Mercedes-Benz 190 (W201): Baby-Benzu je třicet

 

Přelomový sedan Mercedesu s kódem W201 slaví kulaté třicetiny. Vždyť to není tak dávno, co jsme jej potkávali běžně i u nás. Čas ale zkrátka letí.

O menším modelu uvažoval Daimler-Benz už na začátku 70. let minulého století. Vznikl dokonce prototyp, který připomínal zmenšeného .„žraloka“ W114/115. Následovaly další skici, modely a makety, některé se skutečně odvážnými tvary. Výsledek ovšem na první pohled zapadal mezi tehdejší produkty automobilky.

Novinářská premiéra tehdy nejmenšího modelu značky, který záhy dostal přezdívku Baby-Benz, se odehrála v listopadu 1982. „Kompaktní“ tříprostorový sedan střední třídy se stal třetí čistě osobní řadou po „piánu“ W123 a luxusním W126. U tohoto vozu byla zvolena jiná terminologie označování: všechny verze se jmenovaly 190, ač rozhodně neměly motor o objemu 1,9 l. Zaokrouhlená desetinná zkratka se přesunula až za pomlčku. Řada W201 se představila v provedení 190 a 190 E. Obě verze měly pod kapotami zážehové čtyřválce objemu 2,0 l. Slabší karburátorová dávala 66 kW (90 k), silnější vstřikovací „éčko“ pak 90 kW (122 k).

Tým návrhářů vedený proslulým Brunem Saccem odvedl skvělou práci, tvary „stodevadesátky“ vynikaly čistotou a tři dekády jasně ukázaly, že jsou i nadčasové. Součinitel odporu vzduchu 0,33-0,34 byl velmi slušný. Podobné linky vyznávala také větší série W124, ze které se nakonec stala třída E. Největší konstrukční novinku W201 přineslo zadní nezávislé zavěšení s pěti prvky pro každé kolo. Cenová politika Mercedesu byla zvláštní: marketing razil cestu co nejjednodušších výbav a patřičně drahých příplatků. Ale klienty to pochopitelně nijak neodradilo.

Takřka po roce, na podzim 1983, přišel na řadu „šeptající“ dvoulitrový diesel 190 D s 53 kW (72 k). Na tehdejší dobu byl skutečně tichý a navíc úsporný. Automobilka tehdy vrhla na trh i verzi z úplně jiného soudku: 190 E 2,3-16. Motor objemu 2,3 l se čtyřventilovou hlavou od Cosworthu poskytoval 136 kW (185 k). Už v létě 1983 překonaly tři aerodynamicky jen lehce optimalizované vozy světové rekordy na dlouhé vzdálenosti: 25.000 a 50.000 kilometrů, respektive 25.000 mil (40.225 km). 190 E 2,3-16 byla homologována také ve skupině A a pamětníci si určitě vzpomenou na poslední závod ME cestovních vozů na starém brněnském okruhu (1986), kdy se dvěma z nich (pravidla to tehdy umožňovala) jezdil Zdeněk Vojtěch. Tým Carlsson Motorsport vedl Václav Bervid.

Mercedesy řady 190 absolvovaly během svého dlouhého života dvě modernizace: v letech 1988 a 1991. Portfolio se postupně rozrůstalo. Američané se například dočkali verzí 190 D 2,2 a 190 E 2,3. V osmdesátém pátém měl premiéru pětiválcový diesel 190 D 2,5 s výkonem 66 kW (90 k) a benzinový šestiválec 190 E 2,6 se 122 kW (166 k).

Sportovní vrchol přišel se skutečně ostrou 190 E 2,5-16. Produkční auto debutovalo v roce 1988 se 143 kW (195 k). Vývoj pokračoval dále až ke 173 kW (235 k) a k řádně rozšířené a okřídlené verzi Evolution II. Homologační speciál pro německé mistrovství cestovních vozů DTM vznikl v roce 1990 jen 502 exemplářích pro běžný silniční provoz (minimum bylo 500) a jeho čtyřválec poskytoval 245 Nm. S vývojem závoďáku pomáhali u AMG a Klaus Ludwig byl nejlepší v sezóně 1992.

„Stodevadesátku“ nahradila v květnu 1993 první generace třídy C (W202). S tou zároveň Mercedes-Benz zavedl nový systém označování, kterého se drží dodnes. W201 tak strávila na výrobních linkách v Sindelfingenu více než jednu dekádu. Produkce zde byla zastavena v únoru téhož roku, v Brémách však pokračovala ještě do srpna, hlavně na export. Oba závody opustilo celkem 1.879.629 aut.

Před třemi lety vznikla v režii továrny přestavba jednoho zážehového 190 E 2,6 Sportline ročníku 1992. Do jeho útrob se nastěhoval nový přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,14 l s výkonem 150 kW (204 k) včetně šestistupňvé převodovky a do zavazadlového prostoru „krabička“, která simulovala elektronické signály řídicí jednotky i ABS.

Mercedes-Benz 190 (W 201) – Přípravka na C-Klasse

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN

 Dodržování lidských práv se za tři roky ruské okupace na…

Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

 



V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu

Roadster Mercedes-Benz 190SL je dalším skvostem nalezeným…

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

 

iSport.cz

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma vyčítají? Jaká je jeho žena?

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma…

Hledání dokonalosti, tak se v angličtině jmenuje biografie Rogera Federera z pera uznávaného švýcarského…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…