nová přední a zadní diodová světla a mlhovky, níže posazená zpětná zrcátka, upravený podvozek, lepší odhlučnění a elektrickou náhražku klasické ruční brzdy. Novinkou v nabídce je zážehový čtyřválec objemu 2,5 litru s šestistupňovým automatem, který jsme s chutí otestovali.

V době masivního výskytu dieselových čtyřkolek působí tato kombinace krásně starosvětsky. Výkon 141 kW a točivý moment 256 N.m dnes nikoho neohromí, vždyť to umí i přeplňovaná šestnáctistovka, lineárním zátahem a lehce utlumeným barytonem však downsizingové soupeře předčí.

Okolí Barcelony skýtá velké množství zakroucených horských silniček, kam jsme SUV vzali nejdříve. Všechny zážehové motory se samočinnou převodovkou jsou nově vybaveny tlačítkem Sport pro posunutí hranice přeřazení, které je doslova nezbytné pro svižnější jízdu. V běžném režimu totiž převodovka odřazuje zbytečně brzy, při výjezdu ze zatáčky tak motoru chvíli trvá, než chytne dech a dostane se do tempa.

Testovaný exemplář nebyl vybaven páčkami pod volantem, kulisa voliče převodovky ovšem umožňovala manuální řazení s logickou volbou stupňů, tedy plus dolů, minus nahoru. Ruční změna rychlostí probíhala vcelku rychle, v automatickém režimu pak software nechával motor vytočit až k šesti tisícům, teprve potom převodovka zařadila vyšší stupeň.

Čtyřválec sympaticky táhnul, řidiče navyklé na okamžitý přísun síly „oturbených“ jednotek ale neoslní, je to zkrátka stará škola, které ve výsledku vyhovuje spíše klidná jízda, kdy se odvděčí spotřebou okolo 9 litrů na 100 km.

Jízdní vlastnosti Mazdy CX-5 jsou v dané kategorii nadprůměrné, přesto se nedá říci, že by nás řádění na okreskách příliš bavilo. Vzhledem k vyšší hmotnosti a světlé výšce bylo odpružení až zbytečně tuhé, v zatáčkách se pak projevilo vysoko položené těžiště, které trochu nabourávalo jinak jistý projev auta. Zkrátka fyziku neošálila ani Mazda, nicméně pokud bychom zvažovali mainstreamový vůz této třídy, byla by to jedna z hlavních voleb.

Mazda CX-5 - základní ceny
EmotionChallengeAttractionRevolutionRevolution Top
2.0 Skyactiv-G165524.900 Kč639.900 Kč689.900 Kč--
2.0 Skyactiv-G160 AWD-689.900 Kč739.900 Kč754.900 Kč-
2.0 Skyactiv-G160 AWD AT--791.900 Kč--
2.5 Skyactiv-G192 AWD AT----860.900 Kč
2.2 Skyactiv-D150-696.900 Kč746.900 Kč--
2.2 Skyactiv-D150 AT--798.900 Kč--
2.2 Skyactiv-D150 AWD-746.900 Kč796.900 Kč811.900 Kč-
2.2 Skyactiv-D150 AWD AT--848.900 Kč--
2.2 Skyactiv-D175 AWD----859.400 Kč
2.2 Skyactiv-D175 AWD AT----911.400 Kč

Šestka je na vrcholu

Úprava vzhledu (nová maska chladiče, hlavní diodová světla atd.) včetně interiéru (pohodlnější sedadla, lepší odhlučnění, středová konzola, head-up displej) se dotkla i modelové řady 6. V rámci dnešních trendů nechybějí moderní systémy v podobě například varování při opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu, hlídání bdělosti řidiče a adaptivní tempomat. Materiály v kabině jsou lepší než u předchůdce, přesto zejména němečtí konkurenti umějí být ještě preciznější. Avizované snížení motorového a aerodynamického hluku o 13 % mohlo být také výraznější.

