Mercedes-Benz C112 (1991): Proč výrobu supersportu zařízli těsně před spuštěním?

 

Supersport Mercedes-Benz C112 nebyl jen pojízdnou laboratoří a nositelem moderní techniky. Měl se sériově vyrábět. Ale nakonec z toho sešlo...

Daimler-Benz na přelomu 80. a 90. let úspěšně závodil ve světovém šampionátu sportovních prototypů skupiny C. Spolupracoval se švýcarským Sauberem. Typ C9 se v devětaosmdesátém roce převlékl z černobílé kombinace do stříbrné a pozdější C11 na něj v tomto ohledu navázal. Takže už šlo o de facto tovární tým, který navíc vybojoval oba tituly mistra světa jak jezdecký (Jean-Louis Schlesser a Mauro Baldi), tak týmový, vozy dokonce na rozdíl od stáje jméno Sauber ani nepoužívaly.

Už v roce 1988 ale přímo v Untertürkheimu spustili projekt supersportu, který se zhlédl v úspěšných speciálech nejen svými tvary... Začalo se skicami a zmenšenými modely 1:10 a 1:5. Hlavním mužem byl Harald Leschke, za design zodpovídal Bruno Sacco, na vzniku vozu se podíleli také další návrháři, konstruktéři a manažeři. Technický tým dvaceti lidí měl na starosti Karl Hoehl.

Dvanáctiválcový racek

Nové auto s „racčími křídly“ po vzoru 300 SL sérií W194 a W198 dostalo označení C112. Tím se hlásilo nejen k odkazu řady C111, ale vlastně tak trochu i k onomu vzpomínanému Sauberu. Do útrob se dostal celohliníkový vidlicový dvanáctiválec se čtyřventilovou technikou a rozvodem DOHC, pocházel sice z „žehličky“ SL R129, ale samozřejmě našel svoje místo podélně uprostřed.

Podčtvercový agregát (89 x 80,2 mm) se šedesátistupňovým úhlem rozevření dával z objemu 5987 cm3 při kompresním poměru 10,0:1 300 kW (408 k)/5200 min-1. Vnitřní strany válců byly potaženy Nikasilem. Palivo dopravovala dvojice elektrických čerpadel. Šestistupňová přímo řazená převodovka ZF se starala o přenos 580 N.m točivého momentu v maximálních 3800 otáčkách na zadní nápravu. Pohonná jednotka s původně 290 kW byla tedy dodatečně upravena, ale pouze lehce, rychlostní skříň dostal stříbrný bolid jinou.

ABS, ASR i ABC

Důležitá na tomto voze byla ale i elektronika. Mercedes použil u experimentálního prototypu poprvé Active Body Control, kterou dnes nabízí sériově. Každé kolo bylo vybaveno klasickou pružinou a hydraulickým válcem, snímače pak sledovaly pohyby karoserie do všech stran. Počítač všechny údaje vyhodnocoval a podle toho upravoval charakteristiku odpružení automaticky během jízdy. Vůz byl vybaven i kontrolou tlaku v pneumatikách a radarovým tempomatem s udržováním bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích aut.

Brzdám s větranými kotouči a čtyřpístkovými třmeny Brembo nechyběly ani ABS a protiprokluz ASR, už s elektronickým rozdělováním brzdného účinku mezi přední a zadní kola. Ta byla od sebe vzdálena 1625, respektive 1600 mm. Zadní náprava byla vybavena i „kybernetickým řízením“, které korigovalo směrové odchylky při závanu větru nebo třeba vyjetých kolejích v silnici a jiných nerovnostech. Reagovalo také na změnu povrchu i přilnavosti a zatížení v zatáčkách.

Hlavně hliník

Podvozek měl rozvor 2700 mm a základ spolu s plochou podlahou tvořil tuhý deformovatelný hliníkový monokok ze závodních sauberů, který vážil asi 55 kg. Na něj navazovala trubková klec, která nesla střechu a dveře. Zadní konstrukce byla ocelová a nesla dvojité lichoběžníkové závěsy na každé straně. Vpředu bychom našli dvojitá příčná ramena, na ta spodní přímo navazovaly pružiny a tlumiče.

Výklopné hlavní reflektory neměly prototypy, tak proč by o nich uvažovali konstruktéři produkčního supersportu? Navíc zakrátko už stejně nesplňovaly zpřísňující se bezpečnostní předpisy a koneckonců i vyšly z módy. Proto se světla schovala za průhledná skla. Dveře se otevíraly hydraulicky tlačítkem, případně na dálku. Nárazníky byly kevlarové, zbytek karosářských panelů z hliníku, nýtoval se. Zrcátka byla umístěna poměrně vysoko. Karoserie měla jen tři přívody vzduchu: jeden v přídi a dva na bocích. Chladič vody se nacházel takřka vodorovně vpředu spolu s baterií, olejový pak v motorovém prostoru.

