Mercedes-Benz Citaro: Nová generace představena

Mercedes-Benz Citaro: Nová generace představena

 
 

Mercedes-Benz představil koncem května v Mannheimu ve světové premiéře novou generaci městských autobusů Citaro.

Mercedes-Benz Citaro představuje s více než 31.000 prodanými exempláři za 13 let výroby v nabídce své značky doslova bestseller mezi městskými autobusy. V letošním roce Mercedes-Benz představuje novou generaci.

Design exteriéru

Design nového Citara zachovává hlavní linie svého předchůdce, kterého připomíná především provedením A-sloupků. Zároveň přináší řadu nových prvků od přídě až po záď. Na zaoblené přídi patří k největším novinkám členění masky a hlavní světlomety ve tvaru mandlí.

Nové Citaro samozřejmě neopouští pravoúhlý styl městských autobusů, ale přináší volnější linie. To je nejlépe patrné na bocích se specifickými tvary blatníků. I při zachování bohatého prosklení kabiny nyní Citaro působí dynamičtějším dojmem. Nová generace se má svým designem přídě, boků i zádě i přes své městské určení přibližovat zájezdovým autobusům.

Při srovnání se svým předchůdcem se Citaro mírně prodloužilo. Například u srovnatelných dvounápravových verzí celková délka vzrostla z 11.950 mm na 12.105 mm. Toto prodloužení má na svědomí o 100 mm delší přední převis a rozvor náprav natažený o 55 mm. Důvodem pro delší přední převis je především zvýšení bezpečnosti řidiče.

Prostor pro cestující

Vstup do interiéru umožňují nově navržené dveře s nižší hmotností. Ty jsou vybaveny prakticky vzduchotěsným těsněním, které se podílí na snížení hladiny hluku pronikajícího do prostoru pro cestující. Orientaci cestujících při nastupování a vystupování mají usnadnit světelné pásy z LED nad každými dveřmi, které upozorňují na jejich otevření nebo zavření.

Vnitřní prostor zpříjemňují světlejší barvy a nová podoba stropu s nepřímým osvětlením. Na přání bude možné místo zářivek instalovat vnitřní osvětlení z LED. V blízké budoucnosti má být možné objednat svítidla instalovaná podél okraje stropu. Ta mají posloužit k vytvoření klidových zón nebo pro čtení na krajních sedadlech.

Mercedes-Benz u nové generace Citara použil osvědčenou koncepci uchycení sedadel používanou u dosavadního provedení. Standardem pro nové Citaro jsou sedadla City Star Eco, která si automobilka vyrábí sama. Verze pro příměstský provoz mají byt vybaveny komfortnějšími sedadly Inter Star Eco.

Nově navržená jsou držadla pro cestující z hliníkových trubek oválného průřezu. Na ně může být připevněno další osvětlení nebo výměnné reklamní vložky. V interiéru nového Citara jsou již připraveny prostory pro instalaci monitorů s úhlopříčkou 48,26 cm nebo 55,88 cm. Tyto monitory mohou sloužit k promítání informací o trase nebo k reklamním účelům.

Součásti výbavy nového Citara může být klimatizační systém. Ten tvoří jednotlivé nezávislé jednotky umístěné na střeše. Chladicí kapacita je 3,8 kW na jednotku. Podle automobilky může klimatizační systém udržovat komfortní vnitřní klima při průměrných letních teplotách ve střední Evropě.

Pracoviště řidiče

Řidič v novém Citaru usedá do nově koncipované kabiny. Jeho pracoviště je oproti předchozí generaci o 60 mm výše a díky tomu se nyní bude řidič dívat nastupujícím cestujícím přímo do očí. K lepšímu komfortu nastupování i vystupování řidiče přispívají nové dveře s panty v zadní části. Ty jsou navrženy tak, že si do nich může řidič odložit například svou tašku.

