Mercedes-Benz Citan 109 CDI: Proměna do hvězdy
Citan a Renault Kangoo lze na první pohled zařadit do škatulky dvojčat. Že zdaleka nejsou jednovaječná, ukáže až jejich použití v provozu a při transportu zboží.
Tankodrom prověřil
Rozbité české silnice daly vyniknout zvýšenému komfortu Citanu. Od podběhů kol sice přicházela vzhledem k standardům stuttgartského výrobce příliš vysoká hladina hluku, ale čtyřmetrová dodávka měla výborné držení směru.
Dokonce ani v zatáčkách se příliš nenakláněla. Místo francouzského houpání nám poskytovala větší jistotu držení zvoleného směru.
Němci použili tvrdší a kratší pružiny, jejich omezený zdvih si vynutil masivnější stabilizátory. Pro životnost vozidla šlo o příznivou zprávu, stejně jako pro bezpečí při převozu těžších a objemnějších břemen. Výborná stabilita této užitkové verze přišla vhod zejména ve spojení s příplatkovým girafonem a možností nechat čnít zboží vysoko nad střechu.
Modernizovaný motor
Ačkoliv Mercedes-Benz měl Citan odzkoušený již loni na začátku podzimu, počkal s jeho prodejem na zavedení nové generace motorů 1.5 pocházejících od Renaultu. Agregát označovaný stuttgartskou značkou jako OM 607 se zpočátku nabízel jen ve výkonových verzích 55 a 66 kW. To bylo způsobeno tím, že jednotka 1.5 dCi/80 kW nebyla proslulá životností, a proto pod kapotou Citanu zatím nedostala šanci.
Dlouhý servisní interval
Nové vydání tohoto čtyřválce používá ve výše jmenovaných výkonových verzích nové vstřikovače Bosch s dokonalejší řídicí jednotkou a jemnějším dávkováním nafty. Nedochází tolik k ředění oleje při snaze motoru bez pátého vstřikovače o vypálení filtru pevných částic. Přestože Citan měl zejména v městském provozu najeto 3400 km, do první servisní kontroly jej algoritmus opotřebení oleje posílal až po dalších 36 600 km. Když jsme
po ujetí necelé desetiny vzdálenosti k výměně oleje vyndali měrku oleje a uviděli na ní tmavou kapalinu, přeběhl nám mráz po zádech. Inu, fleetoví klienti hledí na co nejnižší celkové náklady a stav motoru při dalším prodeji je pro ně minoritní záležitostí.
Vozidlem jsme ujeli stovky kilometrů v městském provozu na krátké vzdálenosti s častým startováním zmrzlého motoru. Přesto algoritmus počítající vzdálenost do výměny oleje nezohlednil pro životnost oleje silně nevhodný režim a držel celkovou vzdálenost pro jeho výměnu na 40 000 km.
V době testu Citanu ještě nebyla k dispozici nejsilnější verze 81 kW agregátu OM 607, protože Mercedes-Benz čekal na provedení modernizace jednotky se vstřikováním Siemens.
Variace s nákladem
Testovaný Citan nabízel veškeré doplňky, které lze u malé dodávky vidět. Kromě standardních pravých posuvných dveří disponoval i levými, nechyběla velice prakticky dělená přepážka s možností zaklopení sedadla spolujezdce do podlahy ani prodloužení ložného místa o 60 cm. Nákladový prostor prostřední verze označované Mercedes-Benzem písmenem L tímto vzrostl z 2,8 na 3,1 m3. Na podlaze se nacházelo šest kotvicích ok, k tomu připočtěme další dva páry nad podběhy kol a na vnitřní straně zadních sloupků karoserie. Specialitu malé dodávky tvořil girafon pro převoz dlouhých břemen. Zadní část střechy se odklápěla velice snadno, posun dílu vpřed měly na starosti plynové vzpěry. Využití citanu se jevilo jako bezkonkurenční. Je však také fakt, že základní cena modelu 109 CDI/L Kawa 360 500 korun bez daně vzrostla kvůli příplatkům o více než sto tisíc bez DPH.
Bezpečí standardem
Citan dostal standardně do vínku adaptivní stabilizační systém ESP, airbag řidiče, výstrahu před nezapnutým bezpečnostním pásem řidiče a centrální zamykání. K dosažení co nejnižší spotřeby měl pomáhat indikátor řazení s šipkou doporučující ve vhodném okamžiku ke změně převodového stupně. Ve městě nám občas zasvítil, ale ruku na srdce – raději jsme dali přednost sledování provozu vozidel a pohybu chodců před vnímáním šipky.
V celém testu jsme jezdili za 5,1 l/100 km, ale před nájezdem na dálnici se spotřeba pohybovala těsně pod pěti litry. K tomu přispěl příplatkový paket BlueEfficiency, zahrnující také start-stop systém. Na dálnici však výrazně chyběla šestka, protože stálý převod je koncipován zejména pro městský provoz. Při rychlosti 130 km/h čtyřválec točil 3200 otáček za minutu. Chvíli se to dalo vydržet, ale kdo by nejmenší dodávku Mercedes-Benzu chtěl pravidelně prohánět po dálnici, tomu doporučujeme nejsilnější provedení 111 CDI/81 kW opatřené šestistupňovou převodovkou. Nárůst ceny ve srovnání s testovaným typem činí 23 000 korun bez daně.
Plusy
- Jízdní stabilita
- Osm kotvicích ok
- Variabilní přepážka
Minusy
- Pětistupňová převodovka
- Pouze výškově stavitelný volant
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | OM 607 |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 1461 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 66/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 200/1750 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km) | 4,3 |
D/š/v (mm) | 4321/1829/1882 |
Rozvor (mm) | 2697 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1483 |
Celková hmotnost (kg) | 1950 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1050 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 675 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 3,1 |
D/v ložné plochy (mm) | 1731/1129 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1121 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 17,5 |
Objem nádrže paliva (l) | 60 |
Základní cena (Kč bez DPH) | 360 500 |