Vyspělá aerodynamika

Křídlo na zádi tvořilo významný aerodynamický prvek, při vyšších rychlostech se vysouvalo za pouhou desetinu sekundy z obrysu karoserie. Snižovalo odpor vzduchu (součinitel činil velmi nízkých 0,30) a naopak zvyšovalo přítlak. V extrémních situacích, kdy bylo potřeba rychle decelerovat, fungovalo také jako vzduchová brzda. Automobilka podobný, ale pochopitelně ještě čistě mechanický systém používala ve vytrvalostních závodech už v časech 300 SLR, do série se však dostal až spolu s moderním SLR McLaren. Spoiler spolupracoval s malým předním, také aktivním. Ovládací elektromotorky v jejich případě nakonec vystřídala rychlejší hydraulika.

C112 dlouhý 4624 mm, široký 1976 mm a vysoký 1195 mm vážil zhruba 1570 kg, 58 % hmotnosti připadalo na zadní nápravu. Z klidu na stovku dokázal vystřelit za 4,9 s s a maximální rychlost se teoreticky pohybovala kolem 310 km/h, nikdo ji však nezkoušel, byla vypočítaná. Supersport měl totiž aktivovaný omezovač na tradičních 250 km/h. Jezdil na sedmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline s pěticí paprsků, vpředu širokých 8,25 palce, vzadu 13. Obutí dodaly dvě značky: Michelin a Goodyear.

Koncové reflektory sice dostaly moderní tvar, ale pořád nepostrádaly typické „vroubky“, které Untertürkheim používal už od počátku 70. let. Z dnešního pohledu nelze upřít palubní desce značnou strohost. Všechny důležité ovladače měl ale řidič, či spíše pilot v perfektním dosahu, ať už po své levé, nebo pravé ruce. Ve volantu už tehdy nesměl chybět vzduchový vak. Dvoumístný kokpit pokrývala kůže, byl vybaven i klimatizací a rádiem Blaupunkt Mexico 2000 s přehrávačem kazet. Luxus zvítězil nad strohostí závodních vozů, řízení mělo dokonce posilovač, stejně jako spojka a brzdy.

Málem do výroby

Mercedes-Benz C112 se veřejnosti představil na IAA 1991 ve Frankfurtu jako předprodukční prototyp. Nikoli coby koncept na hony vzdálený realitě, šlo o už prakticky hotové auto a oficiálně bylo oznámeno, že ho trojcípá hvězda hodlá vyrábět. Zvažovaly se dokonce silnější motory, místa pro ně bylo na rozdíl od zavazadelníku či rezervního kola dost a podvozek je snesl. Sauber v Hinwillu měl dostatečné volné kapacity pro to, aby postavil malou sérii. Nebyl problém vozy homologovat ani pro samotné Švýcarsko s jeho protihlukovými předpisy, ani pro Kalifornii vzhledem k tamním emisním regulím.

Daimler-Benz našel sedm stovek ochotných klientů, kteří zaplatili na supersport zálohu, celkem dal dohromady 1,5 milionu marek. Ale věci se měly jinak. Náměstek a později generální ředitel divize Mercedes-Benz Werner Niefer, za jehož éry se auto zrodilo, odešel v roce 1993 do důchodu a krátce poté zemřel. Z nejvyšších míst logicky přišla stopka, vysocí manažeři včetně Jürgena Hubberta se nakonec rozhodli neriskovat a zakázkový speciál ručně v minimálních počtech nevyrábět. „Nahoře“ navíc takovému projektu nikdo nakloněn nebyl. Jediný postavený stříbrný exemplář dnes schraňuje firemní muzeum. Také jej také občas vystavuje jinde, například před šesti lety na autosalonu v Paříži.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

 
Zdroj: Hemmings, Supercars.net, Wiki

Štítky Mercedes-Benz Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do kádě s vodou, říká aktivista

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do…

„Ono se mluví hlavně o židech a o Osvětimi. Ale že tady byl na území Československa tábor pro Romy, který vedli…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí, silné Švédy složili 4:1

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí,…

Čeští hokejisté porazili ve svém závěrečném vystoupení na Channel One Cupu v Moskvě Švédsko 4:1 a na turnaji…

 

Reflex.cz

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku generála Sikorského. Zemřel polský hrdina Kazimierz Piechowski

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku…

Narodil se v roce 1919 v polském městě Rajkowy. Tehdy ještě nikdo z tohoto malého polského městečka netušil, že…