Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

 

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na závody cestovních vozů. Vrcholem byla okřídlená stodevadesátka druhé evoluce s dvouapůllitrem od Cosworthu, která bojovala v DTM.

Stuttgartská automobilka s trojcípou hvězdou si troufala na angažmá v rallye, když FIA vypsala skupinu B. Poměrně kompaktní, 4,42 m dlouhý sedan série W201, obchodně označený trojčíselným kódem 190 a důvěrně přezdívaný Baby-Benz, se pro soutěže hodil více než větší modely. Všechno začalo na podzim 1983, kdy byla představena první ostrá verze 190 E 2.3-16. Řadový čtyřválec M 104 ladil britský specialista Cosworth, litinový agregát s mechanickým vstřikováním vybavil čtyřventilovou hliníkovou hlavou a dvojicí vaček. Podařilo se mu z něj vymáčknout 136 kW.

Jenže nadvláda Quattra od Audi s pohonem obou náprav znamenala pro potenciální soupeře rychlé vystřízlivění, bez čtyřkolky by neměli valnou šanci. Decentně ospoilerovaná „dva-trojka“ i přesto dostala do vínku pětistupňovou přímo řazenou převodovku od Getragu, tvrdší podvozek, samosvorný diferenciál a strmější řízení, Mercedes-Benz 190 E mimochodem používal vždy maticové kuličkové. Dnes má první 16V verze kultovní statut.

Dvouapůllitr

Partnerství mezi slavnou firmou z Albionu a Němci ale pokračovalo i dále. V roce 1988 následovala dvouapůllitrová verze s výkonem 143 kW (opět se jednalo o produkční model). Homologace pro německý šampionát cestovních vozů (DTM) si vyžádala nejprve příchod první evoluce s revidovanou karoserií, ještě tvrdším šasi, většími brzdami, širším rozchodem kol, lepšími pneumatikami, výše nastaveným omezovačem otáček, stálým převodem zadní nápravy 3,27:1 a hlavně výkonem 152 kW z objemu lehce sníženého na 2,46 l. Později přišla na řadu druhá, ta nás zajímá nejvíce. Speciál vznikl v pouhých 502 exemplářích - stejně jako „jednička“.

Je k poznání na první pohled podle aerodynamického kitu: obřího zadního křídla a vytažených blatníků, agresivnější přední lízátko už pouze dotváří výraz. Skvostný čtyřválec přesného zdvihového objemu přesně 2463 cm3 dává 235 koní, tedy 173 kW. Podvozek s rozvorem 2665 mm využíval nezávislé závěsy, vpředu se spodními příčnými rameny a vzpěrami McPherson, vzadu prostorovou pětiprvkovou soustavu. Uvedení vozu do klidu měla na starosti čtveřice patřičně velkých hydraulických kotoučových brzd Brembo. Tohle byl skutečný závoďák pro běžné silnice.

Arizonská dražba

RM Sotheby's nabídnou jeden exemplář na aukci v arizonském Phoenixu, která se koná 19. a 20. ledna 2017. Jde o zajímavé auto, protože je vůbec první, které se dostalo do USA, konkrétně s VINem WDB2010361F734005. Většinu svého života však prožilo v Japonsku. Navíc má najeto jen 5.258 km (přístroje VDO jsou v metrických jednotkách, nikoli v imperiálních). Takže se jedná o mimořádně zachovalý kousek, prakticky ve stavu, ve kterém opustil továrnu, jen s drobnou patinou.

Technika ovšem není zcela původní. Předchozímu majiteli totiž nepřišel dost hardcore, takže dostal skutečně závodní výfuk i upravené sání, větší vstřikovače, řídicí jednotku Motec, další modifikace podvozku a místo šestipaprskových kol jiná dobová značky OZ v DTM specifikaci. Změny tedy zůstaly většinou skryté i pozornému oku, takže je odhalí jen opravdový znalec...

Evolution II je dnes cenově srovnatelná s věčným soupeřem ze závodních tratí: BMW M3 E30, pokud se některá v nedávné době objevila v dražbě, stála nového majitele v přepočtu vždy kolem 5 milionů korun. Oproti konkurentovi s modrobílým logem je navíc o dost vzácnější a sběratelé se o ni určitě porvou. Aukční rozmezí popisovaného kusu bylo stanoveno ještě výše: na 225-275 tisíc dolarů (5,8-7,1 milionu korun)

Vítězství

Mercedes-Benz se závodními stodevadesátkami mimochodem triumfoval v DTM v roce 1992, kdy jezdecký titul získal Klaus Ludwig. Značkové patřily trojcípé hvězdě dokonce třikrát po sobě (1991-1993), v poslední sezóně ale už byly vozy upraveny dle nové třídy 1.

Foto: Robin Adams/RM Sotheby's

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

U tepláren vyrostou velké elektrické baterie U tepláren vyrostou velké elektrické baterie

Spojením baterií s konvenčními generátory elektřiny si…

Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat

Městská firma Operátor ICT chystá celopražské úložiště…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Svět motorů

Štítky Mercedes-Benz Střední třída

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně

Severokorejci se v osmdesátých letech snažili o výrobu…

V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu

Roadster Mercedes-Benz 190SL je dalším skvostem nalezeným…

 



 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila návrat do Prahy

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila…

Exprezident Václav Klaus platí za vášnivého lyžaře. Za zimními radovánkami se proto nyní vydal do rakouských…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí, Babiš druhé jmenování premiérem jisté nemá

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí,…

Druhá vláda s ANO už bez premiéra Andreje Babiše? Podle místopředsedy KDU-ČSL Jana Bartoška je to aktuálně už…