Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-3: Jízdní dojmy ze Španělska

Michal Fokt
Diskuze (72)
Designem karoserie to už Mazda vyhrála na celé čáře, v Barceloně jsem ale zjišťoval, jestli vzhledem vyvolaná očekávání dokáže naplnit i jízdně.

Dá se říci, že design malých crossoverů se automobilkám daří, ovšem i na poměry této kategorie je třeba říci, že Mazda CX-3 tahá za ten (nej)delší konec. Na základě prvních fotografií jsem si sice nebyl úplně jistý, jestli nebude působit až příliš roztomile, ale mohu vás ubezpečit, že díky jisté dávce testosteronu bude slušet jak ženám, tak i mužům. Ale vzhled je jedna věc a funkčnost druhá. Co vás tedy bude na volantem téhle fešandy čekat?

Mazda nás ještě před zahájením (bohužel poněkud krátkých) jízd neopomněla poučit, že k pozitivům vozu patří i „perfektní posaz za volantem“ pro osobu takřka jakékoli výšky. Asi proto jsem ho coby vcelku standardní Evropan hledal docela dlouho… V autě se dá sedět opravdu nízko, ale k tomu, abych našel dobrou pozici, jsem musel nastavit sedadlo a volant o notný kus výš, nicméně je známá věc, že dole neznamená nutně nejlépe a už vůbec ne "nejsportovněji". Následná prohlídka kabiny ukázala, že CX-3 je, s výjimkou koženkového pásku před spolujezdcem, královstvím tvrdých plastů, ovšem s ohledem na zdařilý design palubní desky a velice příjemnou strukturu materiálů to asi bude vadit málokomu.

Horší už to možná bude se sedadly. Ta sice mají příjemné profilování ve spodní části opěradel, ale jejich zužující se tvar ve střední části zad jako by mě „vystrkoval“ z opěradla ven a efekt bočního vedení tak vyzněl poněkud naprázdno. Ale třeba máte jiná, lepší záda… Obecným ergonomickým problémem pak určitě bude napojení středového panelu a tunelu, do nohy tlačí nejen řidiče, ale i spolujezdce. U vyšších verzí výbav to řeší měkčený „polštářek“, tak třeba půjde doobjednat a pokud ne, bude to nutně vyžadovat nějaký kutilský zásah.

Je třeba počítat s tím, že jde o crossover segmentu B, čemuž odpovídá nabídka místa na zadních sedadlech. Pokud se se svými 183 posadím za sebe, mám již kolena v kontaktu s (naštěstí měkkým) opěradlem. Podotýkám, že sedím poměrně nakrátko a vzpřímeně. Nad hlavou sice ještě nějaký ten centimetr zbývá, daní za dynamický styling je však bezprostřední blízkost čalounění rámu dveří. Sedák je umístěn docela vysoko, takže příjemně podpírá stehna, ale je krátký. Rodinná SUV prostě hledejte o kategorii výš, tohle je spíše stylovka pro dva (+2) beztak má kufr objem jen 350 l (a to bych tipoval při pohledu dovnitř ještě o něco méně) a pekelně vysokou nakládací hranu.

Nějak mám poslední dobou smůlu na první dojem, testovaná auta se mi většinou zalíbí až v té další poskytnuté specifikaci. V tomto případě to byla Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 6MT AWD s výkonem 110 kW. V tomto případě si dovolím být nadšený…

Už ve svižném provozu barcelonských ulic nadchnou 204 N.m točivého momentu motoru, který pochopitelně neví, co je to lag, takže se bez protestů dokáže sebrat již z nějakých 1200/min, o čemž se downsizovaným turbomotorům ani nezdá a i ve spodní části otáčkového spektra autu poskytuje velmi příjemnou dynamiku, což je dobrá zpráva zejména proto, že slabší dvoulitr, kterého se prodá mnohem více, má těch newtonmetrů stejně. Jediné, co mu lze vytknout, je snad trošku dieselový zvuk, daný velkým kompresním poměrem v kombinaci s přímým vstřikováním, na druhou stranu v horní části spektra získává sympatický chraplák, který vás rozhodně nebude nabádat k jízdě na spotřebu.

Motor je odhlučněný slušně, stejně jako podběhy kol, nejvíce je v kabině slyšet aerodynamický hluk a to už od nějakých 110 km/h, nejde ale o nic, co by nevyřešilo zapnutí rádia… Dvoulitrový benziňák je klasická atmosféra, libující si ve vysokých otáčkách (pokud tedy vysokými dnes rozumíme něco málo přes 6000/min), takže o zážitky za volantem nebude nouze, hustý městský provoz ale znemožňoval nějaké experimentování s jeho dynamikou, tak vám snad bude stačit konstatování, že jede více, než dobře a nemůže zklamat ani sportovně založeného řidiče. Centrum Barcelony také není zrovna ideální místo pro testování podvozku, z toho, co jsem vyzkoušel, však mohu říci, že šasi za motorem rozhodně nezaostává.

