20.9. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Citan 109 CDI: Proměna do hvězdy

 

Model Citan, který doplnil nabídku užitkových vozidel značky Mercedes-Benz o nejmenší dodávku, jsme prověřili na českých silnicích.

Citan a Renault Kangoo lze na první pohled zařadit do škatulky dvojčat. Že zdaleka nejsou jednovaječná, ukáže až jejich použití v provozu a při transportu zboží.

Tankodrom prověřil

Rozbité české silnice daly vyniknout zvýšenému komfortu Citanu. Od podběhů kol sice přicházela vzhledem k standardům stuttgartského výrobce příliš vysoká hladina hluku, ale čtyřmetrová dodávka měla výborné držení směru.

Dokonce ani v zatáčkách se příliš nenakláněla. Místo francouzského houpání nám poskytovala větší jistotu držení zvoleného směru.

Němci použili tvrdší a kratší pružiny, jejich omezený zdvih si vynutil masivnější stabilizátory. Pro životnost vozidla šlo o příznivou zprávu, stejně jako pro bezpečí při převozu těžších a objemnějších břemen. Výborná stabilita této užitkové verze přišla vhod zejména ve spojení s příplatkovým girafonem a možností nechat čnít zboží vysoko nad střechu.

Modernizovaný motor

Ačkoliv Mercedes-Benz měl Citan odzkoušený již loni na začátku podzimu, počkal s jeho prodejem na zavedení nové generace motorů 1.5 pocházejících od Renaultu. Agregát označovaný stuttgartskou značkou jako OM 607 se zpočátku nabízel jen ve výkonových verzích 55 a 66 kW. To bylo způsobeno tím, že jednotka 1.5 dCi/80 kW nebyla proslulá životností, a proto pod kapotou Citanu zatím nedostala šanci.

Dlouhý servisní interval

Nové vydání tohoto čtyřválce používá ve výše jmenovaných výkonových verzích nové vstřikovače Bosch s dokonalejší řídicí jednotkou a jemnějším dávkováním nafty. Nedochází tolik k ředění oleje při snaze motoru bez pátého vstřikovače o vypálení filtru pevných částic. Přestože Citan měl zejména v městském provozu najeto 3400 km, do první servisní kontroly jej algoritmus opotřebení oleje posílal až po dalších 36 600 km. Když jsme po ujetí necelé desetiny vzdálenosti k výměně oleje vyndali měrku oleje a uviděli na ní tmavou kapalinu, přeběhl nám mráz po zádech. Inu, fleetoví klienti hledí na co nejnižší celkové náklady a stav motoru při dalším prodeji je pro ně minoritní záležitostí.

Vozidlem jsme ujeli stovky kilometrů v městském provozu na krátké vzdálenosti s častým startováním zmrzlého motoru. Přesto algoritmus počítající vzdálenost do výměny oleje nezohlednil pro životnost oleje silně nevhodný režim a držel celkovou vzdálenost pro jeho výměnu na 40 000 km.

V době testu Citanu ještě nebyla k dispozici nejsilnější verze 81 kW agregátu OM 607, protože Mercedes-Benz čekal na provedení modernizace jednotky se vstřikováním Siemens.

Variace s nákladem

Testovaný Citan nabízel veškeré doplňky, které lze u malé dodávky vidět. Kromě standardních pravých posuvných dveří disponoval i levými, nechyběla velice prakticky dělená přepážka s možností zaklopení sedadla spolujezdce do podlahy ani prodloužení ložného místa o 60 cm. Nákladový prostor prostřední verze označované Mercedes-Benzem písmenem L tímto vzrostl z 2,8 na 3,1 m3. Na podlaze se nacházelo šest kotvicích ok, k tomu připočtěme další dva páry nad podběhy kol a na vnitřní straně zadních sloupků karoserie. Specialitu malé dodávky tvořil girafon pro převoz dlouhých břemen. Zadní část střechy se odklápěla velice snadno, posun dílu vpřed měly na starosti plynové vzpěry. Využití citanu se jevilo jako bezkonkurenční. Je však také fakt, že základní cena modelu 109 CDI/L Kawa 360 500 korun bez daně vzrostla kvůli příplatkům o více než sto tisíc bez DPH.

Bezpečí standardem

Citan dostal standardně do vínku adaptivní stabilizační systém ESP, airbag řidiče, výstrahu před nezapnutým bezpečnostním pásem řidiče a centrální zamykání. K dosažení co nejnižší spotřeby měl pomáhat indikátor řazení s šipkou doporučující ve vhodném okamžiku ke změně převodového stupně. Ve městě nám občas zasvítil, ale ruku na srdce – raději jsme dali přednost sledování provozu vozidel a pohybu chodců před vnímáním šipky.

V celém testu jsme jezdili za 5,1 l/100 km, ale před nájezdem na dálnici se spotřeba pohybovala těsně pod pěti litry. K tomu přispěl příplatkový paket BlueEfficiency, zahrnující také start-stop systém. Na dálnici však výrazně chyběla šestka, protože stálý převod je koncipován zejména pro městský provoz. Při rychlosti 130 km/h čtyřválec točil 3200 otáček za minutu. Chvíli se to dalo vydržet, ale kdo by nejmenší dodávku Mercedes-Benzu chtěl pravidelně prohánět po dálnici, tomu doporučujeme nejsilnější provedení 111 CDI/81 kW opatřené šestistupňovou převodovkou. Nárůst ceny ve srovnání s testovaným typem činí 23 000 korun bez daně.

Plusy

  • Jízdní stabilita
  • Osm kotvicích ok
  • Variabilní přepážka

Minusy

  • Pětistupňová převodovka
  • Pouze výškově stavitelný volant

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 607
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 66/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km) 4,3
D/š/v (mm) 4321/1829/1882
Rozvor (mm) 2697
Pohotovostní hmotnost (kg) 1483
Celková hmotnost (kg) 1950
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 675
Objem zavazadlového prostoru (m3) 3,1
D/v ložné plochy (mm) 1731/1129
Šířka mezi podběhy (mm) 1121
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 17,5
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 360 500
Spolupracujeme s TipCars.com
Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu…

ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku

Ocelářská skupina ArcelorMittal se chystá prodat válcovnu…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Dnes 08:00

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.




Blesk.cz

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští rok byly obsypané plody

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští…

Sezóna drobného ovoce je v plném proudu. Sklízíme černý, červený i bílý rybíz rybíz, angrešt, maliny, ostružiny,…

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Během pondělí bude přes Česko postupovat frontální vlna, která je vždy spojena s deštěm, tentokrát místy i…

 

iSport.cz

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i dalších přestupech

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i…

Přišel, vyhrál titul a už by zase odcházel? Trenér anglické Chelsea Antonio Conte prožil na Ostrovech sezonu…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Karibské zapadákovy: Vítejte na ostrovech Bequia, Barbuda, Canouan a souostroví Bahía

Karibské zapadákovy: Vítejte na ostrovech Bequia,…

Jsou to trochu outsideři vedle větších a skvostnějších členů karibské rodiny, ale pro ostrovní fajnšmekry mají…

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona z polské hymny. „Ten chlápek přece nevyhrál,“ tvrdí

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona…

Jacek Žalek z vládnoucí strany Právo a spravedlnost chce, aby z polské státní hymny zmizelo jméno francouzského…