Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz představí na Techno Classica v Essenu třicítku závoďáků

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Trojcípá hvězda se ohlíží za svou závodní minulostí. Vždyť vozy značek Daimler a Benz se zúčastňovaly už prvních závodů mezi městy před 120 lety!

Mercedes-Benz přiveze na letošní výstavu Techno Classica do Essenu přes třicítku závodních vozů z různých období své historie. Pochopitelně i té před spojením automobilek Daimler a Benz (1926). Do onoho roku se jednalo o dva samostatné subjekty, které si navzájem konkurovaly... Akce na essenském výstavišti má už dlouhou tradici, letošní ročník je 26 v pořadí a koná se pro veřejnost od 27. do 30. března.

Přehlídka závodních mercedesů začíná modelem Simplex 40 HP ročníku 1902 se čtyřválcem 6,5 l/29 kW. Na něj navazuje úspěšný Benz z rakouské Jízdy prince Jindřicha a zejména legendární vůz pro francouzskou Grand Prix v Lyonu 1914. Ten uvidí i návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Od trojitého vítězství v posledním velkém evropském závodě před 1. světovou válkou uplyne 4. července rovných sto let. Christian Lautenschlager tehdy zvítězil díky promyšlené taktice, i když mercedesům se čtyřválci 4,48 l/78 kW ještě chyběly přední brzdy. Slavného „bílého slona“, tedy sportovní SSK doplní neméně proslulé „stříbrné šípy“ W25, W125, W154 a malý W165 s jedenapůllitrovým osmiválcem.

Padesátá léta zastupují kupé závodní kupé 300 SL série W194, otevřený 300 SLR a zejména monoposty F1 W196 R, ať už s odkrytou karoserií, či s aerodynamickým „oblekem“ zakrývajícím kola. Z 12 startů vyhrály devětkrát a Juan Manuel Fangio získal dva tituly mistra světa v královské kategorii. Znovu stříbrné závodní vozy byly přepravovány kromě firemních kamionů i „modrým zázrakem“ ročníku 1955. Aerodynamický „náklaďák“ jel až 170 km/h, ale originál byl bohužel v roce 1967 sešrotován. Naštěstí před třinácti lety postavili v Untertürkheimu věrnou kopii podle dochované dokumentace. Největší tragédie v dějinách automobilového sportu se odehrála při 24 hodinách v Le Mans 1955. Jejím aktérem byl bohužel i tovární pilot Mercedesu Pierre Levegh, který ve svém 300 SLR nalezl smrt. Trosky jeho lehoučkého vozu začaly hořet, létat do diváků a rozsévat zkázu. Zabily jich dalších 83. Tovární tým dokončil sezonu ve F1 i sportovních vozech a stáhl se.

„Křídláky“ a „pagody“ začaly dělat vítr v evropském šampionátu v rallye, později se k nim přidala i „piána“ W123 a kupé SLC v dálkových maratonech. Nesmíme zapomenout na Paříž-Dakar, ale to už jsme se dostali do let osmdesátých. Mercedes-Benz díky ladičské firmě AMG sporadicky startoval i v ME cestovních vozů, ale pak přišel na řadu Baby-Benz 190 E ve verzích 2.3-16 a 2.5-16. Zejména okřídlený speciál Evolution II dobýval vavříny v DTM, značka je tam činná dosud. V této kategorii se naplno projevila ladičská firma AMG, kterou dnes koncern Daimler vlastní. Pro vytrvalostní závody se Untertürkheim spojil se švýcarským týmem Petera Saubera, černé vozy byly přelakovány na stříbrné a v roce 1989 opět vyhrály Le Mans. Sauber přivedl výrobce i zpět do formule 1. Nakonec se ale motory Mercedes objevily v podvozcích McLaren. Návštěvníci essenské expozice si budou moci prohlédnout typy MP4-12, MP4-13 a MP4-23. Vítězstvím skončila rovněž americká anabáze, Penske PC23 (1994) i ještě průměrné McLareny z let 1995-1996 sponzorovalo mimochodem Marlboro... Současnou kapitolu tovární stáje Mercedes AMG F1 Petronas reprezentují monoposty W03 a W04 z předchozích dvou sezon s atmosférickými osmiválci 2,4 l.

Vystavené vozy včetně moderního supersportu SLS AMG v několika verzích nebudou jedinými lákadly na stánku Mercedes-Benz Classic. Postupně se zde objeví i bývalí piloti trojcípé hvězdy. Dieter Glemser jezdil rallye i okruhy, byl dokonce mistrem Evropy cestovních aut (byť na Fordu Capri) a pamětníci jej znají z Brna. Hans Herrmann zažil návrat Mercedesu do F1 v roce 1954. Klaus Ludwig je pro změnu trojnásobným šampionem DTM, z toho dvakrát na té „správné“ značce. A Ellen Lohr se stala dosud jedinou ženou, která podnik německého mistrovství cestovních vozů vyhrála. Rakušana Karla Wendlingera si pamatujeme jako člena juniorského továrního týmu Mercedesu zpočátku 90. let a také jeho těžkou nehodu při Grand Prix Monaka 1994 v kokpitu černého Suberu. Björn Waldegard, první soutěžácký světový šampion, za volantem kupé 500 SLC vyhrál Rally Bandama 1980. Brit Steve Parrish jezdil dlouhá léta na motocyklu, než přesedal na kamiony. Dodnes je považován za nejlepšího okruhového truckera, má na kontě čtveřici evropských titulů a nejslavnější léta prožil za volantem zeleného mercedesu v barvách BP. I jeho drobeček se na výstavní ploše ukáže.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)