Mnohem více nás zaujalo spojení turbodieselu 2,2 litru o výkonu 110 a 129 kW s pohonem všech kol „haldexového“ typu (přesnější info o původu se nám od zástupců automobilky nepodařilo získat) u Mazdy 6 Wagon (sedan tuto možnost nenabízí, stejně tak zážehové motory). Vybrali jsme si slabší „dva-dvojku“ s manuálem (silnější verze má výše zmíněný automat), která bude podle nás tvořit většinu prodeje modelu s oběma poháněnými nápravami. Měli jsme štěstí na exemplář se sedmnáctipalcovými koly, které byly i na hladké španělské silnice vhodnější než větší devatenáctky vrcholné výbavy Revolution.

Hned po prvních kilometrech jsme div nezačali pět ódy na přesnou převodovku s mechanickým projevem a příjemně krátkými drahami. Řízení těžilo z kompromisního naladění, které nebylo ani přehnaně přeposilované, ani zbytečně tuhé. Jelikož jsme neměli možnost vyzkoušet si pohon všech kol na sněhu nebo polygonu, vytáhli jsme auto na nám známé okresky v okolí.

Při běžné jízdě jsme o čtyřkolce prakticky nevěděli, stále jsme měli pocit lehkosti běžného provedení s předním pohonem. Do akce se totiž zadní náprava znatelně zapojila až při ostřejším nájezdu do zatáčky, kdy pomohla utáhnout oblouk, čímž předešla nedotáčivosti nebo ji aspoň výrazně snížila. Předokolka by se v podobných situacích už zcela jistě hrnula po předku ven.

Světlá výška se nezměnila ani o milimetr, dosahuje tak standardní hodnoty 165 mm, což ve výsledku kvitujeme. Do terénu se obdobné modely stejně nikdy nevydají a na klasickou polní cestu je to více než dost. Vyšší karoserie by znamenala tužší pružiny, horší chování v zatáčkách i méně příznivou spotřebu, ani jeden z těchto faktorů nechceme.

Ačkoliv bychom vzhledem ke sportovnímu naturelu Mazdy 6 upřednostňovali benzin, ani nafta není špatná volba. Motoru nedělají problém výlety za 4000 otáček, táhlé vlásenky tak klidně můžete projíždět na trojku, maximálně čtyřku, a užívat si pověstnou radost z jízdy, kterou by mohli závidět i některé modely z bavorské metropole.

Jízda s Mazdou 6 4x4 nám opět potvrdila, že se bezpochyby jedná o jeden z nejlépe jezdících modelů střední třídy. Škoda, že jsme si neověřili chování pohonu všech kol i na kluzkém povrchu, vzhledem k jeho původu v CX-5 ale o jeho schopnostech nepochybujeme.

Mazda 6 - základní ceny
EmotionChallengeAttractionRevolutionRevolution Top
2.0 Skyactiv-G145569.900 Kč*659.900 Kč699.900 Kč--
2.0 Skyactiv-G165---737.900 Kč-
2.0 Skyactiv-G165 AT--756.900 Kč--
2.5 Skyactiv-G192 AT----838.900 Kč
2.2 Skyactiv-D150-709.900 Kč749.900 Kč780.900 Kč**-
2.2 Skyactiv-D150 AT--799.900 Kč--
2.2 Skyactiv-D150 AWD--804.900 Kč**--
2.2 Skyactiv-D175----837.900 Kč
2.2 Skyactiv-D175 AT----887.900 Kč
2.2 Skyactiv-D175 AWD AT----924.900 Kč
*Pouze sedan, **Pouze kombi. Cena verzí sedan a kombi se shoduje.


Mazda CX-5
 

Text: Ondřej Šámal, Auto Tip

Foto: archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 6 a CX-5 2015: První jízdní dojmy ze…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Mazda má další kabriolet. Postavila ho na základech šestky! Mazda má další kabriolet. Postavila ho na základech šestky!

Kabriolet na bázi Mazdy 6 slouží jako reprezentativní…

Jízdní dojmy: Mazda 6 (2017) a její  G-Vectoring. Superpodvozek, nebo falešný sob? Jízdní dojmy: Mazda 6 (2017) a její G-Vectoring. Superpodvozek, nebo falešný sob?

Šestka od Mazdy dostala v rámci nového modelového roku…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…