Mercedes-Benz B 150 - dostupný rodinný luxus

Mercedes-Benz B 150 - dostupný rodinný luxus

 
 
31.12. 2007 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Třída B s nejslabším zážehovým agregátem by měla plnit úlohu důstojné, základní motorizace. Je to opravdu tak?

Zarytí fanoušci značky Mercedes-Benz o něm jen neradi mluví jako o plnohodnotném Mercedesu. Pokládají jej za něco méněcenného, za trapnou nastavovanou kaši, vytvořenou s cílem zaplnit mezeru na trhu. Mají pravdu?

Automobily značky Mercedes-Benz jsou automaticky brány jako drahé, luxusní vozy pro majetné lidi. My jsme v rukou měli základní motorizaci třídy B, která začíná s cenou na 610.000,- Kč s DPH. Třída B vychází ze třídy A a oba modely sdílí také mnoho dílů. Shodná je například palubní deska, sendvičové řešení podlahy, malá zpětná zrcátka, převodovky či pohonné jednotky (třída B nenabízí nejslabší vznětový čtyřválec o výkonu 60 kW). O podlahové plošině ještě bude řeč, zaměřme se nyní na to, jak si poradila zážehová patnáctistovka s 1300 kg těžkým vozem?

Skromný objem pro velké auto

Stejnou pohonnou jednotku jsme již testovali ve třídě A, kde si vyslechla pochvalu. Trošku jsme se před testem obávali, jak se malý motor s velkým autem popere. Při pohledu do technických údajů obou vozů ale zjistíme, že verze B150 je pouze o 105 kilogramů těžší než je třída A se stejnou motorizací a tak není důvod k panice.

obrázek [555 x 362]
 

A skutečně. Patnáctistovka, ačkoliv je v motorovém prostoru „utopena“ a není na něm jediný nápis Mercedes-Benz či jiná korporátní značka, rozhodně nedělá automobilce ostudu. V celém spektru otáček dodává svému objemu přiměřený dostatek hnacích sil (140 Nm mezi 3500-4000 ot./min). Sportovnější jízda si pochopitelně vyžádá jeho vytočení, a to až někam do oblasti 3500 až 5500 ot./min, ale když se staráte o optimální volbu v pětistupňové převodovce, není problém držet krok i se svižnějším příměstským provozem. Zvukový projev je příjemný, dokonce vzdáleně připomíná své daleko větší stájové kolegy. I když ti by ho s jeho 70 kW při 5200 ot./min asi do klubu nevzali. No co, jejich věc. Na rozdíl od nich umí ve městě jezdit za osm litrů Naturalu, mimo město si vezme ještě minimálně o litr méně. Předjíždění sice chce o trošku více předvídavosti, než jsou majitelé vozů Mercedes-Benz zvyklí, s B150 ale není problém ani dálniční sprint. Tedy za předpokladu že jste ochotni akceptovat zvýšené otáčky pátého převodového stupně. Ve spojení s přesnou převodovkou a jemnou a citlivou spojkou je jízda v něm opravdu příjemná a díky komfortně naladěnému podvozku i pohodlná. Radost z dynamické jízdy ovšem kazí málo komunikativní řízení.

Mercedes zvenku, Mercedes uvnitř

V interiéru, který je precizně zpracovaný, nalezneme kvalitní materiály, na dotek příjemné měkké plasty či kůži. Ve voze se nacházelo základní rádio Audio 5 (základní ve smyslu produktové nabídky, i za něj je totiž třeba připlatit si 15.351,- Kč), které hrálo sice dobře, některé soubory typu MP3 ale (na rozdíl od skutečnosti avizované v seznamu příplatkové výbavy) přehrát nezvládlo. Ve všech verzích je přítomen multifunkční volant (v testované verzi za příplatek 4.657,- Kč nastavitelný podélně i výškově), pomocí něhož lze audio pohodlně ovládat. Druhá výtka k interiéru míří k ovladačům elektricky ovládaných oken. V testované verzi byla elektricky ovládaná pouze ta přední, neměla ale funkci opětovného zavírání pomocí jednoho zmáčknutí tlačítka a tak manipulace s nimi nebyla příliš pohodlná.

