Mercedes-Benz C112 (1991): Proč výrobu supersportu zařízli těsně před spuštěním?

 

Supersport Mercedes-Benz C112 nebyl jen pojízdnou laboratoří a nositelem moderní techniky. Měl se sériově vyrábět. Ale nakonec z toho sešlo...

Daimler-Benz na přelomu 80. a 90. let úspěšně závodil ve světovém šampionátu sportovních prototypů skupiny C. Spolupracoval se švýcarským Sauberem. Typ C9 se v devětaosmdesátém roce převlékl z černobílé kombinace do stříbrné a pozdější C11 na něj v tomto ohledu navázal. Takže už šlo o de facto tovární tým, který navíc vybojoval oba tituly mistra světa jak jezdecký (Jean-Louis Schlesser a Mauro Baldi), tak týmový, vozy dokonce na rozdíl od stáje jméno Sauber ani nepoužívaly.

Už v roce 1988 ale přímo v Untertürkheimu spustili projekt supersportu, který se zhlédl v úspěšných speciálech nejen svými tvary... Začalo se skicami a zmenšenými modely 1:10 a 1:5. Hlavním mužem byl Harald Leschke, za design zodpovídal Bruno Sacco, na vzniku vozu se podíleli také další návrháři, konstruktéři a manažeři. Technický tým dvaceti lidí měl na starosti Karl Hoehl.

Dvanáctiválcový racek

Nové auto s „racčími křídly“ po vzoru 300 SL sérií W194 a W198 dostalo označení C112. Tím se hlásilo nejen k odkazu řady C111, ale vlastně tak trochu i k onomu vzpomínanému Sauberu. Do útrob se dostal celohliníkový vidlicový dvanáctiválec se čtyřventilovou technikou a rozvodem DOHC, pocházel sice z „žehličky“ SL R129, ale samozřejmě našel svoje místo podélně uprostřed.

Podčtvercový agregát (89 x 80,2 mm) se šedesátistupňovým úhlem rozevření dával z objemu 5987 cm3 při kompresním poměru 10,0:1 300 kW (408 k)/5200 min-1. Vnitřní strany válců byly potaženy Nikasilem. Palivo dopravovala dvojice elektrických čerpadel. Šestistupňová přímo řazená převodovka ZF se starala o přenos 580 N.m točivého momentu v maximálních 3800 otáčkách na zadní nápravu. Pohonná jednotka s původně 290 kW byla tedy dodatečně upravena, ale pouze lehce, rychlostní skříň dostal stříbrný bolid jinou.

ABS, ASR i ABC

Důležitá na tomto voze byla ale i elektronika. Mercedes použil u experimentálního prototypu poprvé Active Body Control, kterou dnes nabízí sériově. Každé kolo bylo vybaveno klasickou pružinou a hydraulickým válcem, snímače pak sledovaly pohyby karoserie do všech stran. Počítač všechny údaje vyhodnocoval a podle toho upravoval charakteristiku odpružení automaticky během jízdy. Vůz byl vybaven i kontrolou tlaku v pneumatikách a radarovým tempomatem s udržováním bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích aut.

Brzdám s větranými kotouči a čtyřpístkovými třmeny Brembo nechyběly ani ABS a protiprokluz ASR, už s elektronickým rozdělováním brzdného účinku mezi přední a zadní kola. Ta byla od sebe vzdálena 1625, respektive 1600 mm. Zadní náprava byla vybavena i „kybernetickým řízením“, které korigovalo směrové odchylky při závanu větru nebo třeba vyjetých kolejích v silnici a jiných nerovnostech. Reagovalo také na změnu povrchu i přilnavosti a zatížení v zatáčkách.

Hlavně hliník

Podvozek měl rozvor 2700 mm a základ spolu s plochou podlahou tvořil tuhý deformovatelný hliníkový monokok ze závodních sauberů, který vážil asi 55 kg. Na něj navazovala trubková klec, která nesla střechu a dveře. Zadní konstrukce byla ocelová a nesla dvojité lichoběžníkové závěsy na každé straně. Vpředu bychom našli dvojitá příčná ramena, na ta spodní přímo navazovaly pružiny a tlumiče.

Výklopné hlavní reflektory neměly prototypy, tak proč by o nich uvažovali konstruktéři produkčního supersportu? Navíc zakrátko už stejně nesplňovaly zpřísňující se bezpečnostní předpisy a koneckonců i vyšly z módy. Proto se světla schovala za průhledná skla. Dveře se otevíraly hydraulicky tlačítkem, případně na dálku. Nárazníky byly kevlarové, zbytek karosářských panelů z hliníku, nýtoval se. Zrcátka byla umístěna poměrně vysoko. Karoserie měla jen tři přívody vzduchu: jeden v přídi a dva na bocích. Chladič vody se nacházel takřka vodorovně vpředu spolu s baterií, olejový pak v motorovém prostoru.

