Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

 

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na závody cestovních vozů. Vrcholem byla okřídlená stodevadesátka druhé evoluce s dvouapůllitrem od Cosworthu, která bojovala v DTM.

Stuttgartská automobilka s trojcípou hvězdou si troufala na angažmá v rallye, když FIA vypsala skupinu B. Poměrně kompaktní, 4,42 m dlouhý sedan série W201, obchodně označený trojčíselným kódem 190 a důvěrně přezdívaný Baby-Benz, se pro soutěže hodil více než větší modely. Všechno začalo na podzim 1983, kdy byla představena první ostrá verze 190 E 2.3-16. Řadový čtyřválec M 104 ladil britský specialista Cosworth, litinový agregát s mechanickým vstřikováním vybavil čtyřventilovou hliníkovou hlavou a dvojicí vaček. Podařilo se mu z něj vymáčknout 136 kW.

Jenže nadvláda Quattra od Audi s pohonem obou náprav znamenala pro potenciální soupeře rychlé vystřízlivění, bez čtyřkolky by neměli valnou šanci. Decentně ospoilerovaná „dva-trojka“ i přesto dostala do vínku pětistupňovou přímo řazenou převodovku od Getragu, tvrdší podvozek, samosvorný diferenciál a strmější řízení, Mercedes-Benz 190 E mimochodem používal vždy maticové kuličkové. Dnes má první 16V verze kultovní statut.

Dvouapůllitr

Partnerství mezi slavnou firmou z Albionu a Němci ale pokračovalo i dále. V roce 1988 následovala dvouapůllitrová verze s výkonem 143 kW (opět se jednalo o produkční model). Homologace pro německý šampionát cestovních vozů (DTM) si vyžádala nejprve příchod první evoluce s revidovanou karoserií, ještě tvrdším šasi, většími brzdami, širším rozchodem kol, lepšími pneumatikami, výše nastaveným omezovačem otáček, stálým převodem zadní nápravy 3,27:1 a hlavně výkonem 152 kW z objemu lehce sníženého na 2,46 l. Později přišla na řadu druhá, ta nás zajímá nejvíce. Speciál vznikl v pouhých 502 exemplářích - stejně jako „jednička“.

Je k poznání na první pohled podle aerodynamického kitu: obřího zadního křídla a vytažených blatníků, agresivnější přední lízátko už pouze dotváří výraz. Skvostný čtyřválec přesného zdvihového objemu přesně 2463 cm3 dává 235 koní, tedy 173 kW. Podvozek s rozvorem 2665 mm využíval nezávislé závěsy, vpředu se spodními příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu prostorovou pětiprvkovou soustavu. Uvedení vozu do klidu měla na starosti čtveřice patřičně velkých hydraulických kotoučových brzd Brembo. Tohle byl skutečný závoďák pro běžné silnice.

Arizonská dražba

RM Sotheby's nabídnou jeden exemplář na aukci v arizonském Phoenixu, která se koná 19. a 20. ledna 2017. Jde o zajímavé auto, protože je vůbec první, které se dostalo do USA, konkrétně s VINem WDB2010361F734005. Většinu svého života však prožilo v Japonsku. Navíc má najeto jen 5.258 km (přístroje VDO jsou v metrických jednotkách, nikoli v imperiálních). Takže se jedná o mimořádně zachovalý kousek, prakticky ve stavu, ve kterém opustil továrnu, jen s drobnou patinou.

Technika ovšem není zcela původní. Předchozímu majiteli totiž nepřišel dost hardcore, takže dostal skutečně závodní výfuk i upravené sání, větší vstřikovače, řídicí jednotku Motec, další modifikace podvozku a místo šestipaprskových kol jiná dobová značky OZ v DTM specifikaci. Změny tedy zůstaly většinou skryté i pozornému oku, takže je odhalí jen opravdový znalec...

Evolution II je dnes cenově srovnatelná s věčným soupeřem ze závodních tratí: BMW M3 E30, pokud se některá v nedávné době objevila v dražbě, stála nového majitele v přepočtu vždy kolem 5 milionů korun. Oproti konkurentovi s modrobílým logem je navíc o dost vzácnější a sběratelé se o ni určitě porvou. Aukční rozmezí popisovaného kusu bylo stanoveno ještě výše: na 225-275 tisíc dolarů (5,8-7,1 milionu korun)

Vítězství

Mercedes-Benz se závodními stodevadesátkami mimochodem triumfoval v DTM v roce 1992, kdy jezdecký titul získal Klaus Ludwig. Značkové patřily trojcípé hvězdě dokonce třikrát po sobě (1991-1993), v poslední sezóně ale už byly vozy upraveny dle nové třídy 1.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's

Spolupracujeme s TipCars.com
Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka

Zástupci neziskových organizací spolu s europoslankyní…

Jablek se sklidí o desítky tisíc tun víc, odhady ale byly ještě vyšší Jablek se sklidí o desítky tisíc tun víc, odhady ale byly ještě vyšší

Letošní úroda jablek v sadech českých pěstitelů by podle…

České dráhy dostaly téměř padesátimilionovou pokutu České dráhy dostaly téměř padesátimilionovou pokutu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil Českým…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Svět motorů

Štítky Mercedes-Benz Střední třída

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E

Mercedes-Benz 190 patří mezi sedany, které mají díky…

V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně

Severokorejci se v osmdesátých letech snažili o výrobu…

 



 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Dnes 18:56

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Houby na víkendovém talíři! Česnečka, karbanátky i rizoto

Houby na víkendovém talíři! Česnečka, karbanátky i rizoto

Přinesli jste si z lesa koše plné hub, ale došly vám nápady, co si z nich ukuchtit? Přinášíme tři snadné, rychlé…

Z ruiny se stal domov důchodců. V Praze 13 otevřeli svoji největší letošní investici

Z ruiny se stal domov důchodců. V Praze 13 otevřeli…

Budova v ulici Za Mototechnou dlouho jenom chátrala. Po náročné rekonstrukci se v pátek 21. září slavnostně…

 

iSport.cz

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Mountfield rozjel sezonu slušně, po porážce na Spartě dvakrát vyhrál, porazil Chomutov a uspěl i na ledě…

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci obohacují a kdy je jich moc

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci…

Ghaňan, Venezuelan, Černohorec, Rus, samozřejmě Slováci. Ti všichni se trefili v posledním kole FORTUNA:LIGY.…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…