Jak se asi dalo čekat, naladění je spíše tvrdší. Beru zpět (zejména s ohledem na dieselovou verzi) – naladění je... sportovní. To znamená tužší pérování, ovšem při zachování slušné kvality jízdy a obstojné schopnosti absorbovat rázy. Ovšem pozor – platí pro verzi na poměrně balónových šestnáctkách Bridgestone Turanza a na téměř dokonalém španělském asfaltu se vcelku něžnými nedokonalostmi povrchu. Co udělá na českých tankodromech těžko odhadovat a v případě 18“ kol u vyšších specifikací už mám jisté obavy. Já testoval předprodukční prototyp ve zvláštní kombinaci výbavy, tento silný motor totiž bude k mání právě až ve specifikaci Revolution s obrovskými ráfky.

Odměnou vám každopádně budou minimální náklony karoserie, jen mírná nedotáčivost a na poměry dané třídy vynikající požitek ze svižné jízdy, byť nebylo možné se přiblížit limitům podvozku a vyzkoušet jeho schopnosti na hraně. K tomu si přidejte perfektně vyladěné řízení s optimální tuhostí a strmostí a klasické přesné a krátké mazďácké řazení šestistupňového manuálu s hladkým chodem. Buďte si jistí, že vás bude bavit každý metr jízdy, jištěný účinnými brzdami s rychlým nástupem.

Méně nadšení ve mně vyvolala verze s dieselovou patnáctistovkou a pohonem předních kol, přičemž to rozhodně nebylo tím, že nafťáky nemám rád. Pokud je naladění šasi u dvoulitru sportovní, pak u Skyactiv-D je spíše tvrdé. Jízda postrádá plavnost a nerovnosti o sobě dávají v kabině při stejném obutí vědět o poznání více, navíc je auto v zatáčkách více nedotáčivé a celé to zabíjí řízení. Je totiž příliš tuhé, působí nepřirozeně, chybí mu živost i zpětná vazba a řidič se tak musí v zatáčkách kromě motoru prát i s volantem. Na druhou stranu je třeba ocenit velmi dobrý mechanický grip, vnitřní kolo nemá tendenci se při odlehčení protáčet

Samotný motor je ovšem znamenitý a rozhodně má šanci stát se jedním z nejlepších malých nafťáků na trhu. Pokud „G“ zní trochu jako diesel, pak „D“ zní trošku jako benziňák, na „ropáka“ má příjemný akustický projev, svižně akceleruje od 1600 otáček a spolupracuje až za čtyřtisícovou hranici. Nárůst síly je plynulý motor dobře reaguje na povely plynového pedálu, včetně meziplynů. I tato jednotka je dobře odhlučněná a v nízkém a středním pásmu poskytuje díky hodnotám kolem 270 N.m Mazdě CX-3 slušnou pružnost, na předjíždění se však třeba se kvůli výkonu 105 koní dobře připravit. Největší radost vám bude dělat při tankování, i při poměrně svižném svezení po kopcovitých okreskách, dálnicích i městském provozu palubák ukázal 5,8 l na 100 km.

Dá se tedy říci, že co Mazda CX-3 slíbila svým vzhledem a co se od ní, s ohledem na způsob, jakým v posledních letech dělá auta, očekávalo, to splnila. Vypadá sportovně a sportovně také jezdí, je ale třeba se připravit na tvrdší naladění podvozku a stísněnější interiér. První dojmy tedy prozatím nejhůř na 1-, uvidíme, jak si povede na českých silnicích.