Nově vyvinutá přístrojová deska odpovídá ustanovením Svazu německých dopravních podniků (VDV). Řidič si může nastavit její sklon spolu s volantem. Při vývoji byla věnována velká pozornost optimalizaci ergonomického uspořádání všech ovládacích prvků. K pohodlí řidiče má přispět i nový ventilační systém s pylovými filtrem a elektricky ovládané boční okno.

Konstrukce a bezpečnost

Při konstrukci nové generace Citara se Mercedes-Benz zaměřil na zvýšení bezpečnosti skeletu autobusu bez zvyšování hmotnosti. Pro zvýšení tuhosti jsou oblasti křížení svislých a vodorovných prvků nad okny laserem svařeny z lisovaných ocelových komponentů. I přes zvýšení tuhosti má nyní rám střechy například u 12 metrů dlouhého autobusu hmotnost 110 kg, zatímco u předchozí generace 137 kg.

Díky zesíleným bočním a čelním sloupkům splňuje nové Citaro standardy pro nárazové a zátěžové testy pro autobusy podle normy ECE R29. Zároveň Citaro již nyní splňuje normu ECE R66/01 na ochranu cestujících a řidiče při převrácení. Ta má vstoupit v platnost od roku 2017.

K lepšímu rozložení hmotnosti, resp. menšímu zatížení zadní nápravy přispívá přemístění baterií ze zádi pod prostor řidiče u dvounápravových verzí. Díky tomu má nové Citaro větší motorový prostor, který je připraven v budoucnosti pojmout rozměrnější výfukové systémy plnící emisní normu Euro 6.

Pohonné jednotky

Od současné modelové řady Citaro přebírá nová generace vznětové motory BlueTec, splňující emisní limity Euro V a EEV. V nabídce bude při uvedení na trh několik výkonových verzí dvojice přeplňovaných řadových šestiválců. Motor OM 906 hLA o objemu 6,37 l disponuje výkonem 219 kW (286 k) a maximálním točivým momentem 1120 Nm. Druhým agregátem v nabídce je OM 457 hLA, který z objemu 12,0 l poskytuje výkony 220 kW (299 k) a 260 kW (354 k). Točivý moment u těchto motorů vrcholí hodnotou 1250 Nm, resp. 1600 Nm.

Všechny motory splňují emisní normu Euro V a mohou být dodány i v provedení splňujícím EEV. S motory spolupracují plně automatické převodovky Voith a ZF.

Pro zlepšení ovladatelnosti i komfortu cestujících má nové Citaro kompletně přepracované řízení a u předních kol je použito nezávislé zavěšení. Poprvé v historii má i městský autobus k dispozici elektronický stabilizační program ESP. To platí i pro linkové autobusy v nízkopodlažním provedení.

Provozní náklady

Nové Citaro má mít ve srovnání se svým předchůdcem i citelně nižší provozní náklady. Mercedes-Benz uvádí jako příklad prodloužení intervalu údržby u automatických převodovek a zadních náprav ze 120.000 km na 180.000 km. Mezi menší úspory patří větší filtry ventilačního systému kabiny řidiče, u kterých se rovněž prodloužil interval výměny.

Přední převis s jednotlivými povrchovými panely z plastů má snížit náklady na opravy po menších nehodách. Konstrukce těchto dílů umožňuje jednoduchou a rychlou výměnu. V případě zadního nárazníku jsou navíc rohy vyrobeny z pružného materiálu.

Uvedení na trh

V průběhu letošního roku bude nové Citaro v provedení pro městské i příměstské linky nabízeno v dvounápravovém provedení s délkou 12 metrů a 2 nebo 3 dveřmi. Zároveň začne Mercedes-Benz nabízet i kloubové provedení se 3 nebo 4 dveřmi. Zákazníci mohou nové autobusy objednávat s výše zmíněnými motory.

V roce 2012 budou následovat další varianty pro městský i příměstský provoz. Kompletní nabídka nové generace modelové řady Citaro má být k dispozici na přelomu let 2012 a 2013.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…