Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz s palivovými články bude v roce 2017 stát stejně jako hybridy

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Koncern Daimler vyvíjí sériový model s palivovými články. Práce pozdržely nutné smlouvy s aliancí Renault-Nissan a partnerství s Fordem. Ty ale sníží náklady.

Mercedes-Benz vyvíjí vozidla s palivovými články už dvě dekády. Pilně testoval v extrémních podmínkách verzi F-Cell kupříkladu i v minulé generaci MPV třídy B (T245). Před třemi lety dokonce uspořádal World Drive, kdy tři jedovatě zelená béčka končící první série vyrazila na cestu kolem světa. Jedno bohužel v Kazachstánu havarovalo. Tehdy už jezdilo v běžném provozu skoro čtvrt stovky vozů s tímto druhem pohonu a slavným emblémem. Myšlenku je třeba propagovat, reklama je nutná a trojcípá hvězda potřebuje tu správou „ekologickou“ image. Jenže pak přišla smlouva s aliancí Renault-Nissan a partnerství s Fordem a projekt malinko usnul. Produkční auto se však představí do tří let.

Podle šéfa podnikového výzkumu Daimler AG Herberta Kohlera musel být původní termín posunut. Vozidlo se mělo ukázat už letos, maximálně příští rok. Ale dohody s partnery celý projekt pozdržely. Přitom se týkají právě palivových článků. Kohler v rozhovoru pro německý týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe, mimo jiné sdělil: „Před třemi nebo čtyřmi lety jsme museli zdůvodnit, proč se držíme vodíku. Nyní je situace opačná. Pokud nejste zapojeni, musíte se zeptat sami sebe a pokládat si nepříjemné otázky. Byli jsme si vždy jisti, že vodík je reálnou možností pro bezemisní jízdu. V analýze svého potenciálu v proce 2005 jsme dospěli k závěru, že přijatelné úrovně nákladů by mohlo být dosaženo v horizontu sedmi let. Teď to bude trvat až do roku 2017, ale jsou pro to dobré důvody.“

Jaké? Zmíněné smlouvy o společném vývoji systému palivových článků s Nissanem a Fordem, které byly uzavřeny loni. Pochopitelně se předpokládá vyšší objem produkce. „Všichni tři výrobci použijí shodné komponenty to té míry, jak jen to bude možné,“ dodal Kohler. Co to znamená? Jedno je jisté: mercedes s palivovými články nebude dražší než velikostně srovnatelné hybridy. I to vysoce postavený muž Daimleru v interview ostatně potvrdil.

V kategorii nízkoemisních aut vypukne pořádný boj, elektromobily s palivovými články chystají i Honda (FCEV) a Toyota. Kohler se neobává, že by Stuttgart vůči nim nabral nějakou velkou časovou ztrátu. I když Japonci se chystají představit sériové verze svých nedávných konceptů v příštím roce... Toyota, která všechny předběhla už co se hybridní techniky týče, chce prodávat svůj FCV za 68 tisíc dolarů (1,39 milionu korun).

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - šmoula nešika
28. 7. 2014 15:49
Re: Koľko áut jazdí na vodík?
My máme v Čechách na přebytky přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé stráně.

„Hlavním úkolem elektrárny je zabezpečit stabilitu elektrizační soustavy, pro kterou je nezbytná rovnováha mezi aktuální spotřebou a výkonem dodávaným energetickými zdroji. Několikrát denně tak přechází z čerpadlového do turbínového režimu a naopak. Vlivem nástupu větrných a slunečních elektráren se výrazně zvýšila nestabilita systému. Proto v poslední době elektrárna přechází do čerpadlového režimu i během dne, zatímco dříve přecházela do tohoto režimu nejčastěji pouze v noci.“ (wiki)

Tepelné zas mají, co jsem slyšel, jakýsi overboost - záložnu, kam krátkodobě schovají přebytečnou energii.
28. 7. 2014 14:57
Re: Koľko áut jazdí na vodík?
Z principu musíš přebytky spotřebovat. Což je právě kámen úrazu. Tohle vypořádávání se s přebytky tě něco stojí a ve výsledku se to projeví na účinnosti a tedy ceně energie.
28. 7. 2014 14:33
Re: VODÍKOVÝ ČLÁNKY JSOU BLBOST !!
Audi si takovou továrnu postavilo.
28. 7. 2014 14:19
Re: Koľko áut jazdí na vodík?
v CR ale neni zajem oto odebirat predrazenou Nemeckou elektrinu, CR funguje spise jen jako tranzit co se elektriny tyce
Avatar - jozephko
28. 7. 2014 14:11
Re: Koľko áut jazdí na vodík?
Technické vzaté máš pravdu. Ale výroba elektriny má tu zvláštnosť, že to, čo sa vyrobí, sa musí hneď aj spotrebovať. A keď existuje nerovnováha (väčšia výroba ako spotreba alebo naopak), tak to spôsobuje prenosovej sústave veľké problémy.
Česi sa už dlhšie sťažujú, že Nemci vraj svoje prebytky elektriny púšťajú do siete v ČR a tým ohrozujú jej rovnováhu.