Mercedes-Benz představí na Techno Classica v Essenu třicítku závoďáků

 

Trojcípá hvězda se ohlíží za svou závodní minulostí. Vždyť vozy značek Daimler a Benz se zúčastňovaly už prvních závodů mezi městy před 120 lety!

Mercedes-Benz přiveze na letošní výstavu Techno Classica do Essenu přes třicítku závodních vozů z různých období své historie. Pochopitelně i té před spojením automobilek Daimler a Benz (1926). Do onoho roku se jednalo o dva samostatné subjekty, které si navzájem konkurovaly... Akce na essenském výstavišti má už dlouhou tradici, letošní ročník je 26 v pořadí a koná se pro veřejnost od 27. do 30. března.

Přehlídka závodních mercedesů začíná modelem Simplex 40 HP ročníku 1902 se čtyřválcem 6,5 l/29 kW. Na něj navazuje úspěšný Benz z rakouské Jízdy prince Jindřicha a zejména legendární vůz pro francouzskou Grand Prix v Lyonu 1914. Ten uvidí i návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Od trojitého vítězství v posledním velkém evropském závodě před 1. světovou válkou uplyne 4. července rovných sto let. Christian Lautenschlager tehdy zvítězil díky promyšlené taktice, i když mercedesům se čtyřválci 4,48 l/78 kW ještě chyběly přední brzdy. Slavného „bílého slona“, tedy sportovní SSK doplní neméně proslulé „stříbrné šípy“ W25, W125, W154 a malý W165 s jedenapůllitrovým osmiválcem.

Padesátá léta zastupují kupé závodní kupé 300 SL série W194, otevřený 300 SLR a zejména monoposty F1 W196 R, ať už s odkrytou karoserií, či s aerodynamickým „oblekem“ zakrývajícím kola. Z 12 startů vyhrály devětkrát a Juan Manuel Fangio získal dva tituly mistra světa v královské kategorii. Znovu stříbrné závodní vozy byly přepravovány kromě firemních kamionů i „modrým zázrakem“ ročníku 1955. Aerodynamický „náklaďák“ jel až 170 km/h, ale originál byl bohužel v roce 1967 sešrotován. Naštěstí před třinácti lety postavili v Untertürkheimu věrnou kopii podle dochované dokumentace. Největší tragédie v dějinách automobilového sportu se odehrála při 24 hodinách v Le Mans 1955. Jejím aktérem byl bohužel i tovární pilot Mercedesu Pierre Levegh, který ve svém 300 SLR nalezl smrt. Trosky jeho lehoučkého vozu začaly hořet, létat do diváků a rozsévat zkázu. Zabily jich dalších 83. Tovární tým dokončil sezonu ve F1 i sportovních vozech a stáhl se.

„Křídláky“ a „pagody“ začaly dělat vítr v evropském šampionátu v rallye, později se k nim přidala i „piána“ W123 a kupé SLC v dálkových maratonech. Nesmíme zapomenout na Paříž-Dakar, ale to už jsme se dostali do let osmdesátých. Mercedes-Benz díky ladičské firmě AMG sporadicky startoval i v ME cestovních vozů, ale pak přišel na řadu Baby-Benz 190 E ve verzích 2.3-16 a 2.5-16. Zejména okřídlený speciál Evolution II dobýval vavříny v DTM, značka je tam činná dosud. V této kategorii se naplno projevila ladičská firma AMG, kterou dnes koncern Daimler vlastní. Pro vytrvalostní závody se Untertürkheim spojil se švýcarským týmem Petera Saubera, černé vozy byly přelakovány na stříbrné a v roce 1989 opět vyhrály Le Mans. Sauber přivedl výrobce i zpět do formule 1. Nakonec se ale motory Mercedes objevily v podvozcích McLaren. Návštěvníci essenské expozice si budou moci prohlédnout typy MP4-12, MP4-13 a MP4-23. Vítězstvím skončila rovněž americká anabáze, Penske PC23 (1994) i ještě průměrné McLareny z let 1995-1996 sponzorovalo mimochodem Marlboro... Současnou kapitolu tovární stáje Mercedes AMG F1 Petronas reprezentují monoposty W03 a W04 z předchozích dvou sezon s atmosférickými osmiválci 2,4 l.

Vystavené vozy včetně moderního supersportu SLS AMG v několika verzích nebudou jedinými lákadly na stánku Mercedes-Benz Classic. Postupně se zde objeví i bývalí piloti trojcípé hvězdy. Dieter Glemser jezdil rallye i okruhy, byl dokonce mistrem Evropy cestovních aut (byť na Fordu Capri) a pamětníci jej znají z Brna. Hans Herrmann zažil návrat Mercedesu do F1 v roce 1954. Klaus Ludwig je pro změnu trojnásobným šampionem DTM, z toho dvakrát na té „správné“ značce. A Ellen Lohr se stala dosud jedinou ženou, která podnik německého mistrovství cestovních vozů vyhrála. Rakušana Karla Wendlingera si pamatujeme jako člena juniorského továrního týmu Mercedesu zpočátku 90. let a také jeho těžkou nehodu při Grand Prix Monaka 1994 v kokpitu černého Suberu. Björn Waldegard, první soutěžácký světový šampion, za volantem kupé 500 SLC vyhrál Rally Bandama 1980. Brit Steve Parrish jezdil dlouhá léta na motocyklu, než přesedal na kamiony. Dodnes je považován za nejlepšího okruhového truckera, má na kontě čtveřici evropských titulů a nejslavnější léta prožil za volantem zeleného mercedesu v barvách BP. I jeho drobeček se na výstavní ploše ukáže.

Psali jsme: Mercedes-Benz pošle do Goodwoodu slavný Mercedes 1914 Grand Prix

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Daimler AG

Štítky Mercedes-Benz Formule 1 Kupé Supersport Roadster

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…