obrázek [555 x 320]
 

Co ovšem inženýři ze Stuttgartu mají promyšlené je systém odkládacích přihrádek. Třída B je v modelovém portfoliu značky zaměřena spíše na rodinu, a tak je jejich přítomnost namístě. Schránka před spolujezdcem je ve všech verzích chlazená (manuální klimatizace s prachovým filtrem je sériovou výbavou) a všechna tři zadní sedadla bedlivě monitoruje systém upozorňující na nezapnutí pásů. I na zadních sedadlech je dostatek místa pro dospělého člověka, nedostatkem prostoru netrpí ani hlava.

obrázek [300 x 392] Vraťme se ale ještě k oné podivné sendvičové platformě. Podlaha má tloušťku celých 28 cm a v případě čelního nárazu je pro posádku nebezpečný kus oceli a hliníkových slitin - v podobě hnacího agregátu - řízenými deformacemi usměrněn dolů a dozadu, tak, aby nepronikl do prostoru pro cestující. Vynikající tuhost vykazuje podlaha také při nárazu bočním. Žádná mince ale nemá jen jednu stranu. Daní za toto uspořádání je menší prostornost interiéru. Tak trochu se vytrácí smysl vyšší stavby karosérie, protože vnitřní výška interiéru není o mnoho větší než v běžném automobilu a téměř rovná podlaha je ve stejné výšce jako spodní hrana dveří. V testované verzi nebylo bohužel namontováno výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a ten si tak mohl o podepřených stehnech nechat jen zdát. Přední hrana sedáku je v tomto případě pouhých 26 centimetrů nad podlahou. Řidič je se svým nastavitelným sedadlem v mnohem komfortnější pozici, vyšší lidé ale i tak budou mít problém nalézt pohodlnou polohu za volantem i pro delší cestování. Na zadních sedadlech je situace o poznání lepší, výška přední hrany sedadla činí 35 cm. U větších vozů bývá tento rozměr blízko ke 40 centimetrům, takže v béčku se budete cítit jako v opravdovém MPV. Bohužel.

obrázek [555 x 375]
 

Poslední zastávkou po naší malé exkurzi Mercedesem B 150 je zavazadlový prostor. Díky své velikosti 458 litrů je dostatečně velký pro rodinu s dětmi. Díky šikovnému mechanismu lze dno kufru zvednout zhruba o 8,5 cm a vytvořit tak, po sklopení předních sedadel, naprosto rovnou plochu. Pokud se vyžíváte v kouzlech s interiérem a věříte, že byste někdy mohli převážet předmět dlouhý až 2,9 m, určitě si připlaťte za systém EASY-VARIO (8.624,- Kč), který dovoluje vyjmout nejen zadní opěradla, ale také sedadlo spolujezdce. Na rozdíl od scénky z jednoho akčního filmu s Arnoldem Schwarzeneggerem jej pak můžete bez problémů vrátit na své místo.

Závěr

Zbývá tedy odpovědět na otázku, zda je B 150 plnohodnotným Mercedesem či nikoliv. Když jej hodnotíte jako Mercedes, budete muset hodně mhouřit oči. Na půdorysu menším než má dnes Golf zkrátka nelze ani po roce 2000 vyrábět zázraky. Ve Stuttgartu vsadili na jedinou možnou kartu a tou byla výška. Unikátní podlahová plošina odlišuje auto nejen od ostatních větších Mercedesů, ale také od ostatních malých MPV, takže srovnání je obtížné. Přesto i tady najdete prvky, které nejsou konstrukčně náročné, ale v praxi potěší (řešení variability zavazadelníku). Pravda, sem tam za ně budete muset nemálo připlácet (sklopné sedadlo spolujezdce), ale na tom je bohužel postavena politika luxusních značek už pěkných pár let. Kvalitní zpracování i design od Mercedesu čekáte, ale podobně konkurenceschopnou cenu byste ještě několik let zpátky u prodejců vozů s třícípou hvězdou jen marně hledali. Zřejmě nejbližší konkurent, Ford C-Max, je v podobné motorizaci a s prakticky totožnou výbavou zhruba o 70.000 ,- Kč levnější, ale ani to snad nikoho nepřekvapuje.

