Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Citaro: Nová generace představena

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benz představil koncem května v Mannheimu ve světové premiéře novou generaci městských autobusů Citaro.

Mercedes-Benz Citaro představuje s více než 31.000 prodanými exempláři za 13 let výroby v nabídce své značky doslova bestseller mezi městskými autobusy. V letošním roce Mercedes-Benz představuje novou generaci.

Design exteriéru

Design nového Citara zachovává hlavní linie svého předchůdce, kterého připomíná především provedením A-sloupků. Zároveň přináší řadu nových prvků od přídě až po záď. Na zaoblené přídi patří k největším novinkám členění masky a hlavní světlomety ve tvaru mandlí.

Nové Citaro samozřejmě neopouští pravoúhlý styl městských autobusů, ale přináší volnější linie. To je nejlépe patrné na bocích se specifickými tvary blatníků. I při zachování bohatého prosklení kabiny nyní Citaro působí dynamičtějším dojmem. Nová generace se má svým designem přídě, boků i zádě i přes své městské určení přibližovat zájezdovým autobusům.

Při srovnání se svým předchůdcem se Citaro mírně prodloužilo. Například u srovnatelných dvounápravových verzí celková délka vzrostla z 11.950 mm na 12.105 mm. Toto prodloužení má na svědomí o 100 mm delší přední převis a rozvor náprav natažený o 55 mm. Důvodem pro delší přední převis je především zvýšení bezpečnosti řidiče.

Prostor pro cestující

Vstup do interiéru umožňují nově navržené dveře s nižší hmotností. Ty jsou vybaveny prakticky vzduchotěsným těsněním, které se podílí na snížení hladiny hluku pronikajícího do prostoru pro cestující. Orientaci cestujících při nastupování a vystupování mají usnadnit světelné pásy z LED nad každými dveřmi, které upozorňují na jejich otevření nebo zavření.

Vnitřní prostor zpříjemňují světlejší barvy a nová podoba stropu s nepřímým osvětlením. Na přání bude možné místo zářivek instalovat vnitřní osvětlení z LED. V blízké budoucnosti má být možné objednat svítidla instalovaná podél okraje stropu. Ta mají posloužit k vytvoření klidových zón nebo pro čtení na krajních sedadlech.

Mercedes-Benz u nové generace Citara použil osvědčenou koncepci uchycení sedadel používanou u dosavadního provedení. Standardem pro nové Citaro jsou sedadla City Star Eco, která si automobilka vyrábí sama. Verze pro příměstský provoz mají byt vybaveny komfortnějšími sedadly Inter Star Eco.

Nově navržená jsou držadla pro cestující z hliníkových trubek oválného průřezu. Na ně může být připevněno další osvětlení nebo výměnné reklamní vložky. V interiéru nového Citara jsou již připraveny prostory pro instalaci monitorů s úhlopříčkou 48,26 cm nebo 55,88 cm. Tyto monitory mohou sloužit k promítání informací o trase nebo k reklamním účelům.

Součásti výbavy nového Citara může být klimatizační systém. Ten tvoří jednotlivé nezávislé jednotky umístěné na střeše. Chladicí kapacita je 3,8 kW na jednotku. Podle automobilky může klimatizační systém udržovat komfortní vnitřní klima při průměrných letních teplotách ve střední Evropě.

Pracoviště řidiče

Řidič v novém Citaru usedá do nově koncipované kabiny. Jeho pracoviště je oproti předchozí generaci o 60 mm výše a díky tomu se nyní bude řidič dívat nastupujícím cestujícím přímo do očí. K lepšímu komfortu nastupování i vystupování řidiče přispívají nové dveře s panty v zadní části. Ty jsou navrženy tak, že si do nich může řidič odložit například svou tašku.