Michal Fokt
Diskuze (72)
25. 3. 2015 21:51
Z pohledu Živočicha Pražského...
Zpočátku přiznávám, že jsem se nedostavil do Ženevy, abych spatřil vozidlo na vlastní oči a proto vycházím pouze z informací a videí elektronického vševěda (internet). Odpusťte mi tedy jistou dávku bláhovosti i odvahy, když s touto sice sytou, ale přesto pouze dvourozměrnou zásobou informací vyrukuji se svým pohledem ryze pragmatickým. Předpokládám však u čtenáře znalost výjimečné technologie SKYACTIV a také schopnost odpoutat se od případného patriotismu k domácí produkci, potažmo vozidel, které se dnes v notném množství spíše fasují, než-li kupují (což je z ekonomického hlediska bezesporu prospěšné, minimálně pro ty, kterým jsme dali moc o výtěžek „pečovat“).
Vysílám tedy do éteru následující (vybavte se špetkou nadsázky):
Mazda CX-3 je umělecké dílo (to jsem si nevymyslel, to je výsledek schopnosti mých neuronů vnímat geometrii nejen Eukleidovskou, nýbrž i například fraktálovou – nebojte, tu schopnost máte také). Jak je poslední dva až tři roky u této automobilky zvykem, je design neutrální ve smyslu pohlavního vnímání. To je první veliké plus. CX-3 zabrnká na neurony jak mužům, tak ženám. Toliko k designu, aby to nebylo dlouhé.
O Pražácích se říká, že jsme vypočítaví. A jak, panečku! Ti nejvypočítavější z nás si kupují vysoké crossovery nebo SUV, protože potřebujeme jezdit po městě od semaforu k semaforu, od přechodu k přechodu, od mostu k mostu. A při těchto všech zastávkách potřebujeme vidět před sebe a okolo sebe (jak dlouhá je zácpa, kolik dětí se chystá přeběhnout silnici na červenou, případně kolik jich stojí schovaných za dodávkou nezodpovědně zaparkovanou na hranici školního přechodu pro chodce, zda nemíní nějaký amfetaminový spoluobčan skočit šipku před auto… Taky potřebujeme mít jistotu, že nás neprobodne táhlo tramvaje, když už jsme na chvíli hloupí a zapomeneme, že vlak má přednost)… Prostě Pražáci jsou vypočítaví, protože chtějí mít přehled a v tom zdánlivém chaosu především přežít. Také se potřebují v době chřipkových epidemií vyhnout mnohočetné společnosti virem nakažených cestujících v MHD, případně jsou unavení vůbec na nějakou zastávku MHD dokráčet po svých. Většinou proto, že bývají v práci i čtrnáct hodin. A protože Pražáci nakupují denně, neboť potrava je pak mnohem čerstvější, stačí jim k nákupu jedna až dvě tašky (ano, vnímejte to jako narážku na kufrovou kampaň). K nákupům potřebuje Pražák nevelké, nedlouhé, neširoké, ale vysoké auto, technicky velmi vyspělé a svižné přibližovalo s pohonem 4x4 (protože město není placka a ne všechny uličky jsou v zimě prosolené či prohrnuté), se kterým snadno zaparkuje a kterému se nerozpadne palubní deska na zarputile historických kostkách a nezačnou drnčet dveře po prvních třech tisících kilometrech…
Pražáci mají ve zvyku nedobrovolně zdědit nějakou tu dřevěnici u řeky nebo u lesa, často z doby, kdy si dědové s babičkami hráli na Oldu Šetrhenda a nenasytku Nšoči. K většině těmto lidovým stavbám vede polní cesta, v horším případě dokonce jakási lesní, jejíž příkop je lemován plasty a různými součástkami nadupaných obrovských rodinných kombíků s označením Sport, nemluvě o kalužích oleje z proražených van. Ale spousta vypočítavých potomků indiánských Pražáků si vypůjčí ke svému SUV (nebo rovnou koupí) přívěsný vozík… Na dovolenou Pražák letí letadlem, protože pochopil, že čas jsou peníze a mikrospánek je potvora.
Mazda CX-3 je ideální pro Pražáka, ale také pro vypočítavého Brňáka, Plzeňáka, Hradečáka, Olomoučáka,Bratislavana… také Pařížana, Římana… kteří mají mimo vypočítavosti smysl i pro vyspělou techniku a umění. A také umí počítat… umí počítat s tím, že když je v technickém průkazu napsaná spotřeba 7,5 litru, tak bude mít auto spotřebu 7,5 litru, a také že když něco k provozu nepotřebuje turbodmychadlo, snadno se pak prodává jako ojetina…
Avatar - Belo13
25. 3. 2015 11:03
Re: re: fail
to su ale zabery skor z Rumunska ako z Ciech, ci SK
22. 3. 2015 10:23
Re: re: fail
Suhlasim s Nonsensom na temu viervoznania.
Kolko je takych, co si kupuju drahe znackove naradie/vercajch a v hlbokej podstate ho vobec nepotrebuju.
Kupi si znackovu motorovu pilu a na zahrade ma jednu hrusku a dva egrese.
Kupi si znackovy bohrhammer a dom ma zo siporexu.
...
A preco? No, lebooo!
;-)
Avatar - simply never
21. 3. 2015 16:17
Re: Dalsi fail...
Ano, ako je možné, že inteligent nevedel prist na najjednoduchsie riešenie a hned to zkomplikoval cez tehly?
Avatar - simply never
21. 3. 2015 16:14
Re: Dalsi fail...
Domyslavost, urazlivost a arogancia sprevadza pysnych. Inak ten nezaujatý test bude na ktorej stránke a v akom jazyku?