Narozdíl od třídy A se u třídy B jedná o plnohodnotné rodinné auto pro pět cestujících, s velkým kufrem a prestižním image. A to i s motorem napříč a pohonem předních kol.

První cena vozu610.000,- (B 150)
První cena vozu s testovanou motorizací610.000,- (B 150)
Základní cena testovaného vozu610.000,- (B 150)
Cena testovaného vozu vč. příplatků673.473,- (B 150)

Plusy:

  • prostorný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • dobré brzdy
  • jízdní vlastnosti
  • bezpečnost

Mínusy

  • nepřehledná karosérie
  • příplatky rychle zvedající cenu vozu
  • málo komunikativní řízení

Mercedes-Benz B 150

Cena v základní výbavě: 610 000 Kč Cena v testované výbavě: 673 473 Kč

Základní výbava:ABS, ASR, ESP, brzdový asistent, aktivní opěrky hlavy vpředu s možností nastavení sklonu a výšky, adaptivní airbagy a hlavové/hrudní airbagy řidiče a spolujezdce, hliníkové obložení dveří, středové konzoly a okolí tunelu hnacího ústrojí, loketní opěrka vpředu s úložným prostorem, který se otevírá stisknutím, držáky lahví ve dveřích, držáky nápojů ve středové konzole, centrální zamykání se spínačem v interiéru, automatickým zamykáním a senzorem tříštění, dětské pojistky, hliníkové prahy dveří se znakem Mercedes-Benz vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektronický imobilizér se systémem elektronického zamykání, infračerveným dálkovým ovládáním a vizuálním potvrzením uzamknutí, vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, asférickým zrcadlem vlevo a vpravo a elektrickým nastavením z interiéru, manuální klimatizace, přední a zadní ochranné pásky proti nárazu v barvě karoserie, sedadlo předního spolujezdce s možností sklopení opěradla dopředu, opěrky hlavy (3 vzadu), výškově nastavitelné a sklápěcí, všechna tepelně izolační skla, upevňovací systém ISOFIX pro dětské sedačky vzadu, podlaha zavazadlového prostou s možností nastavení dvou výšek, multifunkční volant, zobrazení venkovní teploty, posilovač řízení elektrický, účinek závislý na rychlosti vozu, vč. pomoci při řízení, elektrické ovládání předních oken vpředu s automatickou funkcí úplného otevření na jedno stisknutí, mlhová světla, zadní sedadla dělená/sklopitelná v poměru 1/3:2/3, demontovatelný sedák zadního sedadla, zadní stěrač s cyklovačem a automatickým zapnutím při zařazení zpátečky, pokud jsou zapnuté přední stěrače, navíjecí kryt zavazadlového prostoru, zobrazení stavu bezpečnostních pásů na zadních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů a automatické výškové nastavení bezpečnostních pásů na vnějších zadních sedadlech, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, předpínače bezpečnostních pásů a adaptivní omezovače síly bezpečnostního pásu na předních sedadlech, senzor obsazení sedadla předního spolujezdce, selektivní systém tlumení, servisní systém (ASSYST), stříbrná mřížka chladiče, sloupek řízení s mechanickým nastavením výšky, systém upozornění na únik tlaku z pneumatik.