Vyspělá aerodynamika

Křídlo na zádi tvořilo významný aerodynamický prvek, při vyšších rychlostech se vysouvalo za pouhou desetinu sekundy z obrysu karoserie. Snižovalo odpor vzduchu (součinitel činil velmi nízkých 0,30) a naopak zvyšovalo přítlak. V extrémních situacích, kdy bylo potřeba rychle decelerovat, fungovalo také jako vzduchová brzda. Automobilka podobný, ale pochopitelně ještě čistě mechanický systém používala ve vytrvalostních závodech už v časech 300 SLR, do série se však dostal až spolu s moderním SLR McLaren. Spoiler spolupracoval s malým předním, také aktivním. Ovládací elektromotorky v jejich případě nakonec vystřídala rychlejší hydraulika.

C112 dlouhý 4624 mm, široký 1976 mm a vysoký 1195 mm vážil zhruba 1570 kg, 58 % hmotnosti připadalo na zadní nápravu. Z klidu na stovku dokázal vystřelit za 4,9 s s a maximální rychlost se teoreticky pohybovala kolem 310 km/h, nikdo ji však nezkoušel, byla vypočítaná. Supersport měl totiž aktivovaný omezovač na tradičních 250 km/h. Jezdil na sedmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline s pěticí paprsků, vpředu širokých 8,25 palce, vzadu 13. Obutí dodaly dvě značky: Michelin a Goodyear.

Koncové reflektory sice dostaly moderní tvar, ale pořád nepostrádaly typické „vroubky“, které Untertürkheim používal už od počátku 70. let. Z dnešního pohledu nelze upřít palubní desce značnou strohost. Všechny důležité ovladače měl ale řidič, či spíše pilot v perfektním dosahu, ať už po své levé, nebo pravé ruce. Ve volantu už tehdy nesměl chybět vzduchový vak. Dvoumístný kokpit pokrývala kůže, byl vybaven i klimatizací a rádiem Blaupunkt Mexico 2000 s přehrávačem kazet. Luxus zvítězil nad strohostí závodních vozů, řízení mělo dokonce posilovač, stejně jako spojka a brzdy.

Málem do výroby

Mercedes-Benz C112 se veřejnosti představil na IAA 1991 ve Frankfurtu jako předprodukční prototyp. Nikoli coby koncept na hony vzdálený realitě, šlo o už prakticky hotové auto a oficiálně bylo oznámeno, že ho trojcípá hvězda hodlá vyrábět. Zvažovaly se dokonce silnější motory, místa pro ně bylo na rozdíl od zavazadelníku či rezervního kola dost a podvozek je snesl. Sauber v Hinwillu měl dostatečné volné kapacity pro to, aby postavil malou sérii. Nebyl problém vozy homologovat ani pro samotné Švýcarsko s jeho protihlukovými předpisy, ani pro Kalifornii vzhledem k tamním emisním regulím.

Daimler-Benz našel sedm stovek ochotných klientů, kteří zaplatili na supersport zálohu, celkem dal dohromady 1,5 milionu marek. Ale věci se měly jinak. Náměstek a později generální ředitel divize Mercedes-Benz Werner Niefer, za jehož éry se auto zrodilo, odešel v roce 1993 do důchodu a krátce poté zemřel. Z nejvyšších míst logicky přišla stopka, vysocí manažeři včetně Jürgena Hubberta se nakonec rozhodli neriskovat a zakázkový speciál ručně v minimálních počtech nevyrábět. „Nahoře“ navíc takovému projektu nikdo nakloněn nebyl. Jediný postavený stříbrný exemplář dnes schraňuje firemní muzeum. Také jej také občas vystavuje jinde, například před šesti lety na autosalonu v Paříži.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 
Zdroj: Hemmings, Supercars.net, Wiki

Štítky Mercedes-Benz Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5 miliard dolarů v akciích

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5…

Z dopolední šuškandy se stala realita. Microsoft opravdu koupil GitHub, za který zaplatil pohádkových 7,5…

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se otřásá koalice kvůli migrantům

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se…

V Německu se dál vyostřuje spor o vracení běženců z hranic. Ministr vnitra Horst Seehofer podle listu Welt am…

 

iSport.cz

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že i nesobecky pracuje

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že…

Sám v tom má jasno. „Když se mě někdo zeptá, tak říkám, že Ronaldo je víc než Messi," říká kanonýr Jan Koller.…

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl střelec Lozano

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl…

Fotbalisté Německa zahájili obhajobu titulu mistrů světa překvapivou porážkou 0:1 s Mexikem. Ve svém úvodním…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…