Nově vyvinutá přístrojová deska odpovídá ustanovením Svazu německých dopravních podniků (VDV). Řidič si může nastavit její sklon spolu s volantem. Při vývoji byla věnována velká pozornost optimalizaci ergonomického uspořádání všech ovládacích prvků. K pohodlí řidiče má přispět i nový ventilační systém s pylovými filtrem a elektricky ovládané boční okno.

Konstrukce a bezpečnost

Při konstrukci nové generace Citara se Mercedes-Benz zaměřil na zvýšení bezpečnosti skeletu autobusu bez zvyšování hmotnosti. Pro zvýšení tuhosti jsou oblasti křížení svislých a vodorovných prvků nad okny laserem svařeny z lisovaných ocelových komponentů. I přes zvýšení tuhosti má nyní rám střechy například u 12 metrů dlouhého autobusu hmotnost 110 kg, zatímco u předchozí generace 137 kg.

Díky zesíleným bočním a čelním sloupkům splňuje nové Citaro standardy pro nárazové a zátěžové testy pro autobusy podle normy ECE R29. Zároveň Citaro již nyní splňuje normu ECE R66/01 na ochranu cestujících a řidiče při převrácení. Ta má vstoupit v platnost od roku 2017.

K lepšímu rozložení hmotnosti, resp. menšímu zatížení zadní nápravy přispívá přemístění baterií ze zádi pod prostor řidiče u dvounápravových verzí. Díky tomu má nové Citaro větší motorový prostor, který je připraven v budoucnosti pojmout rozměrnější výfukové systémy plnící emisní normu Euro 6.

Pohonné jednotky

Od současné modelové řady Citaro přebírá nová generace vznětové motory BlueTec, splňující emisní limity Euro V a EEV. V nabídce bude při uvedení na trh několik výkonových verzí dvojice přeplňovaných řadových šestiválců. Motor OM 906 hLA o objemu 6,37 l disponuje výkonem 219 kW (286 k) a maximálním točivým momentem 1120 Nm. Druhým agregátem v nabídce je OM 457 hLA, který z objemu 12,0 l poskytuje výkony 220 kW (299 k) a 260 kW (354 k). Točivý moment u těchto motorů vrcholí hodnotou 1250 Nm, resp. 1600 Nm.

Všechny motory splňují emisní normu Euro V a mohou být dodány i v provedení splňujícím EEV. S motory spolupracují plně automatické převodovky Voith a ZF.

Pro zlepšení ovladatelnosti i komfortu cestujících má nové Citaro kompletně přepracované řízení a u předních kol je použito nezávislé zavěšení. Poprvé v historii má i městský autobus k dispozici elektronický stabilizační program ESP. To platí i pro linkové autobusy v nízkopodlažním provedení.

Provozní náklady

Nové Citaro má mít ve srovnání se svým předchůdcem i citelně nižší provozní náklady. Mercedes-Benz uvádí jako příklad prodloužení intervalu údržby u automatických převodovek a zadních náprav ze 120.000 km na 180.000 km. Mezi menší úspory patří větší filtry ventilačního systému kabiny řidiče, u kterých se rovněž prodloužil interval výměny.

Přední převis s jednotlivými povrchovými panely z plastů má snížit náklady na opravy po menších nehodách. Konstrukce těchto dílů umožňuje jednoduchou a rychlou výměnu. V případě zadního nárazníku jsou navíc rohy vyrobeny z pružného materiálu.

Uvedení na trh

V průběhu letošního roku bude nové Citaro v provedení pro městské i příměstské linky nabízeno v dvounápravovém provedení s délkou 12 metrů a 2 nebo 3 dveřmi. Zároveň začne Mercedes-Benz nabízet i kloubové provedení se 3 nebo 4 dveřmi. Zákazníci mohou nové autobusy objednávat s výše zmíněnými motory.

V roce 2012 budou následovat další varianty pro městský i příměstský provoz. Kompletní nabídka nové generace modelové řady Citaro má být k dispozici na přelomu let 2012 a 2013.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)