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+14.833,-), mechanicky podélně nastavitelný volant (+4.657,-), rádio Audio 5 s CD přehrávačem (+15.351), 16palcová kola z lehkých slitin (5 loukoťí) (+28.632)

Technické údaje
MotorMercedes-Benz B 150
Typ motoru:zážehový
Válce / ventily:4 / 4
Zdvihový objem (ccm):1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):70 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):140 / 3500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):13
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km):8.4 / 5.7 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):458 / 1530
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):1300 / 535
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):4270
b) šířka (mm):1777
c) výška (mm):1603
d) rozvor (mm):2778
e) rozchod vpředu (mm):1556
f) rozchod vzadu (mm):1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):920 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm):1440
l) šířka vzadu (mm):1440
délka sedáku vpředu (mm):510
délka sedáku vzadu (mm):460
výška opěradla vpředu (mm):630
výška opěradla vzadu (mm):580
místo vzadu pod předním sedadlem:ano
Hodnocení Mercedes-Benz B 150
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 









Doporučujeme
10 pozoruhodných vozidel, která společnost nedocenila 10 vozidel, která společnost nedocenila

Automobilová produkce se občas díky přístupu k designu…

Nový Volkswagen Touareg: Hezčí vzhled a Euro 6 Nový Volkswagen Touareg: Hezčí vzhled a Euro 6

Autosalon v Pekingu je pro VW ve znamení faceliftu SUV Touareg.

 




Autoslevy


Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná Mercedes-Benz B F-Cell: Voda je v Death Valley vzácná

Mercedes-Benz se nevzdává svých projektů aut s palivovými…

Mercedes-Benz zkouší neviditelné auto (video) Mercedes-Benz zkouší neviditelné auto (video)

Mercedes-Benz v rámci propagace svých automobilů s…

 

Související články
Mercedes-Benz C 220 Bluetec – Juniorka třídy S Mercedes-Benz C 220 Bluetec – Juniorka třídy S

Nové céčko nebo zmenšená třída S? Obojí!

Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic – Kam vlastně patří? Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic – Kam vlastně patří?

Mercedes-Benz GLA rozšiřuje segment čím dál oblíbenějších…

 




 
Tohle je možný vzhled čtvrté generace Mazdy MX-5

Tohle je možný vzhled čtvrté generace Mazdy MX-5

Včera

Pětadvacet let poté, co se původní Mazda MX-5 představila na autosalonu v Chicagu, mnoho fanoušků očekává již čtvrtou generaci tohoto oblíbeného roadsteru. My nyní přinášíme její možnou podobu.




Blesk.cz

Podívejte se na úplně první video na YouTube: Nahráno bylo před 9 lety!

Podívejte se na úplně první video na YouTube:…

Dobře se podívejte na toto video. I když se na první pohled zdá jako naprosto obyčejné, opak je pravdou. Je…

Celebrity a jejich hanbaté já: 50 pornodvojnic hvězdných žen!

Celebrity a jejich hanbaté já: 50 pornodvojnic…

Říká se, že každý má někde na světě dvojníka. A to včetně celebrit! Tyto slavné tváře však za své dvojnice rády…

 

iSport.cz

Kouč Liverpoolu Rodgers: Stres je platba složenek, ne moje práce!

Kouč Liverpoolu Rodgers: Stres je platba složenek,…

SPORT MAGAZÍN | Kvůli problémům s kolenem musel Brendan Rodgers zapíchnout dráhu slibného obránce už ve dvaceti.…

Zvětšují nový stadion pro Baník. Příští rok bude mít 15 tisíc míst

Zvětšují nový stadion pro Baník. Příští rok bude mít…

FOTOGALERIE | Na Městském stadionu v Ostravě-Vítkovicích začala druhá etapa rekonstrukce, jejíž nejpodstatnější…

 

Reflex.cz

Češi, chcete moře? Tak jděte volit, nabádá reportáž

Češi, chcete moře? Tak jděte volit, nabádá reportáž

Čechy k eurovolbám láká provokativní fiktivní reportáž o tom, jak čeští europoslanci svou absencí na hlasování…

Důvody, proč chce mozek nadávat. Studie o nadávkách nepotěší zejména rodiče malých dětí

Důvody, proč chce mozek nadávat. Studie o nadávkách…

Většinu času se i slova umějí chovat. Jsou pouze užitečným seskupením zvuků v našich ústech nebo uskupením…