Mercedes-Benz 190 (W201): Baby-Benzu je třicet

 

Přelomový sedan Mercedesu s kódem W201 slaví kulaté třicetiny. Vždyť to není tak dávno, co jsme jej potkávali běžně i u nás. Čas ale zkrátka letí.

O menším modelu uvažoval Daimler-Benz už na začátku 70. let minulého století. Vznikl dokonce prototyp, který připomínal zmenšeného .„žraloka“ W114/115. Následovaly další skici, modely a makety, některé se skutečně odvážnými tvary. Výsledek ovšem na první pohled zapadal mezi tehdejší produkty automobilky.

Novinářská premiéra tehdy nejmenšího modelu značky, který záhy dostal přezdívku Baby-Benz, se odehrála v listopadu 1982. „Kompaktní“ tříprostorový sedan střední třídy se stal třetí čistě osobní řadou po „piánu“ W123 a luxusním W126. U tohoto vozu byla zvolena jiná terminologie označování: všechny verze se jmenovaly 190, ač rozhodně neměly motor o objemu 1,9 l. Zaokrouhlená desetinná zkratka se přesunula až za pomlčku. Řada W201 se představila v provedení 190 a 190 E. Obě verze měly pod kapotami zážehové čtyřválce objemu 2,0 l. Slabší karburátorová dávala 66 kW (90 k), silnější vstřikovací „éčko“ pak 90 kW (122 k).

Tým návrhářů vedený proslulým Brunem Saccem odvedl skvělou práci, tvary „stodevadesátky“ vynikaly čistotou a tři dekády jasně ukázaly, že jsou i nadčasové. Součinitel odporu vzduchu 0,33-0,34 byl velmi slušný. Podobné linky vyznávala také větší série W124, ze které se nakonec stala třída E. Největší konstrukční novinku W201 přineslo zadní nezávislé zavěšení s pěti prvky pro každé kolo. Cenová politika Mercedesu byla zvláštní: marketing razil cestu co nejjednodušších výbav a patřičně drahých příplatků. Ale klienty to pochopitelně nijak neodradilo.

Takřka po roce, na podzim 1983, přišel na řadu „šeptající“ dvoulitrový diesel 190 D s 53 kW (72 k). Na tehdejší dobu byl skutečně tichý a navíc úsporný. Automobilka tehdy vrhla na trh i verzi z úplně jiného soudku: 190 E 2,3-16. Motor objemu 2,3 l se čtyřventilovou hlavou od Cosworthu poskytoval 136 kW (185 k). Už v létě 1983 překonaly tři aerodynamicky jen lehce optimalizované vozy světové rekordy na dlouhé vzdálenosti: 25.000 a 50.000 kilometrů, respektive 25.000 mil (40.225 km). 190 E 2,3-16 byla homologována také ve skupině A a pamětníci si určitě vzpomenou na poslední závod ME cestovních vozů na starém brněnském okruhu (1986), kdy se dvěma z nich (pravidla to tehdy umožňovala) jezdil Zdeněk Vojtěch. Tým Carlsson Motorsport vedl Václav Bervid.

Mercedesy řady 190 absolvovaly během svého dlouhého života dvě modernizace: v letech 1988 a 1991. Portfolio se postupně rozrůstalo. Američané se například dočkali verzí 190 D 2,2 a 190 E 2,3. V osmdesátém pátém měl premiéru pětiválcový diesel 190 D 2,5 s výkonem 66 kW (90 k) a benzinový šestiválec 190 E 2,6 se 122 kW (166 k).

Sportovní vrchol přišel se skutečně ostrou 190 E 2,5-16. Produkční auto debutovalo v roce 1988 se 143 kW (195 k). Vývoj pokračoval dále až ke 173 kW (235 k) a k řádně rozšířené a okřídlené verzi Evolution II. Homologační speciál pro německé mistrovství cestovních vozů DTM vznikl v roce 1990 jen 502 exemplářích pro běžný silniční provoz (minimum bylo 500) a jeho čtyřválec poskytoval 245 Nm. S vývojem závoďáku pomáhali u AMG a Klaus Ludwig byl nejlepší v sezóně 1992.

„Stodevadesátku“ nahradila v květnu 1993 první generace třídy C (W202). S tou zároveň Mercedes-Benz zavedl nový systém označování, kterého se drží dodnes. W201 tak strávila na výrobních linkách v Sindelfingenu více než jednu dekádu. Produkce zde byla zastavena v únoru téhož roku, v Brémách však pokračovala ještě do srpna, hlavně na export. Oba závody opustilo celkem 1.879.629 aut.

Před třemi lety vznikla v režii továrny přestavba jednoho zážehového 190 E 2,6 Sportline ročníku 1992. Do jeho útrob se nastěhoval nový přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,14 l s výkonem 150 kW (204 k) včetně šestistupňvé převodovky a do zavazadlového prostoru „krabička“, která simulovala elektronické signály řídicí jednotky i ABS.

Mercedes-Benz 190 (W 201) – Přípravka na C-Klasse

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu

Roadster Mercedes-Benz 190SL je dalším skvostem nalezeným…

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

 



 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než Babiš Zemana

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než…

V pravidelné páteční Pětce se dnes Václav Klaus mladší mimo jiné věnuje možnosti Ruska ovlivnit prezidentské…

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…